Hei!
Jeg har en Yamaha YBR 125 som jeg gjerne skulle ha trimmet litt.
Er ikke ute etter å få en drastisk økning i antall hester, men få den til å holde greit følge på motorveien.
Sykkelen går bra opp til 80 km/t, og deretter tar den seg god tid til å krype opp mot 90+. Er det god medvind, så får jeg den opp i 100 :-) Men er det motvind, så liker den best å putre nede i ca 80. Jeg har da lyst til å trimme den slik at den gjør ca. 100 om det er motvind eller ikke Jeg har sett trim potte på ebay, men jeg har ikke særlig trua på det...
Noen råd/tips?
Trim til YBR?
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Sted: Sarpsborg
Trim til YBR?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
- Nostalgic
- Innlegg: 205
- Registrert: 11 okt 2013, 10:00
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
- Sted: Fredrikstad
Re: Trim til YBR?
Det er jo alltid mulig og bytte eksos-anlegg, sette på et power-filter eller om du virkelig vil gå inn for det så kan du jo borre opp sylindern eller kjøpe et malossi kit. Har også hørt at det sitter noe i anlegget som skreller av et par hester.
Nostalgic's Logg
Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km
Re: Trim til YBR?
Et slikt effektannlegg mener jeg er bare tull. På 125cc 4-taktere så er et effektannlegg rett å slett bare et strakt rør med en lyddemper i enden. For å oppnå ønsket effekt må du nok opp i sylindervolum :)
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Sted: Sarpsborg
Re: Trim til YBR?
Noen som vet hva dette koster? Må jeg da sette i større dyser og evt bytte luftfilter?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: Trim til YBR?
"Effektanlegg" til 4 taktere funker ikke. Det er mer et lydanlegg, da det ikke gir mer efekt, men bare finere/høyere lyd.
Den mest effektive (og kanskje den eneste som har merkbart god økning i effekt) er å bytte til en større sylinder.
Men det er dyrt, og tror det er litt krevende også.
Men den letteste måten å få en firtakter til å gå bra er å selge den og kjøpe seg en 2 takter.
Grunnen til at et effektanlegg til 4taktere ikke gir mer effekt er fordi det ikke er en plombe inni eksosen, slik som det er på 2-taktere.
Den mest effektive (og kanskje den eneste som har merkbart god økning i effekt) er å bytte til en større sylinder.
Men det er dyrt, og tror det er litt krevende også.
Men den letteste måten å få en firtakter til å gå bra er å selge den og kjøpe seg en 2 takter.
Grunnen til at et effektanlegg til 4taktere ikke gir mer effekt er fordi det ikke er en plombe inni eksosen, slik som det er på 2-taktere.
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Sted: Sarpsborg
Re: Trim til YBR?
Er ikke helt enig i den påstanden at effektanlegg ikke gir mer effekt på en firetakter. Jeg har prøvd flere 125cc firetaktere med standard- og effekt-anlegg (full-effektanlegg). De fikk bedre bånndrag, og høyere toppfart alle sammen. Men det skal sies at toppfarten ikke ble noe betraktelig høyere. (ca. 10-20 km/t raskere)Bager skrev:"Effektanlegg" til 4 taktere funker ikke. Det er mer et lydanlegg, da det ikke gir mer efekt, men bare finere/høyere lyd.
Den mest effektive (og kanskje den eneste som har merkbart god økning i effekt) er å bytte til en større sylinder.
Men det er dyrt, og tror det er litt krevende også.
Men den letteste måten å få en firtakter til å gå bra er å selge den og kjøpe seg en 2 takter.
Grunnen til at et effektanlegg til 4taktere ikke gir mer effekt er fordi det ikke er en plombe inni eksosen, slik som det er på 2-taktere.
Personlig, så er jeg ikke for effektanlegg på 125cc sykler, da jeg syntes at de strengt tatt er små motorer, som man tar ut "mange" hester ut av, og levetiden til sykkelen/motoren blir kortere...
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: Trim til YBR?
Og trimme en 125cc 4 takter, er vel bare bortkastede penger.. Spar heller og vent til du kjøper deg større sykkel :-) ville iallefall jeg gjort.
Re: Trim til YBR?
At det blir bedre bunndrag har jeg lest. Men at toppfarten blir bedre har jeg ikke hørt før. Men jeg har heller ikke prøvd det før da.Erik.H.M skrev:
Er ikke helt enig i den påstanden at effektanlegg ikke gir mer effekt på en firetakter. Jeg har prøvd flere 125cc firetaktere med standard- og effekt-anlegg (full-effektanlegg). De fikk bedre bånndrag, og høyere toppfart alle sammen. Men det skal sies at toppfarten ikke ble noe betraktelig høyere. (ca. 10-20 km/t raskere)
Personlig, så er jeg ikke for effektanlegg på 125cc sykler, da jeg syntes at de strengt tatt er små motorer, som man tar ut "mange" hester ut av, og levetiden til sykkelen/motoren blir kortere...
Å putte på et effektanlegg på en totakter syntes no jeg er greit, og kjører du på god olje og bytter stempel og sylinder når det trengs og passer på at ting er som det skal er det ikke noe gale i det (hvis du ikke tenker på at det ikke er lov da..). Da lar du bare motoren yte det den er laget for å yte.
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Sted: Sarpsborg
Re: Trim til YBR?
Er vel det jeg har bestemt meg for :-)Icetwins skrev:Og trimme en 125cc 4 takter, er vel bare bortkastede penger.. Spar heller og vent til du kjøper deg større sykkel :-) ville iallefall jeg gjort.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: Trim til YBR?
Tror nok det er det lureste spar de heller til du kjøper deg sykkel som du skal ha i flere år.