Er du en ATGATT-kjører på MC?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

Det tryggeste er nok å holde sengen,så er dere sikker på å ikke slå dere. Bare sørg for å snu dere av og til,sånn at det ikke oppstår liggesår.

Ser at noen som bastant svarte "JA" tidlig i tråden er på vei ut av skapet nå. Prinsippene er ikke så faste :knegg Høvdingen selv har funnet fram cowboy-buksa,og mener fremdeles han er ATGATT. Han må stole på sine store baller for å mene det.

Nei,kom ut av skapet hele gjenget.Ingenting er herligere enn å ta seg en cruiser-tur i t-skjorte og shorts,bare sørg for å holde dere på hjula.Det er ikke spesiellt vanskelig

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

Ja jeg har også full forståelse for at folk er fristet til å kaste diverse plagg pga høye temperaturer. I mine øyne er det enten alt eller la sykkelen stå. Jeg var på en ulykke for bare få timer siden. Det er utrolig hvor store skader det kan bli av relativt normale hastigheter

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av evike »

Har gått til innkjøp av et par kevlar-dongeri, den ene med kneputer, den andre uten. Har ikke brukt GoreTex buksa siste 14 dagene og er blitt glad i dongeri-kjørebuksene.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Duville »

Hva er godkjent kjøreutstyr når man skal kjøre ATGATT stilen?

En svært profilert person her poserer med bilde og hevder å kjøre konsekvent ATGATT stil og plukker frem rideutstyr som i beste fall brukes her i Norge til pynt, riktig nok i skinn utførelse, men med viktige utsatte deler uten spesiell beskyttelse og absolutt ikke laget for MC....

Hvilke krav stilles egentlig til MC-utstyr??? At det er laget for MCkjøring eller er det en godkjenningsordning for MCklær?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

Dette er igrunn et veldig godt spm duville...

Selv kjører jeg med skinndress som har vært testvinner. Hansker av skinn med gode beskyttelser på knoker, støtte til fingrene osv. Racing sko, med ekstra ankelstøtte, disse også av skinn. Ryggskinne av nyeste teknologi, som dekker godt, sitter godt og har hoftebånd. Og sist og ikke minst toppmodell til shoei på pæren som har fått 5 stjerner i sharp testen.
Er dette godkjent som atgat utstyr?

Jeg har erfart og sett at skinn er helt klart det som gir best beskyttelse i forhold til friksjon og rivning.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

Duville skrev:Hvilke krav stilles egentlig til MC-utstyr??? ?
Hjelm på knotten,og du er innenfor kravene.

Å kalle folk som ruller seg en tur lettkledt stille og rolig i 40-50 kmt for idioter syns jeg er ufint. Samme personer skryter ofte over saftige nedlegg når dem selv er ute og loffer.

Og så har vi han som garanterer at han ABSOLUTT ALDRI vil kjøre uten fullt utstyr, i en annen tråd forteller han om hvordan han skal frakte en liten guttunge til barnehagen. Tipper guttungen også har fullt utstyr? Aner man en bitteliten dobbeltmoral her?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Snikendeugle »

Duville skrev:Hva er godkjent kjøreutstyr når man skal kjøre ATGATT stilen?

En svært profilert person her poserer med bilde og hevder å kjøre konsekvent ATGATT stil og plukker frem rideutstyr som i beste fall brukes her i Norge til pynt, riktig nok i skinn utførelse, men med viktige utsatte deler uten spesiell beskyttelse og absolutt ikke laget for MC....

Hvilke krav stilles egentlig til MC-utstyr??? At det er laget for MCkjøring eller er det en godkjenningsordning for MCklær?
Var da fryktelig en skulle fyre seg opp over noen andre en ikke har noen relasjoner til? :-k

Men til spørsmålet;
Er nok ingen som gidder (eller bryr seg overhodet) å "godkjenne" det andre brukere på forumet poster i en "ATGATT" tråd, men du er jo godt igang, og jobben står fritt ;)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

Juleniss1 skrev:
Og så har vi han som garanterer at han ABSOLUTT ALDRI vil kjøre uten fullt utstyr, i en annen tråd forteller han om hvordan han skal frakte en liten guttunge til barnehagen. Tipper guttungen også har fullt utstyr? Aner man en bitteliten dobbeltmoral her?
Guttungen kjøres 1, 3 km til barnehagen i 50 sone, og har nøyaktig samme utstyr som meg. Ingen dobbeltmoral. Til og med det intercomen er koblet før vi legger ut på tur.
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

SuperMorten skrev:
Juleniss1 skrev:
Og så har vi han som garanterer at han ABSOLUTT ALDRI vil kjøre uten fullt utstyr, i en annen tråd forteller han om hvordan han skal frakte en liten guttunge til barnehagen. Tipper guttungen også har fullt utstyr? Aner man en bitteliten dobbeltmoral her?
Guttungen kjøres 1, 3 km til barnehagen i 50 sone, og har nøyaktig samme utstyr som meg. Ingen dobbeltmoral. Til og med det intercomen er koblet før vi legger ut på tur.
Sent from my GT-I9300
Ja men det var jo flott at jeg for en gangs skyld tok feil. Hva regner Supermorten som fullt utstyr,da? Vi har vel ikke funnet standarden på det,heller?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Flanker »

Juleniss1 skrev:
Duville skrev:Hvilke krav stilles egentlig til MC-utstyr??? ?
Hjelm på knotten,og du er innenfor kravene.

Å kalle folk som ruller seg en tur lettkledt stille og rolig i 40-50 kmt for idioter syns jeg er ufint. Samme personer skryter ofte over saftige nedlegg når dem selv er ute og loffer.

Og så har vi han som garanterer at han ABSOLUTT ALDRI vil kjøre uten fullt utstyr, i en annen tråd forteller han om hvordan han skal frakte en liten guttunge til barnehagen. Tipper guttungen også har fullt utstyr? Aner man en bitteliten dobbeltmoral her?
Idioter er kanskje å ta i, men uvitenhet er det. Det er fantastisk hvor mye hud, fettvev og muskler som forsvinner når noen sklir bortover asfalten etter en velt i 40-50km/t i shorts og t-skjorte. Med tilhørende væsketap er det faktisk ikke å spøke med, og gir deg i beste fall lange og smertefulle dager på sykehus. At menneskekroppen er et skjørt system som ikke er designet for å operere i hastigheter over det du klarer å løpe er vanskelig å forstå for alle som enten ikke har erfart det på kroppen, eller bidratt til å lappe sammen kroppen igjen. Meg finner du (heldigvis) i sistnevnte kategori.

Det er i utgangspunktet farlig å kjøre MC, statistisk sett. Man kan være så erfaren og talentfull bak styret som bare det, men alle andre trafikanter har du ingen kontroll over. Ei heller det ferske dieselsølet i den neste svingen som du ikke ser før det er for sent. Da hjelper det lite at du "bare" skulle på butikken i 60-sonen, 2-3 km. unna, og derfor bare dro på deg hjelmen og kanskje hanskene...


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38166
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av AJ »

Chaps'en jeg brukte i dag er ikke mye annerledes enn tekstilbuksene jeg har hvor ingen av disse kun belter. Enten eget belte eller disse påsydde beltereimene med borrelås.
Så det at den kun har belte er ikke godt nok, etter min mening, til å diskvalifisere chaps'en, slik Duville synes å gjøre.

Chaps'en har sant nok ingen ekstra polstring, men skinnmaterialet i seg selv av rimelig god kvalitet, virker det som. Og vil kunne beskytte til et visst punkt ved velt og påfølgende asfaltsurfing.
Tekstilklær på det jevne har heller ikke veldig mye å gå på når uhellet forst er ute... '

Jeg kjører alltid ATGATT og bruker alltid egen ryggskinne og hansker uansett hvor varmt det. Og jeg mener at chaps'en faller inn under ATGATT-begrepet.
Så får de som mener noe annet selvfølgelig ha full rett til å mene det.

Må bare få legge til helt til slutt at det var ubetalelig behagelig å kjøre med comboybuksene i dag :-) Luftig og fint :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Duville »

Juleniss1 skrev:
Duville skrev:Hvilke krav stilles egentlig til MC-utstyr??? ?
Hjelm på knotten,og du er innenfor kravene.

Å kalle folk som ruller seg en tur lettkledt stille og rolig i 40-50 kmt for idioter syns jeg er ufint. Samme personer skryter ofte over saftige nedlegg når dem selv er ute og loffer.

Og så har vi han som garanterer at han ABSOLUTT ALDRI vil kjøre uten fullt utstyr, i en annen tråd forteller han om hvordan han skal frakte en liten guttunge til barnehagen. Tipper guttungen også har fullt utstyr? Aner man en bitteliten dobbeltmoral her?

Det er vel ingen som har kalt noen for idioter her, men handlingen å kjøre uten deler av eller hele sikkerhetsutstyret er kalt idioti. Det er milevis av avstand mellom disse to tingene. Vi gjør alle feil og til dels idiotiske feil uten at vi nødvendigvis er idioter av den grunn tror jeg det kan være enighet om... å mene at handlingen å kjøre uten fullt utstyr er idioti må være lov. At enkelte ikke er enige må også være lov....

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

Flanker skrev:
Juleniss1 skrev:
Duville skrev:Hvilke krav stilles egentlig til MC-utstyr??? ?
Hjelm på knotten,og du er innenfor kravene.

Å kalle folk som ruller seg en tur lettkledt stille og rolig i 40-50 kmt for idioter syns jeg er ufint. Samme personer skryter ofte over saftige nedlegg når dem selv er ute og loffer.

Og så har vi han som garanterer at han ABSOLUTT ALDRI vil kjøre uten fullt utstyr, i en annen tråd forteller han om hvordan han skal frakte en liten guttunge til barnehagen. Tipper guttungen også har fullt utstyr? Aner man en bitteliten dobbeltmoral her?
Idioter er kanskje å ta i, men uvitenhet er det. Det er fantastisk hvor mye hud, fettvev og muskler som forsvinner når noen sklir bortover asfalten etter en velt i 40-50km/t i shorts og t-skjorte. Med tilhørende væsketap er det faktisk ikke å spøke med, og gir deg i beste fall lange og smertefulle dager på sykehus. At menneskekroppen er et skjørt system som ikke er designet for å operere i hastigheter over det du klarer å løpe er vanskelig å forstå for alle som enten ikke har erfart det på kroppen, eller bidratt til å lappe sammen kroppen igjen. Meg finner du (heldigvis) i sistnevnte kategori.

Det er i utgangspunktet farlig å kjøre MC, statistisk sett. Man kan være så erfaren og talentfull bak styret som bare det, men alle andre trafikanter har du ingen kontroll over. Ei heller det ferske dieselsølet i den neste svingen som du ikke ser før det er for sent. Da hjelper det lite at du "bare" skulle på butikken i 60-sonen, 2-3 km. unna, og derfor bare dro på deg hjelmen og kanskje hanskene...


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Ja,jo.Alt dette er jeg forsåvidt klar over. Personlig kommer jeg nok aldri til å velte,det er jeg for flink til,men hypotetisk sett tror jeg isåfall det blir på en tur som går i alt annet enn 50 og 60 soner.
Og da har jeg nok ihvertfall hansker på :P :p

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

Duville skrev:
Juleniss1 skrev:
Duville skrev:Hvilke krav stilles egentlig til MC-utstyr??? ?
Hjelm på knotten,og du er innenfor kravene.

Å kalle folk som ruller seg en tur lettkledt stille og rolig i 40-50 kmt for idioter syns jeg er ufint. Samme personer skryter ofte over saftige nedlegg når dem selv er ute og loffer.

Og så har vi han som garanterer at han ABSOLUTT ALDRI vil kjøre uten fullt utstyr, i en annen tråd forteller han om hvordan han skal frakte en liten guttunge til barnehagen. Tipper guttungen også har fullt utstyr? Aner man en bitteliten dobbeltmoral her?

Det er vel ingen som har kalt noen for idioter her, men handlingen å kjøre uten deler av eller hele sikkerhetsutstyret er kalt idioti. Det er milevis av avstand mellom disse to tingene. Vi gjør alle feil og til dels idiotiske feil uten at vi nødvendigvis er idioter av den grunn tror jeg det kan være enighet om... å mene at handlingen å kjøre uten fullt utstyr er idioti må være lov. At enkelte ikke er enige må også være lov....
Ka e dæ du hissa de opp etter :knegg

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

AJ skrev: Jeg kjører alltid ATGATT og bruker alltid egen ryggskinne og hansker uansett hvor varmt det. Og jeg mener at chaps'en faller inn under ATGATT-begrepet.
Da har du definert deg vekk fra det som trådstarter kaller for ATTGATT.
AJ skrev: Må bare få legge til helt til slutt at det var ubetalelig behagelig å kjøre med comboybuksene i dag :-) Luftig og fint :thumleft

Da skulle du prøvd bare med shorts,og du ville fått deg en opplevelse for livet. De som ikke har prøvd må bare gjøre det,trenger ikke å fortelle det her inne :P :p

Svar