Ny sykkel i 2014 ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av SuperMorten »

Ref alle andre tråder om gode og dårlige sykler, viser vel dette at det er ikke motorsyklene det er noe galt med. Det er derimot vi som sitter oppå. Jeg er helt sikker på at aboslutt alle motorsykler har minst en som synes at akkurat den er verdens beste :knegg

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av DrGreve »

Det jeg har registrert og reagert på er når noen uerfarne stiller et spørsmål om en spesifikk sykkel, det være en spesiell modell eller type sykkel ut ifra sine egne preferanser, så er det mange her inne som prøver å "omvende" stakkaren til å velge den sykkelen man selv har istedet for å svare direkte på spørsmålet :)
Når det er sagt, så har jeg den sykkelen jeg har fordi jeg valgte den på bakgrunn av mine kriterier. Den skulle være en god tursykkel, gammel nok til at jeg kan skru det jeg lyster uten at garantien ryker. Ikke skulle jeg ha lån på den og den skulle ha over 100 hester.
Jeg har hatt sykkel fra 1975 til rundt 1990 når første barn ble født. I 2000 kjøpte jeg den jeg har nå, men jaktet da på Vf1000R. Siden jeg ikke fant en som stemte med prisen jeg hadde satt, ble det lillebroren F-2 når jeg var lei av å lete.
Mine sykler opp gjennom årene er:
Tempo Swing 125
Tempo Taifun 175
Zundapp K100
Suzuki GT380
Honda CB550 Supersport
Kawasaki KZ900
Suzuki GXSR750
Honda VF1000F-2
De 2 første ble kjørt uten sertifikat, hovedakelig i ett nedlagt grustak, men også på vei når kveldene ble mørkere :)
GXSR750 var moddet til banesykkel, men med skilt og ble brukt blant annet på gamle Røssvoll Motorstadion, forløperen til ACR.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av DrGreve »

Og ser nå at jeg skrev i feil tråd :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Bringisen »

:vs Ser at jeg ikke skulle valgt ordet "konge" i mitt siste innlegg ja. Ble nok misforstått av en del det ja....

Og tråden er vel litt på vei ut av fatning :P :p

Det var vel egentlig ingen tråd om hvilken sykkel som er "best" , om man er erfaren nok til å uttale seg eller om dem som prøver å omvende folk.

Satser på at den kommer på rett spor igjen :prf
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Dykkeren »

Da er også jeg ute etter ny sykkel til neste år. La ut min på Finn i går og blir hentet av ny eier i morgen. Meget det blir en BMW R 1200 GT som lanseres på Eicma i år (hvis ryktene stemmer), skal også ut å prøve en 1600, men tenker den er for stor, men man vet jo aldri ;-)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

tommen30
Innlegg: 86
Registrert: 28 mai 2012, 01:11
Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt
Sted: Oslo

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av tommen30 »

Hadde kun kjøpt en sykkel: kawa kawa kawa

jeg har en selv z800 abs sort svart og den går som en R6. Skal du kjøre i oslo osv så kjøp en z800 den går så sykt bra, z1000 er jo helt sykehus. z10r er sunnaas neste men kawa kawa kawa. Feteste av alt, sort og ikke grønn.

Kawa ligger milevis forann alt om dagen. knuser alt på bane, design osv. Eneste jeg hadde gjort er å kjøpt sort kawa og ikke grønn

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23156
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Bjerknez »

tommen30 skrev:Hadde kun kjøpt en sykkel: kawa kawa kawa

jeg har en selv z800 abs sort svart og den går som en R6. Skal du kjøre i oslo osv så kjøp en z800 den går så sykt bra, z1000 er jo helt sykehus. z10r er sunnaas neste men kawa kawa kawa. Feteste av alt, sort og ikke grønn.

Kawa ligger milevis forann alt om dagen. knuser alt på bane, design osv. Eneste jeg hadde gjort er å kjøpt sort kawa og ikke grønn
Er enig med deg at Kawa Z800 er en herlig sykkel som jeg nok hadde vurdert selv hvis jeg villle hatt en plastikkrakett :thumleft

Men en kawa skal være grønn, grønn, grønn!! :prop:
Om dem ligger milevis forral alt annet skal jeg dog ikke uttale meg om, men flotte sykler er det vertfall, det skal dem ha! :D

EDIT:
Se på den lekkerbisken her da... i grønt!:
w1150h625_000003408FA5C55B.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Bringisen »

tommen30 skrev:Hadde kun kjøpt en sykkel: kawa kawa kawa

jeg har en selv z800 abs sort svart og den går som en R6. Skal du kjøre i oslo osv så kjøp en z800 den går så sykt bra, z1000 er jo helt sykehus. z10r er sunnaas neste men kawa kawa kawa. Feteste av alt, sort og ikke grønn.

Kawa ligger milevis forann alt om dagen. knuser alt på bane, design osv. Eneste jeg hadde gjort er å kjøpt sort kawa og ikke grønn
Hehe, hvilke medikamenter går du på som sitter oppe midt på natten og skriver slikt :P :p
Ingenting av det du sier minner jo om virkeligheten ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
kayb
Innlegg: 3
Registrert: 15 aug 2013, 00:11
Motorsykkelen din: BMW R1200 GS (WC) 2013

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av kayb »

Er en av dem som bare "måtte" ha den nye R1200gs da jeg så den. Vanvittig morsom sykkel. Rakk kun 7000km på den (det begynner å bli kaldt i nord nå), men angrer ikke på kjøpet. Har i hvert fall ikke hatt en eneste av de barnesykdommene man leste om på forhånd. Jeg har tenkt på GSA versjonen, men nå har jeg gjort såpass mye med den jeg har at jeg vet ikke om det er verdt det kun for de ekstra literne med bensin.

Bakdekket holder nok ikke lenger enn til ca 10-11000, har nok kjørt litt hardere enn jeg burde (det er jo morro da).

Sykkeln er sprek og lettkjørt for å være en relativt stor og tung sykkel. 0-100 på ca 4 sec og bra driv opp til rundt 160, da begynner det å dabbe av. Toppfart ligger vel rundt 220 et sted tenker jeg, har ikke helt rødlinja den i 6 gir. Man glemmer ofte hvor tung den faktisk er når man begynner å kjøre. Har hatt meg et par overraskelser når jeg har stoppa, eller vært litt offroad.

Girkassen er ikke perfekt. Man må gire ganske hardt, og den vil helst ha bra med turtall, ellers kan det bli litt "klunking". Måtte endre litt kjøremønster pga hvordan den er gira. Man kan liksom ligge i 30-40 på første giret i bymiljø. Den er helt klart noe "ukomfortabel" i lave hastigheter, som f.eks i bymiljø, i forholdt til tidligere modell. Den vil avgårde og helst rive løs bakhjulet liksom =)

Ellers har jeg testa litt på bane. Bremsene er jo superbra etter hva jeg kan bedømme i hvert fall (skjønt jeg har sett mixed feelings blant de som kan dette bedre). Jeg er ganske stor og tung og fikk virkelig klemme så det holdt for å få ABS systemet til å reagere. De forskjellige kjøremodusene fungerer godt. Jeg har hatt den i dynamic stort sett hele tiden, men enduro mode er morsomt på grusvei, og det er overraskende lett å leke seg litt, selv for en uten all verden av offroaderfaring.

Ergonomien er bra. Jeg har løfta styret 40mm, og satt på lavere fothvilere. Speilene har jeg bredda ut med 30mm på hver side, så man slipper å se rett i skuldrene. Jeg trengte en høyere vindskjerm, og bestiller antageligvis et nytt sete til neste sesong eller får en møbelsnekker å se på det. Standard sete er litt for smalt for meg

Får se på mulighetene til å fikse større tank etterhvert. Antar det er noen kloke hoder som får det til etterhvert. Tror også det blir en Remus eksos til neste år. Den låter jo helt bøs. Lykke til =)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av AJ »

kayb skrev:Er en av dem som bare "måtte" ha den nye R1200gs da jeg så den. Vanvittig morsom sykkel. Rakk kun 7000km på den (det begynner å bli kaldt i nord nå), men angrer ikke på kjøpet.
Hey, kayb!
Gratulerer så mye med spennende og åpenbart populær sykkel (ikke så rart med den suksesshistorien GS modellen har ;-)) :thumleft
Og velkommen med første innlegg :-)
Da er 'dørstokkmila' unnagjort og bare å hive seg utpå dypt vann her inne ;-) :vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Bringisen »

kayb skrev:Er en av dem som bare "måtte" ha den nye R1200gs da jeg så den. Vanvittig morsom sykkel. Rakk kun 7000km på den (det begynner å bli kaldt i nord nå), men angrer ikke på kjøpet. Har i hvert fall ikke hatt en eneste av de barnesykdommene man leste om på forhånd. Jeg har tenkt på GSA versjonen, men nå har jeg gjort såpass mye med den jeg har at jeg vet ikke om det er verdt det kun for de ekstra literne med bensin.

Bakdekket holder nok ikke lenger enn til ca 10-11000, har nok kjørt litt hardere enn jeg burde (det er jo morro da).

Sykkeln er sprek og lettkjørt for å være en relativt stor og tung sykkel. 0-100 på ca 4 sec og bra driv opp til rundt 160, da begynner det å dabbe av. Toppfart ligger vel rundt 220 et sted tenker jeg, har ikke helt rødlinja den i 6 gir. Man glemmer ofte hvor tung den faktisk er når man begynner å kjøre. Har hatt meg et par overraskelser når jeg har stoppa, eller vært litt offroad.

Girkassen er ikke perfekt. Man må gire ganske hardt, og den vil helst ha bra med turtall, ellers kan det bli litt "klunking". Måtte endre litt kjøremønster pga hvordan den er gira. Man kan liksom ligge i 30-40 på første giret i bymiljø. Den er helt klart noe "ukomfortabel" i lave hastigheter, som f.eks i bymiljø, i forholdt til tidligere modell. Den vil avgårde og helst rive løs bakhjulet liksom =)

Ellers har jeg testa litt på bane. Bremsene er jo superbra etter hva jeg kan bedømme i hvert fall (skjønt jeg har sett mixed feelings blant de som kan dette bedre). Jeg er ganske stor og tung og fikk virkelig klemme så det holdt for å få ABS systemet til å reagere. De forskjellige kjøremodusene fungerer godt. Jeg har hatt den i dynamic stort sett hele tiden, men enduro mode er morsomt på grusvei, og det er overraskende lett å leke seg litt, selv for en uten all verden av offroaderfaring.

Ergonomien er bra. Jeg har løfta styret 40mm, og satt på lavere fothvilere. Speilene har jeg bredda ut med 30mm på hver side, så man slipper å se rett i skuldrene. Jeg trengte en høyere vindskjerm, og bestiller antageligvis et nytt sete til neste sesong eller får en møbelsnekker å se på det. Standard sete er litt for smalt for meg

Får se på mulighetene til å fikse større tank etterhvert. Antar det er noen kloke hoder som får det til etterhvert. Tror også det blir en Remus eksos til neste år. Den låter jo helt bøs. Lykke til =)
Gratulerer med en fantastisk sykkel. Ikke bare vi som synes det heller, jeg har inntrykk av at en samlet MC presse mener det samme :-)
Velkommen til forumet :')
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av kjellv »

Da dukka det jammen opp en ny Super Tenere også gitt. XT1200ZE kommer med en lang liste oppgraderinger. Noen få her: elektronisk justering av dempere, nytt instrumentpanel med gir-indikator, cruise-control, justerbar vindskjerm og en masse annet, bla endringer gjort i motor og motorstyring.
mer info herhttp://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... quality=75
og her https://www.facebook.com/yamaha.motor.eu
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av poulet_cavalier »

kjellv skrev:Da dukka det jammen opp en ny Super Tenere også gitt. XT1200ZE kommer med en lang liste oppgraderinger. Noen få her: elektronisk justering av dempere, nytt instrumentpanel med gir-indikator, cruise-control, justerbar vindskjerm og en masse annet, bla endringer gjort i motor og motorstyring.
mer info herhttp://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... quality=75
og her https://www.facebook.com/yamaha.motor.eu
Den så snasen ut, men det manglet liksom noe? Foran? Over framhjulet?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av kjellv »

Alle trenger da ikke ligne på en hakkespett... :P :p

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av ojda »

XT'n erfin den, men jeg klarer ikke å like instrumentpanelet på den :[-(
Det synes jeg ser billig ut =;
Flott at den kommer etter med cruiskontroll :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar