Husqvarna TE410 Tikkelyd fra motoren...

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ole95
Innlegg: 6
Registrert: 13 aug 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna TE 410E

Husqvarna TE410 Tikkelyd fra motoren...

Legg inn av ole95 »

Heisann! :) Kan starte med å si at jeg er ny på MCsiden forumet og beklager hvis jeg gjør noe feil eller bryter noe regler.. bare å si ifra så endrer jeg på det jeg får endra på ;) Og så over til problemet.. Jeg har en Husqvarna TE 410E 2000 modell og for ca 3 uker siden, da jeg akselererte opp på motorveien rett ved der jeg bor, så hører jeg plutselig et "smell" eller et "dunk" eller noe.. og etter det begynte det en høy og markant tikkelyd ifra motoren.. jeg kjørte da på lavt turtall bortover veiskulderen i 40-50km/t til jeg kom meg ned derfra og kjørte hjem(var ca bare 500m hjem)
Jeg hadde den da på verksted for ventiljustering og cam-kjede justering (noen erfarne mekanikere jeg pratet med regna med at det var pga ujusterte ventiler), men selv om det har blitt justert, så tikker den fortsatt!... Lyden har blitt litt mindre markant vell og merke, men den høres fortsatt godt :/ De på verkstedet ante ikke hva det var, for som de sa, må man jo åpne motoren for å se hva som lager lyden.. Og de sa da også at det kan hende det er en bagatell og sykker'n kan gå i 10 år uten problemer, eller så kan det ta 10 minutter før det går at skauen... Men sykker'n går veldig reint og fint etter ventiljusteringa da :)
Jeg har ikke fått kjørt stort etter jeg fikk den tilbake på torsdag forrige uke fordi støtta klappa sammen da jeg skulle låse opp skjulet der sykker'n står om nettene. Da den datt så knakk jo selvfølgelig clutchhendelen, så nå venter jeg bare på å få en ny en.. :/

Hvis det er noen her med noe erfaring om denne type problem så hadde det vært fantastisk med deres innspill om saken! Og jeg hadde satt stor pris på om noen da hadde tatt seg to minutter av tiden deres til å hjelpe meg litt :) Er så utrolig kjedelig å ha et motorsykkel stående som man ikke får brukt.. :/

knutr
Innlegg: 28
Registrert: 28 okt 2011, 23:14
Motorsykkelen din: Noen...
Sted: Vestre Toten
Kontakt:

Re: Husqvarna TE410 Tikkelyd fra motoren...

Legg inn av knutr »

Ojess, jeg har erfaring med den lyden.

Det kan være to ting:
Enten dekomp-ventilen som er ujustert, og tar nedpå kammen hele tiden. Dette er en billig fix (oppdaget det da jeg skrudde sammen min etter første ventiljustering).

Den andre tingen, eller, andre gangen jeg fikk tilsvarende lyd, var ikke fullt så morsom. Det viser seg at boltene som fester clutchkurven til primærdrevet med fordel kunne vært av den grøvre sorten, noe de da dessverre ikke er. Hos meg hadde disse boltene tatt en liten rundtur rundt i motoren, noe som innebærer nedpelling av motor og plukk av småbiter. Dette spesifikke problemet gjelder kun den TE-serien som bare har kickstart, men ikke tro at elstart-versjonen slipper billigere unna.. Disse har dempende fjærer i clutchhuset som sitter mellom to plater av noe som er kneppet mykere enn smør. Samme problem oppstår, små metallbiter stikker på oppdagelsesferd i motoren. Lyden du hører er en av de flikene som har brukket, og som tar borti noe på hver runde clutchen snurrer.

Enkleste testen (etter å ha sjekket dekomp), er å ta av skjoldet foran clutchen, og dreie på clutchhuset mens du ser på primærdrevet bak. Ideelt sett skal de to henge ganske så godt sammen :)

Lykke til!

PS: Har en 610 til salgs...
"Does this smell like chlorofome to you?"

ole95
Innlegg: 6
Registrert: 13 aug 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna TE 410E

Re: Husqvarna TE410 Tikkelyd fra motoren...

Legg inn av ole95 »

Tusen takk for svar! :) hvordan sjekker jeg dekomp? har bare er faring med 2-taktere fra før av skjønner du ;) forresten, den tikkelyden er ikke like markant hele tiden.. noen ganger så blir den høyere og lavere.. men lyden høres ut som at den kommer fra topp'n et sted.

knutr
Innlegg: 28
Registrert: 28 okt 2011, 23:14
Motorsykkelen din: Noen...
Sted: Vestre Toten
Kontakt:

Re: Husqvarna TE410 Tikkelyd fra motoren...

Legg inn av knutr »

Om det er samme motor som på 610 (dvs med kun kickstart), så sitter dekomp oppe på motorens høyre side. Liten hendel med wire gjennom. Slakk opp wiren både her og oppe på styret (bitteliten hendel på venstre side).
Jeg er ikke hundre prosent sikker på at det er samme system på de med elstart, ser du har skrevet TE410e på sykkel, og det er vel normalt med elstart.. Let, så ser du fort om du har en slik dings.
"Does this smell like chlorofome to you?"

ole95
Innlegg: 6
Registrert: 13 aug 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna TE 410E

Re: Husqvarna TE410 Tikkelyd fra motoren...

Legg inn av ole95 »

Har elstart ja, men skal ta og sjekke nå jeg :)

ole95
Innlegg: 6
Registrert: 13 aug 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna TE 410E

Re: Husqvarna TE410 Tikkelyd fra motoren...

Legg inn av ole95 »

Hei igjen!:) har nå tatt av toppen, og siden jeg har el-start, så har jeg automatisk dekompressjonsventil.. Der den sitter ser det ut til å blitt litt slitt på den ene siden, og det ene kulelageret på den armen til intake ventilene har tydlige merker av å ha slipt intill metall.. mer en det veit jeg ikke så langt, og jeg kan da ikke spesielt mye om hvordan det skal se ut i toppen av en 4-takter...
Noen som har noen inspill på dette? :)

ole95
Innlegg: 6
Registrert: 13 aug 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna TE 410E

Re: Husqvarna TE410 Tikkelyd fra motoren...

Legg inn av ole95 »

Hvet du noem om dette, knutr?

knutr
Innlegg: 28
Registrert: 28 okt 2011, 23:14
Motorsykkelen din: Noen...
Sted: Vestre Toten
Kontakt:

Re: Husqvarna TE410 Tikkelyd fra motoren...

Legg inn av knutr »

Tja.. Har ikke operert slike avanserte automagiske løsninger.. ;)
Sjekk på deletegninger at alt har blitt montert riktig vei med eventuelle skiver hylser på riktige sider og riktig antall.
Det at metall har blitt slipt bort er jo i utgangspunktet ikke et bra tegn.

.....jeg har fremdeles Husky 610 til salgs :knegg
"Does this smell like chlorofome to you?"

ole95
Innlegg: 6
Registrert: 13 aug 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna TE 410E

Re: Husqvarna TE410 Tikkelyd fra motoren...

Legg inn av ole95 »

Har sjekka litt på deletegninger osv, og alt ser ut til å stemme, men kan henne noe er slitt vekk, eller at en fjær som sitter ved dekompresjonsventilen er for slitt... skal få en til å komme å se på detta snart :)
Skal se om jeg gidder å fikse'n, eller om jeg selger som han er med tikkelyd osv.. blir nok noe rundt en 2005-07 mod jeg kommer til å gå for da.. lettere å finne deler, og som regel flere folk som har peiling på problemer. :)

Svar