ATF olje i clutch/primær hus

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

ATF olje i clutch/primær hus

Legg inn av Crinos »

Jeg har en Harley der primær kjedet bader i samme olje som clutchen gjør.
Normalt skal Harleyer ha vanlig "primær olje" i primæren/clutchen, men ettermarkeds clutchen min (Barnett Scorpion) anbefaler ATF.

Leser om mange som har gjort dette og er veldig posetive til dette. Mange hevder at det hjelper på å forhindre:
* "rykk" når man går fra fri til første
* mykere overgang mellom 1 til 2 (som av og til kan være litt røsken på eldre big twins)
* lettere å finne fri
* generelt mykere gir overførsel pga mindre friksjon på clutch platene

Men, så tenker jeg.. Hva med smøringa olja skal gi til primærkjedet, og kjedestrammeren for å ikke glemme drevene?
Blir ATF for tynt?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: ATF olje i clutch/primær hus

Legg inn av Bikes4life »

Nå vet ikke jeg om du har kikket inn i en automatkasse, men i forhold blir primæren på en HD ganske simple greier mekanisk sett. ATF går helt fint om du absolutt vil bruke det. Det er da kjeder, flerplate våtclutcher og plenty av drev i en automatkasse også, så smøring er det nok ikke farlig med. Klonking i girkasse kommer jo gjerne av at platene limer seg sammen og må "røskes" løs, og det er meget mulig at ATF olje kan være godt egnet. Det er vel mye uenighet/enighet om hva som fungerer bra og ikke om man prøver å google, så det er ikke lett å finne konkrete svar. Men mange av disse meningene kommer jo av at folk føler forskjellig og at det kan være stor forskjell på i utgangspunktet like sykler.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: ATF olje i clutch/primær hus

Legg inn av kjellv »

Jeg kjenner dårlig til HD og disse gearkassene, og kan ikke komme med en direkte anbefaling på å bruke ATF-olje her. Heller ikke hvilken ATF-olje du bør velge, det finnes også her en stor mengde forskjellige typer og betegnelser. Dex II, III og IV, og type D i hvert fall tatt etter hukommelse.

Men ATF-oljer er i hvertfall en gearolje, er tyntflytende og tåler ekstreme påkjenninger og varme. At den er tyntflytende kan jo være en fordel fordi den trenger lett inn i vanskelig tilgjengelige steder, samtidig som den har gode smøregenskaper og etterlater en olje film som tåler mye belastning.
ATF-oljer brukes ikke bare i automatkasser, også i servosystemer og i convertere på anleggsmaskiner.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: ATF olje i clutch/primær hus

Legg inn av teeU »

Siden H-Ds BigTwin motorer har egen olje kun for primær og kun skal smøre ett kjede og dets strammer samt våtklutsjen, er ATF-olje ypperlig.

Er mere skeptisk til det på Sportstere siden primær og girboks der deler olje og jeg personlig synes ATF-olje blir for tynn mellom drevene med tanke på slagene de får ved lave turtall.

Hvis du vil ha en klutsj som skal gripe kjappt og konsist eller har problemer mee sluring, bør du prøve å få tak i mineralsk ATF-olje type F, gammel Ford spesifikasjon som foretrekkes innen DragRace.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: ATF olje i clutch/primær hus

Legg inn av Crinos »

Jeg har fin tuna litt på clutchen så tror ATF utgår for denne gang, men tror jeg vil prøve ATF i primæren neste gang jeg skal bytte all olja der. Mest for å se/føle eventuell forskjell.

Har en Barnett Scorpion clutch som tar ganske bra, og føler ikke den kommer til noe kort med vanlig primær olje enn så lenge.

Barnett på sin side sier at de anbefaler hva enn HD anbefaler, men for optimal ytelse burde man bruke ATF.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar