Valg av tung MC...

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av L-NA »

Jeg har skumlest litt igjennom denne tråden og ser at dette tema er noe som vi til stadig het kommer tilbake til. Jeg vet jeg har skrevet dette før men husker ikke i hvilken tråd :-k

"The chase is sometimes better than the catch" :-)

Å velge sykkel er både morsomt, vanskelig og interesant, og det fine er at....ingen ting er feil eller det eneste riktige. Jeg kjører en Stelvio, og hadde noen fortalt meg at dette var sykelen for meg for 2 år siden....ja så hadde jeg nok dratt litt på smilebåndet :D og tenkt "nei, tror nok ikke de".

Men nå ble det nå engang slik :-k og glad er jeg. Selv om min tid som Stelvio eier har vert kort og kansje "ltt kronglette" , ja så ser jeg per i dag ingen alternativer...Jeg er kjempe fornøyd.

Uansett hva du velger så er det en induviduell vurdering ut fra dine ønsker, din smak, trendy, teknologi, design, bruksområde, gode/ dårlige råd osv,osv,

Da jeg med ferskt MC sertifikat begynnte å kikke i MC blader etc. for å kjøpe min første sykkel (den ble til kona) så var det Costum sykkler jeg først å frems kikket på...i dag er ikke dette en gang et Tema. Ikke det at jeg ikke liker Costum sykkler, men mine kriterier for å eie, like, eller bruken av sykkelen har endret seg....

Min første MC tur rundt på Vestlandet i 5 dager var på en 87 Mod 1000ccm Virago, og jeg husker hvor overasket jeg var for hvor god den egentilg var. :-k

Så til slutt vil jeg bare nevne dette med "feelingen"....Jeg husker enda hvor stolt jeg var og godt det kjentes første gang jeg puttret rundt på 100CCm med dongeri jakke og kawa ørn på ryggen :-).

Er nok ikke samme "feelingen" jeg har i dag med Guzzie'n men det er en "good feeling" som jeg aldri fikk på TDM'n min. Selv om jeg ikke har noe å utsette på den gammle 850'n. Den var en fantastisk sykkel som bare fungerte udmerket. Den rett og slett bare gikk, og gikk.....og gikk....Lykke til :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av AJ »

Skal ikke kuppe tråden med masse Guzzi-greier, men må bare nevne at det er morsomt å ha en sykkel som til og med italienerne er nysgjerrig på når man "forviller" seg ned i de strøkene... ;-).

For ikke å snakke om her i landet. Har opplevd mange ganger at folk har kommet helt tett innpå Stelvio'en og kikket både under og over mens jeg selv har stått rett ved siden av. Men de(n) nysgjerrige har i de fleste tilfellene ikke enset meg som eier...
Det i seg selv spilelr ingen rolle, for så vidt... Men uansett er det en litt rar opplevelse når det skjer. At folk blir så interesserte (nysgjerrige... :P :p ) i å se på sykkelen at de faktisk glemmer å spørre eieren om ting de evt. lurer på.

Så hvis det er slike ting man er ute etter som en morsom ekstrabonus når man skal kjøpe sykkel, er det absolutt verd å ta med Moto Guzzi som en del av vurderingsgrunnlaget :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ejs »

:thumleft
Jeg har latt hjertet bestemme hver gang jeg har kjøpt sykkel.
Det er jo egentlig bare et leketøy. :D
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av AJ »

ejs skrev: :thumleft
Jeg har latt hjertet bestemme hver gang jeg har kjøpt sykkel.
Det er jo egentlig bare et leketøy. :D
Hm... :-k
Er vel ikke ubetinget enig i at det bare er et leketøy... :[-(
For mange er MC et voksent kjøretøy som jeg tror veldig mange bruker i stedet for bil for å komme seg fra A til B i det daglige så lenger vær og føreforhold tillater det.
Ikke minst bruker mange MC'en til lengre ferieturer. Noen bruker MC sågar i jobbsammneheng, noe jeg selv gjør de gangene jeg har mulighet til det.

Bruker man sykkelen nærmest utelukkende som avkobling og rekreasjon (kanskje også terapi... ;-) ), er jeg nok mer tilbøyelig til å være enig om at MC'en er et "leketøy".
Så jeg tror nok det kan være fornuftig å bruke litt tid på å tenke over hva man kommer til å bruke sykkelen til.
Jeg har nevnt tidligere i annen tråd her inne, at jeg mest sannsynlig hadde greid meg fint med f.eks. en KTM 690 (flott sykkel!) om jeg skulle hatt sykkel som ren ego-sykkel.
Hadde jeg skulle brukt sykkelen mest til banekjøring, ville jeg antakelig valgt noe annet. Kanskje.

Men til det jeg bruker sykkelen til og som samtidig passer meg best sånn rent kjøremessig hva gjelder motorkraft, sittestilling og komfort, passer såkalte adventure/allroad-sykler best. Ikke minst pga. av passasjekomfort og god lastekapasitet.
At slike sykler også egner seg til passe aktiv solo-kjøring på svingete veier er også tatt med i vurderingen.

At slike sykler er spesielt populære både her i Norge og i andre markeder er nok ikke uten grunn.
Samtidig er det mange som sverger til cruisere med en ganske annen kjøre- og sittestilling.
Selv har jeg aldri blitt fortrolig med å kjøre MC med en sittestilling som kan minne om den man har når man kjører bil.
Mens andre synes åpenbart at det er dette som er å kjøre MC :-)

Bruksområde og foretrukket kjørestil tror jeg kan være et par brukbare ord å nevne som en slags oppsummering av de MC-valgene jeg har gjort opp gjennom årene .Valg jeg for øvrig ikke angret på.

Only my 2 cents, for what it's worth...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av SuperMorten »

For meg er sykkelen 98% nytte. Det er et kjøretøy som blir brukt i alle de tilfeller hvor det passer. Skal jeg noe alene, og det mc-sesong, blir ikke bilen brukt. At det er sabla moro blir en bonus.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av L-NA »

For min del blir Stelvio'n brukt til alt. Jeg reiser turnus, og når jeg er hjemme så har kona bilen på jobb, og jeg bruker sykkelen. Til Ferie, små turer på butikken, kose turer i distriktet, til Jobb (Kjørte Bømlo- Florø forrige Onsdag, og håper at vi går i land igjen i Kr, Sund...eller Sandnessjøen hadde vert fint :-))
Ellers alt hvor eg kan finne en anledning til å kjøre, Sommer som Vinter......(Vestlands vinterene kan være milde)

Generelt, bruk hjerte, hode, litt galskap, noe fornuft og definer dine ønsker og behov...for så å kjøpe en sykkel :-)

PS! jeg kan dessverre ikke anbefale noen som helst spessifik sykkel, da de fleste nok leser mellom linjenne hva det ville bli. og ja... Jeg merker at objektiviteten min er blitt kraftig svekket etter at jeg kjøpte Stelvio'n. :-k :-) :-)

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Zadnez »

du har da tross alt en pen sykkel, jeg har en BMW og mener allikevel som deg at jeg har mistet objektiviteten:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Intruder »

:prop:
Noen bruker`n som nyttekjøretøy,noen bruker`n for å trigge egoet...

Samma hva bare en har glede av det... :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Larsern
Innlegg: 64
Registrert: 09 feb 2010, 13:08
Motorsykkelen din: HD FLSTCI
Sted: Røyken

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Larsern »

Intruder skrev::prop:
Noen bruker`n som nyttekjøretøy,noen bruker`n for å trigge egoet...

Samma hva bare en har glede av det... :mk

+1

Mvh

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ejs »

ejs skrev::thumleft
Jeg har latt hjertet bestemme hver gang jeg har kjøpt sykkel.
Det er jo egentlig bare et leketøy. :D
Snakker bare for meg sjøl.
Jeg gidder ikke å bale med kjøreutstyr bare for å kjøre 13 km til jobb.Kommer også like fort frem i bilen.
Har alltid hatt egen arbeidsbil.
Sykkelen brukes når jeg har lyst til det, ikke fordi jeg må.
:prop: :prop: :prop: :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ArcticTiger »

ejs skrev:
ejs skrev::thumleft
Jeg har latt hjertet bestemme hver gang jeg har kjøpt sykkel.
Det er jo egentlig bare et leketøy. :D
Snakker bare for meg sjøl.
Jeg gidder ikke å bale med kjøreutstyr bare for å kjøre 13 km til jobb.Kommer også like fort frem i bilen.
Har alltid hatt egen arbeidsbil.
Sykkelen brukes når jeg har lyst til det, ikke fordi jeg må.
:prop: :prop: :prop: :prop:
Kan du ikke du fortelle litt om Guzzin din da, og overgangen fra Turbo-Kawan. Virkelig to forskjellige sykkler da :knegg Og noen Guzzi-bilder fra det blide Sørlandet så klart :vs

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ejs »

:thumleft

For øyeblikket er denne MC den beste (for Meg)
Guzzien 74 hk 96Nm på veiva.
Turboen Ca:165 hk 142Nm på veiva.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg endelig fått sett (og prøvesittet) en Yamaha XVS 1300 og dette tror jeg er en sykkel som passer meg perfekt. Den var litt større enn jeg hadde forventet og en Honda 750 Shadow blir jo en liten smågutt i forhold med tanke på den fysiske størrelsen. Sykkelen føltes veldig riktig og den er jo råtøff å se på også (subjektiv med dog..) :)

Jeg synes Yamaha har klart og lage en cruiser som ikke ser FOR gammeldags ut samtidig som om den også virker moderne. Spesielt den ikke helt rundt frontlykten gjør sykkelen litt mer moderne.
Hadde jeg hatt MC-lappen så hadde jeg kjøpt den tvert. Men å la denne stå i garasjen gjennom vinteren bare for at jeg vil ha den blir for dumt. De pengene jeg sparer på og ikke betale avdrag på lån i denne perioden kan jeg bruke på sikkerhetsutstyr etc :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Ny oppdatering i saken :)

Jeg har fortalt at jeg går for denne sykkelen til den oppgitte prisen, hvis jeg får med ett ferdig montert "effekt anlegg" som gir litt råere lyd. (effekten er ikke så viktig)
Veiledende pris for dette var vist rundt 8.000,- ferdig montert.

Hvis jeg får med dette til den oppgitte prisen så slår jeg til :)

Er det frekt å be om dette?

Her er link til anonsen:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42863283" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av jongsanim »

Bjerknez skrev:Ny oppdatering i saken :)

Jeg har fortalt at jeg går for denne sykkelen til den oppgitte prisen, hvis jeg får med ett ferdig montert "effekt anlegg" som gir litt råere lyd. (effekten er ikke så viktig)
Veiledende pris for dette var vist rundt 8.000,- ferdig montert.

Hvis jeg får med dette til den oppgitte prisen så slår jeg til :)

Er det frekt å be om dette?

Her er link til anonsen:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42863283" onclick="window.open(this.href);return false;
Da jeg solgte sykkelen min via Vinterbro tok de 8000 i kommisjon, så det er vel helt avhengig av hva evt. eier av sykkelen sier (hvis ikke vinterbro eier den selv)

Svar