Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av gorbys »

Selv om ikke vedkommende vil levere inn skademelding så kan DU gjøre det. Sålenge du har navn og adresse på typen er det bare å levere inn skademelding, resten ordner forsikringsselskapet ditt. Det måtte jeg gjøre i fjor når ei kjerring rygga på bilen min og påsto skaden var det fra før av...

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av JohnnyTh »

Lever en anmeldese, så må politiet i vært fall henlegge dette.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av SuperMorten »

Har levert skademelding :thumleft Som sagt tidligere, vil jeg skryte av IF, som ikke bare lar meg beholde max bonus (fordi jeg har mer enn 6 år skaderfri kjøring), men de tar også egenandelen for meg. Jeg kommer unna med kr 0,- inkl fri leiebil mens min er på verksted.

Var innom hos politiet i dag. Var først hos vakta, før jeg ble invitert inn på kontoret til.. ja.. en med en stilling som tilsa at han hadde eget kontor.. Jeg var der i den hensikt at jeg ville anmelde det. Men politi mannen mente altså at det ikke var noe å anmelde, fordi dette var sånn det var å bo i Norge, og at dette bare var noe jeg måtte regne med.. Makan..!! Så nå har jeg sendt mail til Utrykningspolitiet, siden de stort sett har ansvaret for å holde oversikt med trafikken på E18. De sa også på sine Facebooksider den 28.1:

Når det gjelder hvor stor del av ruten som skal skrapes, viser vi til Bruksforskriften § 1-3, som innebærer at fører skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider. Snø, is dugg med mere skal ikke hindre sikten eller virke forstyrrende. Snø og is på panseret kan skape farlige situasjoner hvis det løsner under kjøring og medfører at man ikke har tilstrekkelig utsyn gjennom frontruta. Er det snø/is på taket som faller av under fart, kan dette skape farlige situasjoner for andre. Da kan § 3 i vegtrafikkloven komme til anvendelse. Husk også å børste av lyktene og skiltene på bilen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av olepeder »

ImageUploadedByTapatalk1391101285.013414.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote][/quote]

Gratulerer med ny bil :D
Har en tilsvarende selv og den har vist seg svært driftssikker i forhold til tidligere Mercedeser

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:Litt off topic.. men klarer ikke å dy meg :knegg

Bilde
Hahaha... :prf :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av SuperMorten »

olepeder skrev:
ImageUploadedByTapatalk1391101285.013414.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk
[/quote]

Gratulerer med ny bil :D
Har en tilsvarende selv og den har vist seg svært driftssikker i forhold til tidligere Mercedeser[/quote]

Takk for det. Har hatt den i ca 3 uker og hittil bare oppdaget en feil.. Feil farge. Norske vinterveier (saltsuppe )kler ikke hvite biler, eller omvendt.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av RuneMC »

Jeg kommenterte vel i en annen tråd at politiet kunne stille seg opp på E18 og ta de som har litt tykkelse snø/is på taket. Det er jo rett og slett trafikkfarlig, for enten blåser det av når hastigheten blir høy nok, eller så sklir det ned over frontruta hvis det er bråbrems og da ser ikke den som hadde snø på taket noenting.

Har såvidt unngått stort isflak fra takpresenningen på en DHL lastebil selv, og det er ingen unnskyldning for ikke å pusse slike flak av bilen før kjøreturen starter, spesielt ikke for "yrkessjåfører".

Blir virkelig negativt overrasket over politiets syn på saken her :scratch :-k :eh

En annen ting er selvfølgelig om man får notert hvem flaket kom fra... men det er et annet tema.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av JohnnyTh »

Min bil er litt plagsom med sånn snø og is på panser og tak. Sist helg hadde jeg 5 cm med snø som i den nederste delen var is som var frosset fast på panser og tak. Tenkte jeg kunne kjørelitt for å smelte det litt før jeg fjernet det. Mrn etter 3 timers kjøretur hadde det fremdeles ikke smeltet nok til at jeg fikk fjerner snøen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:Min bil er litt plagsom med sånn snø og is på panser og tak. Sist helg hadde jeg 5 cm med snø som i den nederste delen var is som var frosset fast på panser og tak. Tenkte jeg kunne kjørelitt for å smelte det litt før jeg fjernet det. Mrn etter 3 timers kjøretur hadde det fremdeles ikke smeltet nok til at jeg fikk fjerner snøen.
Mercedesen er fin sånn. passer på å holde bilen relativt ren, så løsner alt av seg selv nesten med en gang. Har forsåvidt vært heldig med været etter at snøen kom. Det er minusgrader, og da er det ikke noe som fester seg. Det er bare å børste bort alt.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av mortenolb »

RuneMC skrev: Har såvidt unngått stort isflak fra takpresenningen på en DHL lastebil selv, og det er ingen unnskyldning for ikke å pusse slike flak av bilen før kjøreturen starter, spesielt ikke for "yrkessjåfører".
Tja, den beste unnskyldningen vi har er at vi ikke hadde mulighet. Man har ikke nødvendigvis stige over alt, og ramper som er laget for formålet er det langt mellom. Hadde vi hatt stige tilgjengelig kan vi heller ikke stå oppå der, og prøv å sette en stige på glatt bakke og gå 4 meter opp hvor den hviler på glatt presenning. :P Det eneste tiltaket jeg får gjort for å forhindre nettopp det at det skal fly av flak i hytt og pine er å gå inni med en planke og dytte opp for å knuse isen, og håpe at ingen kjører bak i det jeg gir på så det blåser av i ett jafs.

Jeg er ny i gamet, så om noen har noen bedre idéer er det bare å fyre løs. Hater vinteren i dette yrket.


For å gå litt on topic;
Når du har identifisert den skyldige så synes jeg det er veldig galt at du må ta det på egen kappe.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av Epylypzon »

Her virker det værre

Sent from my HTC One
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av Intruder »

Herregud,tullingen har jo ansvaret,får du stoppet ham og har vitner og bulker i kjerra di,er saken biff..
Hvis ikke vitner finnes er det kanskje hjelp å få av et par MC-klubber....
Stand onn..
Og det står klart i regelverket at snø og is skal fjernes fra kjøretøyet før kjøring !!
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av Voodoodoo »

Bilføreren som spredte isen er ansvarlig, den lokale sheriffen du snakka med tar feil. Når en kjører rundt med masse snø og is på bilen er en selvsagt ansvarlig for skader som oppstår når det faller av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av SuperMorten »

Voodoodoo skrev:Bilføreren som spredte isen er ansvarlig, den lokale sheriffen du snakka med tar feil. Når en kjører rundt med masse snø og is på bilen er en selvsagt ansvarlig for skader som oppstår når det faller av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er det samme svaret jeg fikk fra UP. §3 i Vegtrafikkloven er det som gjelder her: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Forsikringsspørsmål - Is som løsnet fra bilen foran

Legg inn av RuneMC »

@mortenolb - aktuell DHL-lastebil kom på E18 rett etter hovedkontoret til DHL ved Skedsmokorset, så da vil jeg anta at den kom derfra. Da synes jeg det faktisk ikke er for mye å forvente at DHL håndterer dette bedre. Kunne f.eks. hatt en utkjørings-port med børste som tilpasset seg høyden og fjernet snø/is fra toppen. Tross alt meget stor sjanse for at flak løsner når det inn mot Oslo er både oppoverbakke og 100-sone. (Og grunnen til at jeg skrev "yrkessjåfør", for såpass burde sjåføren også forutsett... )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar