Øvelseskjøring: hvilken intercom?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22958
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Øvelseskjøring: hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har som kjent kjøpt meg Schuberth C3 Pro og til denne så får man jo en spesialtilpasset Intercom til rundt 3.000,-.

Saken er den at jeg er ute etter en intercom som gjør at jeg får lov til å øvekjøre med en som kjører bak meg. Tror ikke jeg kommer til å bruke intercom utover øvekjøringen så derfor er jeg ute etter noe rimelig som funker greit noen få måneder. Gjerne en løsning med app til android/iPhone som gjør at man kan bruke disse som intercom.

Har sett på Scala Rider G9, men det koster 3.000,- for 2stk. enheter og enhet nummer to må jo mer eller mindre "installeres" på den andre hjelmen og det blir litt for omstendelig da det ikke er han jeg skal øvekjøre med hver gang.

jeg er ute etter noe som er rimelig og enkelt, samt trådløst å klart.

jeg har ikke noe behov for å snakke med han andre under øvekjøringen, men kjøper da altså dette fordi det er påbudt. Han er uansett ingen kjørelærer og det siste jeg trenger er noen som presser på meg uvaner :)

Så er det noen her som vet om et rimelig og greit system som funker?

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av evike »

Kjøp et singelsystem som du kan ha for egen del (musikk, mobiltelefon, evnt. GPS) til siden og finn noen som har "et eller annet slags" komm.sett selv. Begge må selvfølgelig fungere på blåtann for at dette skal fungere. Bruk mobiltlf. og ring opp en samtale til den andre og dere har en samtale gående så lenge kjøringen pågår. Selvfølgelig fordrer dette at han som ringer har et billig mobil-alternativ.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22958
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

evike skrev:Kjøp et singelsystem som du kan ha for egen del (musikk, mobiltelefon, evnt. GPS) til siden og finn noen som har "et eller annet slags" komm.sett selv. Begge må selvfølgelig fungere på blåtann for at dette skal fungere. Bruk mobiltlf. og ring opp en samtale til den andre og dere har en samtale gående så lenge kjøringen pågår. Selvfølgelig fordrer dette at han som ringer har et billig mobil-alternativ.
Kan gjerne kjøpe meg Schuberth sin integrerte løsning til 1.990,- (1 person), men får jeg koblet meg opp til andre telefoner via Bluetooth etc. slik at man kan ha en intercom samtale ved at mobiltelefonen kan bruke en app eller noe?

Tror det er krav om at det skal være intercom og ikke bare telefonforbindelse.

Blir litt overkill å kjøpe et system til 3.000,- som skal demonteres hver gang fra den andre partens hjelm, samt at den etter øvekjørings perioden bare blir overflødig...

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Coach »

Fri familie, Eller abbonement med gratis prating. Handsfree med ørepropper da er du i boks. Billig bra og enkelt.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av evike »

■På veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr

Med andre ord: En toveis telefonsamtale er absolutt godt nok.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22958
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

evike skrev:■På veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr

Med andre ord: En toveis telefonsamtale er absolutt godt nok.
Å vips, så sparte jeg flere tusen kroner :)

Da er det jo bare å ta med seg mobilen da :)
Tellerskrittene koster jo ikke all verden :)

Da mangler jeg bare gul vest med "L" på... hvor får man kjøpt disse?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av SuperMorten »

Har sett flere med hjemmelagd L tegnet på med rød tusj.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av hakhap »

Bjerknez skrev:
evike skrev:■På veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr

Med andre ord: En toveis telefonsamtale er absolutt godt nok.
Å vips, så sparte jeg flere tusen kroner :)

Da er det jo bare å ta med seg mobilen da :)
Tellerskrittene koster jo ikke all verden :)

Da mangler jeg bare gul vest med "L" på... hvor får man kjøpt disse?

Bullfighet i Oslo, Mc Oslo o.l
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22958
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

Etter å ha tenkt litt på dette, så tror jeg at jeg skal kjøpe meg Scala Rider G9 da man kan flytte denne til også andre hjelmer etc. Den er også rimeligere.
Men det jeg lurer på er følgende:

Hvis jeg kjøper meg Scala Rider G9 og installerer denne i min hjelm, kan jeg da gjennomføre en samtale med en mobiltelefon kun via bluetooth?

Med dette så mener jeg at mobilen fungerer som en trådløs bluetooth enhet slik at man ikke bruker tellerskritt slik man gjør med en vanlig telefonsamtale, men snakker som man gjør i en såkalt walkie talkie etc?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Snikendeugle »

Jupp.

http://www.cardosystems.com/scala-rider ... #technical" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22958
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Jupp.

http://www.cardosystems.com/scala-rider ... #technical" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe, jeg stoler ikek alltid på det som står i slike spesifikasjoner jeg da :)

La oss si at den jeg skal øvekjøre med har en gammel nokia (ikke Smart Phone) som jeg kobler meg til med G9 via bluetooth. Er da Bluetoothen i denne gamle mobilen kraftig nok til at han/hun kan kjøre 50m bak meg hvor vi fortsatt kan ha en samtale?

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg vil anbefale å kjøpe Sena SMH-10 istedenfor Scana Rider G9, g9 er litt tungvint å operere. Vi solgte våre G9 etter en tur til Europa, stemmestyring fungerer ikke så bra med all vindstøyen, de er også trege å koble seg sammen. Sena SMH-10 er mye lettere å bruke og har bedre batteritid. Mener også de var noe rimeligere?...

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 4
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22958
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av Bjerknez »

MLeikarnes skrev:Jeg vil anbefale å kjøpe Sena SMH-10 istedenfor Scana Rider G9, g9 er litt tungvint å operere. Vi solgte våre G9 etter en tur til Europa, stemmestyring fungerer ikke så bra med all vindstøyen, de er også trege å koble seg sammen. Sena SMH-10 er mye lettere å bruke og har bedre batteritid. Mener også de var noe rimeligere?...

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 4
Sena SMH-10 ligger ca. på den samme prisen og er helelr litt dyrere (så vidt jeg har sett).

For min del så er det nok uansett ikke noe aktuelt med et slikt dyrt system da det kun blir brukt noen få uker og kanskje maks 2-3 ganger før jeg får MC lappen.

Jeg ser for meg et system der hvor jeg dytter en høytaler inn mellom hjelmen og øret som har en mikrofon festet til seg. I denne enheten så er det en bluetooth sender som sender til lignende enhet. Altså enkelt og greit. Trenger ikke noe avansert system med mobilfunksjonalitet/GPS etc. Trenger som sagt heller ikke være lyd på begge ørene. Det skal funke ett par tre ganger, thats it. Skal jeg ha noe skikkelig noe senere så kjøper jeg det, men da må det først være et behov der :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av jongsanim »

Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Jupp.

http://www.cardosystems.com/scala-rider ... #technical" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe, jeg stoler ikek alltid på det som står i slike spesifikasjoner jeg da :)

La oss si at den jeg skal øvekjøre med har en gammel nokia (ikke Smart Phone) som jeg kobler meg til med G9 via bluetooth. Er da Bluetoothen i denne gamle mobilen kraftig nok til at han/hun kan kjøre 50m bak meg hvor vi fortsatt kan ha en samtale?
Så på en nettside at det er 3 klasser blietooth (fra 2010).
3: 10m
2: 50m
1: 100m

Dette var i kontekst av datamaskiner, aner ikke hvordan det er med mobil

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvilken intercom?

Legg inn av poulet_cavalier »

Bjerknez skrev:
evike skrev:■På veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr

Med andre ord: En toveis telefonsamtale er absolutt godt nok.
Å vips, så sparte jeg flere tusen kroner :)

Da er det jo bare å ta med seg mobilen da :)
Tellerskrittene koster jo ikke all verden :)

Da mangler jeg bare gul vest med "L" på... hvor får man kjøpt disse?
Kjøp 50 - kronersvest på Torshov bilrek. eller bensinstasjoner. Tusj en rød L bakpå.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar