Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av lars_helgek »

Hei alle sammen :)

Tenkte å høre her på forumet, da jeg er en jyppling når det kommer til MC kunnskap.

Jeg har en FJ1100 fra 84 på handen, og dro ut i går og prøvekjørte den litt. (morsomt for en som nettopp tok lappen på en "snill" 800cc, å hive seg rett på en gammel tung 1100 :)

Her er statusen: Sykkelen fremstår som ok å se på (noe rust her og der), syntes det var mer rust i sveisepunktene på rammen, noe jeg ikke vet om jeg likte. Den hadde også en choke vaier som hengte seg fryktelig opp. Batteriet måtte lades (stått i ro lenge), og må byttes ut.
Sidestøtten på denne karen skremte meg litt da, tok den av og hev meg ut på E6, og oppdaget at den plutselig var i ferd med å subbe ned i veien igjen. Kilometerstanden på sykkelen var opplagt veldig høy, men det må vel forventes av en snart veteran MC.

Av utmerkede +, nylig ordnet simmeringene i forgaffel, bremser og skiver foran og bak var bra, nytt bakdekk, og OK fordekk..

Denne sykkelen har jeg tilbudt til 8.000.-, eks årsavgift. Det er jo veldig billig for en "kjørende sykkel", men er også litt var på rust, vaiere, småfiks, og annet som måtte kunne komme.

Motoren hørtes ut som en klokke, og krefter.. Det hadde den VELDIG mye av for en duggfersk sjåfør. Stusset litt på speilene da, følte at jeg ikke fikk med meg NOE bak meg, og det føltes litt ubehagelig.

Hvordan vurderer dette et prosjekt som dette? Ville dere gått for det, eller latt være? Og hva er det egentlig som gjør at speedometeret hopper så inni h.. Ligger i det jeg antar er ca 60km/h, så hopper den opp og ned fra 60->40, 60->80 osv osv hele tiden.. Som fersking vil jeg gjerne vite hvor fort jeg kjører men spedometeret hoppa opp og ned i villa..

Tanker?

Mvh
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av AJ »

lars_helgek skrev:Og hva er det egentlig som gjør at speedometeret hopper så inni h.. Ligger i det jeg antar er ca 60km/h, så hopper den opp og ned fra 60->40, 60->80 osv osv hele tiden.. Som fersking vil jeg gjerne vite hvor fort jeg kjører men spedometeret hoppa opp og ned i villa..

Tanker?

Mvh
Slitt vaier?
For egen del tror jeg at jeg hadde styrt utenom denne om det var sykkel til daglig bruk jeg var ute etter...
Men! har man et byggprosjekt i tankene kan det virke som at denne FJ'en kan være noe å satse på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av lars_helgek »

AJ skrev:
lars_helgek skrev:Og hva er det egentlig som gjør at speedometeret hopper så inni h.. Ligger i det jeg antar er ca 60km/h, så hopper den opp og ned fra 60->40, 60->80 osv osv hele tiden.. Som fersking vil jeg gjerne vite hvor fort jeg kjører men spedometeret hoppa opp og ned i villa..

Tanker?

Mvh
Slitt vaier?
For egen del tror jeg at jeg hadde styrt utenom denne om det var sykkel til daglig bruk jeg var ute etter...
Men! har man et byggprosjekt i tankene kan det virke som at denne FJ'en kan være noe å satse på.
Kan muligens være det, har liten peil selv :) Ja, vurderer veldig at og frem på om jeg skal kaste meg på den.. Kunne seff tenkt meg til sykkel for hverdagsbruk, tenkte seff at det er billig for en sykkel, men på den andre siden.. Det er en del som bør gjøres ja.

Takk for svar :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

magnele
Innlegg: 17
Registrert: 14 sep 2012, 21:05
Motorsykkelen din: Tiger1050/BMW K1100

Re: Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av magnele »

Er ute etter en slik til ombygging, om du ikke kommer til å kjøpe den kan du gi meg et hint.

Trenger et passende objekt til "sidevogndrager". Tenker uansett å bygge kraftig om.

mvh
Magne L

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av lars_helgek »

magnele skrev:Er ute etter en slik til ombygging, om du ikke kommer til å kjøpe den kan du gi meg et hint.

Trenger et passende objekt til "sidevogndrager". Tenker uansett å bygge kraftig om.

mvh
Magne L
Sendt deg PM :) Jeg har enda ikke bestemt meg, men lurer på at jeg skal gå for noe "lettere", og mer "klar ferdig kjør" som førstegangssykkel
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av superduper »

I og med at denne kun koster 8000 så ville jeg nok ha kjøpt den for så å kjørt den ut til den dør... Deretter ville jeg solgt den videre som delesykkel for 6000-7000 når den tid kommer.. De aller fleste MC under 20.000kr er i samme stand som denne uansett.. Så du vil nok ikke tape noe særlig på den med tanke på at du får den så billig.

Send meg gjerne en PM om du ikke skal ha den.. For da tar jeg den! :-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av JohnnyTh »

Høres ut om en god handel. Kjørbar sykkel under 15 000kr er det langt mellom.

At du ikke ser noe i speilene er helt vanlig på sykkler fra åttitallet:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av FJZZR »

Sjekk andre gearet, det er en svakhet hvis dette ikke er skiftet til fj1200 deler.
Dra på og sjekk at den ikke glipper, d.v.s ingen rykking.

Ellers er det lekkende forgaffel, men den er nettopp ettersett.

Sjekk også at ikke tanken lekker på en så gammel sykkel.

Km stand er lite å bekymre seg for. Det er flere med over 200000 på telleren i daglig drift.
Problemet med støtta er fjæra, og den bytter du greit.
Speedometeret skifter du med et annet brukt
Det er grei tilgang på brukte deler og sykkelen er SVÆRT grei å skru på.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av Kjellrf »

Ang. 2.gear på FJ, sjekk at girsjaleren ikke går i fothvilerbraketten når du legger inn 2. gir. Er sjalteren litt feiljustert, gjør den det, og 2. gir legges ikke ordentlig inn = havari etterhvert.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av lars_helgek »

Tok den til slutt :)

Fullt kjørbar :) Går som en klokke, ingen antydninger til problem med 2 gir.

Eneste å bemerke er spedometervaier er slitt, litt dårlig klutsjhendel (selve hendelen), og en chawkvaier som kan henge seg litt opp ved oppstart.. (når den nedenfra under dekselet for å få den til å slippe igjen)..

Fine kjøreegenskaper :) Gaffelen/fjæringen er fin, svetter ikke olje, nytt kjede og drev i år, og nytt bakdekk, bremser og skiver er nye.. Dekk forran må skiftes neste sesong :)

Akt i aklt, som nevnt over, jeg kjøpte den, og kjører den til den dør ut av seg selv :) Finnes ikke antydninger til ulyder, og motoren går som en klokke :)

HELT fin sak å lære på :) Og veteran til neste år, så blir lave kostnader med forsikring/årsavgift :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av kjellv »

Gratulerer :thumleft
Det er faktisk grei tilgang på det meste av nye deler også til disse. Prisene er heller ikke så høye som mange tror.
Men bensintanken må du se nøye på. Denne kan ikke lenger skaffes ny, og dersom du må ha så let utenlands, fortrinnsvis i et land som ikke plages med fuktig vær og kuldegrader. Importerte nylig en tank til en kunde fra Frankrike. Den var helt rustfri og svært pen. Men feil farge da, så omlakkering måtte til likevel. Ble under 5000 inkl frakt.
Tanken på disse er litt spesiell. Metallet har en skarp knekk på undersiden langs hele ytterkanten. Bunnen er nesten flat. Det har lett for å samles kondensvann på innsiden, og dette legger seg gjerne langs denne skarpe knekken. Da ruster det innenfra. På utsiden kan den se helt fin ut helt til lakken til slutt må gi seg. Lakken kan være det eneste som holder kanten tett.
Temperaturer som svinger i nærheten av null er det verste. Jo mindre bensin det er på tanken, jo mer kondensvann blir produsert. Tenk over dette også ved vinterlagring.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Prøvekjørte en Yamaha FJ1100 (1984)

Legg inn av lars_helgek »

Takk så mye for tips :) Skal holde øynene åpne :)

Er jo morsommt å se triptelleren på denne saken.... Mer en 750.000 :O

Men, motoren gir INGEN signal på at det er noe der... Men men, billig var den, og jeg har en første sykkel å kjøre ihel om ikke annet ;) Holder vel neste sesong med innendørs vinterlagring :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Svar