Øvelseskjøring: hvilken intercom?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Snikendeugle »

Du gjør ikke mye poeng ut av tråden, når du uansett faller tilbake på dine egne svar hver gang ;)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av poulet_cavalier »

Bjerknez skrev:
poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev:
PCP skrev:
Bjerknez skrev:Har sett litt på Clas'ern og det ser ut til at det koster 3-400,- for ett sett med to walkie talkier + ett par hundrelapper for to headset. Men usikker på om disse headsettene har mikrofon. Hvis dem har det så er det jo midt i blinken :)
Da bør du isåfall passe på at det kan snakkes uten å måtte trykke på noen knapp.

Men hvis du ikke har noe i mot å ringe, så kan han vel bare bruke en god gammaldags handsfree (ørepropper og mic med ledning til tlf). I din ende kan du enten gjør det samme, eller kjøre telefonsamtalen inn på G9-settet ditt via blåtann?
Tror det sto ett sted at en av disse walkie talkiene hadde stemmestyrt start av samtalen.... ?
Disse wallkie talkiene kommer bare til å samle støv i en skuff. Kjøp en ekstra G9 som du senere kan dele med kjørekompiser eller påsittere eller alternativt bruk en vanlig mobiltelefon med øreplugger og mikrofon (tellerskrittene koster litt men ikke allverdens).
Problemet er at G9 koster over 3.000,- for to enheter og en walkie talkie koster rundt 500,-.
Tror ikke jeg kommer til å bruke slik intercom i ettertid uansett, og hvis jeg kommer til å gjøre det, så får jeg heller ta den kostnaden da tror jeg.
Da dropper du hele Intercom'en og bruker mobiltelefoner
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Du gjør ikke mye poeng ut av tråden, når du uansett faller tilbake på dine egne svar hver gang ;)
Synes nå jeg har lært mye av denne tråden jeg da...

Noen ganger så endrer jeg litt mening under veis og siden dette er nytt for meg, så kommer også stadig nye ideer etc. og da er det vel ganske naturlig at behovet også endrer seg underveis.

Det er lett å tenke at mobiltelefon er det billigste og enkleste, men det er et problem som dukker opp og det er muligheten for en evt. politimann og sjekke om samtalen har vert aktiv under kjøreturen. Å sitte med tellerskrittene åpne bare for å høre på motordur fra den andre enden blir litt feil i mine øyne.

En god Walkie Talkie med stemmeaktivering og ett par billige headset er vel det rimeligste man kommer noe som funker og bør vertfall testes ut.

jeg er klar over at G9 er doe av det bedre man kan velge, men når ikke behovet er der mer enn noen få uker og at jeg ikke kommer til å bruke dette selv ved senere annleding så ser jeg ikke helt poenget med å bruke over 3-lapper på dette.

Så jeg beklager hvis du ikke føler deg hørt i denne tråden. Jeg synes du poster mye bra her på forumet og jeg må også inrømme at jeg har sansen for Duk'en din og følger med på alt av videoer du legger ut :)

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av TomB »

jongsanim skrev:
TomB skrev:
Bjerknez skrev:

Hovedproblemet her er at den jeg skal øvekjøre med ikke har noen "smart phone" så vidt jeg har forstått...
hmmm har en sånn: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10037534" onclick="window.open(this.href);return false; og den duger massevis :-k
til mitt bruk :thumleft

:prop:
Jammen-hvordan-skal-du-sjekke-Facebook-hvert-femte-minutt-og-twitre-om-at-du-klør-deg-i-baken-da??? O.o

Fint å se at alle ikke er like "avhengig" av relativt nytt som jeg er :P
Har jeg gått glipp av noe? :-k
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Haavar »

Hei.
Jeg bruker Scala rider Q2 pro. Dual sett koster rundt 2000 kr.
Ferdig satt opp mot hverandre, bare å ta ut av esken og bruke. enkel å flytte fra hjelm til hjelm.
To ladere følger med. Blåtann fungerer bra til tlf og musikk.Rekkevidden på 700 meter har jeg ikke testet, fungerer ihvertfall til 50m. Fm radioen fungerer også brukbart.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

Har kjøpt meg Exibel Walkie Talkie på Clas'ern med stemmeaktivering og headset. Det funker som bare det! :)
Er kun testet i stuen foreløpig, men det ser ut til å funke bra så langt... :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

Testet Walkie Talkien i går når jeg gikk tur med bikkja. La igjen den andre hjemme og tok med meg den ene på tur. Jeg Den virket vertfall utmerket 2.7km. unna og det er ikke fri sikt. Er to åskammer i mellom.

Den automatiske stemmeaktiveringen fungerer utmerket, men har som sagt ikke testet den i en hjelm mens man er i fart ennå. Dog kan man stille følsomheten på hvor mye lyd som må til for å aktivere stemmefunksjonen.

Man har så klart ingen mulighet til å snakke i munn på hverandre med walkie Talkie, da den ikke støtter toveis kommunikasjon ved at to parter snakker samtidig, så man må vente til den ene er ferdig før man svarer tilbake. Intercom blir i mine øyne kun brukt for korte beskjeder etc. og har ingen intensjoner om å sitte å skravle om alt og ingenting :)

Dog skal det sies at et system som Scala Rider G9 etc. sikkert er langt bedre på alle områder (kanskje untatt rekkevidde?) men det koster ganske mye og man skal ha et ganske stort behov i mine øyne for å rettferdigjøre en slik.

Kommer med fler tilbakemeldinger av hvordan Exibel Walkie Talkien fungerer i løpet av helgen (hvis det blir øvekjøring) :)

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av spidair »

Jeg bruker Scala rider Q2 pro
Endte opp med et sånt sett jeg også og vet at jeg kommer til å få brukt for det sammen med kompisen min senere... (Det er han jeg skal øvelses kjøre med.... )

Er litt usikker på vox følsomheten (stemme aktivering) i sterk vind på traske-snakkeren (walkie talkie), de vi har på jobben er profesjonelle og koster sikkert en del høvdinger mer enn hva claser'n tilbyr og de er neimen ikke gode i selv moderat vind... Er som om vinden filtrerer vekk stemme aktiveringen, enten det eller så er de på hele tiden... Men det står forøvrig ikke en dritt om hvor god den to veis kommunikasjonen må være, bare at det skal være to veis kommunikasjon.. he he. Sitter han du øvelseskjører med bak deg kan dere jo bli enige om noen tegn på forhånd da som han kan gi deg om drit... ehh, kommunikasjonen ikke virker...

Men for all del, prøv og skriv litt her hvordan det gikk, er læring i alt vettu... :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Snikendeugle »

Voice aktivering funket ihvertfall bra når jeg og en kompis kjørte opp til Trondheim i år. Bortsett fra et par "avvik" her og der pga vindstøy, men der har nok hvor støyete hjelmen man har på er også :) (og mik plassering ikke minst mtp på vind i hjelmen)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar