Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av Togmannen »

Vel, dekk er dyrt ikke sant.. Her før jul fikk jeg en glimrende ide. Bildekkene som bare var litt over minstemålet for dekkmønster skulle byttes ut.

Jeg leste dekktester og erfaringer fra nettet, og bestemte meg for Michelin X-Ice Xi3 i passende 16" dimensjon. Disse dekkene var de beste piggfrie dekkene på våt og tørr asfalt, og ok på snø og is. Tørr og våt asfalt er 98% av det jeg kjører på i Oslo, så det er optimalt for meg.

En kjapp sjekk blant lokale dekkbutikker avslørte at de var utsolgt for dekkene, for de var veldig populære. Ahh, hadde jo så bra erfaringer med motorsykkeldekk fra motorsykkeldekk.com(dekkonline.com, så jeg bestemte meg fra å bestille der, de hadde dem på lager.

Bestilling lagt inn 11. november. 13. ble ordren registrert, og 4 dekk ble plukkert og levert transportør i Frankrike samme dag. Og der ble dem liggende. Dag etter dag etter dag. Fristen på hjemmesidene til dekkonline sier 7 arbeidsdager fra bestilling til levering, så den 25. november!, sendte jeg mail og ba dem få opp farten. Dagen etter gikk dekkene ut av transportøren og fikk status som levert- bare tilbake til dekkfabrikanten. Grrrr! 15 dager så langt..

Sendte mail den 28. og lurte hva dem dreiv på med. Fikk svar 2 dager senere, at en feil hadde skjedd og dekkene hadde blitt returnert. Og ingen forklaring på hva de ville gjøre. Svarte hel.....

Etter noen mail fram og tilbake med dem, fikk jeg forklart dem at de da fikk sende dem på nytt. Så da sender de en kansellering på ordren til meg, og jeg bestiller dagen etter dekk hos en lokal dealer, riktignok av annet merke, men jeg MÅ ha dekk til felgene jeg også har bestilt og fått. Sender mail og lurer på når jeg får tilbake pengene. Ny mail om ny feil og dekkene blir bestillt på nytt av dem. Shit, må avbestille de andre kvikt..

Denne gangen blir dekkene sendt fra Vilnius i Litauen den 4. desember. Og de har tydeligvis ikke noe mer hast nå, de ankommer ikke Oslo før den 17. desember, etter nesten 2 uker på veien.

Drar bort på verkstedet, og de blir lagt på de splitter nye felgene og boltet på bilen. MEN:

Det ene dekket trenger 135 gram med lodd, de andre trenger over 100 gram!!! (Dette er utrolig mye vekt)

Og verkstedet bare trekker på skuldrene, for de har ofte sett det før når folk bestiller dekk på nettet. Når de store produsentene lager dekk er ikke alle like bra. Dekkene klassifiseres etter kvalitet, og 1.sortering går ut til dekkimportører. 2.sortering auksjoneres bort til lavere pris, og blir kjøpt opp i østblokkland og av internettbaserte selskap, sånn som dekkonline. Disse selger dem så videre til folk til litt lavere pris enn en vanlig dekkforhandler. For verkstedet var dette kjent fra før.

Så for å oppsummere:

Dekkonline.com brukte nesten 1,5 måned på å levere 4 bildekk. Det tok mye tid i mailing fram og tilbake underveis. Dekkene var bare et par hundrelapper billigere enn dekkforhandleren nedi gata.(Som var tomme) Dekkene var skeive, hadde kast og dårlig kvalitet. Aldri mer.. For et søppelfirma.

På en motorsykkel eller bil som kan kjøre mer enn 200km/t er det ikke verdt det å bestille usikre eller dårlige 2. sorteringsdekk fra motorsykkeldekk.com/dekkonline.com. Min anbefaling er å holde seg unna!
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av gorbys »

Har bestilt fra både dekkonline og motorsykkeldekk.com en haug med ganger, aldri noe problem og dekka har kommet på døra innen ei uke. Og du er sikker på at det er dekka som hadde kast og ikke felgene? Billigfelger trenger ofte mye lodd er min erfaring.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av Kmann »

Togmannen skrev: Og verkstedet bare trekker på skuldrene, for de har ofte sett det før når folk bestiller dekk på nettet. Når de store produsentene lager dekk er ikke alle like bra. Dekkene klassifiseres etter kvalitet, og 1.sortering går ut til dekkimportører. 2.sortering auksjoneres bort til lavere pris, og blir kjøpt opp i østblokkland og av internettbaserte selskap, sånn som dekkonline. Disse selger dem så videre til folk til litt lavere pris enn en vanlig dekkforhandler. For verkstedet var dette kjent fra før.
Greit å vite. Jeg bestillte dekk på nett for et par årsiden og betalte med kort., så gikk det to o dager og jeg fikk beskjed om at det hadde skjedd noe feil og pengene var returnert til konto. sjekka det, og det stemte, jeg måtte bestille en gang til. Sukk.
Jeg inn på siden og bestillte og betalte for 2 dekk. Det gikk noen dager og jeg hørte ikke noe. Jeg sendte da en mail med kompi av nettbestillinga og spurte om de hadde sendt dekka enda.
Det gikk noen dager så ringte kameraten min som også var leveringsadresse, Nå har dekka kommet... Alle 4..
Så da kjøpte jeg 2 dekk fra Tyskland og fikk 4.. Men da var jeg så lei rot så da gadd jeg ikke bråke mer...
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av Flanker »

Har aldri hatt noen problemer med dekkonline.com - Verken med levering eller kvaliteten på dekkene. Trådstarters opplevelse av dem er nok ikke representativ, og når man bestiller noe på nett like før jul må man regne med lang leveringstid. Da er kapasitet hos speditører sprengt, selv om det ikke unnskylder det første rotet du opplevde.

Og dette med forskjellig sortering/kvalitet er påstander som stadig kommer fra forhandlersiden i Norge. Men jeg har enda til gode å se påstanden dokumentert eller bekreftet av dekkprodusentene, og inntil det skjer anser jeg dette som ren skremselspropaganda fra avansesugne dekkforhandlere for å sverte en mye billigere konkurrent. Så det så!

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av MGR1 »

Når man googler på "tyre auction" kommer ingen relevante treff. Man skulle tro at slike auksjoner ble annonsert et eller annet sted? Man skulle også tro at slike 2. sort dekk var merket på en eller annen måte? Jeg har også kjøpt dekk fra motorsykkeldekk.com, men kan ikke se at det er noen uvanlig merking på det.

Forøvrig har jeg opplevd at såkalte vanlige dekkforhandlere ikke har klart å sentrere felgen skikkelig, og har klistret på for mange vekter, noe som medførte kraftige vibrasjoner inntil vektene ble fjernet.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av Kmann »

Flanker skrev: Men jeg har enda til gode å se påstanden dokumentert eller bekreftet av dekkprodusentene, og inntil det skjer anser jeg dette som ren skremselspropaganda fra avansesugne dekkforhandlere for å sverte en mye billigere konkurrent. Så det så!
Synes det høres litt tvilsomt ut at seriøse store dekkprodusenter "hiver ut" B-varedekk i markedet. Skjer det en ulykke som kan spores tilbake til dekket kan jo det får store konsekvenser for både økonomi og ikke minst produsentens rykte. Vet ikke om de tar slike sjangser. Men man vet jo ikke før det blir dokumentert..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av Voodoodoo »

Delti AG er Europas største på dekk. Det er de som er "moderselskapet" bak dekkonline og Motorsykkeldekk samt reifenversand i Tyskland og sikkert fler. Og trådstarter påstår at de kjøper dekka sine på auksjon.....

Har handla både bil og mcdekk slik de siste åra og eneste poenget til trådstarter er at man bør ha god tid. Men er det noe problem da? En ser jo på vinterdekka når en tar dem av på våren om de må skiftes og må de så er det jo bare å bestille. Samme med sommerdekka på høsten..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

ZZR-Erling

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av ZZR-Erling »

Har kjøpt flere titalls dekk fra Motorsykkeldekk.com gjennom flere år, både bildekk og mc-dekk, men har bare anbefalinger å komme med vedr transport, kvalitet og alt som er!
Jeg synes det er helt topp å få de levert på døra, og at all pris er innkludert i nettprisen.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av biker7 »

Greit å få fram noen negative erfaringer fra utenlandshandel også, ikke bare positive.. Prøvde å bestille dekk derfra en gang jeg også, men ble mye tull. Dekk kom ikke, måtte ringe kundeservice og snakke med ei dame som ikke kunne engelsk,viste seg at dem var tomme for rett dimmensjon, endte til slutt med avbestilling. Men mulig jeg var uheldig. De siste årene har jeg fått tak i bortimot like billige dekk i norge, så da er valget jo enkelt. :-)
Sist redigert av biker7 den 12 jan 2014, 18:24, redigert 1 gang totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6986
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av Jompa »

Alle som produserer varer opererer med b-sortering, dvs varer som er for "gode" til å kasseres.
Det som ikke er godt nok i et marked, kan selges i et annet, og det er helt utrolig hva slags veier varene finner frem til forbruker.
Nå sier ikke jeg at det gjelder dekk, men hvorfor ikke ?

Industriproduksjon er avhengig av maskiner.
Når maskinene har produsert et bestemt antall enheter blir de byttet ut, eller brukt til å produsere for et mindre "kresent" marked.
Maskiner som er skiftet ut hos en produsent, blir gjerne solgt til en "konkurrent" som er eid av samme moderselskap.
Denne "konkurrenten" fortsetter da å produsere de samme delene på samme maskin, og selger dem under et annet navn og til en lavere pris.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av TBI81 »

Har også snakket flere forhandlere som er svært så negativ til nettdekk (kvalitet og pris), men selv aldri hatt problemer. Henger meg på Voodo og Erling - topp pros og knall å få de levert på døra, forvent dog at det tar litt ekstra tid. Kun god erfaring fra nettdekk her i gården :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av cannon »

Motorsykkeldekk.com fungerer og er billige. Gang på gang. Og dekkene er prima vare. Jeg bruker 5 minutter på dekkjøpet og de leveres på døra. Her hjemme må jeg bruke timer på samme handel.

ZZR-Erling

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av ZZR-Erling »

Jompa skrev:Alle som produserer varer opererer med b-sortering, dvs varer som er for "gode" til å kasseres.
Det som ikke er godt nok i et marked, kan selges i et annet, og det er helt utrolig hva slags veier varene finner frem til forbruker.
Nå sier ikke jeg at det gjelder dekk, men hvorfor ikke ?

Industriproduksjon er avhengig av maskiner.
Når maskinene har produsert et bestemt antall enheter blir de byttet ut, eller brukt til å produsere for et mindre "kresent" marked.
Maskiner som er skiftet ut hos en produsent, blir gjerne solgt til en "konkurrent" som er eid av samme moderselskap.
Denne "konkurrenten" fortsetter da å produsere de samme delene på samme maskin, og selger dem under et annet navn og til en lavere pris.
Men, jeg tror ikke Metzeler, Pirelli, Michelin mfl vil godta at noen parallellt med dems egen produksjon, produserer B-varer i demmes navn, (som du jo indirekte skriver)..derfor er det jo lurt å holde seg til kjente merker.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av simpson »

På sykkel går det ett sett pr sesong, kan tyne fordekte til to, men det er rimelig å handle så jeg bytter begge.
Spørs åssen hardhet du bruker på sykkelen, men jeg kjører ganske mykt og får ca 5000 ut av bakdekket.
Kjøper lokalt og kan derfor skjekke datostempling på dekka.
Synes dekkpris ikke er så viktig da det kun er hundrelapper på spare.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37956
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor du IKKE skal bestille dekk fra nettet..

Legg inn av AJ »

simpson skrev: Synes dekkpris ikke er så viktig da det kun er hundrelapper på spare.
Som om jeg skulle sagt det selv :drg .
Kjøper fra den lokal dekk-pusheren og får jobben gjort på skikkelig måte.
Er selv ingen "racer" på å bytte dekk selv...

Finnes andre ting man heller kan spare penger på for å holde driftsbudsjettet på MC nede.
Men det er nå min mening...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar