Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende;;;

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende;;;

Legg inn av lars_helgek »

Hei

Jeg tenkte å spørre dere om en sak. Jeg er elev med en kjøreskole som tilbyr klasse A, så jeg ønsker å hente inn en "second opinion" på en liten sak.

Jeg har nå hatt 20-25 timer kjhøring klasse A, og responsen er at jeg kjører plettfritt i trafikk allerede, og behersker 4 av de fem kjøregårdsøvelsene med ful kontroll. Men, jeg sliter med krypekjøringsøvelsen.. Jeg kan krypekjøre, men river noen kjegler fra tid til annen, så det er litt variabelt med akkurat den øvelsen.

Jeg har spurt min kjørelærer da, siden jeg kjører i variert trafikk, overholder alle regler med mer, om det er på tide å gå over til "trinn 3", at vi nærmer oss sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk på bane etc, og begynner å "nærme oss mål".

Han brøyter på med fler og fler kjøretimer, og øving er jo vel og bra, men jeg er bekymret over at jeg blir holdt tilbake pga at en kjøregårdsøvelse ikke sitter som den skal. Argumentet fra lærer er at "inntil du kjører teknisk plettfritt" (ref øvelse 1), så må vi bare ta flere timer.
Har noen her fått den samme vurderingen? Jeg prøver selvsagt å unngå at det skal bli veldig mange "unødige" timer der en gjør det samme hele tiden uten progresjon. Lappen kommer jo til å ende på 40-50.000.- om dette fortsetter :O

På forhånd takk

(har sendt denne til noen andre trafikkskoler, en skulle da tro at trafikkkjøringen og helheten er det som teller, og ikke at en skal dra ut minimum 20 timer ekstra bare fordi en sliter periodisk med en øvelse)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av lars_helgek »

lars_helgek skrev:Hei

Jeg tenkte å spørre dere om en sak. Jeg er elev med en kjøreskole som tilbyr klasse A, så jeg ønsker å hente inn en "second opinion" på en liten sak.

Jeg har nå hatt 20-25 timer kjhøring klasse A, og responsen er at jeg kjører plettfritt i trafikk allerede, og behersker 4 av de fem kjøregårdsøvelsene med ful kontroll. Men, jeg sliter med krypekjøringsøvelsen.. Jeg kan krypekjøre, men river noen kjegler fra tid til annen, så det er litt variabelt med akkurat den øvelsen.

Jeg har spurt min kjørelærer da, siden jeg kjører i variert trafikk, overholder alle regler med mer, om det er på tide å gå over til "trinn 3", at vi nærmer oss sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk på bane etc, og begynner å "nærme oss mål".

Han brøyter på med fler og fler kjøretimer, og øving er jo vel og bra, men jeg er bekymret over at jeg blir holdt tilbake pga at en kjøregårdsøvelse ikke sitter som den skal. Argumentet fra lærer er at "inntil du kjører teknisk plettfritt" (ref øvelse 1), så må vi bare ta flere timer.
Har noen her fått den samme vurderingen? Jeg prøver selvsagt å unngå at det skal bli veldig mange "unødige" timer der en gjør det samme hele tiden uten progresjon. Lappen kommer jo til å ende på 40-50.000.- om dette fortsetter :O

På forhånd takk

(har sendt denne til noen andre trafikkskoler, en skulle da tro at trafikkkjøringen og helheten er det som teller, og ikke at en skal dra ut minimum 20 timer ekstra bare fordi en sliter periodisk med en øvelse)
Og ja, vi er per definisjon på trinn 3 med at vi bare kjører i byens sentrum med god trafikk + kjøregårdsøvelsene, men han tar meg ikke videre til trinn 3...
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av Carpa »

Dette høres ikke riktig ut. Jeg kjørte ikke perfekt i kjøregården dagen før oppkjøring en gang... men klarte meg bra allikevel.
Lappen min kom på ca 20 000 kr, men jeg kjørte en del privat. Jeg hadde null kjøreerfaring fra før av.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av Carpa »

Om du forteller hvor i landet du holder til så kan kanskje noen her inne anbefale deg en annen kjøreskole?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av lars_helgek »

Carpa skrev:Dette høres ikke riktig ut. Jeg kjørte ikke perfekt i kjøregården dagen før oppkjøring en gang... men klarte meg bra allikevel.
Lappen min kom på ca 20 000 kr, men jeg kjørte en del privat. Jeg hadde null kjøreerfaring fra før av.
Det jeg også tenker.. Er kun på kjeglene jeg vingler litt, i trafikk og alt sier TOM kjørelæreren at jeg kjører plettfritt.. Er noe bekymret da jeg allerede er på 20.000.- UTEN noe av den obligatoriske biten.. Ikke veiledningstime, og trinn 3 en gang :/

Holder til i salten (bodø), og var bare denne skolen som hadde ledig kapasitet i sommer :(
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av Gielas »

lars_helgek skrev: Men, jeg sliter med krypekjøringsøvelsen.. Jeg kan krypekjøre, men river noen kjegler fra tid til annen, så det er litt variabelt med akkurat den øvelsen.
Opplevde det samme lars_helgek, fikk råd av kjørelærer om å øve 'privat' om mulig...Løsningen jeg har funnet i ettertid er å løfte blikket og øvelse og øvelse og øvelse og øvelse etc.
(Vanskelig å få til under trening dòg :sorry )
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av lars_helgek »

Gielas skrev:
lars_helgek skrev: Men, jeg sliter med krypekjøringsøvelsen.. Jeg kan krypekjøre, men river noen kjegler fra tid til annen, så det er litt variabelt med akkurat den øvelsen.
Opplevde det samme lars_helgek, fikk råd av kjørelærer om å øve 'privat' om mulig...Løsningen jeg har funnet i ettertid er å løfte blikket og øvelse og øvelse og øvelse og øvelse etc.
(Vanskelig å få til under trening dòg :sorry )
Helt klart, påstår på ingen måte at jeg er en GOD motorsykkelist, men jeg kan kjøre trygt, og fornuftig, og flytende i trafikken.

Øvelseskjøringen er litt vrien, har masse venner med MC, men de har bare store "harley busser" som på INGEN måte ligner kjøreskolesykkelen :/

Litt dyrt at en eneste øvelse (som er det eneste jeg plages litt med), skal gjøre at vi ikke går videre, og at jeg betaler 1400 for 90 minutter øvelseskjøring stort sett hver dag :/
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av Carpa »

lars_helgek skrev:
Carpa skrev:Dette høres ikke riktig ut. Jeg kjørte ikke perfekt i kjøregården dagen før oppkjøring en gang... men klarte meg bra allikevel.
Lappen min kom på ca 20 000 kr, men jeg kjørte en del privat. Jeg hadde null kjøreerfaring fra før av.
Det jeg også tenker.. Er kun på kjeglene jeg vingler litt, i trafikk og alt sier TOM kjørelæreren at jeg kjører plettfritt.. Er noe bekymret da jeg allerede er på 20.000.- UTEN noe av den obligatoriske biten.. Ikke veiledningstime, og trinn 3 en gang :/

Holder til i salten (bodø), og var bare denne skolen som hadde ledig kapasitet i sommer :(
En liten detalj.... Når jeg kjørte krypkjøring med min egen sykkel gikk det helt problemfritt, men når jeg kjørte skolesykkelen så kløna jeg mye mer. Det endte med at jeg rett før oppkjøring byttet til en annen skolesykkel og da gikk alt så meget bedre. Har du kanskje mulighet til det?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av TheHaughom »

Høres ut som de pusher på timer for inntjeningens del.
Krypkjøringen kan være veldig krevende. Noen sykler er vanskeligere enn andre.

Men 20-25 timer uten noe obligatorisk høres veldig mye ut.
I fjor ga jeg 19000kr for lappen, uten noe erfaring/privat opplæring. Hadde vel 6 timer i tillegg til det obligatoriske.

Etter første dobbelttime hvor jeg først øvde på giring bar det ut i sentrum. Det var eneste timen jeg hadde før jeg gikk videre til trinn 3...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av lars_helgek »

TheHaughom skrev:Høres ut som de pusher på timer for inntjeningens del.
Krypkjøringen kan være veldig krevende. Noen sykler er vanskeligere enn andre.

Men 20-25 timer uten noe obligatorisk høres veldig mye ut.
I fjor ga jeg 19000kr for lappen, uten noe erfaring/privat opplæring. Hadde vel 6 timer i tillegg til det obligatoriske.

Etter første dobbelttime hvor jeg først øvde på giring bar det ut i sentrum. Det var eneste timen jeg hadde før jeg gikk videre til trinn 3...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Carpa; Har desverre ikke det :(

Ja, høres ut som det "melkes for timer",, det som bekymrer meg, vi gjør ingen progresjon, jeg kjører en økt i byen noen runder, og får responsen at "trafikken er meget bra", men krypekjøringen... Så tar vi noen kjøregårdsrunder, og så er det det samme opp igjen.. Dag etter dag.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av Carpa »

lars_helgek skrev:
TheHaughom skrev:Høres ut som de pusher på timer for inntjeningens del.
Krypkjøringen kan være veldig krevende. Noen sykler er vanskeligere enn andre.

Men 20-25 timer uten noe obligatorisk høres veldig mye ut.
I fjor ga jeg 19000kr for lappen, uten noe erfaring/privat opplæring. Hadde vel 6 timer i tillegg til det obligatoriske.

Etter første dobbelttime hvor jeg først øvde på giring bar det ut i sentrum. Det var eneste timen jeg hadde før jeg gikk videre til trinn 3...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Carpa; Har desverre ikke det :(

Ja, høres ut som det "melkes for timer",, det som bekymrer meg, vi gjør ingen progresjon, jeg kjører en økt i byen noen runder, og får responsen at "trafikken er meget bra", men krypekjøringen... Så tar vi noen kjøregårdsrunder, og så er det det samme opp igjen.. Dag etter dag.
Så hvorfor tar du da ikke bare kjøretimer i kjøregården så du får litt mengdetrening på det du trenger å trene på?
Det ville jeg rett og slett forlangt!
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av gbruaset »

lars_helgek skrev:
TheHaughom skrev:Høres ut som de pusher på timer for inntjeningens del.
Krypkjøringen kan være veldig krevende. Noen sykler er vanskeligere enn andre.

Men 20-25 timer uten noe obligatorisk høres veldig mye ut.
I fjor ga jeg 19000kr for lappen, uten noe erfaring/privat opplæring. Hadde vel 6 timer i tillegg til det obligatoriske.

Etter første dobbelttime hvor jeg først øvde på giring bar det ut i sentrum. Det var eneste timen jeg hadde før jeg gikk videre til trinn 3...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Carpa; Har desverre ikke det :(

Ja, høres ut som det "melkes for timer",, det som bekymrer meg, vi gjør ingen progresjon, jeg kjører en økt i byen noen runder, og får responsen at "trafikken er meget bra", men krypekjøringen... Så tar vi noen kjøregårdsrunder, og så er det det samme opp igjen.. Dag etter dag.
Jeg fikk en a-ha opplevelse når jeg holdt på med kjøreopplæringen, med det Gielas sa, nemlig å løfte blikket. Ser du på kjeglene, er det lett å kjøre på de. Prøve å se langt fremover, altså i den retning du skal svinge. Prøv også å snakke med læreren om det, kanskje det er mulig å fokusere på to ting samtidig, altså at du fortsetter å øve på krypkjøring, men likevel går et trinn videre? Du har sikkert blitt nervøs for krypkjøringen, at du føler du "må" klare, og da blir man gjerne enda mer nervøs. Tipper det likevel ordner seg for deg!

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av lars_helgek »

Carpa; Enig der.. Alt går jo veldig greit, svingen, svingen med brems, unnamanøveren, og hard nedbremsing, men det er den ene og alene øvelsen her som han bruker som argument for at jeg skal stå "på stedet hvil"

Og Krypekjøringen går på et vis, men virker som om at så lenge jeg river litt kjegler, så avanserer vi ikke til trinn 3, og de obligatoriske bitene..

Skal snakke med et par andre lokale kjøreskoler her, for kan ikke tro at det er vanlig at lappen skal havne på 40-50.000.-
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg havnet på 35000, men det var etter én feilet oppkjøring også (hadde bare en dobbelttime før oppkjøring nr 2).
Mer enn jeg forventet, men nå har jeg ikke billappen fra før heller (kun moped), så mye av det trafikkale var ikke "second nature" for meg til å begynne med.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Enda et spørsmål om kjøreskolen jeg er på, litt undrende

Legg inn av lars_helgek »

Snikendeugle skrev:Jeg havnet på 35000, men det var etter én feilet oppkjøring også (hadde bare en dobbelttime før oppkjøring nr 2).
Mer enn jeg forventet, men nå har jeg ikke billappen fra før heller (kun moped), så mye av det trafikkale var ikke "second nature" for meg til å begynne med.
Ser den :) Jeg har kjørt bil i 10 år, så det traffikale er ingen utfordring (skilter, regler etc) :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Svar