Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Putrer rundt i +- 80,og det er innmari sjelden jeg blir forbikjørt av "kara" med mætt rævva av gamp og dreiemoment,om jeg tok en tur med telt osv trur jeg jeggu 750 hadde holdt da også...
Tror mange har mer nytte av utstyret sitt på ettermiddagspraten på kaffesjappa...også visuelt (?) (Er ikke helt sikker på hva visuelt betyr og gidder ikke sjekke,men...)
Tror mange har mer nytte av utstyret sitt på ettermiddagspraten på kaffesjappa...også visuelt (?) (Er ikke helt sikker på hva visuelt betyr og gidder ikke sjekke,men...)
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- TomB
- Innlegg: 283
- Registrert: 26 des 2012, 11:07
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
- Sted: på ei øy
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Traktor er traktor, med eller uten potteBjerknez skrev:
Etter at jeg byttet til Cobra slipon i dag, så ble vertfall ikek gleden mindre!
En slik sykkel fortjener langt mer brutal lyd enn den orginale synes jeg :)
Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
- Bjerknez
- Innlegg: 23347
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Har fått med meg at du ikke liker cruisere TomB :)TomB skrev:Traktor er traktor, med eller uten potteBjerknez skrev:
Etter at jeg byttet til Cobra slipon i dag, så ble vertfall ikek gleden mindre!
En slik sykkel fortjener langt mer brutal lyd enn den orginale synes jeg :)
Derimot så er JEG mer åpen andre veien. Jeg foretrekker nok cruiser i 90% av tillfellene, men en liiiiten del av meg skulle nok ønsket en liten streetfighter. Men da en "ekte" fighter som feks. Kawasaki Z800 etc. Men først må jeg få litt erfaring før jeg kjøper meg noe som helst :)
Ser uansett frem til neste tur TomB, hvis det blir noen fler før kulda setter inn :)
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
De ligger kanskje ofte ikke helt fremst når det gjelder motor-teknologi? Ordtaket var vel ellers generelt mer riktig på 50-60-tallet når større og mer var eneste veien til lykke. Idag finnes det jo i alle fall gode substitutter i form av overladning, variable "smarte" innsug, variable kamtider/åpning, aktiv styring av tenning, innsprøytning, osv, osv. Men det mer gammeldagse kan vel også ha sin sjarm, fremdeles.Relax skrev:" there ain't no substitute for cubic inches"
Det er vel et slogan som kanskje er mest brukt i cruiser segmentet.. og, ja, der er det gyldig
Hva som er for lite effekt eller kubikk vet jeg ikke, men syns uansett karakteristikk og følelse er viktigere enn tall. Har nok endret litt smak med årene og min aller våteste drøm var for en del år siden en Suzuki RG500 Gamma, en farkost jeg i dag vil betrakte som nær ubrukelig med sitt totale fravær av effekt på både bunn og mellomregister, men vill råskap like før det er på tide å gire.
Er ikke blitt så gammel at helt flat "diesel-effektkurve" tiltaler meg voldsomt, selv om det unektelig er praktisk. I så måte er jeg veldig fornøyd med min gamle VFR, med relativt god bunndrag, jevn (litt halvdvask) økning gjennom mellomregister, men et markant skille og mer livlig fra 7-8K-rpm opp til enden ved 13K. Liker det veldig godt sånn, selv om det gjerne kunne vært MER av alt!
På den annen side er det sikkert like greit for både førerkort og helse at det er litt begrenset. Og selv om jeg bruker det som er der av og til, så kan jeg godt ta meg selv i å ha vært på en dagstur uten at jeg hverken har vært inne på rødmerkning, eller hatt full gass.
Så klarer meg vel greit med ca 100hk og 750cm3 selv om, mer, bedre, og nyere frister av og til.
- Bjerknez
- Innlegg: 23347
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Personlig har jeg nok ikke erfaring (og guts) nok til å temme plastraketter uansett, så jeg kommer nok like fort fram med den jag har som jeg hadde gjort med en Hayahoppsalaheibusa eller lignende sykler.
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Sted: Trondheim
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Hehe, mulig det, jeg har fortsatt ikke prøvd den Uansett så er 66Nm 6 ganger mer enn 11NmTomB skrev:På den lille gixxeren, må man jo over 10000 rpm, før det skjer noe som helst, hold deg til Hylesangen duJK95 skrev:Jeg er ung og dum, ikke 18 vintre enda engang, og synes jo min Hysesang har for lite futt Samtidig innser jeg jo at det er bra at doningen er såppass treg, den er jo rask nok til å drepe seg med uansett Det som plager meg er jo mangel på dreiemoment under 8000 rpm, alle oppoverbakker er min fiende Samme med forbikjøringer, da alle på bygda holder grei fart på strekkene, men i svingene er de "for treige" sett fra en umulig ungdoms øyne
Nå blir det andre boller neste vår, da et eldre søskenbarns Skruzuki Gixxer 600 2009-mod blir min Selvsagt med slip-on for å holde Trøndelag våken hele natta
Nå som jeg har sagt mitt så kan jeg jo bare håpe at dere der ute på MCsiden.no sier deres meninger, og at vi får mange gode PMS-tråder å lese nå når tiden for å parkere nærmer seg sterkt
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
z800 "ekte" streetfighter? Pøøh! Er bare en ekte streetfigter og det er streetfighterBjerknez skrev:Har fått med meg at du ikke liker cruisere TomB :)TomB skrev:Traktor er traktor, med eller uten potteBjerknez skrev:
Etter at jeg byttet til Cobra slipon i dag, så ble vertfall ikek gleden mindre!
En slik sykkel fortjener langt mer brutal lyd enn den orginale synes jeg :)
Derimot så er JEG mer åpen andre veien. Jeg foretrekker nok cruiser i 90% av tillfellene, men en liiiiten del av meg skulle nok ønsket en liten streetfighter. Men da en "ekte" fighter som feks. Kawasaki Z800 etc. Men først må jeg få litt erfaring før jeg kjøper meg noe som helst :)
Ser uansett frem til neste tur TomB, hvis det blir noen fler før kulda setter inn :)
- Busa Trond
- Innlegg: 2737
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Visuelt blir den eksentriske delen av kutymen visuelt implisittert i å konseptualisere fremedord Intruder,Intruder skrev:...også visuelt (?) (Er ikke helt sikker på hva visuelt betyr og gidder ikke sjekke,men...)
ble det letter å skjønne nå :=D>
Fant en sykkel her for alle som ikke er så opptatt av kubikksyka og føler 800 kubikk blir for brutalt
Ligger også en you tube video på http://www.motopeds.com" onclick="window.open(this.href);return false; ( Mye rart gitt )
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Øy! Den var jo dritkul!
Men selvsagt. Alt dritkult er jo forbudt her i Gnore...
Men selvsagt. Alt dritkult er jo forbudt her i Gnore...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Neida, alt som er moro er dyrt, men hvis det nærmer seg kjempegøy, så er det forbud.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Spot on
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Ekte streetfightere fås ikke kjøpt, det må bygges fra en R-sykkel, var sånn det startetega16 skrev:z800 "ekte" streetfighter? Pøøh! Er bare en ekte streetfigter og det er streetfighterBjerknez skrev:Har fått med meg at du ikke liker cruisere TomB :)TomB skrev:Traktor er traktor, med eller uten potteBjerknez skrev:
Etter at jeg byttet til Cobra slipon i dag, så ble vertfall ikek gleden mindre!
En slik sykkel fortjener langt mer brutal lyd enn den orginale synes jeg :)
Derimot så er JEG mer åpen andre veien. Jeg foretrekker nok cruiser i 90% av tillfellene, men en liiiiten del av meg skulle nok ønsket en liten streetfighter. Men da en "ekte" fighter som feks. Kawasaki Z800 etc. Men først må jeg få litt erfaring før jeg kjøper meg noe som helst :)
Ser uansett frem til neste tur TomB, hvis det blir noen fler før kulda setter inn :)
-
- Innlegg: 25
- Registrert: 01 okt 2013, 18:11
- Motorsykkelen din: 85 Yamaha fz750 /95 virago750
- Sted: Tromsø
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Hvor mye som er for lite, avhenger sterkt utifra personlighet tror jeg. Har en god kompis gjennom mange år som kjører 77 Suzuki GT750. Den har han hatt i 17 år. Og kjører like langt som mange andre hvert år. Dvs 8-12 000km. Han mener bestemt at den har kraft nok for han. Han har til og med hatt med kjærringa si på ukestur med tilhørende oppakning Selv har jeg moderert meg i senere år, og trives godt med mine 750 kubikkere. Viragoen med snaue 50hk brukes ofte når det er sommer og fint vær, mens min gode gamle FZ750 med rundt 100hk fra 85 brukes til litt mere sporty kjøring. (Er sikkert MINST 70-80hk igjen i den)
Kunne godt tenke meg en litt større sykkel ala BMW R1100 til langkjøring med fruen. Da er nemlig begge syklene mine for små synes jeg.. Evt vi for feite
Kunne godt tenke meg en litt større sykkel ala BMW R1100 til langkjøring med fruen. Da er nemlig begge syklene mine for små synes jeg.. Evt vi for feite
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
649 ccm er litt for lite
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)