Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Legg inn av Myst »

I hele dag nå har jeg tenkt opp og ned om jeg burde starte på bloggen min. Jeg har vært registrert her siden oktober '13 og introdusert meg selv i "hvem er vi"-seksjonen. Har vært stille til nå da jeg ikke har hatt noe å skrive om.

Men nå som jeg har bestått teorien (kun 3 feil, wohoo!), tenkte jeg kunne starte smått.

Husker ikke om jeg nevnte dette i introduksjonen, men trafikkskolen jeg har valgt som skal lede meg på rett vei, er Tempo Trafikkskole. Av de skolene jeg leste om, virket mesteparten mest fornøyd med dem, og fikk et selv et godt inntrykk når jeg var på min aller første MC-teorikurs der i oktober.

Det er fortsatt god stund til sesongen og opplæringen starter. I mellomtiden har jeg tenkt på hvilken krevende og skremmende ferd den vil bli. Beste kompanjong på reisen er selvsagt nok teori og kunnskap, da mer man er forberedt, jo mer trygg vil man føle seg. Derfor skal jeg prøve å lese gjennom bøkene og fagstoff så mye jeg kan til vi starter med det praktiske.

Det praktiske ja. Man kan ikke være for lite forberedt der heller. Er ganske gira å starte opp med noe fysisk også, men litt vanskelig når man ikke har en motorsykkel tilgjengelig og føret er så varierende. Har en onkel som kjører en nyere Vespa, så skal forhøre med ham om han har noe å bidra med. Mulig en generell gjennomgang av den kan være en start.

Ellers har jeg bestemt meg for å starte opp med en YZF-R125, men ikke mange gode tilbud på dem enda. Beste og smarte er å investere i noe brukt og billig, men når de jeg finner begynner fra ca 30K, og en splitter ny koster ca 50K, så skaper det litt hodebry. (Bare for å nevne dette også for moro skyld, tidligere var jeg så høy på pæra at jeg vurderte en XJ6 Diversion F, men for en helt fersk nybegynner så blir jo det galskap åpenbart. :P (Ikke har jeg burdsjett for det heller))

Første steg inntil videre blir å ta en prat med onkelen min, og fortsette lesinga om sykkelens egenskaper og sikkerhetsrutiner.

Skal prøve å oppdatere bloggen så fort jeg får mer å skrive.

Ellers vil jeg bare takke både ledelsen og medlemmer for en super side! Allerede lest masse nyttig og håper jeg selv får mulighet til å bidra etterhvert.
Sist redigert av Myst den 29 aug 2018, 10:25, redigert 15 ganger totalt.
Kommer og går..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av AJ »

N00bie skrev: Ellers vil jeg bare takke både ledelsen og medlemmer for en super side! Allerede lest masse nyttig og håper jeg selv får mulighet til å bidra etterhvert.
Hyggelig å høre :thumleft
Velkommen til deg N00bie som MC-blogger her på MCsiden.no - fortsatt et aktivt forum for aktive MC-folk :vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av JohnnyTh »

Haha hva skal du gjøre med nikket ditt når du om noen år har kjørt 100 000km i all slags være og på alle mulige fører?

:lol

Ellers lykke til, stå på!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av ojda »

tidligere var jeg så høy på pæra at jeg vurderte en XJ6 Diversion F, men for en helt fersk nybegynner så blir jo det galskap åpenbart


Jeg synes vel ikke det høres ut som galskap :-k Langt de fleste av oss har vel startet
karrieren på noe mellon 500 og 750 ccm. å det har da vel ikke for vane og skape problemer :vs
Nei,! Kjøp en brukt sykkel av litt størrelse, som du ikke går lei av ila de første måntene ;-)
Yamahaen du nevner er et flott eksempel på lettkjørt, passe kraftig begynnersykkel.
Som også fungerer greit på tur når du har kjørt litt. Å ta lappen på stor, for så å kjøpe
125 ccm er jeg redd blir en kort morro. :sorry
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av jongsanim »

Har kjørt 500cc og 1000cc tidligere (startet med 500), og har som noen vet kjøpt en 125cc som "vinterbike"...

Jeg ville nok blitt skuffet hadde jeg tatt tung lappen, og vært vant til det og deretter gå over til 125cc. Du har ikke noe ekstra å gå på, det kan være vanskelig å holde over 80 km/t hvis det er motvind og oppoverbakke :P Det er helst når man skal ta forbikjøringer, både på en- og flerefeltsvei, at man gjerne vil ha litt mer å dra på med.

Kan godt være min 125cc som er svak, har jo ikke mange hestene, men jeg ville personlig gått for 500+ (Jeg kjøpte samme type sykkel som jeg øvelseskjørte og kjørte opp på, Honda CB500 96').

Kan se for meg at 125cc'n er veldig morsom å kjøre på småbaner eller offroad, men i trafikken foretrekker jeg noe større :)
Lykke til med valget!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Flanker »

Ser ingen problemer med en XJ6 som nybegynnersykkel. Jeg startet selv med en 1998 mod. VFR 800, og slapp fra det med i livet i behold. Helt uten problemer. Det er du som styrer sykkelen, ikke omvendt... Konverterte til V-Strom 650 pga. kjørestilling etter et år, og i 2013 ble denne byttet ut til fordel for BMW R1200GS. Har aldri hatt problemer med å håndtere noen av dem, selv om VFRen gav meg vond rygg og jeg bare når nedi med tærne på GSen.

Masse lykke til når du skal i gang med kjøretimer, oppkjøring og sesongen for egen maskin :-)

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Wow, ventet ikke så mange svar allerede etter noen timer, man blir godt tatt i mot her ja. :-) Kommet en del svar, så jeg gidder ikke sitere alle.

Ang. nicket ja, aner ikke, tenkte ikke så langt når jeg opprettet brukeren. Jeg vil nok bruke en god del tid på å kjøre meg fra noob til moderat/hverdagskjører, så inntil da gjelder nicket på det høyeste.

Det var akkurat det kjørelæreren også sa, nå aner jeg ikke hvilken klasse deres sykler er på. Jeg har aldri sittet på en skikkelig sykkel før, så aner ikke hva som venter og hva jeg burde forvente meg.

Helt ærlig, innerst inne, ja, jeg ønsker meg egentlig en Diversion F, selv om meningene er delt om den egner seg for en nybegynner. XJ6 er mellomtung så vidt jeg vet, 600cc. Ser at den også kalles FZ8 andre steder. Så på en som prøvekjørte den på Youtube(Cager on two wheels, virker som en erfaren og fornuftig kar, ikke minst morsom) og ifølge han kunne den være litt for kraftig for en nybegynner.

Men ja, klarer faktisk ikke å bestemme meg, og har ikke noe hast egentlig. Ble anbefalt Asker MC av kjørelæreren, og han kjente en der, så tenker å ta turen dit og ta en prat med dem. Kanskje de gir en god deal. :P Når den tid kommer tenker jeg bare prøvekjører begge og velger den jeg føler meg mest komfortabel og tryggest på.
Kommer og går..

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til MCsiden.

Diversion og FZ er to forskjellige sykler. Diversion har modellbetergnelsen XJ, mens FZ er en Fazer.
Diversionen tror keg kan fåes både som mellomklasse og som tung. Som tung tror jeg den ligger på rundt 75 hester. Dette drar ikke skinnet av pølsen, og vil være en helt kurant sykkel for nybegynneren.

Du har ikke nevnt hvor gammel du er. Det jeg tenker på er at så lenge du er voksen nok til å ikke hele tiden presse grenser, så kan du begynne på akkurat den sykkelen du måtte ønske. Det er ingenting i veien for å begynne direkte på en 1000 kubikker.

Mitt råd er at du ikke bør kjøpe for liten MC. Da synes du sikkert den går bra helt i begynnelsen, men du vil fort bli lei den også. Kjøp heller noe du kan vokse med.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av RuneMC »

Tempo er bra skole :thumleft

IKKE kjøp 125cc når du tar tung-lappen, medmindre målet er å kjøre cross/vinter.

VENT med å kjøpe sykkel til du har hatt langkjøring - det er mange synspunkter på MC som kan endre seg relativt dramatisk i løpet av opplæringen.
Opplæringen er på 600cc og dette er generelt en veldig god klasse å starte med. Husk også at de fleste 125cc trenger hyppig vedlikehold kontra en 600cc som kan kjøres 6-10K mellom hvert oljeskift (og 10-12K mellom hver hovedservice).

BUDSJETT - jeg mener man bør ha rundt 100K totalbudsjett. Det som blir igjen etter opplæring og kjøreutstyr bruker du på sykkel.
Mitt så vel noe slikt ut: Opplæring 23K, Kjøreutstyr 10K, brukt F650CS 65K. Har du ikke nok: bruk tiden til sommeren på å spare! (Evt gå noe ned på pris til sykkel, men du får gjerne en mye nyere og bedre MC ved å gå litt opp i pris... f.eks. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=44907456" onclick="window.open(this.href);return false; )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Hehe, der ser du hvor noob jeg er, som har misforstått forholdet mellom de to modellene. :P De annonsene jeg ser på Finn angir den som mellomklasse, med 78hk. Det er vel mer enn godt nok for hverdagslig bruk.

Ble 29 nå i desember. Har skrevet introduksjon om meg selv i Hvem er vi-tråden, så gadd ikke å gjenta meg selv.


Takk for fornuftig råd. Tenker dere selv vet hvordan det er å være gira med dette og vil starte fortest mulig. Jeg er nok litt for ivrig disse tider og bør helt klart ikke forhaste med noe til vi er godt i gang med opplæringen. Har ikke satt meg veldig inn i vedlikeholdsrutiner enda, er mye viktig jeg må være obs på før jeg kjøper sykkel.

Jeg har heldigvis en del egenkapital allerede og vil spare så mye jeg kan fram til april/mai. Litt dårlig timing at sommerferien skal brukes på noe dyr cruise, men det får så være.

Skal ta en prat med samtlige MC butikker etterhvert, kanskje gir de en god deal siden jeg er førstegangsbegynner og handler hele pakka fra ett sted.
Kommer og går..

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av RuneMC »

N00bie skrev:.... Litt dårlig timing at sommerferien skal brukes på noe dyr cruise ...
Cruise ??? :eh Helt unødvendig pengebruk - du har vel avbestillings-mulighet? Så her har du løsningen! :janikk

Sånne Cruise blir visst ikke alltid vellykket heller: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10113882" onclick="window.open(this.href);return false; :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Døh, ikke ødelegg stemningen nå :P :p Det der blir en helt annen diskusjon. Har ikke betalt noe enda, men er bare for 2 uker gjennom Island og Grønland. Reiseglad som jeg er, vil jeg ikke gå glipp av det. Om nødvendig, har jeg familie som hjelper meg i vanskelige situasjoner. Den eneste lille detaljen er at ingen i familien (untatt søster mi) som vet om lappen. De syns ikke mye om motorsykler, så skal bli en stor overraskelse den dagen jeg viser dem mitt gamle og nye førerkort og spør om de ser forskjell. :P :p
Kommer og går..

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av SuperMorten »

Cruise..?? Er det med sånn båt? Sånt som går på vannet..? :knegg :prop: :-)å

Bare kødda :lol Har vært på cruise jeg, og det er som regel verdt hver eneste krone.. Bare maten ombord er ofte verdt turen alene :knegg Forresten, velkommen hit :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Jeg har egentlig ikke noe nyttig å skrive her enda, men råd kan man vel alltid spørre om. Er det fortsatt for tidlig å stikke innom butikker og ta en uforpliktende prat? Jeg har noen timer til overs i dag og kjørelæreren anbefalte meg å ta en tur innom Asker-MC i sin tid, han kjente visst en kar der. Sliter mellom to tankeganger her; jeg har jo fått råd om å ikke gjøre noe som helst før jeg setter meg på skolesykkelen, men på den annen siden, hadde vært litt greit å stikke innom noen butikker og blitt kjent med dem, se hva de tilbyr, hvilket utvalg de har, fått høre om kommende modeller og kampanjer. Tenker også at enkelte butikker vil være behjelpelig mot kommende kunder, enten om man er skikkelig veteran eller helt grønnskolling.

Selv om det er 2 måneder til sesongen starter, kan man vel se seg rundt og få innspill, tenker jeg.

Hvilket andre butikker nær Oslo-området vil dere anbefale? Det perfekte hadde vært å finne en som tilbyr både sykkel og klær i en god pakkedeal, men ikke nødvendig. Klær og utstyr kan man få kjøpt fleste steder.
Kommer og går..

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av flonoen »

Det kan vel ikke skade å se seg litt om, forhøre seg om anbefalinger osv. Men fort gjort å bli bitt av "må ha"-basillen, så pass deg litt. Det beste er jo å kjøre litt sykkel, så får du feeling for hva du har lyst på. Om du synst skolesykkelen er for høy, om du vil sitte mer frampå, om du synst det er slitsom med lite kubikk og mange sylindrer osv. Tenk litt over slike ting når du kjører skolesykkelen, som stort sett pleier å være 6-800 kubikks firere. Om skolen har flere typer sykler, spør om du får prøve litt forskjellige (selv om det kan være lurt å ha mest på en sykkel så du blir vant med den, til oppkjøringen).

Rekner med de fleste lager til en god deal på kjøreutstyr om du handler ny sykkel. Er det flett ny sykkel du er ute etter?

Svar