Er du en ATGATT-kjører på MC?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

Alle sier at de "vet"
Tørr jeg da spørre hva som er grunnen til at folk allikevel ikke kler seg skikkelig eller unnlater å ta på seg ryggskinne?

Er folk så forbanna naiv at de tror at det skjer jo ikke meg. Alle som har skadet seg, tror dere ikke de har tenkt det samme? Er det noen som syns det er kult å kjøre i shorts og t-skjorte, men ikke tørr å innrømme det?
Er det latskap? På lik linje som folk kjører uten sikkerhetsbelte i bilen?
I utgangspunktet driter jeg i hva andre måtte finne på å ha på seg, men siden diskusjonen først er her, kunne jeg tenkt meg å hørt flere svar :thumleft

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Kenny_85 »

Til og fra skole og jobb er det hjelm, skinnjakke og hansker. Om jeg må forbi omkjøringsveien her i Trondheim er det på med goretexdressen og ryggskinne. Dette er utgangspunktet, men jeg har hatt et par turer til stranda i shorts og sandaler. Jeg bor ganske sentralt og kjører mye mc i 30 og 50 soner, innenfor disse er jeg ganske løssluppen når det kommer til hva jeg har på meg.

@LordShaft: Du er kanskje litt mer farget av jobben du har? For min del er det kanskje litt blanding av latskap og at jeg rett og slett ikke bryr meg.
For all del, jeg vet hvor galt det kan gå, men for meg handler det ikke om å veie alle avgjørelser i absolutte sannheter. Jeg forstår at en velt eller påkjørsel i 50km/t kan gjøre stor skade, men jeg anser sannsynligheten for at det skjer meg som liten. Da jeg bruker mc som mitt daglige framkomstmiddel går det ikke å kle på seg fult utstyr bare en skal ut å kjøre en liten kilometer, da kan jeg like godt gå eller sykle.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

LordShaft skrev:Alle sier at de "vet"
Tørr jeg da spørre hva som er grunnen til at folk allikevel ikke kler seg skikkelig eller unnlater å ta på seg ryggskinne?
Hvem er du som skal fortelle oss hva å kle seg skikkelig innebærer? Såvidt jeg vet så er hjelm det eneste som er påbudt for å kjøre moppe,alt det andre er frivillig.
LordShaft skrev:Er folk så forbanna naiv at de tror at det skjer jo ikke meg. Alle som har skadet seg, tror dere ikke de har tenkt det samme? Er det noen som syns det er kult å kjøre i shorts og t-skjorte, men ikke tørr å innrømme det?


Jeg syns ikke det er kult,men det er hærlig en varm sommerdag å cruise avsted.Og da snakker jeg om rolig kjøring,full kontroll.(som alltid)
LordShaft skrev:Er det latskap? På lik linje som folk kjører uten sikkerhetsbelte i bilen?
Nei,det er ikke latskap. Belte i bilen bruker jeg alltid.
LordShaft skrev:I utgangspunktet driter jeg i hva andre måtte finne på å ha på seg....
Fortsett med det :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

Juleniss1 skrev:
LordShaft skrev:Alle sier at de "vet"
Tørr jeg da spørre hva som er grunnen til at folk allikevel ikke kler seg skikkelig eller unnlater å ta på seg ryggskinne?
Hvem er du som skal fortelle oss hva å kle seg skikkelig innebærer? Såvidt jeg vet så er hjelm det eneste som er påbudt for å kjøre moppe,alt det andre er frivillig.
Hva som er påbudt og hva som er fornuftig å kle seg i, er to helt forskjellige ting! Det skal ikke mye kunnskap eller erfaring til for å forstå at å kjøre sykkel i t-skjorte og shorts er høl i hodet. Det er ikke jeg som skal fortelle deg hva det vil si å kle seg skikkelig. Du er voksen, du har tydeligvis førerkort, da mener jeg at du bør være fornuftig nok til å forstå en ting eller to. Men mulig jeg tar feil. Kanskje noen har behov for å bli fortalt hva de burde ha på seg?? :scratch
LordShaft skrev:Er folk så forbanna naiv at de tror at det skjer jo ikke meg. Alle som har skadet seg, tror dere ikke de har tenkt det samme? Er det noen som syns det er kult å kjøre i shorts og t-skjorte, men ikke tørr å innrømme det?


Jeg syns ikke det er kult,men det er hærlig en varm sommerdag å cruise avsted.Og da snakker jeg om rolig kjøring,full kontroll.(som alltid)
Så du innrømmer at du driter litt i det. Flott det :[-( Du må gjerne definere for meg hva rolig kjøring, full kontroll vil si. For dette er et av de dummeste argumentene jeg hører!
LordShaft skrev:Er det latskap? På lik linje som folk kjører uten sikkerhetsbelte i bilen?
Nei,det er ikke latskap. Belte i bilen bruker jeg alltid.
Oki, det er ikke latskap, hva er det da som er grunnen til at du velger å kjøre uten på sykkel. Du har jo alltid på deg sele i bilen?
LordShaft skrev:I utgangspunktet driter jeg i hva andre måtte finne på å ha på seg....
Fortsett med det :thumleft
Det går jo ikke ut over meg at andre er så (ja i mine øyner) tjukk i hodet at de velger å kjøre uten. Men når vi diskuterer dette, klarer jeg ikke la være å engasjere meg. Kanskje fordi jeg er såpass farget av jobben min og egne erfaringer.

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av maglil »

Alltid.
Ønsker ikke å risikere noe slikt.
Personen kjørte med joggesko, veltet og fikk ben mellom sykkel og asfalt !!!

Bilde
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Snikendeugle »

O. snap.

Skal ha bildet i tankene neste gang jeg tar på vanlige sko fremfor mc skoene 0_0
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

maglil skrev:Alltid.
Ønsker ikke å risikere noe slikt.
Personen kjørte med joggesko, veltet og fikk ben mellom sykkel og asfalt !!!

Bilde


Det var da usedvanlig klønete gjort,sikkert en nybegynner.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

LordShaft skrev:
Juleniss1 skrev:
LordShaft skrev:Alle sier at de "vet"
Tørr jeg da spørre hva som er grunnen til at folk allikevel ikke kler seg skikkelig eller unnlater å ta på seg ryggskinne?
Hvem er du som skal fortelle oss hva å kle seg skikkelig innebærer? Såvidt jeg vet så er hjelm det eneste som er påbudt for å kjøre moppe,alt det andre er frivillig.
Hva som er påbudt og hva som er fornuftig å kle seg i, er to helt forskjellige ting! Det skal ikke mye kunnskap eller erfaring til for å forstå at å kjøre sykkel i t-skjorte og shorts er høl i hodet. Det er ikke jeg som skal fortelle deg hva det vil si å kle seg skikkelig. Du er voksen, du har tydeligvis førerkort, da mener jeg at du bør være fornuftig nok til å forstå en ting eller to. Men mulig jeg tar feil. Kanskje noen har behov for å bli fortalt hva de burde ha på seg?? :scratch
LordShaft skrev:Er folk så forbanna naiv at de tror at det skjer jo ikke meg. Alle som har skadet seg, tror dere ikke de har tenkt det samme? Er det noen som syns det er kult å kjøre i shorts og t-skjorte, men ikke tørr å innrømme det?


Jeg syns ikke det er kult,men det er hærlig en varm sommerdag å cruise avsted.Og da snakker jeg om rolig kjøring,full kontroll.(som alltid)
Så du innrømmer at du driter litt i det. Flott det :[-( Du må gjerne definere for meg hva rolig kjøring, full kontroll vil si. For dette er et av de dummeste argumentene jeg hører!
LordShaft skrev:Er det latskap? På lik linje som folk kjører uten sikkerhetsbelte i bilen?
Nei,det er ikke latskap. Belte i bilen bruker jeg alltid.
Oki, det er ikke latskap, hva er det da som er grunnen til at du velger å kjøre uten på sykkel. Du har jo alltid på deg sele i bilen?
LordShaft skrev:I utgangspunktet driter jeg i hva andre måtte finne på å ha på seg....
Fortsett med det :thumleft
Det går jo ikke ut over meg at andre er så (ja i mine øyner) tjukk i hodet at de velger å kjøre uten. Men når vi diskuterer dette, klarer jeg ikke la være å engasjere meg. Kanskje fordi jeg er såpass farget av jobben min og egne erfaringer.
Wow,were to start? :scratch

Du og Supermorten kan bare fortsette å insinuere at jeg trenger hjelp til å forstå mitt eget beste og at verden hadde vært best tjent med at mine gener ble luket vekk.Ikke spesiellt pent av dere,men det er greit. Selvtilliten min står han av.Jeg kunne jo tatt igjen,men velger heller å ta en tilgodelapp. :knegg

Jeg innrømmer at jeg avogtil kjører med redusert utstyr på,sånn er det bare.Kalkulert risiko. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør,enhver får være sin egen lykkes smed.Jeg velger å stole på egne ferdigheter og observasjonsevne,uansett hva slags kjøretøy jeg kusker,og føler meg rimelig sikker i trafikken.Det har gått veldig bra,lenge.
Å kjøre i shorts i 50-60 kmt på tørre fine veier har jeg ingen problemer med.Men like lite som andre skal definere hva som er fornuftig for meg,så skal ikke jeg definere for andre hva som er sikker kjøring med full kontroll for andre. Hver enkelt skal ha lov å kjenne etter og bestemme det selv,det som er sikkert for meg trenger ikke være det for andre.

I min forskrudde verden tar jeg også hensyn til at sansene og observasjonsevnen ikke bør forstyrres av utenforliggende ting,så som f.eks musikk/tlf på øret mens jeg kjører. Full konsentrasjon.
Jeg fomler ikke frem mobilen for å ta bilder av andre trafikanter mens jeg kjører for å dokumentere og hisse meg opp over hvor idiotisk de kan finne på å kjøre.
Det er et uttrykk som heter:Summen av lastene er konstante. På et vis kan vi kanskje bruke det her? Jeg kan kanskje ha lov til å påstå at siden jeg ikke driver med sånne utenom-trafikale gadgets,så kan jeg tillate meg å ta en liten snarvei av og til,uten at summen forandrer seg?
Så får andre polstre seg så godt som dem mener er nødvendig for å trille seg en tur bort til fisketorget og posere,uten at jeg vil heve et øyebryn. Jeg vil jo nødig fremstå som en bedreviter. Akkurat det er jo ikke så lett,all den tid jeg vet best :knegg

Du spør hvorfor jeg bruker bilbelte. Flere grunner-det er påbudt-det koster meg null kalorier å ta det på-og sist men ikke minst;jeg kjører Volvo og der er det en sånn irriterende alarm som går med en gang man kommer over 15kmt hvis beltet ikke er på. På bakruta har jeg et stort klistremerke som sier" NO RUSH". Og hvis jeg ikke tar på beltet,og holder meg under 15kmt for å unngå at alarmen går,så opplever jeg stadig at hissige trafikkfarlige bilister kommer helt opp i røven på meg for å ta bilder.Hadde jeg også vært like hissig,så kunne man risikert katastrofe. Derfor :knegg

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

Juleniss1 skrev:
Du og Supermorten kan bare fortsette å insinuere at jeg trenger hjelp til å forstå mitt eget beste og at verden hadde vært best tjent med at mine gener ble luket vekk.Ikke spesiellt pent av dere,men det er greit. Selvtilliten min står han av.Jeg kunne jo tatt igjen,men velger heller å ta en tilgodelapp. :knegg
Ikke bland meg oppi dette. Jeg har kun forsvart meg fra dine mer eller mindre usakelige angrep og virkelighetsfjerne påstander ang mine valg når det kommer til sikkerhetsutstyr. Vil du kjøre naken, så gjerne for meg :prop: :knegg :sick:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

SuperMorten skrev:
Juleniss1 skrev:
Du og Supermorten kan bare fortsette å insinuere at jeg trenger hjelp til å forstå mitt eget beste og at verden hadde vært best tjent med at mine gener ble luket vekk.Ikke spesiellt pent av dere,men det er greit. Selvtilliten min står han av.Jeg kunne jo tatt igjen,men velger heller å ta en tilgodelapp. :knegg
Ikke bland meg oppi dette. Jeg har kun forsvart meg fra dine mer eller mindre usakelige angrep og virkelighetsfjerne påstander ang mine valg når det kommer til sikkerhetsutstyr.
Too late. Du er allerede innblandet.

SuperMorten skrev: Vil du kjøre naken, så gjerne for meg :prop: :knegg :sick:
Takk. Var forresten et bra blinkskudd du fikk av meg. Tok det like godt til profilbilde. Men jeg vil ikke ha noe :yeyeye :yeyeye slevjing :knegg

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av mortenolb »

Siste par sidene her har egentlig vært god underholdning.

Jeg kjører i all hovedsak med alt utstyr på, men også fordi jeg som regel drar ut med sykkelen for å kjøre turer i noen timer. Det har hendt at jeg har kjørt til jobb/på butikken eller andre korte turer med olabukse og vanlige sko, men drar alltid på meg jakka, hansker og hjelm. Det har hendt ved én anledning at jeg har kjørt med hansker og hjelm som eneste sikkerhetsutstyr, i vanlig hettejakke(bare i 30- og 50-sona opp til verkstedet for å skifte dekK), og én gang at jeg har kjørt i t-skjorte og olabukse(med hansker og hjelm såklart. Hanskene klarer jeg ikke kjøre uten, siden jeg ikke får til å bruke klutsj og brems skikkelig da.) Begge gangene følte jeg meg som en ultradust. Særlig da jeg kjørte i t-skjorta. Da ville jeg helst at ingen skulle se meg. Jeg føler liksom at jeg ser ut som en 16-åring på moped når jeg ikke har på meg noe sikkerhetsutstyr på overkroppen.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av jhn »

Her er det jo antydning til temperatur ... artig, det kan vi like :thumleft
Jeg har gått såpass mange ganger både trynet og på rattata, enkelte ganger på begge deler samtidig, (ikke bare på sykkel, og heller ikke alltid helt ufrivillig) at jeg har lært meg å sette pris på den beskyttelsen kjøreutstyr gir.
Jeg ser at noen prioriterer hansker foran bukse og jakke, det er i mine øyne en litt merkelig prioritering ... jeg ville klart meg mye bedre uten en hånd enn uten skinke/ryggtavle/skulder osv.
Etter et visst antall tryninger, så klarer man å overstyre instinktet om å ta seg for med henda
Jeg prioriterer å beskytte de STORE kroppsdelene, så jeg bruker alltid hjelm, jakke, bukse og susp:) ... hansker og sko er jeg ikke like nøye med.
Kan legge til at jeg kjører uhyre få småturer til kiosken ol. ... så godt som aldri. Jeg tror ikke sykkelen min noen gang har blitt parkert i sentrum her jeg bor, men om jeg skulle finne på å gjøre det, ser jeg ikke bort fra at jeg hadde lettet litt på kleskoden
Jeg har jo registrert i andre tråder at folk øver på kneskrap, stoppies og bakhjulskjøring osv, kan det tenkes at den ekstra risikoen juleniss1 og andre nakenkjørere utsettes for i rolig tempo ikke er større enn den disse utsetter seg for? Gjerne på sykler med en Hk pr kg sykkel. Det handler ikke bare om utstyr, men også adferd forøvrig.
Ellers så synes jeg folk har altfor sterke meninger om andres klesdrakt, men siden det tydeligvis er helt ok, så synes jeg at å ta på et skinnforkle og samtidig kalle seg ATGAT ... ja, det er noe skikkelig merkelige greier

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av ega16 »

Hvorfor i all verden skal man ikke bruke hansker? Det er jo det utstyret som tar minst tid å ta på seg, og i tillegg kan man putte dem i hjelmen om man skal av sykkelen og vil stue det bort.

Det samme gjelder forsåvidt sko, dersom man har noen lave mc sko (som beskytter ankelen).

Jakke og bukse kan jeg forså at man dropper, men sko og hansker? nei! :)

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av MysteryShadow »

Jeg bruker alt utstyr alltid. Nå er jeg fortsatt en fersking, men jeg syns det er litt betryggende å kle på seg alt. Det er ikke spesielt deilig på de varmeste dagene, og man blir fort svett av bare påkledningen, men både Halvarssons jakken og buksa, og Shoei GT air som jeg har på hue har helt utrolige lufteegenskaper, så lenge man er i fart blir man ikke spesielt svett.

Det handler i stor grad om egne valg. Egentlig bare om egne valg, dette med bekledning. Hjelm er jo det eneste som er påbudt. Jeg har flere ganger tenkt at det hadde vært deilig med en kjøretur i shorts og tskjorte, men jeg har vært på utallige trafikkulykker der motorsykkelførere eller de med mindre kubikk , og scootereførere spesielt har vært lettkledde og sett hva asfalt - selv i lav fart - kan gjøre med en kropp.

Så her i gården er det full pakke, selv på varme dager. Trenger jeg kjøling åpner jeg lufteåpningene eller åpner jakka litt, løsner på hanskene og åpner frontruta :-)
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Svar