RoJo skrev:På de 2 store strekkene Mortavika Arsvågen og Sandvikvåg Haljem er det ikke tid nok til å kunne selge biletter til alle under overfarten, en annen ting er at det ofte var folk som prøvte å reise uten å betale med det til følge at antall solgte biletter ikke stemte med antall kjøretøy og da måtte alle vise bilett ved ilandkjøring, dette tar naturligvis en masse tid som fergeselskapet ikke har, beregnet tid for lossing / lasting er ca 8 min. etter det jeg kan huske. Derfor selges biletter før en kjører inn på venteområdet. På småstrekkene kjøper en normalt bilett på kaien eller under overfart i denne delen av Vestlandet. Motorsykler er en marginal trafikant for selskapene som ikke kan ta spesielle hensyn til, det er nok vi som må tilpasse oss deres måte å selge biletter på.Duville skrev:Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?
Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak seg For ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.
På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre.
Jeg har pendlet Lista til Mongstad siden Mars og vanligvis på Mortavika-Arsvågen og Sandvikvåg-Haljem betaler jeg på ferjen. Blir somregen vinket forbi, men er det ikke kø og ferja ikke ligger til kai så betaler jeg i bua i innkjøringen.