I dag passerte jeg en gubbe med hatt i en Opel Kadett,han hadde ikke GPS eller mobil eller noe slikt,men trafikkvett og blinklys det hadde`n jaggu...
![Kaffe :mk](./images/smilies/coffee.gif)
![hvem jeg? :moi:](./images/smilies/Hvem...%20jeg.gif)
Sannelig om jeg vet... Lurer enda jeg på hvorfor de valgte å ikke kjøre forbi... Da det faktisk er ganske mange som IKKE holder fartsgrensen på den strekningen, noe som er LITT irriterende når du selv kjører på cruisecontrol... :) Og da mener jeg ikke de som kjører for fort... Faktisk mer irriterende med de som kjører for sakte... go figure :)mortenolb skrev: Akkurat det med at 20+ biler ligger bak deg i 80 fordi veien er dårlig, den kjøper jeg ikke helt. Må være en annen grunn.
Hvis det er på nye motor veier så er jeg enig i fartsøkningen... (Nedover til Kritiansand foreksempel føles 100 litt vel tregt enkelte steder...) Men ikke på motorveien Drammen - Oslo, der er faktisk både aksellerasjon og retardasjons feltene for korte til at de som skal av og på klarer å aksellerere til 120-130... Og det finnes vel knappest noe mer irriterende enn å måtte bråbremse fordi en idiot slenger bilen ut i veibanen foran deg, (sikker på at det er DU som har vikeplikten i den glidelås kjøringen han aldri har forstått...) når han prøvde å unngå å kjøre ut i enden av aksellerasjons feltet... Så ja hvis dette gjelder nye motor veier, tvilende om det er på noen av de såkalte motor veiene vi har...mortenolb skrev:Jeg er nok en av dem som er for en økning, men det er fordi min evne til å vurdere konsekvensene sikkert er svekket, og på et egoistisk grunnlag.
Den er jeg helt med på. Noe av problemet er jo at en eller annen luring har fått "folk flest" til å tro at om du kjører i 200 og treffer en stein som kvalifiserer som grus i størrelse, så spretter bilen/sykkelen 10 meter opp og alle innenfor 20 mils omkrets dør av sjokkbølga.kayb skrev: Jeg bryr meg i grunn ikke så veldig mye om fartsgrenser. Det er ikke fordi jeg er for tøff til å respektere loven, eller ikke har omtanke med andre mennesker, men fordi jeg faktisk føler at jeg har god kontroll på det jeg driver med, og planlegger kjøringen etter trafikkbildet. Ser jeg en sving som jeg vurderer som usikker å kjøre gjennom ved 120 km/t, så senker jeg farten til jeg føler at jeg har fullstendig kontroll over svingen, verre er det ikke. Jeg er ikke interessert i å kjøre med mitt eget liv som innsats, men om man er helt alene på en fullstendig oversiktlig strekning med god veikvalitet, så er det jo fullstendig ufarlig å kjøre i 200 km/t.
Ja, det er jo også en faktor... Helt ærlig så syns jeg sykler med opp til 25 hk skulle blitt registrert som Lett-MC. Om man feks. ser på Supermotard lett-mcer så er det ikke alltid de klarer og holde dagens fartsgrense i det hele tatt.Erik.H.M skrev:Jeg er for en økning i fartsgrensene på motorvei. Men da lurer jeg på om lett motorsykler får lov til å ha mer effekt. De fleste sykler med 15 hk klarer ikke å holde 130 km/t uten å ha blitt trimmet litt, og det må holde nesten bånn gass for å holde følge da også..
Det er ikke fremskrittsfart men HØYRE fart (Intruder skrev:130 på norske veier ?--Ja det er det jaggu fremskrittsfarti... :-)å
eller idioti..
Fullstendig ufarlig ? Tja, et passasjerfly beveger seg i nærmere 900 km/t.mortenolb skrev:kayb skrev: Jeg bryr meg i grunn ikke så veldig mye om fartsgrenser. Det er ikke fordi jeg er for tøff til å respektere loven, eller ikke har omtanke med andre mennesker, men fordi jeg faktisk føler at jeg har god kontroll på det jeg driver med, og planlegger kjøringen etter trafikkbildet. Ser jeg en sving som jeg vurderer som usikker å kjøre gjennom ved 120 km/t, så senker jeg farten til jeg føler at jeg har fullstendig kontroll over svingen, verre er det ikke. Jeg er ikke interessert i å kjøre med mitt eget liv som innsats, men om man er helt alene på en fullstendig oversiktlig strekning med god veikvalitet, så er det jo fullstendig ufarlig å kjøre i 200 km/t.
Den er jeg helt med på. Noe av problemet er jo at en eller annen luring har fått "folk flest" til å tro at om du kjører i 200 og treffer en stein som kvalifiserer som grus i størrelse, så spretter bilen/sykkelen 10 meter opp og alle innenfor 20 mils omkrets dør av sjokkbølga.