Er du en ATGATT-kjører på MC?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Duville »

Juleniss1 skrev:
Duville skrev:
Juleniss1 skrev:
Duville skrev:Hvilke krav stilles egentlig til MC-utstyr??? ?
Hjelm på knotten,og du er innenfor kravene.

Å kalle folk som ruller seg en tur lettkledt stille og rolig i 40-50 kmt for idioter syns jeg er ufint. Samme personer skryter ofte over saftige nedlegg når dem selv er ute og loffer.

Og så har vi han som garanterer at han ABSOLUTT ALDRI vil kjøre uten fullt utstyr, i en annen tråd forteller han om hvordan han skal frakte en liten guttunge til barnehagen. Tipper guttungen også har fullt utstyr? Aner man en bitteliten dobbeltmoral her?

Det er vel ingen som har kalt noen for idioter her, men handlingen å kjøre uten deler av eller hele sikkerhetsutstyret er kalt idioti. Det er milevis av avstand mellom disse to tingene. Vi gjør alle feil og til dels idiotiske feil uten at vi nødvendigvis er idioter av den grunn tror jeg det kan være enighet om... å mene at handlingen å kjøre uten fullt utstyr er idioti må være lov. At enkelte ikke er enige må også være lov....
Ka e dæ du hissa de opp etter :knegg
æg hissa mæ fan ikkje opp, æ bærre seia koss det è (glemte å sette på denne: :lol :-)å )

elles va det den "bortdefinisjonen" jeg påpekte. Helt greit å kjøre akkurat som man vil, kjører selv en liten tur til sentrum i kortbukse om det passer seg sånn - her er det stort sett 30 sone som ikke overholdes helt alltid, MEN så sykler jeg også samme strekket noen ganger til og med ute sykkelhjelm...... Galskap og idioti, tja - kalkulert risiko kan man vel også si, og den risikoen er ikke stor.
Sist redigert av Duville den 21 jul 2013, 20:24, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

Juleniss1 skrev:
Ja men det var jo flott at jeg for en gangs skyld tok feil. Hva regner Supermorten som fullt utstyr,da? Vi har vel ikke funnet standarden på det,heller?
Fullt utstyr er fullt utstyr. Regner med at du representerer Norge i årets Darwin Awards :lol

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

SuperMorten skrev:Fullt utstyr er fullt utstyr.
Der er vi vel ikke helt på linje,alle mann. Kom igjen nå,fortell meg hva du kler opp junior med.

SuperMorten skrev: Regner med at du representerer Norge i årets Darwin Awards :lol
Har 3 arvinger,alle med samme kjærring. Så det er vel noe sent å nominere meg til den prisen?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

Juleniss1 skrev:
Og så har vi han som garanterer at han ABSOLUTT ALDRI vil kjøre uten fullt utstyr, i en annen tråd forteller han om hvordan han skal frakte en liten guttunge til barnehagen. Tipper guttungen også har fullt utstyr? Aner man en bitteliten dobbeltmoral her?
Aner ikke om du har barn eller fortsatt bare sitter på med pappaen din, men når man engang har barn, følger det litt ansvar. Jeg hadde kunne kjørt i i fullt utsyr og tatt en lettvint løsning med ungen. Hvis det var deg og du hadde kommet ut for et uhell, og barnet hadde fått varige mén eller det som værre er, bare fordi du var lat/gjerrig, hadde kunnet leve med deg selv da? Dessuten så satser jeg på at det kanskje vil kunne være en bitteliten sjanse for at gutten lærer seg litt MC-vett. Er jeg heldig, så husker han litt den dagen han sitter der med A1 i lomma. Han kommer ihvertfall til å kunne mer enn meg, for jeg måtte lære alt selv. Ingen far som kjørte på to hjul med meg.

Edit,:så ikke din siste post da jeg skrev denne
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

Junior har fra nederst og oppover: mc-støvel, bukse, jakke, ryggskinne, hansker, godkjent barnehjelm m Scala Rider Q2. I tillegg sitter han i Givi sitt barnesete. En hel masse jobb for å kjøre en drøy km. For meg handler det om oppdragelse, men han vet at utstyret må på, ellers blir det ikke kjøring..

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av ega16 »

Jeg var innom Vrådal og fylte bensin igår. Der møtte jeg på 2 unge gutter på hver sin blodtrimma mopeder (hørtes ihvertfall sånn ut) som rægga rundt. Begge 2 kjørte i tskjorte, jeans og UTEN hjelm (han ene hadde caps bakfram) :)

På Tofte idag møtte jeg en annen gutt på moped, kan kjørte riktignok med hjelm, men i baris, shorts og slippers :)

Jeg har selv tatt et par korte turer i skjorts og tskjorte men da alltid med hjelm, hansker og sikkelig MC sko, ellers ATGATT.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Duville »

Bakhjulskjøring med dame bakpå på onsdag gjennom sentrum kvalifiserer til bank og mistet sertifikat. Dette var så uansvarlig at det var fristende å gå sammen om å stoppe fyren. De hadde riktig nok hjelm men ellers manglet det en god del. Sånt er jo bare foraktelig. Her er det ikke langt fra en success til - ikke fiasko, men tragedie og ett ansvar han neppe ser konsekvensen av.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av jongsanim »

Har vært ATGATT så langt, men har planer om å kjøpe Kevlar forsterkede jeans (Dainese?) samt en sommerjakke (med polstring) med min nye sykkel.

Så lett luftig utstyr om sommeren til og fra jobb, fullt skinnutstyr ved lengre kjøring samt kjøligere sesonger.

Nå finnes det jo CE godkjente mc jeans, er disse kvalifisert som ATGATT? :)

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

SuperMorten skrev:Junior har fra nederst og oppover: mc-støvel, bukse, jakke, ryggskinne, hansker, godkjent barnehjelm m Scala Rider Q2. I tillegg sitter han i Givi sitt barnesete. En hel masse jobb for å kjøre en drøy km. For meg handler det om oppdragelse, men han vet at utstyret må på, ellers blir det ikke kjøring..

Sent from my GT-I9300

Han blir nok en skikkelig atgatt'er når han blir stor. Men la han få lov å klatre litt i trær,sånn at han lærer seg at det er dumt å falle ned

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Snikendeugle »

jongsanim skrev:Har vært ATGATT så langt, men har planer om å kjøpe Kevlar forsterkede jeans (Dainese?) samt en sommerjakke (med polstring) med min nye sykkel.

Så lett luftig utstyr om sommeren til og fra jobb, fullt skinnutstyr ved lengre kjøring samt kjøligere sesonger.

Nå finnes det jo CE godkjente mc jeans, er disse kvalifisert som ATGATT? :)
Kevlar / PEKEV jeans er i mine øyne så godt som noen annen tekstilbukse du får kjøpt, sålenge det er beskytter til kner og hofter i buksen.
Helt klart "ATGATT" godtkjent for min del ihvertfall.
Denimen i buksen blir revet opp så snart du surfer på asfalten, men kevlaren (eller PEKEV, se under) vil ikke revne like fort og vil være den som beskytter deg fra fæle brannskader og nedslipt hud :)

Ang. PEKEV som jeg nevnte, det er en annen type form for "kevlar" (annet materiale), som visstnok skal være enda mer slitesterkt.
RHOK produserer bukser med dette materialet til en ok pris iforhold til kevlar-konkurrentene som Dainese og Alpinestars (++). De har også (ihvertfall av det jeg har sett) dekt enda større områder av innsiden på buksen med PEKEV.
Fåes på Ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/RHOK-Gen3-PEK ... 5f804645ce" onclick="window.open(this.href);return false;

Har selv bestilt et par, men det ble litt forsinkelse pga produksjon..
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

Juleniss1 skrev:
SuperMorten skrev:Junior har fra nederst og oppover: mc-støvel, bukse, jakke, ryggskinne, hansker, godkjent barnehjelm m Scala Rider Q2. I tillegg sitter han i Givi sitt barnesete. En hel masse jobb for å kjøre en drøy km. For meg handler det om oppdragelse, men han vet at utstyret må på, ellers blir det ikke kjøring..

Sent from my GT-I9300

Han blir nok en skikkelig atgatt'er når han blir stor. Men la han få lov å klatre litt i trær,sånn at han lærer seg at det er dumt å falle ned
Tolker jeg sarkasmen dithen at du mener det er feil å kle på ungen skikkelig på sykkel? Lærer man noe ved å ikke kle seg skikkelig på MC?

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Solo-rider
Innlegg: 785
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Solo-rider »

For å være helt ærlig så kan jeg si at jeg er såpass idiot at jeg ikke kjører ATGATT nÅ sommerstid...(kjører med hjelm, shorts+hansker)
Dvs. når jeg skal i butikken eller til byen et æren og været er slik det er nå. Stort sett kø og maks 30kmt.

Men jeg vurderer sterkt å kjøpe meg CE godkjente mc jeans og sommer jakke + sko.
Ser det er gode linker til jakker og sko.. Dette med mc jeans hadde vært veldig fint om noen kan svare på om er brukbart/godt nok eller ikke??
Det henger vel igjen det en selger av mcklær sa til meg for endel år siden. Han sa at det var bedre å kjøre i shorts en vanlige jeans... Pga. at jeans "brant" seg inn i huden. Vel vel det brenner vel kanske j..... om en tryner på bar asfalt med shorts også da..
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

SuperMorten skrev:
Juleniss1 skrev:
SuperMorten skrev:Junior har fra nederst og oppover: mc-støvel, bukse, jakke, ryggskinne, hansker, godkjent barnehjelm m Scala Rider Q2. I tillegg sitter han i Givi sitt barnesete. En hel masse jobb for å kjøre en drøy km. For meg handler det om oppdragelse, men han vet at utstyret må på, ellers blir det ikke kjøring..

Sent from my GT-I9300

Han blir nok en skikkelig atgatt'er når han blir stor. Men la han få lov å klatre litt i trær,sånn at han lærer seg at det er dumt å falle ned
Tolker jeg sarkasmen dithen at du mener det er feil å kle på ungen skikkelig på sykkel? Lærer man noe ved å ikke kle seg skikkelig på MC?

Sent from my GT-I9300

:-)å Nå må du ikke tolke deg ihjel,jeg mente vel ikke så veldig mye.Jeg syns du er flink,jeg.

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av erikh »

Atgatt her gitt.. Har en hissig drage hjemme som ikke gir meg lov til annet :lol
Meeeen har en berik skinnjakke og en axo tekstiljakke, så er det fryktelig varmt må jeg nok innrømme at skinnjakka blir liggende hjemme til fordel for tekstiljakka..

Ekstern ryggskinne har jeg blitt litt sløv med på korte turer :-# :[-X men vet jeg at jeg skal lengre har jeg denne også.. (Ja, jeg vet det er på de korte turene ulykkene skjer)
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg ser på meg selv som en ATGATT bruker, men i tyrkia droppet jeg hanskene noen ganger. Av og til kjørte jeg de første killometerne i jakke og shorts bare or å kjøle seg ned. Slet kraftig med varmen når vi passerte 42 grader.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar