Ha barn bakpå scooter?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av SuperMorten »

ojda skrev:Jeg overveide veldig grundig om jeg i det heletatt skulle svare deg, før jeg skrev det
første innlegget mitt, nettopp fordi jeg vet mitt syn langtifra var det du ville ha.
Det er heller ikke hyggelig å se realitetene i øynene, om det skulle gå galt.
Det er veldig mange grunner til at en så liten unge ikke har noenting bakpå
en tohjuling å gjøre. En ting er å ta 5-6-7åringen med på en liten tur rundt
i nabolaget for å gi han/henne en stor opplevelse. Noe helt annet blir det
når dette er et så lite barn, og det etterhvert blir en daglig rutine.
Sjansen for at noe før eller siden skjer er absolutt tilstede.
Det er helt og holdent din avgjørelse, men jeg syntes det var på tide
å si min mening når dette kun ble en diskusjon om fastspenning eller
ikke. Og eventuellt til hva :-)å
Hadde det vert meg, ville jeg helt klart kjøpt sykkelsete og syklet
hensynsfullt på fortauet og gitt fullstendig fanden i om en hundeeier
var grinete på morgenkvisten. (Jeg er selv hundeeier).
Om du tror bilister tar mere hensyn til en scooter enn en tråsykkel
med barnetralle på slep, tar du garrantert feil.
Men samtidig er det noe farligere enn å stappe Think'en full av unger og kjøre i 100 på motorveien? Ser det ganske ofte.

Men jeg er ikke helt enig med deg. Hadde jeg vært det minste redd for at noe skulle skje, hadde jeg ikke kjørt selv. Jeg har kjørt bil i ca 25 år uten skade, og har en plan om at de neste 25 på mc skal forbli likedan. Hadde jeg trodd noe annet, hadde jeg tatt bussen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av gorbys »

Hvorfor synes du barnesete på sykkel virker utrygt om jeg kan spørre?
Har selv en guttunge på snart 2 år som akkurat har fått seg barnesete og hverken jeg eller samboeren min hadde noen motforestillinger mot dette....
På en moped eller Mc derimot, not so sure...

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Uaruman »

ojda skrev:Jeg overveide veldig grundig om jeg i det heletatt skulle svare deg, før jeg skrev det
første innlegget mitt, nettopp fordi jeg vet mitt syn langtifra var det du ville ha.
Det er heller ikke hyggelig å se realitetene i øynene, om det skulle gå galt.
Det er veldig mange grunner til at en så liten unge ikke har noenting bakpå
en tohjuling å gjøre. En ting er å ta 5-6-7åringen med på en liten tur rundt
i nabolaget for å gi han/henne en stor opplevelse. Noe helt annet blir det
når dette er et så lite barn, og det etterhvert blir en daglig rutine.
Sjansen for at noe før eller siden skjer er absolutt tilstede.
Det er helt og holdent din avgjørelse, men jeg syntes det var på tide
å si min mening når dette kun ble en diskusjon om fastspenning eller
ikke. Og eventuellt til hva :-)å
Hadde det vert meg, ville jeg helt klart kjøpt sykkelsete og syklet
hensynsfullt på fortauet og gitt fullstendig fanden i om en hundeeier
var grinete på morgenkvisten. (Jeg er selv hundeeier).
Om du tror bilister tar mere hensyn til en scooter enn en tråsykkel
med barnetralle på slep, tar du garrantert feil.
Jeg setter pris på synspunktene dine, og blir motvillig mer og mer enig i det du sier. Og jeg har ingenting i mot hunder :-) . Jeg har aldri likt å ta sjanser. I utgangspunktet var planen å kjøpe en 50cc ATV (Mistral), men jeg ble anbefalt av en på Bergen MC Center og å gå for scooter. Han så datteren min, og sa det var ingen problem å ta henne med på scooter. Han mente det var sikrere enn ATV. Nå ble det ikke til at jeg kjøpte scooteren min der, men scooter ble det likevel. Vet ikke om ATV hadde vært noe bedre, men det er i alle fall ikke en tohjuling...

Det er et surt eple jeg må bite i, men det blir nok lite bruk for den scooteren. Takk for innspill fra dere andre også, men datteren min blir i alle fall ikke med på scooteren min med det første. Sikkerheten for datteren min er det viktigste. Om det betyr at jeg må sykle i to år til, så får det bare være.

Sykkelsete blir for vinglete tror jeg. Det er ganske bratt opp til der vi bor, og jeg står gjerne og sykler, så da svaier den fra side til side. Kan ikke være behagelig å sitte bakpå i det hele tatt. Nei... jeg får fortsette å slite med tralla.

Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Uaruman »

gorbys skrev:Hvorfor synes du barnesete på sykkel virker utrygt om jeg kan spørre?
Har selv en guttunge på snart 2 år som akkurat har fått seg barnesete og hverken jeg eller samboeren min hadde noen motforestillinger mot dette....
På en moped eller Mc derimot, not so sure...

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
Vel, det var når datteren min var yngre, men har sett andre som sykler i motbakker med barnesete der barnets hode svaier fra side til side i det de står og sykler. Virker ikke særlig behagelig. Min kone er forresten fra England. Hun kan opplyse om at sykler ikke er lovlig på fortau der. Sykkelsete er likevel allment godtatt og tallrike i trafikken.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av gorbys »

Hehe, er heldigvis ikke de store bakkene her jeg bor men i de få bakkene det er så girer jeg heller ned og tar det med ro:-)
Så da blir det ikke så mye vingling :-)

Også er det jo mye lettere enn ei sykkel tralle
Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av ojda »

SuperMorten skrev:
Men samtidig er det noe farligere enn å stappe Think'en full av unger og kjøre i 100 på motorveien? Ser det ganske ofte.

Uten å kunne referere til statistikker, som heller ikke alltid kommer med den hele og fulle sannheten vil jeg nok si et absolutt ja. I en bil, om en så skjør sitter poden i en barnestol
omgitt av et karosseri.


Men jeg er ikke helt enig med deg. Hadde jeg vært det minste redd for at noe skulle skje, hadde jeg ikke kjørt selv. Jeg har kjørt bil i ca 25 år uten skade, og har en plan om at de neste 25 på mc skal forbli likedan. Hadde jeg trodd noe annet, hadde jeg tatt bussen.
Men det forhindrer ikke det faktum at om en dag noe hender deg, er risikoen ganske
mye høyere om du kjører på to hjul en om du reiser med bil.
Vi skal heller ikke glemme at dette dreier seg ikke om deg, men et lite barn.
Du vil i veldig mange tilfeller komme greit ut av det om du skulle få en sykkel oppå deg.
Det gjør ikke en toåring.
Vi vet alle at vi tar en kalkulert risiko med å kjøre sykkel, det samme gjelder deg SuperMorten enten du liker det eller ikke.
Om jeg ikke husker helt feil har jeg da lest om opptil flere nestenepisoder under din
pendlerkjøring till og fra jobb :[-X Å for all del, det skjer oss andre også,
senest Mandag som var da en kort lastebil fant ut at han skulle ta en U-sving
tversover mitt kjørefelt over skravert sperrefelt. forøvrig rett nedenfor Carlbernerkrysset.
Ting skjer, å hadde jeg hatt et barn bakpå sykkelen min i en sånn situasjon
kan jeg garrantere at det aldrig kom til å skje igjen. Hva med å vere litt føre var :-k



Uaruman Jeg ser at du har svart mens jeg satt å skrev dette innlegget,
å selvom jeg ikke kjenner deg føler jeg meg lettet.
Jeg regner med at du har en slik sykkel med en bråte med gir, å da er det
vel ikke problem med litt oppoverbakke? Eller trille værste stykket?
Slike stoler må da også kunne stabiliseres om nødvendig?
Men deg om det. Det vigtigste er at du i det minste tenker godt
igjennom det du gjør og mulige konsekvenser, før du gjør det. :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av SuperMorten »

ojda skrev: Men det forhindrer ikke det faktum at om en dag noe hender deg, er risikoen ganske
mye høyere om du kjører på to hjul en om du reiser med bil.
Vi skal heller ikke glemme at dette dreier seg ikke om deg, men et lite barn.
Du vil i veldig mange tilfeller komme greit ut av det om du skulle få en sykkel oppå deg.
Det gjør ikke en toåring.
Vi vet alle at vi tar en kalkulert risiko med å kjøre sykkel, det samme gjelder deg SuperMorten enten du liker det eller ikke.
Om jeg ikke husker helt feil har jeg da lest om opptil flere nestenepisoder under din
pendlerkjøring till og fra jobb :[-X Å for all del, det skjer oss andre også,
senest Mandag som var da en kort lastebil fant ut at han skulle ta en U-sving
tversover mitt kjørefelt over skravert sperrefelt. forøvrig rett nedenfor Carlbernerkrysset.
Ting skjer, å hadde jeg hatt et barn bakpå sykkelen min i en sånn situasjon
kan jeg garrantere at det aldrig kom til å skje igjen. Hva med å vere litt føre var :-k
Er overhodet ikke uenig med deg. Bare setter ting litt på spissen. Hele tråden har ført til at tv'n er dempet i heimen, og jeg og kjerringa snakker sammen... :lol om dette med barn bakpå. Vår sønn på nesten 4 har begynt å vise en gryende interesse for å sitte på, men ikke noe ordentlig mas ennå. Men vi vil være foran. Hva gjør vi? Jeg mener at ned til barnehagen er greit (veien fra rundkjøringa og ned til Statoil hvor vi stoppet), bare 50 km/t. Noe lenger enn det er helt uaktuelt. Men før det blir snakk om noe sånt skal han ha mast så mye at far faktisk finner frem Visakortet og går bananas og handler fullt mc-utstyr til barn, og dit er det langt igjen... :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av ojda »

:lol Sorry Morten, der ryker vel nysykkel til deg :sorry
Blir vel ikke no vaffel om jeg kommer utover noengang :-)å
Men serriøst, det er jo ikke på den "ene turen" noe skjer,
det er når ting blir gjentatt regelmessig ting har en
tendens til å overraske i negativ retning.
Jeg har også hatt med guttungen på sykkeltur, men da i en
betraktlig høyere alder, og kun som unntak.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av SuperMorten »

ojda skrev::lol Sorry Morten, der ryker vel nysykkel til deg :sorry
Blir vel ikke no vaffel om jeg kommer utover noengang :-)å
Men serriøst, det er jo ikke på den "ene turen" noe skjer,
det er når ting blir gjentatt regelmessig ting har en
tendens til å overraske i negativ retning.
Jeg har også hatt med guttungen på sykkeltur, men da i en
betraktlig høyere alder, og kun som unntak.
Jeg og kjerringa er enige. (også om at det ikke blir ny sykkel i år, sier hun..) ](*,)

Men vafler får du nok, for jeg har ikke sagt hvem du er :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Dexter »

Jeg kjører med det GIVI setet som tidligere er gitt link til her.

Først som sist: barnet skal IKKE stroppes i verken fører eller sykkel!! Et sted i forumet vil du finne at en forumbruker sendte forsespørsel til statens vegvesen og fikk til svar derifra at dette ikke bare fra frarådet men at det kanskje var ulovlig..?

Uansett hva som er riktig av siste påstand så la nå ikke ungen sitte fastspent.

Jeg har en 6-åring som har sittet på siden i fjor. Setet til Givi gir ordentlig ryggstøtte, sidestøtte, noe barnet kan holde i og justerbare fothvilere.
IMAG0290_crop_resize.jpg
Bildet viser det nok ikke så godt, men setet og toppboksen er ikke i berøring så her hadde det ikke utgjort noen forskjell om jeg hadde kjørt uten toppboks. Setet sitter veldig bra men kan være knotete å få fast i første omgang. Gutten min sitter ganske bra. han kan holde rundt meg eller i håndtakene på setet eller bare sitte å dingle å kikke å nyte turen :knegg Han liker veldig godt å være med, det er helt sikkert!!

Personlig så synes jeg 2 år er litt lite. Jeg forstår behovet og ønsket ditt. Resten må du vurdere selv. Du skal være komfortabel med det du velger og om du velger å kjøre scooter så gjør ihvertfall det du kan for å redusere risiko så mye som mulig :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av RuneMC »

2 år synes jeg er lite personlig. Bør være såpass alder at ungen har et bevisst forhold til f.eks. å holde seg fast.

Kun 1,5 km og lite trafikkert vei trekker i positiv retning. Er det evt sideveier? Det vi på MC ofte opplever er at vi kan bli oversett eller at bilister bevisst bryter vikeplikten på den måten at de ønsker å hive seg ut og komme foran alt som de umiddelbart kan assosiere med moped (hvis det er forkjørsvei du kjører på). Bruddene på vikeplikt er som regel ikke større enn at det holder å bremse litt kraftig, men en bråstopp bør altså tas med i beregningen. Er veiene på vei til barnehagen vanlig høyreregel så er det jo greit da er det bare å senke farten mykt ift din vikeplikt for trafikk fra sideveier.

Nå antar jeg det er budsjett-restriksjoner her, apropos hvis du nettopp har kjøpt scooter, ellers er el-sykkel også noe å vurdere som ny "kraftkilde" foran den tralla: http://www.oslo-elsykkel.no/index.php?item=omtale. Da har du litt "dual-purpose" for treningsturene som sikkert også blir morsommere. Hundeeieren kan du parere med "Ja, når dere hundeeiere slutter å putte "doggy-bag'en" deres i søppelkassa til andre så skal jeg slutte å sykle her :-) "
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av E-strom »

Uaruman skrev:Men blir ikke barna festet til de setene du snakker om? Ser forresten at det GIVI setet er ment fra 5 år og oppover.
Nei - passasjeren får side- og ryggstøtte men stroppes ikke fast. De reimene du ser på bilder er for å feste setet til motorsykkelens sete. Har bare sett Givi-setet på bilder, men Stamatakis-setet fikk jeg sett nøye på i en butikk her i Trondheim. Kjøpte det nesten, men la det litt på is - ville vel vente til guttene ble større...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Dexter »

E-strom skrev:
Uaruman skrev:Men blir ikke barna festet til de setene du snakker om? Ser forresten at det GIVI setet er ment fra 5 år og oppover.
Nei - passasjeren får side- og ryggstøtte men stroppes ikke fast. De reimene du ser på bilder er for å feste setet til motorsykkelens sete. Har bare sett Givi-setet på bilder, men Stamatakis-setet fikk jeg sett nøye på i en butikk her i Trondheim. Kjøpte det nesten, men la det litt på is - ville vel vente til guttene ble større...
Ungen blir ikke stroppet fast i Givi setet. Jeg vurderte det andre setet, men endte opp på Givi da jeg anså det som mer robust.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av Lauri »

Mye synsing og lite juss i denne diskusjonen :prop:

Uansett: nå er fa... meg ta slutt http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... 502691.cms

Edit SuperMorten: Korrigert link
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Ha barn bakpå scooter?

Legg inn av jongsanim »

Lauri skrev:Mye synsing og lite juss i denne diskusjonen :prop:

Uansett: nå er fa... meg ta slutt http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... et/Slutt+p" onclick="window.open(this.href);return false;å+ekstra+barn+i+bil+og+på+moped.502691.cms
Var en feil i lenken din, ser om denne funker :)

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... 502691.cms" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar