Konfigurere GoPro for lange turer?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

TheBandit skrev:Etter å ha lest litt på tråden her om hvor billig GoPro 3 black edit har blitt, så ble jeg litt gira :mc1 Har ett white edit fra før, så da har jeg muligheten til å filme flere vinkler. :thumleft

Så er prisforskjellen på ca 1500 kr verdt å kjøpe nye 3+ black eller skal man kjøpe utgående 3 black nå som det er billig? Klarer ikke å se den helt store forskjellen på bildekvaliteten. :scratch


PS…
Skal man ha en powerbank som er vanntett så har Kajakk og fritid denne modellen :thumleft
GoPro 3 Black (uten +) er nok tilnermet lik storebroren med tanke på videokvalitet. Dem sier storebroren er bedre, men om man kan se dette med blotte øye er jeg usikker på. Det som derimot er bedre på storebroren er at det vanntette huset/boksen er en god del mindre og knappene på huset som betjener kameraet under er MYE mer behagelig å bruke. Den nye har også merkbart bedre batterikapasitet, men voldsomme forskjeller er det ikke.

Bruk heller pengene på et skikkelig minnekort. GoPro er kresen på minnekort og det lønner seg å kjøpe en type som anbefales av GoPro.

Uansett... det er ekstremt artig å filme litt synes jeg. Blir jo ikke noe proft, men filmer litt i ny og ne og setter med ned og redigerer videoene når jeg får tid. Adobe Premiere Elements 12 er et rimelig og avansert videoredigeringsprogram som ikek står mye tilbake for storebroren Premiere Pro til flere tusen kroner :)

PS! Husk å gi meg link til youtube siden din da hvis jeg ikke har fått den enda :)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

TheBandit skrev:
Bjerknez skrev:
TheBandit skrev:
GoPro 3 Black (uten +) er nok tilnermet lik storebroren med tanke på videokvalitet. Dem sier storebroren er bedre, men om man kan se dette med blotte øye er jeg usikker på. Det som derimot er bedre på storebroren er at det vanntette huset/boksen er en god del mindre og knappene på huset som betjener kameraet under er MYE mer behagelig å bruke. Den nye har også merkbart bedre batterikapasitet, men voldsomme forskjeller er det ikke.

Bruk heller pengene på et skikkelig minnekort. GoPro er kresen på minnekort og det lønner seg å kjøpe en type som anbefales av GoPro.

Uansett... det er ekstremt artig å filme litt synes jeg. Blir jo ikke noe proft, men filmer litt i ny og ne og setter med ned og redigerer videoene når jeg får tid. Adobe Premiere Elements 12 er et rimelig og avansert videoredigeringsprogram som ikek står mye tilbake for storebroren Premiere Pro til flere tusen kroner :)

PS! Husk å gi meg link til youtube siden din da hvis jeg ikke har fått den enda :)
Jeg har sett en del på sammenligningsvideoer på youtube og klare ikke å se den store forskjellen nei. Hører at det er litt bedre lyd på +, men fortsatt dårlig så der er nok ekstern mikrofon/opptaker løsningen. Den største fordelen som jeg kan se, er at kameraet er mindre og har litt bedre batterikapasitet.

Jeg er jo trofast eple-mann og bruker iMovie til å redigere videoene. Veldig enkelt, men veldig tidkrevende og bruker mye diskplass da den skal konvertere og analysere absolutt alle videoene. Så da blir det ett ork å starte å redigere videoene. ](*,) Hvordan er Adobe Premiere Element der?

Skal legge ut youtube-linken på den aktuelle tråden :thumleft
Har kun prøvd Premiere Elemens 12, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag egentlig, men har jo hørt at det er bang for the bucks :)
Linken din er observert og du har nå fått den en abonnent :)

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Nostalgic »

Det som er mulig og noe som fungerer veldig bra er å kjøpe Battery BacPac og evt. 2 ekstra batterier. Da vil du få 12-16 timer batteritid uten å måtte lade :-)
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

patrikskauen skrev:Det som er mulig og noe som fungerer veldig bra er å kjøpe Battery BacPac og evt. 2 ekstra batterier. Da vil du få 12-16 timer batteritid uten å måtte lade :-)
Hvis du kjøper 1stk. battery backpack i tillegg til to løse batterier, så har du i praksis til sammen fire batterier. Ikke regn med mer enn rundt 1 time sammenhengende filming pr. patteri, så i realiteten så får du litt i overkant av fire timer med strøm og etter det må du beslaglegge alle husets ladere for å lade dem opp igjen. I tillegg koster backpack og to batterier til rundt 1000,-

Batteribanken koster 300,- og den holdet liv i goproen i 20 timer sammenhengende (minst) og du slipper tenke på lading, for batteriet lader seg opp mens den står i.

I tillegg må du avbryte filmingen fire ganger for å bytte batterier, så i mine øyne er dette en dårlig og lite økonomisk ide :)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

TheBandit skrev:
Bjerknez skrev: Har kun prøvd Premiere Elemens 12, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag egentlig, men har jo hørt at det er bang for the bucks :)
Linken din er observert og du har nå fått den en abonnent :)
Bare ett Premiere Elements-spørsmål til: Klarer programmet å bruke video-filene fra gopro uten å dekode osv, eller må man bruke tid og diskplass på dette der også?
Elements åpner filene fra GoPro lett som en plett, og det er ingen dekoding eller innstillinger du bør tenke på. Premiere Pro er litt mer omfattende på det punktet. Elements er faktisk ganske enkelt å bruke og det står ikke mye tilbake for Premiere Pro for oss vanlige dødlige. :)

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Nostalgic »

Bjerknez skrev:
patrikskauen skrev:Det som er mulig og noe som fungerer veldig bra er å kjøpe Battery BacPac og evt. 2 ekstra batterier. Da vil du få 12-16 timer batteritid uten å måtte lade :-)
Hvis du kjøper 1stk. battery backpack i tillegg til to løse batterier, så har du i praksis til sammen fire batterier. Ikke regn med mer enn rundt 1 time sammenhengende filming pr. patteri, så i realiteten så får du litt i overkant av fire timer med strøm og etter det må du beslaglegge alle husets ladere for å lade dem opp igjen. I tillegg koster backpack og to batterier til rundt 1000,-

Batteribanken koster 300,- og den holdet liv i goproen i 20 timer sammenhengende (minst) og du slipper tenke på lading, for batteriet lader seg opp mens den står i.

I tillegg må du avbryte filmingen fire ganger for å bytte batterier, så i mine øyne er dette en dårlig og lite økonomisk ide :)
Personlig så har jeg andre erfaringer med Battery BacPacen men jaja.. Vi har alle våre preferanser :-)
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Epylypzon »

Selv så har jeg 2 gopro kameraer, med hver sin battery backpack. (dvs 2 batteri til hvert kamera).
I sommerhalvåret filmer jeg da ca 4 timer pr kamera.

Trenger ikke mer enn en lader pr kamera om man lar backpacken sitte på når man lader.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

patrikskauen skrev:
Bjerknez skrev:
patrikskauen skrev:Det som er mulig og noe som fungerer veldig bra er å kjøpe Battery BacPac og evt. 2 ekstra batterier. Da vil du få 12-16 timer batteritid uten å måtte lade :-)
Hvis du kjøper 1stk. battery backpack i tillegg til to løse batterier, så har du i praksis til sammen fire batterier. Ikke regn med mer enn rundt 1 time sammenhengende filming pr. patteri, så i realiteten så får du litt i overkant av fire timer med strøm og etter det må du beslaglegge alle husets ladere for å lade dem opp igjen. I tillegg koster backpack og to batterier til rundt 1000,-

Batteribanken koster 300,- og den holdet liv i goproen i 20 timer sammenhengende (minst) og du slipper tenke på lading, for batteriet lader seg opp mens den står i.

I tillegg må du avbryte filmingen fire ganger for å bytte batterier, så i mine øyne er dette en dårlig og lite økonomisk ide :)
Personlig så har jeg andre erfaringer med Battery BacPacen men jaja.. Vi har alle våre preferanser :-)
Mulig det, men batteri backpack'en er vel egentlig ikke noe annet enn et ekstra batteri festet på som er identisk med det man allerede har og da er det vel egentlig bare å doble batteritiden. La oss si du får maks 3 timer i praksis ut av en GoPro med batteripack montert. Man betaler mye for de ekstra 1.5 timene.

En batteribank/ekstern lader koster ca. 300,- og da får man 12.000mAh med strøm og det er ca. 12x den kapasiteten som finnes i ett Gopro batteri. Det eneste man trenger å gjøre er å frese et lite hull til ladekabelen i GoPro etuiet så er man i gang. Man for også kjøpt GoPro etui med ferdig hull i, men det er jo bare tull og tøys å betale 600,- for. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev:Selv så har jeg 2 gopro kameraer, med hver sin battery backpack. (dvs 2 batteri til hvert kamera).
I sommerhalvåret filmer jeg da ca 4 timer pr kamera.

Trenger ikke mer enn en lader pr kamera om man lar backpacken sitte på når man lader.
Jeg skjønner, men to batteri back pack'er koster veldig mye og man får heller ikke på langt nær den effekten som man får av en ekstern lader/batteri bank.

I mitt tillfelle så kjøpte jeg dette fordi jeg skal på langtur med sykkelen til sommeren og da har jeg planer om å filme mer eller mindre hele veien. Siden jeg også skal overnatte etc. så synes jeg det er mye bedre (samt billigere) å bruke en batteribank. Da har jeg strøm i rundt 20-timer med sammenhengende filming. Jeg har en batteribank til også som reserve som jeg kjøpte på Clas'ern for 400,- og den har 6.000mAh effekt. Så jeg har strøm nok i bøtter og spann.

Den største bekymringen min er at jeg må kjøpe meg ett par minnekort til... :)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Epylypzon »

Bjerknez skrev:
Epylypzon skrev:Selv så har jeg 2 gopro kameraer, med hver sin battery backpack. (dvs 2 batteri til hvert kamera).
I sommerhalvåret filmer jeg da ca 4 timer pr kamera.

Trenger ikke mer enn en lader pr kamera om man lar backpacken sitte på når man lader.
Jeg skjønner, men to batteri back pack'er koster veldig mye og man får heller ikke på langt nær den effekten som man får av en ekstern lader/batteri bank.

I mitt tillfelle så kjøpte jeg dette fordi jeg skal på langtur med sykkelen til sommeren og da har jeg planer om å filme mer eller mindre hele veien. Siden jeg også skal overnatte etc. så synes jeg det er mye bedre (samt billigere) å bruke en batteribank. Da har jeg strøm i rundt 20-timer med sammenhengende filming. Jeg har en batteribank til også som reserve som jeg kjøpte på Clas'ern for 400,- og den har 6.000mAh effekt. Så jeg har strøm nok i bøtter og spann.

Den største bekymringen min er at jeg må kjøpe meg ett par minnekort til... :)

Helt klart en billigere løsning som gir langt bedre batterikapasitet. Skal ikke se bortifra at jeg prøver noe lignende til sommeren.
Men, jeg liker å flytte kameraene litt rundt, på hjelm - forran på sykkel - bak på sykkel - på styret- på dem jeg kjører med sine sykler. Da blir det fort litt mer tungvindt.

Vi får se, har en hel vinter på å finne ut av slike ting :)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Konfigurere GoPro for lange turer?

Legg inn av Bjerknez »

Helt klart en billigere løsning som gir langt bedre batterikapasitet. Skal ikke se bortifra at jeg prøver noe lignende til sommeren.
Men, jeg liker å flytte kameraene litt rundt, på hjelm - forran på sykkel - bak på sykkel - på styret- på dem jeg kjører med sine sykler. Da blir det fort litt mer tungvindt.

Vi får se, har en hel vinter på å finne ut av slike ting :)
Ja, den ser jeg, så absolutt :)

Personlig liker jeg veldig godt å montere kameraet på brystet med sele. Da kan jeg legge batteribanken på innerlommen/ytterlommen og strekke en kabel diskre ut og der kan den henge fra morgen til kveld og filme alt jeg skulle komme over, hehe.

Skal man montere kameraet et annet sted enn seg selv så kreves det strengt tatt bare et sted å legge/montere/feste batteribanken samt strekke en ledning. Men er det et veldig fuktig og eller utsatt sted så ser jeg så absolutt poenget med batterypack som sagt :)

Svar