Øvelseskjøring: hvilken intercom?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

jongsanim skrev:
Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Jupp.

http://www.cardosystems.com/scala-rider ... #technical" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe, jeg stoler ikek alltid på det som står i slike spesifikasjoner jeg da :)

La oss si at den jeg skal øvekjøre med har en gammel nokia (ikke Smart Phone) som jeg kobler meg til med G9 via bluetooth. Er da Bluetoothen i denne gamle mobilen kraftig nok til at han/hun kan kjøre 50m bak meg hvor vi fortsatt kan ha en samtale?
Så på en nettside at det er 3 klasser blietooth (fra 2010).
3: 10m
2: 50m
1: 100m

Dette var i kontekst av datamaskiner, aner ikke hvordan det er med mobil
Nettopp derfor blir det litt mer komplisert :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev:
evike skrev:■På veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr

Med andre ord: En toveis telefonsamtale er absolutt godt nok.
Å vips, så sparte jeg flere tusen kroner :)

Da er det jo bare å ta med seg mobilen da :)
Tellerskrittene koster jo ikke all verden :)

Da mangler jeg bare gul vest med "L" på... hvor får man kjøpt disse?
Kjøp 50 - kronersvest på Torshov bilrek. eller bensinstasjoner. Tusj en rød L bakpå.
Har allerede kjøpt to vester på Biltema :)
Nå mangler jeg bare en rød tusj og en stø hånd :)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av PCP »

Bjerknez skrev: Hehe, jeg stoler ikek alltid på det som står i slike spesifikasjoner jeg da :)

La oss si at den jeg skal øvekjøre med har en gammel nokia (ikke Smart Phone) som jeg kobler meg til med G9 via bluetooth. Er da Bluetoothen i denne gamle mobilen kraftig nok til at han/hun kan kjøre 50m bak meg hvor vi fortsatt kan ha en samtale?
Blåtann går ikke langt. Men såvidt meg bekjent er det ingen av disse com-systemene som faktisk bruker blåtann for kommunikasjon mellom syklene, det er radio-signaler. Er dette som muliggjør samtaler på 1 km ++ avstand (i teorien). Blåtann brukes for å knytte hodesett til telefon, GPS, MP3, spiller, etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

PCP skrev:
Bjerknez skrev: Hehe, jeg stoler ikek alltid på det som står i slike spesifikasjoner jeg da :)

La oss si at den jeg skal øvekjøre med har en gammel nokia (ikke Smart Phone) som jeg kobler meg til med G9 via bluetooth. Er da Bluetoothen i denne gamle mobilen kraftig nok til at han/hun kan kjøre 50m bak meg hvor vi fortsatt kan ha en samtale?
Blåtann går ikke langt. Men såvidt meg bekjent er det ingen av disse com-systemene som faktisk bruker blåtann for kommunikasjon mellom syklene, det er radio-signaler. Er dette som muliggjør samtaler på 1 km ++ avstand (i teorien). Blåtann brukes for å knytte hodesett til telefon, GPS, MP3, spiller, etc.
Ahaa... :)

Så det jeg trenger i praksis er en walkie talkie som er såpass liten at den kan legges mellom øret og hjelmen :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av jongsanim »

Hvis dere begge har en øreplugg/mikrofon og mobiler med en greit datatrafikk-plan, kan man jo bruke apper til kommunikasjonen. Som f.eks http://www.viber.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (liker den godt selv, går over "alle" plattformer).

Andre apper er vel Teamspeak og Skype, men aner ikke hvor effektive disse er på databruk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

jongsanim skrev:Hvis dere begge har en øreplugg/mikrofon og mobiler med en greit datatrafikk-plan, kan man jo bruke apper til kommunikasjonen. Som f.eks http://www.viber.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (liker den godt selv, går over "alle" plattformer).

Andre apper er vel Teamspeak og Skype, men aner ikke hvor effektive disse er på databruk.
Hovedproblemet her er at den jeg skal øvekjøre med ikke har noen "smart phone" så vidt jeg har forstått...

jaja... for høre innom Clas'ern i dag eller andre steder :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

Ser ut til at jeg kanskje kan kjøpe meg et billig sett med to walkie talkier i Sverige samt to par ørepropper.
Vil tippe det duger... ?

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av jongsanim »

Bjerknez skrev:
jongsanim skrev:Hvis dere begge har en øreplugg/mikrofon og mobiler med en greit datatrafikk-plan, kan man jo bruke apper til kommunikasjonen. Som f.eks http://www.viber.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (liker den godt selv, går over "alle" plattformer).

Andre apper er vel Teamspeak og Skype, men aner ikke hvor effektive disse er på databruk.
Hovedproblemet her er at den jeg skal øvekjøre med ikke har noen "smart phone" så vidt jeg har forstått...

jaja... for høre innom Clas'ern i dag eller andre steder :)
Kjøp en skitbillig smartphone som vedkommende disponerer? :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

Har sett litt på Clas'ern og det ser ut til at det koster 3-400,- for ett sett med to walkie talkier + ett par hundrelapper for to headset. Men usikker på om disse headsettene har mikrofon. Hvis dem har det så er det jo midt i blinken :)

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av TomB »

Bjerknez skrev:

Hovedproblemet her er at den jeg skal øvekjøre med ikke har noen "smart phone" så vidt jeg har forstått...
hmmm har en sånn: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10037534" onclick="window.open(this.href);return false; og den duger massevis :-k
til mitt bruk :thumleft

:prop:
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av jongsanim »

TomB skrev:
Bjerknez skrev:

Hovedproblemet her er at den jeg skal øvekjøre med ikke har noen "smart phone" så vidt jeg har forstått...
hmmm har en sånn: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10037534" onclick="window.open(this.href);return false; og den duger massevis :-k
til mitt bruk :thumleft

:prop:
Jammen-hvordan-skal-du-sjekke-Facebook-hvert-femte-minutt-og-twitre-om-at-du-klør-deg-i-baken-da??? O.o

Fint å se at alle ikke er like "avhengig" av relativt nytt som jeg er :P

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av PCP »

Bjerknez skrev:Har sett litt på Clas'ern og det ser ut til at det koster 3-400,- for ett sett med to walkie talkier + ett par hundrelapper for to headset. Men usikker på om disse headsettene har mikrofon. Hvis dem har det så er det jo midt i blinken :)
Da bør du isåfall passe på at det kan snakkes uten å måtte trykke på noen knapp.

Men hvis du ikke har noe i mot å ringe, så kan han vel bare bruke en god gammaldags handsfree (ørepropper og mic med ledning til tlf). I din ende kan du enten gjør det samme, eller kjøre telefonsamtalen inn på G9-settet ditt via blåtann?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

PCP skrev:
Bjerknez skrev:Har sett litt på Clas'ern og det ser ut til at det koster 3-400,- for ett sett med to walkie talkier + ett par hundrelapper for to headset. Men usikker på om disse headsettene har mikrofon. Hvis dem har det så er det jo midt i blinken :)
Da bør du isåfall passe på at det kan snakkes uten å måtte trykke på noen knapp.

Men hvis du ikke har noe i mot å ringe, så kan han vel bare bruke en god gammaldags handsfree (ørepropper og mic med ledning til tlf). I din ende kan du enten gjør det samme, eller kjøre telefonsamtalen inn på G9-settet ditt via blåtann?
Tror det sto ett sted at en av disse walkie talkiene hadde stemmestyrt start av samtalen.... ?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av poulet_cavalier »

Bjerknez skrev:
PCP skrev:
Bjerknez skrev:Har sett litt på Clas'ern og det ser ut til at det koster 3-400,- for ett sett med to walkie talkier + ett par hundrelapper for to headset. Men usikker på om disse headsettene har mikrofon. Hvis dem har det så er det jo midt i blinken :)
Da bør du isåfall passe på at det kan snakkes uten å måtte trykke på noen knapp.

Men hvis du ikke har noe i mot å ringe, så kan han vel bare bruke en god gammaldags handsfree (ørepropper og mic med ledning til tlf). I din ende kan du enten gjør det samme, eller kjøre telefonsamtalen inn på G9-settet ditt via blåtann?
Tror det sto ett sted at en av disse walkie talkiene hadde stemmestyrt start av samtalen.... ?
Disse wallkie talkiene kommer bare til å samle støv i en skuff. Kjøp en ekstra G9 som du senere kan dele med kjørekompiser eller påsittere eller alternativt bruk en vanlig mobiltelefon med øreplugger og mikrofon (tellerskrittene koster litt men ikke allverdens).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev:
PCP skrev:
Bjerknez skrev:Har sett litt på Clas'ern og det ser ut til at det koster 3-400,- for ett sett med to walkie talkier + ett par hundrelapper for to headset. Men usikker på om disse headsettene har mikrofon. Hvis dem har det så er det jo midt i blinken :)
Da bør du isåfall passe på at det kan snakkes uten å måtte trykke på noen knapp.

Men hvis du ikke har noe i mot å ringe, så kan han vel bare bruke en god gammaldags handsfree (ørepropper og mic med ledning til tlf). I din ende kan du enten gjør det samme, eller kjøre telefonsamtalen inn på G9-settet ditt via blåtann?
Tror det sto ett sted at en av disse walkie talkiene hadde stemmestyrt start av samtalen.... ?
Disse wallkie talkiene kommer bare til å samle støv i en skuff. Kjøp en ekstra G9 som du senere kan dele med kjørekompiser eller påsittere eller alternativt bruk en vanlig mobiltelefon med øreplugger og mikrofon (tellerskrittene koster litt men ikke allverdens).
Problemet er at G9 koster over 3.000,- for to enheter og en walkie talkie koster rundt 500,-.
Tror ikke jeg kommer til å bruke slik intercom i ettertid uansett, og hvis jeg kommer til å gjøre det, så får jeg heller ta den kostnaden da tror jeg.

Svar