Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Sted: Sarpsborg

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av Delayla »

Bjerknez skrev:
AJ skrev:
Bjerknez skrev:Haha, ja jeg ser jeg kanskje var litt klumsete i uttalelsen her, men det jeg mente var nok den sorte "plastskjermen" som skiltet henger på. Denne har også et lite lys/refleks og det ser ut som om sykkelen har to "rumper", hvis du skjønner?

Jeg ville vertfall helt klart fjernet den sorte "skjermen" som skiltet sitter på og heller festet skiltet med en diskret brakett like under setet eller "hovedlyset".
Er mange som bruker vinteren til å rydde opp nettopp baki der :P :p.
Tail tidy, kalles det... ;-)

Her et eks. på hva som tilbys :

http://www.ebay.co.uk/bhp/motorcycle-tail-tidy" onclick="window.open(this.href);return false;
Se der ja!

Akkurat det jeg mente :)

Er jo så klart klar over at denne skjermen faktisk har en funksjon, men jeg synes ikek dem har brukt mye tid på designet her...
Åh - DA er vi enige! :thumleft
Ny skiltholder ligger klar til å monteres i løpet av "vinterferien".
Hugger og undertray står på ønskelista.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av PCP »

Har fulgt tråden fra starten, og sett bilder av alle de fine syklene, og hørt alle de gode grunnene. :prf
Så hiver meg med;

Jeg mener det må ha vært i 1988 ( :gk ) jeg kjørte litt rundt til forskjellige MC-butikker for å prøvekjøre diverse sykler, og eventuelt få innbytte-tilbud for min 86 VF500F. En av de syklene jeg prøvde var en ny VFR750F. Den gangen var det MC-butikk på Skøyen, og allerede ved Lysaker hadde jeg bestemt meg; jeg skal ha en VFR!! (Fikk forsåvidt et godt tilbud, men VF'en var allerede godt belånt med disse gunstige 26%-rente lånene man fikk, så ble alt for dyrt...)

Det skulle vise seg å ta litt tid, og det ble etterhvert også en del år uten noen MC. Frem til jeg for få år siden tenkte at det kunne vært interessant å se om jeg fortsatt ville like en VFR nå som en kunne skaffes uten lån. Tenkte opprinnelig å bruke svært lite penger, og kjøpe en lik som den jeg prøvde, men etter å ha frisket litt opp i modell-kunnskapen fant jeg det mest fornuftig å gå for en 4.generasjon VFR (1994-1997). Så som tenkt, som gjort, endte opp med en rød 1996 modell, og har ikke angret på det!

Det jeg liker med den er de universale egenskapene -sport/touring.
Motor med fin rolig lyd som er "V-twin-sterk" i bunnen, men som kan lure gamle gubber til å tro det er en R-sykkel på toppen.
Stødig, men relativt kvikkstyrt hvis man vil.
Krever minimalt med vedlikehold, som greit gjøres selv.
Det er lite som går i stykker; ikke noe kamkjede/strammer som kan ryke og rakle, ikke noe vippearmer som kan knekke (skjedde med VF500'en og kostet en sesong), ikke noe smøreproblemer (som eldre V4). Den er gammel, men moderne nok til at rammen/hjuloppheng er stiv, bremser og clutch behagelig, har kurante dekk-dimmensjoner, etc. I tillegg syns jeg fremdeles designen er grei, selv om modellen før er litt penere i mine øyne.


Så hvis ikke dette er grunner nok, så vet jeg ikke. Da får dere vel heller kjøpe noe annet da!! :roll
(Som de aller fleste av dere også gjorde :P :p :lol )


Her er'n på gress;
IMG_2924.JPG
I fjellheimen;
IMG_7234.JPG
Kuer ville valgt VFR!
2013-07-31 13.24.28.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av DrGreve »

Jeg syns faktisk at siste generasjon av VFR750 og første gen. av 800 er de peneste. Og løsningen med tannhjulsdrevne kammer var faktisk ganske genial og ikke minst bombesikker.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Sted: Røros

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av lefty293 »

Tja?

Hvilken sykkel skal man velge når man er 170cm høy og skal kjøre med kun en arm og det er den venstre armen? Samtidig er man glad i fart og kjøreegenskaper. Skal i tillegg litt på tur. Her er min kravspekk:

Setehøyde <820 mm
Whp> 125
Clutchwire
"Nok" plass på styret til å få plass til gassrulle, bremsepumpe og clutchhendel pa samme side.
Statens Vegvesen er på lag med meg når jeg kommer og skal ha den godkjent.
Fornuftig forsikring
Ikke mer foroverlent enn at jeg kan klare 70-90 mil på en dag.
Varmeholker.
Ikke for "tørst".
Driftssikker som en "japse"

Svar: Z1000SX
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Sted: Sarpsborg

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av Delayla »

Bjerknez skrev: Hvordan vil hvermansen oppleve en CBR 600F kontra en CBR 600RR i praksis, bortsett fra forsikringssummen og prisen?
Grunnen til at jeg spør er for å få en forståelse om de faktiske forskjellene på de forskjellige syklene i praksis uten å kjøre dem (da jeg ikke har lappen, og noe må man jo diskutere og snakke om når sesongen er over og kulda setter inn) :)
Kjørestillingen er nok det jeg hadde syntes det var størst forskjell på.
(Jeg har aldri kjørt en 600RR, men antar at kjørestillingen kan sammenlignes med en 1000RR.)

Ellers så synes jeg den jeg har nå ikke er så fresk som den 1991'n jeg hadde, men det kan jo være at hukommelsen spiller meg et puss + at 1991'n var dreva om.
Bjerknez skrev: Er jo så klart klar over at denne skjermen faktisk har en funksjon, men jeg synes ikek dem har brukt mye tid på designet her...
Er visstnok europeiske regler som sier at skiltet skal være bak sykkelen, og derfor er den sånn originalt. Den selges med annen stuss i USA. Norske regler har ingen krav om at skiltet skal være bak - og da snakker jeg om "bakom" og ikke "bakpå".

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av PCP »

DrGreve skrev:Jeg syns faktisk at siste generasjon av VFR750 og første gen. av 800 er de peneste. Og løsningen med tannhjulsdrevne kammer var faktisk ganske genial og ikke minst bombesikker.
Det er jo hyggelig Greve, da er vi i alle fall minst 2 mennesker og 5 kuer som setter pris på den. Jeg kan vel kanskje overtales til å være enig i at 4/5.gen er finest totalt sett, men det jeg liker godt fra 3.gen er akkurat fronten på kåpa, hvor den svulmende buen er litt delt opp med en fals/kant. Men er jo snakk om små detaljer da.

Ellers smiler jeg også hver gang jeg ser en velholdt VF1000, og du har jo et problem om du skal ha ny sykkel; det må bli i tillegg til, og ikke istedenfor, når du nå først har en så fin klassiker i ditt eie... ;-)

Vedrørende tannhjuls-drevne kammer så er det synd det ikke er mer utbredt, både for bil og MC. Som du sier er det genialt, og det er heller ikke til å stikke under en stol at svært mye av det som går galt med en motor skjer nettopp i kamdrift-systemet. For ikke å snakke om eksempelvis bilen min hvor det er sånn 16.000 kroners, plukke fra hverandre hele fronten- jobb, hver gang remmen må byttes. "Fordelen" med rem er jo vekt og at det er lydløst, og muligens noe rimeligere, men det er en flott lyd man går glipp av, så takke meg til tannhjul. Fordelen med kjede over tannhjul er.. tja, er det egentlig noen..?? :-k

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av Intruder »

Har sikkert mast om dette i overkant og til manges fortvilelse,men kjører altså rundt på en 21 år gammal skrabb til alles munterhet...
Har da ikke hverken turteller eller bensinmåler og andre nødvendigheter,men kommer da alltid fram uten problemer av noen art...
Suzuki Intruder 750 1992 :mc7 :lol :lol :lol :lol
Kjørt 80.000 km,i Ryk & Reis humør...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pkl
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2013, 10:07
Motorsykkelen din: FZ6 s

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av pkl »

Tok lappen og kjøpte min første MC for to måneder siden. Sykkelen er kjøpt for kjøring til og fra jobb (bor i Oslo og jobber i sentrum) samt en tur i ny og ned. Ville ha en enkel, driftssikker og trygg sykkel, det var to grunner til at den skulle være trygg, de sitter på. Meget fornøyd så langt, siden jeg er fersk syntes jeg den går som en kule! (selv om jeg ikke har hatt den over 12000 mer enn en gang)
IMG_1856 (640x478).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jonk888
Innlegg: 37
Registrert: 02 jun 2014, 22:59
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
Sted: Asker

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av Jonk888 »

Jeg fikk mellomtung lappen ganske nylig og bestemte meg for en rimelig og god sykkel. Det endte med at jeg kjøpte meg en Suzuki GS500F 2004.

Jeg syntes det var en perfekt sykkel for meg med tanke på sittehøyde og kontroll. Den ser ganske mye ut som en GSXR, noe som jeg liker. Forsikringen er billig og det er en ganske behagelig og lettkjørt tourer for både fører og passasjer.

Jeg har kjøpt tankveske og sidevesker slik at den kan bli skikkelig fullpakket. Jeg er storfornøyd med sykkelen.

Eneste bakdelen er at den er nedplombert fra 46 til 34hk pga gamle regler. Men denne plomberingen skal se og ha seg til hellsikke ut av min motor innen kort tid.

Her er et kjekt og flott bilde av den: Bilde

Jeg kjørte den fra Bergen og hjem til Asker, Akershus på 8 timer. Så jeg kan skrive under på at det er en veldig behagelig sykkel å kjøre med. Bortsett fra de siste 2 timene da jeg fikk rumpeverk.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37955
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av AJ »

Hadde visst falt ut en filending på bildefila der...
Det fikser vi :-) .
Dermed får vi se hvor fin denne modellen er :thumleft .

Velkommen hit til MCsiden.no, Jonk888 :vs .
Og gratulerer med flott sykkel!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jonk888
Innlegg: 37
Registrert: 02 jun 2014, 22:59
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
Sted: Asker

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av Jonk888 »

Takk for varm velkomst. Jeg har loket litt rundt på forumet her og liker meg ganske godt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av LordShaft »

Godt å se at flere av ungdommene satser på 2 hjul ;-) velkommen skal du være og gratulerer med tøff sykkel.

Sony Z2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Tja... i fjor sommer så begynte jeg på MC lappen og like etter begynte leting etter den "perfekte" sykkel UTEN at jeg hadde noe som helst erfaring over hodet. Jeg fant tidlig ut at jeg er en "cruiser" og siden jeg mener jeg har kjørt fra meg med tanke på fart etc. gjennom årene med delvis raske biler etc. så er ikke fart hovedgreia ved kjøp av sykkel.

jeg var derfor plutselig på leting etter en litt "kul" og "voldsom" cruiser som lagde litt lyd og var god å kjøre. Harley var et naturlig sted og starte, men følte det liksom var litt "harry" og ikke heeelt min stil, så jeg begynte å kikke mer på japanske cruisere. Det sto stort sett mellom cruiserene til Suzuki/Honda/Yamaha. Yamaha synes jeg hadde den desidert tøffeste cruiseren (V-Star 1300). Uten vindskjerm og sidevesker ser denne knalltøff ut i mine øyne. jeg falt spesielt for den litt ovale voldsomme frontlykten som gir sykkelen sjarm. Den er på en måte moderne samtidig som den er veldig klassisk.

Dog var den orginale eksoslyden ganske tam, så det ble kjøpt Cobra Slipon som jeg faktisk greide å montere selv. Du store grønne hel*** for en forskjell det var! :prop:

Jeg har i skrivende stund kjørt til sammen 200 mil på sykkelen siden jeg fikk den og den er bare helt nydelig å kjøre. Joda, man merker den er tung og krevende i tett bytrafikk i forhold til skolesykkelen som var en Honda CB500. Sistnevnte føltes som en tråsykkel i forhold. Så Yamaha'en er en sykkel for lange turer :)

Brukeravatar
Jonk888
Innlegg: 37
Registrert: 02 jun 2014, 22:59
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
Sted: Asker

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av Jonk888 »

Bjerknez skrev:Tja... i fjor sommer så begynte jeg på MC lappen og like etter begynte leting etter den "perfekte" sykkel UTEN at jeg hadde noe som helst erfaring over hodet. Jeg fant tidlig ut at jeg er en "cruiser" og siden jeg mener jeg har kjørt fra meg med tanke på fart etc. gjennom årene med delvis raske biler etc. så er ikke fart hovedgreia ved kjøp av sykkel.

jeg var derfor plutselig på leting etter en litt "kul" og "voldsom" cruiser som lagde litt lyd og var god å kjøre. Harley var et naturlig sted og starte, men følte det liksom var litt "harry" og ikke heeelt min stil, så jeg begynte å kikke mer på japanske cruisere. Det sto stort sett mellom cruiserene til Suzuki/Honda/Yamaha. Yamaha synes jeg hadde den desidert tøffeste cruiseren (V-Star 1300). Uten vindskjerm og sidevesker ser denne knalltøff ut i mine øyne. jeg falt spesielt for den litt ovale voldsomme frontlykten som gir sykkelen sjarm. Den er på en måte moderne samtidig som den er veldig klassisk.

Dog var den orginale eksoslyden ganske tam, så det ble kjøpt Cobra Slipon som jeg faktisk greide å montere selv. Du store grønne hel*** for en forskjell det var! :prop:

Jeg har i skrivende stund kjørt til sammen 200 mil på sykkelen siden jeg fikk den og den er bare helt nydelig å kjøre. Joda, man merker den er tung og krevende i tett bytrafikk i forhold til skolesykkelen som var en Honda CB500. Sistnevnte føltes som en tråsykkel i forhold. Så Yamaha'en er en sykkel for lange turer :)
Jeg hadde også litt lyst på en japansk cruicer. Men syntes benplasseringen var litt ubehagelig. Men jeg elsker lyden og kjørekomforten på dem. Jeg liker spesielt Suzuki Intruder VZ800 pga lyd og utseendet. Jeg føler at jeg har god respekt for dere som kjøre de type syklene. De ser jo også ganske badass ut med tanke på tv serien "Sons of anarchy".

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Jonk888 skrev:
Bjerknez skrev:Tja... i fjor sommer så begynte jeg på MC lappen og like etter begynte leting etter den "perfekte" sykkel UTEN at jeg hadde noe som helst erfaring over hodet. Jeg fant tidlig ut at jeg er en "cruiser" og siden jeg mener jeg har kjørt fra meg med tanke på fart etc. gjennom årene med delvis raske biler etc. så er ikke fart hovedgreia ved kjøp av sykkel.

jeg var derfor plutselig på leting etter en litt "kul" og "voldsom" cruiser som lagde litt lyd og var god å kjøre. Harley var et naturlig sted og starte, men følte det liksom var litt "harry" og ikke heeelt min stil, så jeg begynte å kikke mer på japanske cruisere. Det sto stort sett mellom cruiserene til Suzuki/Honda/Yamaha. Yamaha synes jeg hadde den desidert tøffeste cruiseren (V-Star 1300). Uten vindskjerm og sidevesker ser denne knalltøff ut i mine øyne. jeg falt spesielt for den litt ovale voldsomme frontlykten som gir sykkelen sjarm. Den er på en måte moderne samtidig som den er veldig klassisk.

Dog var den orginale eksoslyden ganske tam, så det ble kjøpt Cobra Slipon som jeg faktisk greide å montere selv. Du store grønne hel*** for en forskjell det var! :prop:

Jeg har i skrivende stund kjørt til sammen 200 mil på sykkelen siden jeg fikk den og den er bare helt nydelig å kjøre. Joda, man merker den er tung og krevende i tett bytrafikk i forhold til skolesykkelen som var en Honda CB500. Sistnevnte føltes som en tråsykkel i forhold. Så Yamaha'en er en sykkel for lange turer :)
Jeg hadde også litt lyst på en japansk cruicer. Men syntes benplasseringen var litt ubehagelig. Men jeg elsker lyden og kjørekomforten på dem. Jeg liker spesielt Suzuki Intruder VZ800 pga lyd og utseendet. Jeg føler at jeg har god respekt for dere som kjøre de type syklene. De ser jo også ganske badass ut med tanke på tv serien "Sons of anarchy".
Jeg er nok litt den typen som liker at cruisere skal være litt "voldsomme". Nå får man jo også langt voldsomemre cruisere enn den jeg har da min vel går for å være en "mellomtung" cruiser, men da begynner det å blir dyrt. Yamaha har jo en V-Star 1900 også, men da nermer vi oss fort 250-300.000,- (tror jeg) og det blir for dyrt. i den prisklassen får man faktisk BÅDE en V-Star 1300 OG en sykkel ala Honda CB500F.

Alt med måte, men en cruiser SKAL i følge mine øyne buldre litt og lage litt lyd samt se litt badass ut. :prop:

Svar