Beste måte å stoppe motor?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Carpa »

Jeg fikk beskjed av sjåførlæreren om å bruke nøkkelen men aner ikke om det er fordi det er det beste. Kanskje bare rett og slett så man skal huske å skru av tenningen.
I praksis så bli det nøkkel eller støtte som brukes, kan ikke si jeg merker noe forskjell :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av ArcticTiger »

Alle tre metodene kutter strømmen til tenninga, så det blir det samma hva du velger.
Men husk å skru av tenninga med nøkkern etterpå, hvis du bruker nødstopp/støtta. Hvis tenninga står på lenge etter at mottorn har stoppa, kan du ødelegge coilen(e), og tømme batterie. Da blirn tungstarta :-)å

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av ArcticTiger »

Elolz skrev:Takk for svar, har alltid bare brukt nøkkelen. Skjønner ikke heeelt vitsen med den nødstopp greien :-k
Den er vel der for at du skal ha en mulighet til å stoppe mottorn i en eventuell nødsituasjon mens sykkern er i bevegelse, uten å måtte flytte en hånd fra styret.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av ega16 »

Stoppe motoren med nøkkelen - Du skrur av tenningen og slipper evt flat batteri også lettere å huske på å ta ut nøkkelen når du forlater sykkelen (?) Gått på den smellen et par ganger ja :)

Stoppe motoren med støtten - Du får jevnlig testet at bryteren på støtta (den sitter litt utsatt til hvor dritt og søle fort kan samle seg) virker som den skal og at du er sikker på at du har satt ned støtta.

Stoppe motoren med killswitch - Får testet at killswitchen virker (?) ikke noen andre fordeler?


Jeg vil si nøkkelen eller støtta er de beste metodene.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av ega16 »

ArcticTiger skrev:
Elolz skrev:Takk for svar, har alltid bare brukt nøkkelen. Skjønner ikke heeelt vitsen med den nødstopp greien :-k
Den er vel der for at du skal ha en mulighet til å stoppe mottorn i en eventuell nødsituasjon mens sykkern er i bevegelse, uten å måtte flytte en hånd fra styret.
Også morsom å bruke til å fylle potta med bensin i parkeringshus/tuneller :)

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av MysteryShadow »

Jeg bruker oftest bryteren på styret, ettersom nøkkelen min er nede på venstresiden av sykkelen. Da slipper jeg å sette sykkelen i fri, bøye meg ned og skru av, for så å sette sykkelen i gir igjen.
Hender jeg bare sparker ned støtta også. Men tror ikke noen av delene er bedre eller verre enn de andre egentlig.
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av RuneMC »

Nødstopp-bryteren brukes også av og til når MC'en står parkert av arbeidskolleger eller andre som skal ta en "practical joke" på din bekostning... :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Duville »

Bruker støtta konsekvent. Da vet jeg at den er nede og alt er klart for å gå av og at noe tar i mot når jeg legger den over. Tar tenningen i det jeg går av sykkelen....

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Twister »

Jeg bruker alltid nøkkel så jeg ikke glemmer å slå av tenning.
Men jeg ble opplært til å slå av med nødstoppbryteren om det var kjørt litt hardt, eller om det var veldig varmt. Da kunne kjøleviften få jobbe litt i det tempen steg rett etter stopp. ( men tror nok ikke det har mye å si til eller fra...)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Jompa »

Alltid nødstoppbrytern,så går det kanskje automatisk hvis jeg engang får bruk for den.
Nøkkelen skal uansett ikke stå i låsen når sykkelen ikke er i bruk, så tenninga blir ikke glemt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av jhn »

Det varierer mellom nødstopp og støtta ... tror nesten aldri jeg bruker nøkkelen ... det blir for tungvindt.
Jeg har aldri glemt tenninga på ... ingen problemer der.
Men jeg synes ikke det er bare lurt å "automatisere" stoppen ... eller forsåvidt andre ting heller ... om man har en liten periodisk feil opp under "topplokket" kan man fort glemme et eller annet.
I de fleste tilfeller synes jeg det er absolutt best å være bevisst på hva man gjør ... man er jo ofte bevisst selv om man gjør ting på automatikken, men likevel ....
Sist redigert av jhn den 17 jul 2013, 19:34, redigert 1 gang totalt.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av ArcticTiger »

jhn skrev:Det varierer mellom nødstopp og støtta ... tror nesten aldri jeg bruker nøkkelen ... det blir for tungvindt.
Jeg har aldri glemt tenninga på ... ingen problemer der.
Men jeg synes ikke det er bare lurt å "automatisere" stoppen ... eller forsåvidt andre heller ... om man har en liten periodisk feil opp under "topplokket" kan man fort glemme et eller annet.
I de fleste tilfeller synes jeg det er absolutt best å være bevisst på hva man gjør ... man er jo ofte bevisst selv om man gjør ting på automatikken, men likevel ....
Og....ellers så.....går det.....Greit.... :-k

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:Det varierer mellom nødstopp og støtta ... tror nesten aldri jeg bruker nøkkelen ... det blir for tungvindt.
Jeg har aldri glemt tenninga på ... ingen problemer der.
Men jeg synes ikke det er bare lurt å "automatisere" stoppen ... eller forsåvidt andre heller ... om man har en liten periodisk feil opp under "topplokket" kan man fort glemme et eller annet.
I de fleste tilfeller synes jeg det er absolutt best å være bevisst på hva man gjør ... man er jo ofte bevisst selv om man gjør ting på automatikken, men likevel ....
Enig. Og parkerer man i urbane strøk på østlandet nytter det ikke med automatikk. Der bør man etter at man er ferdig med å parkere, gå over det hele en gang til:

-Motor av
-Støtte nede
-Nøkkel i lomma
-Kjetting på og låst
-Alarm på
-GPS i hånda og ikke i toppboks
-Toppboks og kofferter låst

Så er det bare å håpe på at alt ser likedan ut når jeg kommer tilbake.... :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av jhn »

ArcticTiger skrev:
jhn skrev:Det varierer mellom nødstopp og støtta ... tror nesten aldri jeg bruker nøkkelen ... det blir for tungvindt.
Jeg har aldri glemt tenninga på ... ingen problemer der.
Men jeg synes ikke det er bare lurt å "automatisere" stoppen ... eller forsåvidt andre ting heller ... om man har en liten periodisk feil opp under "topplokket" kan man fort glemme et eller annet.
I de fleste tilfeller synes jeg det er absolutt best å være bevisst på hva man gjør ... man er jo ofte bevisst selv om man gjør ting på automatikken, men likevel ....
Og....ellers så.....går det.....Greit.... :-k
Njæa, vetta fan :scratch ... koss'n det da, hadde du no hjelp å tilby?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av RuneMC »

Det er et en metode som ikke er nevnt...

* Holde forbremsen inne til MC og motor stopper helt (dvs ikke røre clutch) - ofte beste metode ved nødbrems om en ikke har erfaring med å porsjonere ut akkurat riktig mengde bakbrems i tillegg til forbremsen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar