Pleier dere stroppe fast på ferje?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av JohnnyTh »

RoJo skrev:
Duville skrev:
Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?

Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak seg :scratch For ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.

På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre. :scratch
Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....
På de 2 store strekkene Mortavika Arsvågen og Sandvikvåg Haljem er det ikke tid nok til å kunne selge biletter til alle under overfarten, en annen ting er at det ofte var folk som prøvte å reise uten å betale med det til følge at antall solgte biletter ikke stemte med antall kjøretøy og da måtte alle vise bilett ved ilandkjøring, dette tar naturligvis en masse tid som fergeselskapet ikke har, beregnet tid for lossing / lasting er ca 8 min. etter det jeg kan huske. Derfor selges biletter før en kjører inn på venteområdet. På småstrekkene kjøper en normalt bilett på kaien eller under overfart i denne delen av Vestlandet. Motorsykler er en marginal trafikant for selskapene som ikke kan ta spesielle hensyn til, det er nok vi som må tilpasse oss deres måte å selge biletter på.

Jeg har pendlet Lista til Mongstad siden Mars og vanligvis på Mortavika-Arsvågen og Sandvikvåg-Haljem betaler jeg på ferjen. Blir somregen vinket forbi, men er det ikke kø og ferja ikke ligger til kai så betaler jeg i bua i innkjøringen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av RoJo »

JohnnyTh skrev:
RoJo skrev:
Duville skrev:
Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?

Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak seg :scratch For ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.

På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre. :scratch
Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....
På de 2 store strekkene Mortavika Arsvågen og Sandvikvåg Haljem er det ikke tid nok til å kunne selge biletter til alle under overfarten, en annen ting er at det ofte var folk som prøvte å reise uten å betale med det til følge at antall solgte biletter ikke stemte med antall kjøretøy og da måtte alle vise bilett ved ilandkjøring, dette tar naturligvis en masse tid som fergeselskapet ikke har, beregnet tid for lossing / lasting er ca 8 min. etter det jeg kan huske. Derfor selges biletter før en kjører inn på venteområdet. På småstrekkene kjøper en normalt bilett på kaien eller under overfart i denne delen av Vestlandet. Motorsykler er en marginal trafikant for selskapene som ikke kan ta spesielle hensyn til, det er nok vi som må tilpasse oss deres måte å selge biletter på.

Jeg har pendlet Lista til Mongstad siden Mars og vanligvis på Mortavika-Arsvågen og Sandvikvåg-Haljem betaler jeg på ferjen. Blir somregen vinket forbi, men er det ikke kø og ferja ikke ligger til kai så betaler jeg i bua i innkjøringen.
Du må ha et ærlig ansikt :D
Kanskje har problemet med unnaluring avtatt og at de dermed har slappet litt av på dette, men Fjord1 var lenge nokså firkantet ang. dette med å betale ombord og de fikk også en del kritikk for dette og det kan ha hjulpet.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av JohnnyTh »

RoJo skrev:
JohnnyTh skrev:
RoJo skrev:
Duville skrev:
Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?

Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak seg :scratch For ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.

På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre. :scratch
Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....
På de 2 store strekkene Mortavika Arsvågen og Sandvikvåg Haljem er det ikke tid nok til å kunne selge biletter til alle under overfarten, en annen ting er at det ofte var folk som prøvte å reise uten å betale med det til følge at antall solgte biletter ikke stemte med antall kjøretøy og da måtte alle vise bilett ved ilandkjøring, dette tar naturligvis en masse tid som fergeselskapet ikke har, beregnet tid for lossing / lasting er ca 8 min. etter det jeg kan huske. Derfor selges biletter før en kjører inn på venteområdet. På småstrekkene kjøper en normalt bilett på kaien eller under overfart i denne delen av Vestlandet. Motorsykler er en marginal trafikant for selskapene som ikke kan ta spesielle hensyn til, det er nok vi som må tilpasse oss deres måte å selge biletter på.

Jeg har pendlet Lista til Mongstad siden Mars og vanligvis på Mortavika-Arsvågen og Sandvikvåg-Haljem betaler jeg på ferjen. Blir somregen vinket forbi, men er det ikke kø og ferja ikke ligger til kai så betaler jeg i bua i innkjøringen.
Du må ha et ærlig ansikt :D
Kanskje har problemet med unnaluring avtatt og at de dermed har slappet litt av på dette, men Fjord1 var lenge nokså firkantet ang. dette med å betale ombord og de fikk også en del kritikk for dette og det kan ha hjulpet.
Ærlig ansikt? .... Skeptisk. Men mulig det er lettere å ha kontrollen på mc siden det skjeldent er mer en 2-3 stk med
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av simpson »

Har litt med sykkeltype å gjøre også.
Hadde en Transalp som gikk i bakken med vesker og toppboks, ikke noe skader eller riper i det hele tatt.
Men med eks. med Ducatien min hadde det fort kostet 20.000-30.000 kr.
Hadde aldri gamblet på å ikke stroppe uansett hvor lang turen er, som nevnt tidligere hender det at ferger er litt bråe når de legger til, og det har vært tilfeller av fulle fergemannskap en del ganger her til lands også :knegg

ZZR-Erling

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Gjør nu bare ikke tabben som tidligere redaktør i Bike gjorde, ei stropp over biken, ikke fast i biken, den velta.
Bruk ei stropp, den fester du i ramma på andre siden, dvs høyre side, dra denne over salen og ned i gulvet på venstre side. Skal du laaaangt med ferge, bruker du ei over på samme måten, bare andre veien, men ikke like stram. Klosser f/b bakhjulet, og ei skistropp på forbremsa. Biken i første gir og uten slakk forover.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av DrGreve »

Hvis det ikke er full storm så er denne løsningen i de fleste tilfeller god nok. Det skal endel slingring til før en sykkel tipper over på sidestøtten. Er du redd for det, så fest ei tilsvarende stroppe på andre siden først før du setter på stropp på støttesiden. På den måten bruker du siste monterte stropp som strammer for den på andre siden..
EDIT: Og selvfølgelig skal sykkelen stå i første gir.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... b8d577.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Sted: Leines. Steigen

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av TFJ »

Jeg sikrer nok desverre ikke alltid mc'en når jeg tar ferge, men man burde jo egentlig gjøre det. Fergene man tar er jo i trafikk og er underlagt regler som kan gjøre det nødvendig og foreta unna manøver for å unngå sammenstøt, en knapp sving med en ferge kan fort resultere i at usikrede mc'er kan velte, og slik jeg kjenner reglene er man selv ansvarlig for sikring av kjøretøy på ferger. Hvis en ferge må foretar en unna manøver for å unngå sammenstøt vil i hvert fall jeg føle det som betryggende, men det vil selvfølgelig være irriterende og komme ned til en sykkel som ligger flat på dekket. :scratch
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Håper sommeren blir lang.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:Gjør nu bare ikke tabben som tidligere redaktør i Bike gjorde, ei stropp over biken, ikke fast i biken, den velta.
Tabben han gjorde må vel være at han ikke strammet stroppen nok Denne metoden har i allefall jeg brukt mange ganger ... også i skikkelig drittvær.
Men bruker vanligvis ei stropp på hver side i ramma.

Svar