Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Bikerboy
Innlegg: 13
Registrert: 11 sep 2012, 09:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650

Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

Legg inn av Bikerboy »

Hei.

Jeg har et lite problem. Jeg er på mc ferie med min Suzuki sv650 2000 modell. Den har fått ca 34000. Forhandleren jeg kjøpte den av tok service på den på 32000. Men når jeg startet den opp i går morges hørte jeg en tikkelyd. Har prøvd å lese meg opp på hva det kan være, og forhandleren jeg kjøpte den hos kunne logisk nok ikke si noe over telefonen hva dette kunne være.

Er dette tegn på at det er noe seriøst galt med motoren? Det går ellers helt normalt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

Legg inn av DrGreve »

Svak tikkelyd kan tyde på en ventil bør justeres/shimses. Øker denne tikkingen i freksens synkront med turtallet?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Bikerboy
Innlegg: 13
Registrert: 11 sep 2012, 09:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650

Re: Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

Legg inn av Bikerboy »

Lyden øker ikke noe markant når jeg øker turtallet ved tomgang. Det kan også virke som lyden blir litt svakere når motoren har blitt ordentlig varm.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

Legg inn av TBI81 »

Kan være kamkjedestrammerene. De bruker å tikke litt disse motorene (litt symaskinlyd), så om det bare er litt så er det neppe noe problem. Viktig å ikke høre for godt etter - da finner en ofte rare lyder -uansett sykkel ;-)
Sist redigert av TBI81 den 30 jul 2013, 12:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

Legg inn av DrGreve »

Det jeg mente var om hastigheten på tikkingen øker når du gir gass?
Hvis tikkingen blir svakere når motoren blir varm kan også være ett signal på at ventilene trenger en justering/oppshimsing.
Og når du spør om det er farlig å kjøre med, eller om motor kan ta skade, så kan vel ingen på forumet gi noen garantier for verken det ene eller andre så lenge man ikke har tatt av toppdekselet og sett hva som er feil. :)
Bruk ett stort skrujern som stetoskop og lokaliser lyden mer nøyaktig, jerndelen mot toppen/motoren og håndtaket mot øret. Da finner du rimelig nøyaktig sted hvor lyden kommer fra.
Lykke til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

Legg inn av Snikendeugle »

Høres ut som samme "tikking" jeg har i Duke'n min. Var hos AMD igår, og de sa det var bare dekompresjonen i motoren (ikke at jeg vet hva det er), og at det er helt normalt. Men jeg har min lille tvil. Mange med samme motor som min sykkel har kommet frem til at kjedestrammeren (cam chain tensioner, i mangel på norskt ord) er synderen.
Mine "symptomer" var; klikking ved tomgang og varm motor samt lavt turtal og reduksjon av fart/rpm.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Re: Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

Legg inn av Svein »

Sjekk at du ikke har overslag i plugg/plugghette.Kan lage tikkelyd ved overslag.Se om det gnistrer rundt plugg/plugghette.

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

Legg inn av superduper »

kam-kjedet er en produksjonsfeil på 1. generasjon SV650. søk litt på det på engelsk så står det en del info om akkurat det.. rasling fra sylinderene regnes da som symptomet (selv om disse vanligvis rasler litt fra før). dersom det er tikkelyd og ikke rasling, så det nok kun fra ventilene dine og som da trenger en justering.. i begge tilfeller vil lyden bli svakere/borte når turtallet stiger (kommer vanligvis kun på tomgang).

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

Legg inn av TheHaughom »

Snikendeugle skrev:Høres ut som samme "tikking" jeg har i Duke'n min. Var hos AMD igår, og de sa det var bare dekompresjonen i motoren (ikke at jeg vet hva det er), og at det er helt normalt. Men jeg har min lille tvil. Mange med samme motor som min sykkel har kommet frem til at kjedestrammeren (cam chain tensioner, i mangel på norskt ord) er synderen.
Mine "symptomer" var; klikking ved tomgang og varm motor samt lavt turtal og reduksjon av fart/rpm.
Etter å ha byttet kamdrev i Duken min later det til at tikkingen er borte. Hadde også en merkelig metallisk lyd når jeg giret og motorbremset, denne er også borte og var nok relatert til litt slakt kamdrev :)
Vurderer å bytte ut med en rally raid manuell stammer om lyden skulle komme tilbake...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

Legg inn av beckern »

Med shims så blir ventilene vanligvis trangere av slitasje. Med service på 32k (var det med sjekk av ventiler) så bør det ikke være noe problem med ventiler på veldig lenge.
Jeg tror med på kamkjedestrammer.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Svak tikkelyd fra motor Suzuki sv650

Legg inn av Snikendeugle »

TheHaughom skrev:
Snikendeugle skrev:Høres ut som samme "tikking" jeg har i Duke'n min. Var hos AMD igår, og de sa det var bare dekompresjonen i motoren (ikke at jeg vet hva det er), og at det er helt normalt. Men jeg har min lille tvil. Mange med samme motor som min sykkel har kommet frem til at kjedestrammeren (cam chain tensioner, i mangel på norskt ord) er synderen.
Mine "symptomer" var; klikking ved tomgang og varm motor samt lavt turtal og reduksjon av fart/rpm.
Etter å ha byttet kamdrev i Duken min later det til at tikkingen er borte. Hadde også en merkelig metallisk lyd når jeg giret og motorbremset, denne er også borte og var nok relatert til litt slakt kamdrev :)
Vurderer å bytte ut med en rally raid manuell stammer om lyden skulle komme tilbake...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Hmm ja, de aller aller fleste med samme sykkel som oss sier at det har løst problemet. Jeg får se om jeg går lei tikkingen etterhvert :), hvis ikke kan det fort hende det blir en Rally raid manuell strammer her også
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar