Hvordan er kvaliteten på MC?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Intruder »

Tror nok du kanskje bør vurdere en service etter sesongen,20000 km bør vel føre dithen.
:thumleft :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Kawagutten »

De fleste sykler skal ha storservice på ca 24000km ellers er det en del sjekkpunkter å gå gjennom.
Viktig å følge opp med service og sjekk så en får en problemfri sesong :-) å følge serviceboka en en smart ting så holder den lenger.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av Crinos »

Som nevnt, så er det nok stor forskjell på produsentene og ikke minst type sykkel. (Cruiser vs Racing fks).

Jeg har kun kjennskap til gamle Harleyer (i eget eierskap), og der er drivlinja "uknuselig" så lenge den får litt olje når det trengs påfyll.
(Er dog verre med andre komponenter som bremser, som nesten er ikke-eksisterende i forhold til andre modeller).

MC har i mine øyne like lang holdbarhet som en bil, men. For å komme dit, trenger den hyppigere servicer og utskiftning av potensielt kostbare deler.

Hadde jeg kjøpt en MC med 100.000 på klokka? Nei, om det ikke var en Harley. Vet at BMW'ene til tagesk har gått det dobbelte, men det er neppe alle som gir syklene sine like mye kjærlighet og vedlikehold.

Hadde jeg kjøpt en bil med 100.000 på klokka? Ja, om det var type "premium merke" ala BMW & Mercedes.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av FJZZR »

Har kjørt noen hundre tusen på mc og min påstand er at de går ca like langt som en bil.

Fjn har gjort unna 200 000, og ingen av mine Tyske BMW eller Opel har gjort dette med samme ynde som denne mc.
Hvis noen tror at denne har levd et rolig liv, så tro om igjen. Den hsr måtret tåle mange runder på bane og turtelleren er godt kjent med området rundt 9000 rpm.
Eneste som har hendt er at det (for Fj1100) obligatoriske andre gearet er byttet, men dagens 2 gear har gått over 140000. Eneste svakhet er et bakhjulslager som akker for seg litt for ofte.
Utgifter til reprasjoner er derfor en brødel av hva jeg har opplevd på disse BMW biler jeg har hatt.
Som Tagesk sier, så har tyskerne stelt til en del besvær med kabler, plugger etc.
Det problemet har verken Fj eller Zzr, tiltross for utstrakt bruk på saltede veier etc.

Service intervaller på mc oppleves som pinlig korte i forhold til biler. Oljeskift intervaller er likevel ofte 12000 km, så halvparten av disse servicer er for det meste en sikkerhets kontroll. Bremsebelegg er veldig tynne på en mc sammenliknet med bil.
Mc har så og si aldri hydrauliske ventil-løftere og derfor skal disse sjekkes og justeres.

Herrene AJ og Jalmar hevder stadig vekk at mc bruker mer bensin enn en bil. For egen del kan jeg bare konstatere at vår Toyota Corolla 1,4 D4D bruker ca 5% mer enn zzr. Ved kjøring på motorvei blir forskjellen større. Her snakker vi altså om en liten bil og en ganske stor og kraftig mc.
Min påstand er derfor at totalt sett, kan mc absolutt konkurrere med bilen kostnads messig.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvordan er kvaliteten på MC?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg kan ikke helt se at bilen min skal være mer økonomisk å kjøre en sykkelen.
GTRen bruker 0,46 i bestefall, vanligsvis 0,50 i Norge. Bilen bruker 0,78 pr mil. Riktig nok diesel og må jo innrømme at den ikke er en veldig økonomisk bil med sin 3 liter motor.

Men selv om man ser bort ifra drifstoff forbruket så mener jeg sykkelen er et rimeligere aternativ. Dekk kostnadene er mye mindre, Servicene er generelt billigere og delepriser likeså. Og så har jeg ikke begrensning på killometerlengde. De 10-20 000km jeg normalt minst kjører med sykkel i løpet av sommerhalvåret gjør at jeg slipper å ha ubegrenset kjørelengde på bilen og sparer mange tusen i året på det.
Og ikke minst så slipper jeg bompenger og billigere ferjekostnader.

Klar hvis man kjører en pitte liten Toyota eller tilsvarende så er det nok en pengegevinst sammenlignet med sykkel, men jeg har hatt slike lånebiler fra verkstedet og jeg ble helt trist inni meg når jeg var tvungen til å kjøre sånt. Sist gang jeg måtte ha en lånebil på grunn av skade, fikk jeg oppgradert til en Toyota Avensis og trodde det skulle bli bedre. Men det var nedtur, skikkelig nitrist bil.

Nå er nok jeg over middels autofil det må jeg innrømme..
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar