Fikk et godt tips fra en i reisefølget på Italia-turen.
Nemlig en vaier til å tre gjennom jakkeermer, buksebein og til å feste hjelmene.
Langt fra bullet-proof, for å si det sånn.
Men antakelig nok til at de som plutselig får det for seg å måtte stjele, ikke gidder å ta bryet med å anstrenge seg noe særlig mer når de kjenner at tingene er festet til vaieren (som naturlig nok er festet til sykkelen og kanskje en alarm i tillegg...).
De som er fast bestemt på å stjele brukte svette hjelmer og ditto kjøreklær, lar seg nok ikke stoppe av en enkel løsning som dette.
Uansett tror jeg dette kan være en lur ting å ta med seg på tur.
Et bilde av personlig utstyr låst fast til sykkelen med slik vaier kan kanskje også være det som skal til for å få dekket tapet på forsikringen og uhellet skulle være ute.
Min løsning: halvannen meter 3-4 mm ø vaier til under 30,- kr.
Fant noen kraftige klips hjemme til å lage låseløkken med og skjulte denne med krympestrømpe.
Og med det en rimelig sikringsløsning - for oss som tar sjansen på å bruke denne på varme sommerdager hvor det er godt å få av seg kjøreklærne:
Andre ferdigkjøpte eller hjemmelagede løsninger der ute?
Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Sted: Trondheim
Re: Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
Jeg bruker å ha med meg en slik spiralsykkellås. Den sammen med de orginale hjelmlåswirene til sykkelen, gjør at vi enkelt kan låse fast to hjelmer, jakker og bukser til sykkelen, alt i en ball oppå setet med låsen synlig øverst. Greit å kunne lette litt på antrekket når man er nede i varmen og kan føle seg trygg når man forlater sykkelen for noen timer :-)å
Edit: så forresten på Louis.de sjappa i Kiel at de selger ferdige låse-kitt for dette formålet
Edit: så forresten på Louis.de sjappa i Kiel at de selger ferdige låse-kitt for dette formålet
Re: Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
http://helmetlok.com/all-products/1-hel ... with-cable" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finnes en egen schuberth versjon også, med en ekstra t-krok som passer dersom du ikke har D-ring på hakestroppa. Den har jeg, men jeg har ikke vaieren. Ganske lur sak egentlig.
Det finnes en egen schuberth versjon også, med en ekstra t-krok som passer dersom du ikke har D-ring på hakestroppa. Den har jeg, men jeg har ikke vaieren. Ganske lur sak egentlig.
- Alas
- Innlegg: 128
- Registrert: 01 apr 2013, 17:04
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
- Sted: Bergen
Re: Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
Kjøpte en Abus sak på den ene Louis i Köln iforgårs, to meter gul vaier med kodelås. Har ikke prøvd den enda, men det var til denne bruken jeg tenkte det.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
Kjøpte meg to sånne for en stund siden.
tynn vaier, liten lås som er uten nøkkel
Akurat nok til at ingen kan fjerne utstyr fra sykkelen
uten at det skaper misstenkelighet fra omverdenen
P.S.: Å ja! I dag drikkes det Rioja-vin
tynn vaier, liten lås som er uten nøkkel
Akurat nok til at ingen kan fjerne utstyr fra sykkelen
uten at det skaper misstenkelighet fra omverdenen
P.S.: Å ja! I dag drikkes det Rioja-vin
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
En sånn Bags Connection lås har visst jeg også...ojda skrev:Kjøpte meg to sånne for en stund siden.
tynn vaier, liten lås som er uten nøkkel
Akurat nok til at ingen kan fjerne utstyr fra sykkelen
uten at det skaper misstenkelighet fra omverdenen
P.S.: Å ja! I dag drikkes det Rioja-vin
Men foretrekker en med nøkkel. Disse kodelåsene går lett i surr...
Italiensk rødvin her - seffølgelig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
Nå er jo du en gammel mann
Selv er jeg jo bare i 40' årene
Så foreløbig går det helt greit å huske koden
Synes det med å slippe en nøkkel er veldig greit,
og mekanisk har de fungert suverent begge to
Selv er jeg jo bare i 40' årene
Så foreløbig går det helt greit å huske koden
Synes det med å slippe en nøkkel er veldig greit,
og mekanisk har de fungert suverent begge to
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
ojda skrev:Nå er jo du en gammel mann
Så sant som det er sagt
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
Ja, selom Engelskmannen utvilsomt kan lage suverene sykklerAJ skrev:
Italiensk rødvin her - seffølgelig...
Ser jeg nok over til Spanien når det gjelder rødt i glasset
Men hva vet jeg, har blitt overrasket før jeg
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- MysteryShadow
- Innlegg: 227
- Registrert: 09 jul 2013, 22:09
- Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012
Re: Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
Biltema har noe som heter "sikkerhetswire", tror jeg det var. De er ca 30cm lange, med løkker i hver ende. En lengde er nok til å sikre hjelmen når den henger på spillet. To lengder sikrer jakke i tillegg. Koster 30kr sånn ca. Fint å kunne låse fast jakke og hjelm Istedet for å dra med seg alt inn på en butikk f.eks
MysteryShadow
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
Re: Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
Du får kodelåser som du kan programmere selv. Da er det jo bare å legge inn samme kode som f.eks pin til mobilen. Burde kunne huskes av de fleste uansett alder daAJ skrev:En sånn Bags Connection lås har visst jeg også...ojda skrev:Kjøpte meg to sånne for en stund siden.
tynn vaier, liten lås som er uten nøkkel
Akurat nok til at ingen kan fjerne utstyr fra sykkelen
uten at det skaper misstenkelighet fra omverdenen
P.S.: Å ja! I dag drikkes det Rioja-vin
Men foretrekker en med nøkkel. Disse kodelåsene går lett i surr...
Italiensk rødvin her - seffølgelig...
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Tips om sikring av kjøreutstyr på tur.
Jada, denne koder man inn som man selv vil
Men la meg nå få lov til å mobbe AJ den drøyt
siste måneden jeg kan kalle meg 40 åring da
Men la meg nå få lov til å mobbe AJ den drøyt
siste måneden jeg kan kalle meg 40 åring da
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]