Ang fotobokser og motorsykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Bobben
Innlegg: 49
Registrert: 13 mar 2012, 00:07
Motorsykkelen din: Honda CBR 1100 XX 2003, Honda SH 300i 20

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Bobben »

Hei.
Blir ikke kjøretøyene fotografert bakfra også i gjennomsnitts måling ?

Bob
Sysop
BRB BBS
E-mail:
bbengtson@wemail.no
Dear Lord
Please let me die peacefully in my sleep
like my father.
Not screaming of terror like his passengers.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av RuneMC »

De gjennomsnittsmålingene jeg kjenner til så er det vanlige fotobokser som tar bilde av alle kjøretøy forfra.
Ved fotoboks nr 2 så gjøres en optisk gjenkjenning/sammenligning og har en kjørt for fort så tas bildene vare på som bevis. I tillegg er det evt en gul lampe som vil lyse en 30m (?) etter siste fotoboks som tegn på at en har kjørt for fort. Har en ikke kjørt for fort så slettes bildeparet umiddelbart.

Pga norske regler om at fører skal kunne identifiseres, så forkastes normalt MC'er som blir knipset i fotoboks. Blir det en "gjenganger" kan dog onkel legge litt mer ressurser i å etterforske det som en sak, og det er jo da mulig å tenke seg at foto har fanget opp unike kjennetegn for akkurat den MC/fører kombinasjonen. Men skal nok endel til.

Jeg håper jo forsåvidt at de fleste på MC respekterer fartsgrensen forbi fotobokser, ellers er steget kort til samme regler som i visse EU land hvor det er nok å ha bilde av skiltet på MC'n... og hvor fotobokser er godt kamuflert i autovernet f.eks.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av ega16 »

Synes de heller kunne brukt pengene på å få opp kameraer ved trafikklys slik at de kan ta alle synderne som kjører på rødt. Dette har de i England.

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Lego »

Jeg ble stoppet av politiet på den gamle R1'en min.

"Vi har laserkontroll her i dag, men vi fikk ikke måling på deg. Og det tror jeg du skal være veldig glad for..."

Han hadde rett! Veldig glad! ;-)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av ega16 »

Lego skrev:Jeg ble stoppet av politiet på den gamle R1'en min.

"Vi har laserkontroll her i dag, men vi fikk ikke måling på deg. Og det tror jeg du skal være veldig glad for..."

Han hadde rett! Veldig glad! ;-)

Hehe :) var det lenge siden? dvs med den gamle eller nye (på stativ) lasern?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

ega16 skrev:Synes de heller kunne brukt pengene på å få opp kameraer ved trafikklys slik at de kan ta alle synderne som kjører på rødt. Dette har de i England.
Jeg er helt uenig med deg.

De må slutte å bruke så jævlig mye midler på å ta, bøtelegge og gjøre livet surt for oss som ligger 10 - 20 over fartsgrensen.
Noen må gjerne være behjelpelig med å forklare meg hvorfor i svarte styggeste det skal være 70 fartsgrense på omtrent alle hovedveier i Norge?

Å at de forskjellige politi distriktene hever oppklaringsprosenten sin ved å bøtelegge førere av milde trafikkforseelser er en skandale! Jeg er enig at de skal ta de som virkelig kjører svin og ikke tar hensyn til noe. Men flertallet av de som blir tatt er vanlige folk som kjører å holder flyt i trafikken

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Duville »

LordShaft skrev:
ega16 skrev:Synes de heller kunne brukt pengene på å få opp kameraer ved trafikklys slik at de kan ta alle synderne som kjører på rødt. Dette har de i England.
Jeg er helt uenig med deg.

De må slutte å bruke så jævlig mye midler på å ta, bøtelegge og gjøre livet surt for oss som ligger 10 - 20 over fartsgrensen.
Noen må gjerne være behjelpelig med å forklare meg hvorfor i svarte styggeste det skal være 70 fartsgrense på omtrent alle hovedveier i Norge?

Å at de forskjellige politi distriktene hever oppklaringsprosenten sin ved å bøtelegge førere av milde trafikkforseelser er en skandale! Jeg er enig at de skal ta de som virkelig kjører svin og ikke tar hensyn til noe. Men flertallet av de som blir tatt er vanlige folk som kjører å holder flyt i trafikken
Passa deg. Ser på nyhetene at disse blir satsningsområde fremover - riktig nok trygg trafikk, men de er sammen om dette alle de som tjener penger på dette så dette fortsetter..... det er "hvermansen" som skal tas for de vet ikke sitt eget beste. At det ikke er dem som skaper ulykkene betyr ikke noe for disse personene...

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av erikh »

Man klarer å skyte mc med den gamle laseren, dette vet jeg da jeg har brukerkurset på laseren og under kurset klarte vi faktisk til slutt å skyte flere mc'r. dette gjorde vi lettest ved å skyte i kroppen på føreren, men gikk også fint å skyte i selve sykkelen. Vi brukte riktig nok to dager på å trene med laseren og det gikk jo litt sport i å skyte på lengst hold osv. Men det er/var fullt mulig med den gamle typen.

Hvordan det er med den nye vet jeg ikke, men tviler på det er blitt vanskeligere iom at den vesentlig nyere og teknologien har utviklet seg der til..

Mtp fotobokser ligger det sløyfer i bakken, på tre ulike avstander i forhold til boksen, disse ligger i kretser som måler hvor lang tid du bruker mellom en gitt avstand og deretter regner ut hastigheten.. Jeg er usikker på hvilken tyngde den slår ut på, men som nevnt tidligere HVIS den slår ut på mc vil bildet bli slettet da de hverken har skiltnummer eller klarer å kjenne deg igjen, gitt at du kjører med hjelm :prop:

Til tross for dette er det ingen grunn til å kjøre idiot da til syvende å sist vil ramme deg og dine medtrafikanter, det er alltid nest siste gang som er kulest, siste gang er tragisk
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av ega16 »

LordShaft skrev:
ega16 skrev:Synes de heller kunne brukt pengene på å få opp kameraer ved trafikklys slik at de kan ta alle synderne som kjører på rødt. Dette har de i England.
Jeg er helt uenig med deg.

De må slutte å bruke så jævlig mye midler på å ta, bøtelegge og gjøre livet surt for oss som ligger 10 - 20 over fartsgrensen.
Noen må gjerne være behjelpelig med å forklare meg hvorfor i svarte styggeste det skal være 70 fartsgrense på omtrent alle hovedveier i Norge?

Å at de forskjellige politi distriktene hever oppklaringsprosenten sin ved å bøtelegge førere av milde trafikkforseelser er en skandale! Jeg er enig at de skal ta de som virkelig kjører svin og ikke tar hensyn til noe. Men flertallet av de som blir tatt er vanlige folk som kjører å holder flyt i trafikken
Hm? Leste du hva jeg skrev? :) Er du ikke enig om at man bør ta de som kjører på rødt? Synes det viktigere at man tar disse enn de som kjører 20 over fartsgrensa.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

Hvor mange ser du faktisk som kjører på rødt lys? Jeg ser ofte på taxigult, men sjeldent eller aldri på rødt.

Jeg har noen få ganger sett taxi og andre lokale helter kjøre på rødt midt på natten når det er minimalt med trafikk og veldig oversiktlig. Spm er, hvor problematisk er dette? De får jo også 5600 i bot om de blir tatt.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av ega16 »

LordShaft skrev:Hvor mange ser du faktisk som kjører på rødt lys? Jeg ser ofte på taxigult, men sjeldent eller aldri på rødt.

Jeg har noen få ganger sett taxi og andre lokale helter kjøre på rødt midt på natten når det er minimalt med trafikk og veldig oversiktlig. Spm er, hvor problematisk er dette? De får jo også 5600 i bot om de blir tatt.
Tipper jeg ser det omtrent engang i uka (hvis vi ser bort i fra syklister da :) i Oslo. Det går jo som oftest bra, men hvis det først går galt så kan det bli stygt. Synes det ihvertfall er mer fornuftig bruk av kameraer enn til fartskontroll.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev: Å at de forskjellige politi distriktene hever oppklaringsprosenten sin ved å bøtelegge førere av milde trafikkforseelser er en skandale! Jeg er enig at de skal ta de som virkelig kjører svin og ikke tar hensyn til noe. Men flertallet av de som blir tatt er vanlige folk som kjører å holder flyt i trafikken
Spikeren på hodet :thumleft
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Lego »

ega16 skrev:
Lego skrev:Jeg ble stoppet av politiet på den gamle R1'en min.

"Vi har laserkontroll her i dag, men vi fikk ikke måling på deg. Og det tror jeg du skal være veldig glad for..."

Han hadde rett! Veldig glad! ;-)

Hehe :) var det lenge siden? dvs med den gamle eller nye (på stativ) lasern?

Det var våren 2011. Usikker hva slags laser de brukte...

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av mekkern »

ega16 skrev: Tipper jeg ser det omtrent engang i uka (hvis vi ser bort i fra syklister da :) i Oslo. Det går jo som oftest bra, men hvis det først går galt så kan det bli stygt. Synes det ihvertfall er mer fornuftig bruk av kameraer enn til fartskontroll.
flere steder i Drammen er det hver 3-4 lysskift i rushtiden...de rekker delvis ut av krysset før de med grønt klipper dem...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

Det er jo tydelig at dette er et større problem på østlandet enn her på vestlandet. Her ser vi det nesten aldri.

Å kjøre på rødt er en forbanna uting, å helt enig at de kan montere kamera på plasser der dette skjer ofte. Enkel måte å ta inn kroner på det. Men vet ikke om jeg liker utviklen det kan føre med seg. Er noe effektivt noen plasser, ja da kan du ta det i ræven på at de skal innføre det alle plasser. =;

Svar