Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Intruder »

Et glimrende innlegg,slike spaltister det vil jeg på MCsiden ha !!

I dag passerte jeg en gubbe med hatt i en Opel Kadett,han hadde ikke GPS eller mobil eller noe slikt,men trafikkvett og blinklys det hadde`n jaggu... :mk :moi:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av mortenolb »

Jeg har kjørt den strekningen frem og tilbake hver dag i over et år, med vogntog, og jeg må si at jeg synes 80-90 med vogntog ikke er "for fort" på den strekningen, men innimellom ser jeg at noen bare legger seg bak meg, og velger å bli der. Med vogntoget så kan det jo være at folk har et ønske om å huke seg fast for å spare drivstoff(kjøre nærme for mindre luftmotstand), men jeg ser jo ikke så godt bak meg om de ligger 1 eller 50 meter unna når vogntoget allerede er 19-25 meter langt. Akkurat det med at 20+ biler ligger bak deg i 80 fordi veien er dårlig, den kjøper jeg ikke helt. Må være en annen grunn. Jeg har ingen problemer med veistandarden der med personbil, selv i ~120.

Jeg er nok en av dem som er for en økning, men det er fordi min evne til å vurdere konsekvensene sikkert er svekket, og på et egoistisk grunnlag.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av JohnnyTh »

Var vrl ldri snakk om at all 100 sone skulle bli 130. Men at veier skulle bygges til 130 km/t standard. Og at vi på de veiene kan få en økning.
Rart at vi nordmenn skal være nesten eneste folket i Europa som ikke kan kjøre over 100.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av SuperMorten »

Jeg tenker at det er viktig med alternativer. Som f.eks i Tyskland. Man kan velge autobahn eller man kan ta noen roligere veier. Sånn er det stort sett i hele den vestlige verden, bortsett fra i Norge. Her kan du ta den rolige veien, eller den rolige veien... :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av spidair »

mortenolb skrev: Akkurat det med at 20+ biler ligger bak deg i 80 fordi veien er dårlig, den kjøper jeg ikke helt. Må være en annen grunn.
Sannelig om jeg vet... Lurer enda jeg på hvorfor de valgte å ikke kjøre forbi... Da det faktisk er ganske mange som IKKE holder fartsgrensen på den strekningen, noe som er LITT irriterende når du selv kjører på cruisecontrol... :) Og da mener jeg ikke de som kjører for fort... Faktisk mer irriterende med de som kjører for sakte... go figure :)


mortenolb skrev:Jeg er nok en av dem som er for en økning, men det er fordi min evne til å vurdere konsekvensene sikkert er svekket, og på et egoistisk grunnlag.
Hvis det er på nye motor veier så er jeg enig i fartsøkningen... (Nedover til Kritiansand foreksempel føles 100 litt vel tregt enkelte steder...) Men ikke på motorveien Drammen - Oslo, der er faktisk både aksellerasjon og retardasjons feltene for korte til at de som skal av og på klarer å aksellerere til 120-130... Og det finnes vel knappest noe mer irriterende enn å måtte bråbremse fordi en idiot slenger bilen ut i veibanen foran deg, (sikker på at det er DU som har vikeplikten i den glidelås kjøringen han aldri har forstått...) når han prøvde å unngå å kjøre ut i enden av aksellerasjons feltet... Så ja hvis dette gjelder nye motor veier, tvilende om det er på noen av de såkalte motor veiene vi har...

Greit nok at norge er det eneste landet i europa som ikke kan kjøre over hundre når vi har europas eldste bilpark også... At biler og slikt MÅ være dyrt her i landet fordi det sparer miljøet kjøper jeg ikke, for hadde de faktisk MENT noe med miljø politikken sin disse evneveike politikkerne, (og ikke bare tenkte på det som en melkeku økonomisk slik det er i dag), så hadde politikkerne SENKET nybil prisene da, slik at alle kunne hatt muligheten til å kjøpe seg en ny og miljø vennelig bil, men hva gjør de? Jo, de skattelegger folk i hue og ræva for å kjøre rundt i tyve år gamle vrak.... Håpløs politikk...

Men de som sitter på tinget er fullstendig klar over at hvis alle i norge en dag lot bilene stå, vi skrudde av fabrikker og all annen forurensning og snørte fiseringene våre hardt igjen så ikke en fis forlot oss ville vi begrenset forurensningen med den svimlende prosenten 0,01%, eller noe slikt på verdens basis... Dette vet politikkerne mens de innbilder oss at biler og motorsykler MÅ ha disse såkalte miljø avgiftene for å spare miljøet... frikking bullshit all of it, I tell ya! :)

Og vi skal heller IKKE se bort i fra at denne 130 kilometers fartsgrensen bare er en annen måte for å åpne for ENDA flere bomstasjoner på de strekningene... Til slutt er det bare folk i det øverste samfunnslag som har råd til å suse bortover mens vi andre i den gemne hop må fise rundt på de potet åkrene de kaller stamveier her i landet... Joda, det er åtti på de veiene, men det er vel flere enn meg som skjønner at man ikke kan kjøre i åtti på en vei de asfalterte etter prinsippet "dytte to drit fulle mannfolk foran og asfaltere der de gikk..." :(

Brukeravatar
kayb
Innlegg: 3
Registrert: 15 aug 2013, 00:11
Motorsykkelen din: BMW R1200 GS (WC) 2013

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av kayb »

Dårlig med motorvei i Nord-Norge, så det er ikke så farlig for meg. Om regjeringen ville oppgradert E6 fra Trondheim og nordover, ville jeg blitt veldig glad, fartsgrenseendring eller ei. Mye farlig vei og jernbanekryssinger mellom Trondheim og Bodø f.eks. Men vi har også noen veier som er lange, oversiktlige og fine. Det forekommer allikevel alvorlige ulykker der. For meg er det helt ufattelig å skjønne hvordan ulykker kan skje f.eks i Lavangsdalen. Lite og ingen vegetasjon langs veien og lange strekninger. Den eneste forklaringen jeg kan finne er at det blir monotont og kjedelig å kjøre i 90 km/t og folk sovner av, fikler med mobiler eller sånne ting. Har ikke tatt stilling til om det ville blitt bedre med 130 km/t fartsgrense i grunn. Kanskje. Det som definitivt ville gjort ting bedre er å separert kjøreretningene og bygget en vei til like ved siden av. Men hva gjør man, på denne veien med et ufattelig høyt antall trafikkulykker; jo man bruker minimalt med penger og lager forbikjøringssoner. Fordi det hjelper jo de som sovner av, drifter over i motsatt kjørefelt og fronter i en trailer.

Er jo lov å håpe på litt mer fornuft nå med den nye regjeringen, men det handler jo til syvende og sist om at ingen har ansvaret for de som dør i trafikken. Statens Vegvesen skyver ansvar over på kommuner/fylkeskommuner, og de skyver ansvaret videre til finansdepartementet, og slik går den onde sirkel videre uten at noen faktisk kan kalles inn på teppet for å få litt pisk.

Jeg bryr meg i grunn ikke så veldig mye om fartsgrenser. Det er ikke fordi jeg er for tøff til å respektere loven, eller ikke har omtanke med andre mennesker, men fordi jeg faktisk føler at jeg har god kontroll på det jeg driver med, og planlegger kjøringen etter trafikkbildet. Ser jeg en sving som jeg vurderer som usikker å kjøre gjennom ved 120 km/t, så senker jeg farten til jeg føler at jeg har fullstendig kontroll over svingen, verre er det ikke. Jeg er ikke interessert i å kjøre med mitt eget liv som innsats, men om man er helt alene på en fullstendig oversiktlig strekning med god veikvalitet, så er det jo fullstendig ufarlig å kjøre i 200 km/t.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av mortenolb »

kayb skrev: Jeg bryr meg i grunn ikke så veldig mye om fartsgrenser. Det er ikke fordi jeg er for tøff til å respektere loven, eller ikke har omtanke med andre mennesker, men fordi jeg faktisk føler at jeg har god kontroll på det jeg driver med, og planlegger kjøringen etter trafikkbildet. Ser jeg en sving som jeg vurderer som usikker å kjøre gjennom ved 120 km/t, så senker jeg farten til jeg føler at jeg har fullstendig kontroll over svingen, verre er det ikke. Jeg er ikke interessert i å kjøre med mitt eget liv som innsats, men om man er helt alene på en fullstendig oversiktlig strekning med god veikvalitet, så er det jo fullstendig ufarlig å kjøre i 200 km/t.
Den er jeg helt med på. Noe av problemet er jo at en eller annen luring har fått "folk flest" til å tro at om du kjører i 200 og treffer en stein som kvalifiserer som grus i størrelse, så spretter bilen/sykkelen 10 meter opp og alle innenfor 20 mils omkrets dør av sjokkbølga.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Intruder »

130 på norske veier ?--Ja det er det jaggu fremskrittsfarti... :-)å

eller idioti.. :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Nostalgic »

Personlig så syns jeg at 110 km/t er passe. Da får man en liten økning i fart (noe som ikke hadde gjort noe) samtiding som man ikke øker for mye slik at de "uerfarne bilistene" blir enda farligere.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Erik.H.M »

Jeg er for en økning i fartsgrensene på motorvei. Men da lurer jeg på om lett motorsykler får lov til å ha mer effekt. De fleste sykler med 15 hk klarer ikke å holde 130 km/t uten å ha blitt trimmet litt, og det må holde nesten bånn gass for å holde følge da også..
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Nostalgic »

Erik.H.M skrev:Jeg er for en økning i fartsgrensene på motorvei. Men da lurer jeg på om lett motorsykler får lov til å ha mer effekt. De fleste sykler med 15 hk klarer ikke å holde 130 km/t uten å ha blitt trimmet litt, og det må holde nesten bånn gass for å holde følge da også..
Ja, det er jo også en faktor... Helt ærlig så syns jeg sykler med opp til 25 hk skulle blitt registrert som Lett-MC. Om man feks. ser på Supermotard lett-mcer så er det ikke alltid de klarer og holde dagens fartsgrense i det hele tatt. :-k
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Erik.H.M »

jeg syntes at 25 hk blir litt mye. Det er mange som har lett mc lappen som ikke burde fått lov til å kjøre. De kjører som gærninger og har 15hk
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Nostalgic »

Det er jo sant. Men om du tenker på tung-mc så er det mange der som det også gjelder. Der har man sykler med 180hk og de kjører som gærninger. Ja, de har mer erfaring men jeg syns fortsatt at det skulle blitt vurdert å økt grensa på Lett-MC.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av poulet_cavalier »

Intruder skrev:130 på norske veier ?--Ja det er det jaggu fremskrittsfarti... :-)å

eller idioti.. :prop:
Det er ikke fremskrittsfart men HØYRE fart ( :redface / :knegg )

Men det er ingen tvang i den retningen vet du - kan godt fortsette å kjøre i 100.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.

Legg inn av Jompa »

mortenolb skrev:
kayb skrev: Jeg bryr meg i grunn ikke så veldig mye om fartsgrenser. Det er ikke fordi jeg er for tøff til å respektere loven, eller ikke har omtanke med andre mennesker, men fordi jeg faktisk føler at jeg har god kontroll på det jeg driver med, og planlegger kjøringen etter trafikkbildet. Ser jeg en sving som jeg vurderer som usikker å kjøre gjennom ved 120 km/t, så senker jeg farten til jeg føler at jeg har fullstendig kontroll over svingen, verre er det ikke. Jeg er ikke interessert i å kjøre med mitt eget liv som innsats, men om man er helt alene på en fullstendig oversiktlig strekning med god veikvalitet, så er det jo fullstendig ufarlig å kjøre i 200 km/t.

Den er jeg helt med på. Noe av problemet er jo at en eller annen luring har fått "folk flest" til å tro at om du kjører i 200 og treffer en stein som kvalifiserer som grus i størrelse, så spretter bilen/sykkelen 10 meter opp og alle innenfor 20 mils omkrets dør av sjokkbølga.
Fullstendig ufarlig ? Tja, et passasjerfly beveger seg i nærmere 900 km/t.
Når du kjører i 200 km/t har du fire ganger så lang stopplengde som i 100, hodet og synet blir ikke fire ganger raskere enn i 100.
I tillegg får man "tunnellsyn", dvs at synsfeltet innsnevres kanske kraftig i høye hastigheter, så den elgen du unngår elegant i 100 får du streve
endel mere med i 200.....


Om sykkelen spretter av veien er det lite sansynlig at noen andre enn den/de som sitter på den dør, og så kan man jo skylde på
Veivesnet/Mesta/ fylket/ kommunen/ regjeringa eller noen andre etterpå.......
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar