Adferd og risikovurdering i trafikken!
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Adferd og risikovurdering i trafikken!
Inspirert av diskusjonen som foregår i snikendeugle sin logg tenker jeg vi heller kan ta dette i en egen tråd, høstens første pms tråd kanskje?
Det handler om adferd og risikovurdering i trafikken og noen av temaene jeg kan komme på nå er:
Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?
Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?
Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...
Føler du deg så trygg som sjåfør at du mener du har full kontroll og ikke utsetter deg selv og andre for fare når du gjør dette, eller er det adrenalinkicket som overstyrer fornuften?
Jeg for min del kan finne på å dra på litt ekstra når jeg kommer til en lang slette, og det er nok kick for meg
Og det har kanskje hendt at jeg av ren utålmodighet har tatt en forbikjøring som strengt tatt har vært litt for uoversiktlig.....
Det handler om adferd og risikovurdering i trafikken og noen av temaene jeg kan komme på nå er:
Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?
Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?
Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...
Føler du deg så trygg som sjåfør at du mener du har full kontroll og ikke utsetter deg selv og andre for fare når du gjør dette, eller er det adrenalinkicket som overstyrer fornuften?
Jeg for min del kan finne på å dra på litt ekstra når jeg kommer til en lang slette, og det er nok kick for meg
Og det har kanskje hendt at jeg av ren utålmodighet har tatt en forbikjøring som strengt tatt har vært litt for uoversiktlig.....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Carpa skrev: Og det har kanskje hendt at jeg av ren utålmodighet har tatt en forbikjøring som strengt tatt har vært litt for uoversiktlig.....
Gi'rei med det a!
"Do the right thing"
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Traffikert som i, mange biler på veien? nei. Men på forholdsvis tomme veier, ja har øvd litt.Carpa skrev: Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?
Ja, om ikke trafkken er i fartsgrensen på motorvei, men om det er f.eks 40-60 soner så splitter jeg somregel uansett- (Holder ikke samme nivå på generell splitting som i videoen jeg postet, sånt hører med til sjeldenhetene for å få litt kick :)Carpa skrev: Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?
Sikkert mange bilister som tenker "for en dust MC fører som kjører forbi når det kommer motgående rett der borte", men de kjenner ikke til hverken fører eller sykkel, og vet ikke hvor fort en sykkel kan suse forbi en bil og hive seg inn i feltet igjen uten problemer.Carpa skrev: Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...
Jeg lar være å ta eventuelle mer på kanten forbikjøringer om det er dårlig sikt, kommer trailer imot etc. Om det kun er biler i begge ender, da er alltid "backup" løsning å legge seg i mellom bilene. Ihvertfall med lille sykkelen min så er ikke det noe problem på en vanlig størrelse vei (ikke at jeg noen gang har vært i den situasjonen, men det har hendt jeg har revurdert og gått på bremsene istedenfor å fullføre forbikjøringen).
Når jeg kjører på Åkrene mellom Lillestrøm og Fetsund, ligger jeg somregel midt i veien hele tiden med blinkers på, med mindre det kommer trailere eller andre brede kjøretøy som ikke er verdt å prøve å skvise seg imellom.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- maglil
- Innlegg: 105
- Registrert: 16 feb 2011, 22:24
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
- Sted: Lillestrøm
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Noe en i hvert fall bør ha i bakhodet er denne paragrafen. Har inntrykk av at den benyttes av UP i mye større grad i dag ved førerkortbeslag enn for bare noen år siden.
§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Maglil
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Er nok av den forsiktige typen som har hjula godt plantet i bakken,ligger nå der og tøffer fremover,av og til tar jeg ei forbikjøring om nødvendig.Men at andre kan ha interesse av litt mer frisk kjøring får være deres sak..
Og...ser for sikkerhets skyld de fleste andre trafikanter som en eventuell risikofaktor....hvilket jeg også håper de tenker likedan...hmm..ble litt dumt detta da..
Og...ser for sikkerhets skyld de fleste andre trafikanter som en eventuell risikofaktor....hvilket jeg også håper de tenker likedan...hmm..ble litt dumt detta da..
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Bakhjulskjøring er det lite av men lanesplitting skjer jo en sjelden gang iblant og tar en vurdering av hver enkelt forbikjøring og lanesplitting så det ikke blir gjort med stor risiko.Har hatt en episode som jeg absolutt ikke vil gjenta.
Ellers er jeg trygg på min egen kjøring og mener jeg er mer på hugget enn de fleste så jeg kan tillate meg en del da jeg har gjort det til en vane å være ekstra på hugget.
Er sjeldent at det blir gitt på noe ekstra på rette strekninger men i svinger kan jeg holde en grei fart uten av å gå over min egen kjøreevne eller sykkelens egenskaper.
Kan vel bli litt leken jeg og som mange andre her tenker jeg :-)
Ellers er jeg trygg på min egen kjøring og mener jeg er mer på hugget enn de fleste så jeg kan tillate meg en del da jeg har gjort det til en vane å være ekstra på hugget.
Er sjeldent at det blir gitt på noe ekstra på rette strekninger men i svinger kan jeg holde en grei fart uten av å gå over min egen kjøreevne eller sykkelens egenskaper.
Kan vel bli litt leken jeg og som mange andre her tenker jeg :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Sted: Stange
- Kontakt:
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?Carpa skrev:Inspirert av diskusjonen som foregår i snikendeugle sin logg tenker jeg vi heller kan ta dette i en egen tråd, høstens første pms tråd kanskje?
Det handler om adferd og risikovurdering i trafikken og noen av temaene jeg kan komme på nå er:
Jeg for min del kan finne på å dra på litt ekstra når jeg kommer til en lang slette, og det er nok kick for meg
Og det har kanskje hendt at jeg av ren utålmodighet har tatt en forbikjøring som strengt tatt har vært litt for uoversiktlig.....
Spørs hva du mener med trafikkert vei, om du mener midt i sentrum med biler / folk så :nei.
Om du mener langs andre bygdeveier osv så ja. Kjører nok ikke en tur uten å ha løfta framhjulet. Det går ihvertfall ikke med wr`en
Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?
Går det i 40-50 og mindre så ja.
Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...
Jeg føler ikke selv at det er en risiko, men enkelte bilførere blir nok avogtil rimelig oppgitt ja.
Føler du deg så trygg som sjåfør at du mener du har full kontroll og ikke utsetter deg selv og andre for fare når du gjør dette, eller er det adrenalinkicket som overstyrer fornuften?
Jeg mener jeg har full kontroll, men det mener vel alle? Selvfølgelig er det adrenalinkicket som gjør at vi kjører "sånn"..
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Fra revolver til spøk:
God helg
God helg
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Har desverre dratt på bakhjulet i tett trafikk og tatt tvilsomme forbikjøringer. Men lite lanesplitting. Men har roet ned villmannskjøringa til et litt mer normalt nivå mener jeg da :)
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Vet ikke som er verst jeg, lanesplitte litt her og der og kjøre forbi treige biler, eller gjøre noe helt annet enn å kjøre :)
Her er en frøken som jeg kom over på vei til jobben her om dagen:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=lHuZId5M ... e=youtu.be[/video]
Her er en frøken som jeg kom over på vei til jobben her om dagen:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=lHuZId5M ... e=youtu.be[/video]
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Haha! drøyt!
Må jo være temmelig kaldt uten hansker nå også 0_o
Må jo være temmelig kaldt uten hansker nå også 0_o
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Folk på scooter er immune mot alt! også kulde :)Snikendeugle skrev:Haha! drøyt!
Må jo være temmelig kaldt uten hansker nå også 0_o
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Til daglig forsøker jeg å kjøre relativt pent og pyntelig Det er mye politi på E18 og 1. pri for meg er at jeg skal hjem, med både helse og lommebok i god stand ved hjemkomst.
Ja, jeg lanesplitter, og har et par ganger tatt meg selv i nakken og lagt meg inn i rekka av biler. Når man sitter fokusert og lanesplitter, er det siste jeg tenker på å se på speedometeret. Et par ganger har det gått litt fort (60 - 70, og kanskje 80), men når jeg blir obs på det gir jeg meg mens leken er god
Bakhjulet?? Ja en eneste gang. Under Prehøstturen stoppet jeg ett eller annet sted for å ta et bilde. Det var etter det flotte gamle hotellet på Sunnmøre ett sted. Jeg ble "forlatt" av alle fordi jeg stoppet og tok et bilde. Når jeg da ga jernet, var det maks rulle på alle gir, og da var nok forhjulet i luften på både 2 og 3.. :-)å
Ellers bruker jeg veldig mye cruise-kontrollen (til å fra jobb ja..) Da forsøker jeg å ligge i en sånn hastighet at onkel ser en annen vei Da kommer jeg relativt fort hjem, og motstår fristelsen til å øke og øke og øke og øke farten... Bare litt mer..
Ja, jeg lanesplitter, og har et par ganger tatt meg selv i nakken og lagt meg inn i rekka av biler. Når man sitter fokusert og lanesplitter, er det siste jeg tenker på å se på speedometeret. Et par ganger har det gått litt fort (60 - 70, og kanskje 80), men når jeg blir obs på det gir jeg meg mens leken er god
Bakhjulet?? Ja en eneste gang. Under Prehøstturen stoppet jeg ett eller annet sted for å ta et bilde. Det var etter det flotte gamle hotellet på Sunnmøre ett sted. Jeg ble "forlatt" av alle fordi jeg stoppet og tok et bilde. Når jeg da ga jernet, var det maks rulle på alle gir, og da var nok forhjulet i luften på både 2 og 3.. :-)å
Ellers bruker jeg veldig mye cruise-kontrollen (til å fra jobb ja..) Da forsøker jeg å ligge i en sånn hastighet at onkel ser en annen vei Da kommer jeg relativt fort hjem, og motstår fristelsen til å øke og øke og øke og øke farten... Bare litt mer..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Sted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Morsomt å lese dette her.
Det er en grunn til jeg ventet med å ta MC lappen. Det var for å få av meg farts galningen.
Har hatt Kl. A førerkort i 2 dager og vil på ingen måte kalle meg erfaren.
Men når en har kjørt 1-2 timer og kommet godt inn i det er det, er det kjekt å dra litt på. Men mister en førerkort p.g.a fart så mister en lappen. Både A-B-C osv osv. Og for min del mister jeg da jobben som jeg bruker bil i det daglige.
Det er lett å si nå når jeg er litt rusten og uerfaren på 2 hjul, men har kanskje en annen farts holdning når jeg er blitt "varm" på sykkel. :-)
Elruts
Det er en grunn til jeg ventet med å ta MC lappen. Det var for å få av meg farts galningen.
Har hatt Kl. A førerkort i 2 dager og vil på ingen måte kalle meg erfaren.
Men når en har kjørt 1-2 timer og kommet godt inn i det er det, er det kjekt å dra litt på. Men mister en førerkort p.g.a fart så mister en lappen. Både A-B-C osv osv. Og for min del mister jeg da jobben som jeg bruker bil i det daglige.
Det er lett å si nå når jeg er litt rusten og uerfaren på 2 hjul, men har kanskje en annen farts holdning når jeg er blitt "varm" på sykkel. :-)
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Teksting når man kjører scooter, det er smart.....
Interessant lesing ja. Vi har forskjellige holdninger, og vi velger selv hvor mye risiko vi er villige til å ta i trafikken.
Jeg personlig vurderer nok risiko (i alt jeg gjør) mye mer nå enn før jeg fylte 20 år(da ble jeg mamma), og det er nok både på godt og vondt.
Man blir helt sikkert en flinkere sjåfør når man tar noe risikoer og tøyer grensene litt utenfor komfortsonen, men det er jo ikke alltid det går så bra når man gjør dette. Så jeg holder meg innenfor komfortsonen min når jeg er ute og kjører motorsykkel, fordi jeg har mange mennesker som er glad i meg og som ville blitt veldig triste om det skulle hende meg noe. Personlig er ikke min største skrekk å dø, den er å havne i en situasjon hvor jeg blir helt grønnsak.
Joda, jeg vet at det er risiko forbundet med å kjøre motorsykkel, vi er utrolig sårbare, men det er en risiko jeg er villig til å ta fordi det gir meg stor glede. Av den samme grunnen forstår jeg dere som utfordrer skjebnen litt mer enn jeg gjør
Skulle forøvrig ønske det var flere jenter med i slike diskusjoner, hadde vært interessant å høre litt om hva andre jenter tenker og mener om dette også for jeg tror faktisk gutter og jenter er ganske ulike når det kommer til slike ting som dette. Men på den andre siden så kjenner jeg mange gutter som synes det er alt for farlig å kjøre motorsykkel også
Interessant lesing ja. Vi har forskjellige holdninger, og vi velger selv hvor mye risiko vi er villige til å ta i trafikken.
Jeg personlig vurderer nok risiko (i alt jeg gjør) mye mer nå enn før jeg fylte 20 år(da ble jeg mamma), og det er nok både på godt og vondt.
Man blir helt sikkert en flinkere sjåfør når man tar noe risikoer og tøyer grensene litt utenfor komfortsonen, men det er jo ikke alltid det går så bra når man gjør dette. Så jeg holder meg innenfor komfortsonen min når jeg er ute og kjører motorsykkel, fordi jeg har mange mennesker som er glad i meg og som ville blitt veldig triste om det skulle hende meg noe. Personlig er ikke min største skrekk å dø, den er å havne i en situasjon hvor jeg blir helt grønnsak.
Joda, jeg vet at det er risiko forbundet med å kjøre motorsykkel, vi er utrolig sårbare, men det er en risiko jeg er villig til å ta fordi det gir meg stor glede. Av den samme grunnen forstår jeg dere som utfordrer skjebnen litt mer enn jeg gjør
Skulle forøvrig ønske det var flere jenter med i slike diskusjoner, hadde vært interessant å høre litt om hva andre jenter tenker og mener om dette også for jeg tror faktisk gutter og jenter er ganske ulike når det kommer til slike ting som dette. Men på den andre siden så kjenner jeg mange gutter som synes det er alt for farlig å kjøre motorsykkel også
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)