Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

Men eg lurer forsatt på...

Er denne noe og gå for ??? http://www.team-bergen.no/display.aspx? ... rodid=8243" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller noen andre som kan sees i en butikk i Bergen og som ikke koster over 2500?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JohnnyTh »

kjellv skrev:
JohnnyTh skrev:
Sikkert meg som sliter med varme. Når tempen passerer 35 grader så drikker jeg hele tiden. Og da er det veldig lett å vippe hjelmen opp og drikke, kontra en helhjelm. Ikke så lurt å ikke drikke hvis man kjører i varme.
Tviler sterkt på at du får like mye ventilasjon i en helhjelm med visiret opp som i en åpen helhjelm. Ved køkjøring i by så var min oppe hele tiden... Dvs til slutt tok jeg den av på grunn av varme. Neste gang blir det en annen farge enn sort. Jeg vurderte å kjøpe en sprayboks med hvit lakk og lakkered den.

For meg som driver med normal turkjøring så er jeg helt overbevist om at en åpningshjelm er godt nok. Disse som kjører HD har jo ofte halvhjelm. Neste blir vel at noen sier jeg burde ha ryggskinne!
Jeg sliter også med varme, og skal aldri mer ha svart kjøredress og svart hjelm! Aldri!
Når jeg i 30 varmegrader kjører i 60+ km/t går det i grunnen greit. Problemene oppstår når jeg kommer inn i tettbebygd strøk der farta varierer fra 0 - 50 km/t. Jeg er avhengig av briller, og disse har lett for å dugge inni hjelmen. Dette blir bare ennå verre når når det har vært varmt en stund og hjelmen ikke lenger er tørr på innsiden. Det er et reelt problem, og jeg ser ingen annen løsning enn å bruke åpningshjelm og vippe opp frontpartiet når farta blir lav. Jeg lar gjerne solvisiret være nede så lenge det går, det gir ekstra beskyttelse mot innsekt og annet.
For meg er det ikke noe alternativ...derfor vurderer jeg ikke en gang forskjellene i sikkerhet. Når brillene mine dugger kjører jeg i hvert fall ikke sikkert uansett!
Sykkelen min er og ganske varm og når starter i bytrafikk i over 30 grader så er det helt utålig. Ble mye kjørt uten hjelm i Istanbul.

Til trådstarter så synes jeg du skal bruke resten av vinteren til å spare litt ekstra så du kan kjøpe nettopp den hjelmen som passer deg best, uten å se på pris.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

Sett bortifra pris da.. Hvilken åpningshjelm er og anbefale ?

Men er den god den jeg sendte ? Er den noe jeg kunne gått for og fått god eller grei komfort i?

Jeg vet virkelig ikke hva eg skal kjenne etter eller se etter osv når jeg skal velge en åpningshjelm..

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av Flanker »

Sett bort fra pris: Schuberth C3 Pro eller Shoei Neotec. Men uansett må hjelmen passe på knotten din, og da er du avhengig av å prøve før du kjøper. Har selv en C3 (ikke Pro) og er knallfornøyd med denne.

PS: Velg en lys farge, gjerne hvit, så koker det ikke inni hjelmen når gradestokken bikker 25+

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

Hadde planer om og velge en hvit :)

Men får ta meg en tur rundt å se.

Noen steder i Bergen de selger de hjelmene ? :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har C3 og kona har Neotec. De har litt forskjellig passform. Selv synes jeg Neotec'en er best.
Ikke prøv dem hvis du ikke vil bruke så mye penger, kan være vanskelig å bli fornøyd med noe annet hvis du prøver.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
kjellv skrev:
JohnnyTh skrev:
Sikkert meg som sliter med varme. Når tempen passerer 35 grader så drikker jeg hele tiden. Og da er det veldig lett å vippe hjelmen opp og drikke, kontra en helhjelm. Ikke så lurt å ikke drikke hvis man kjører i varme.
Tviler sterkt på at du får like mye ventilasjon i en helhjelm med visiret opp som i en åpen helhjelm. Ved køkjøring i by så var min oppe hele tiden... Dvs til slutt tok jeg den av på grunn av varme. Neste gang blir det en annen farge enn sort. Jeg vurderte å kjøpe en sprayboks med hvit lakk og lakkered den.

For meg som driver med normal turkjøring så er jeg helt overbevist om at en åpningshjelm er godt nok. Disse som kjører HD har jo ofte halvhjelm. Neste blir vel at noen sier jeg burde ha ryggskinne!
Jeg sliter også med varme, og skal aldri mer ha svart kjøredress og svart hjelm! Aldri!
Når jeg i 30 varmegrader kjører i 60+ km/t går det i grunnen greit. Problemene oppstår når jeg kommer inn i tettbebygd strøk der farta varierer fra 0 - 50 km/t. Jeg er avhengig av briller, og disse har lett for å dugge inni hjelmen. Dette blir bare ennå verre når når det har vært varmt en stund og hjelmen ikke lenger er tørr på innsiden. Det er et reelt problem, og jeg ser ingen annen løsning enn å bruke åpningshjelm og vippe opp frontpartiet når farta blir lav. Jeg lar gjerne solvisiret være nede så lenge det går, det gir ekstra beskyttelse mot innsekt og annet.
For meg er det ikke noe alternativ...derfor vurderer jeg ikke en gang forskjellene i sikkerhet. Når brillene mine dugger kjører jeg i hvert fall ikke sikkert uansett!
Sykkelen min er og ganske varm og når starter i bytrafikk i over 30 grader så er det helt utålig. Ble mye kjørt uten hjelm i Istanbul.

Til trådstarter så synes jeg du skal bruke resten av vinteren til å spare litt ekstra så du kan kjøpe nettopp den hjelmen som passer deg best, uten å se på pris.
Helt enig, spar heller litt til og kjøp det du har lyst på.
Ikke sesong enda uansett.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
ZZR-Erling skrev:
JohnnyTh skrev:
ZZR-Erling skrev:Ærlig talt...
Æ fatte ikke hvorfor noen velger åpningsjhjelmer all den tid en nokså liten forskjell i styrke, kan være det som skal til fra å gjøre en hodeskade betydelig verre...........
Hva er det som er så "fantastisk" med åpningshjelmer at det er "verdt" det??
Lett å åpne åpne man skal prate med noen, fordelaktig med brillebruk, lett å drikke mens man kjører, nyse er og greiere og selv om det ikke er godkjent så er det veldig greit når det er veldig varmt.

Ser ingen gode argumenter der. Du kjører egentlig rundt med en sprukket helhjelm...
Da har du aldri kjørt i varmt vær :D prøv det så vet du hvor godt det hadde vært å åpnet hjelmen for å drikke eller bare for ventilasjon. I passkontroller og så er de som regel fornøyd med at du bare vipper opp hjelmen. Bruker du briller Erling?
Hvor mange mil i ditt gjennosnittelige mc år er du igjennom passkontroll kontra kjørte km der du ikke trenger pass?
Drikke? Jeg drikker aldri når jeg kjører.
Varmt vær? I gangfart er visiret oppe ganske likt som åpninigshjelm.
Å gå på trynet i varmen med en åpen åpninigshjelm i 40 kmt kontra en helhjelm i samme fart med visiret oppe kan være enorm.
Prøvde bare å peke på en fordel. Synes det er mye lettere å komunisere med alle med en åpningshjelm. Uasett om det er passkontrolører eller andre.
Sikkert meg som sliter med varme. Når tempen passerer 35 grader så drikker jeg hele tiden. Og da er det veldig lett å vippe hjelmen opp og drikke, kontra en helhjelm. Ikke så lurt å ikke drikke hvis man kjører i varme.
Tviler sterkt på at du får like mye ventilasjon i en helhjelm med visiret opp som i en åpen helhjelm. Ved køkjøring i by så var min oppe hele tiden... Dvs til slutt tok jeg den av på grunn av varme. Neste gang blir det en annen farge enn sort. Jeg vurderte å kjøpe en sprayboks med hvit lakk og lakkered den.

For meg som driver med normal turkjøring så er jeg helt overbevist om at en åpningshjelm er godt nok. Disse som kjører HD har jo ofte halvhjelm. Neste blir vel at noen sier jeg burde ha ryggskinne!
Ser at det er fordeler med en åpningshjelm kontra helhjelm i noen tilfeller.
Men jeg vil ikke øke vekten med 60-70% og få mere støy enn det jeg har pga køkjøring og passkontroll, men jeg har heller ikke vært i Tyrkia med min sykkel og kan garantert si at jeg ikke kommer til å ta den turen heller.
For mitt bruk er det ikke hensiktsmessig med åpningshjelm

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

Mer vekt ? Sånn som CABERG sin veier den 1550 + - 50.

Det er ikke så mye forskjell kontra en helhjelm. De veier ofte 1400 osv å ned i noen lettvektere på på 1200.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av simpson »

Jeg har helhjelmer som veier 1250 gr.
Kontra Biltema åpningshjelm som veier 1900 er det ganske stor forskjell.
Tyngste hjelmen jeg har er vel Arai RX 7 GP og den tror jeg er rundt 1500.
Men Caberg er ikke noen billighjelm heller.

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

simpson skrev:Jeg har helhjelmer som veier 1250 gr.
Kontra Biltema åpningshjelm som veier 1900 er det ganske stor forskjell.
Tyngste hjelmen jeg har er vel Arai RX 7 GP og den tror jeg er rundt 1500.
Men Caberg er ikke noen billighjelm heller.
Har sett på denne Caberg sin. Koster 1598 og jeg får rabatter siden jeg er elev på Team Trafikkskole.

Den veier 1550 +- 50. Kunne denne vært noe?: http://www.team-bergen.no/display.aspx? ... rodid=8243" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av simpson »

Hvis den passer skallen din tror jeg det er en ok hjelm og ville selv heller hatt den istedenfor Biltema

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av cannon »

Jeg jobbet tett inntil en skadeavdeling i et stort forsikringsselskap. De hadde tatt vare på hjelmer som var kondemnert og erstattet etter uhell. Stikkord om personskader var nortert på hver hjelm. Jeg selv kjører RR og landevei, alltid med hel helhjelm, så dyr som jeg har råd til. For tiden er det Shoei XR1100 til begge formål. Vedig fornøyd. Den neste blir en x-spirit2:-)

Jeg ville aldri vurdert verken halvhjelm eller åpningshjelm etter de skadene jeg har sett beskrevet. Ansiktsskader er fremtredende med halv- og åpningshjelm. Åpningshjelmene er nesten alltig løsnet på den ene siden av hengslingen, noen ganger på begge. Plastbitene og metalldeler til hengslingen som da kommer i bevegelse rett foran ansiktet gjør tilsynelatende skade på ansikt/nese/øyne og noen ganger hals. Hele ansiktet blir eksponert når hele dritten spretter av. Halvhjelm er "forbudt".

De fleste av disse skadene var i lav hastighet (som de fleste uhell egentlig er, gjerne i bytrafikk). Jeg har sett flere RR-krasj der helhjelmen må kondemneres. Hjelmen er allikevel strukturelt like hel og den har gjort jobben slik den skal.

Og ærlig talt; for normal MC-sesong i Norge og skandinavia så er det svært sjelden at temperaturen blir for høy :-)å Drikking med helhjelm (hvis man må drikke under kjøring??? :mk ) går i såfall helt fint med et vinklet sugerør eller drikkeslange lagt inn i hjelmen.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av Kawagutten »

Er enig i det med åpningshjelm og ansiktsskader.Fikk 7 brudd i ansiktet og løs overkjeve,hadde ca 80kmt.Brukte da en ny Caberg åpningskjelm og den var merkelig nok hel i låsemekanismen etterpå.
Har riktig nok valgt åpningshjelm(SchubertC3) igjen pga jeg har ødelagt flere dyre briller ved bruk av helhjelm.Blir også fort varm og svett før jeg kommer meg opp i 60`n å da er det godt å ha mye luft.

Det sikreste er nok helhjelm men for min del har jeg ikke råd til å kjøpe flere briller i året som koster fra kr2600-7500.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

Synes CABERG sin virker god eg. Med tanke på at de seller den på en Trafikkskole burde jo den holde mål egentlig da ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar