EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av RuneMC »

Hvis alt feiler får en kjøpe seg en gammel HD kanskje? Biler registrert før 1ste januar 1960 er jo fritatt, så samme regler må vel gjelde MC (?)

[video]http://www.youtube.com/watch?v=wGr3BcICFHg[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Bikeridr »

Her i Latvia er det PKK også på motorsykler.
Det har vært hvert år fra første dag kjøretøyet ble registrert. nå i uken var jeg på min 3. kontroll hos GSDD (Latvisk biltilsyn) med min 2011-modell FJR. Bilen skal også inn hvert år.

Det har vært mye rabalder her også angående "den såkalte sikkerhetskontrollen" på MC, og da jeg var inne med min sykkel nå sist, fikk jeg oblat som er gyldig i 2 år istedet for ett.
Vet ikke ennå hvilket intervall det evt blir på biler, men får vel se det i november når den skal inn.

Forøvrig her det ikke mye økonomisk å vinne på PKK her for bransjen da det utelukkende er GSDD/Biltilsynet som foretar kontrollen. Selve kontrollen på bil tar rundt 15 min og knappe 10 for sykkel. Så er det jo endel ventetid også da, så normalt må man sette av en times tid på hele greian. Videre har kontrollen en annen funksjon. Dersom det f.eks er registrert en ubetalt fartsbot på (ett eller flere av) kjøretøyet(ene) din(e) får du ikke godkjent kontrollen før denne er betalt. Samme om ikke trafikkforsikringen ("ansvar") er i orden.

Kontrollen på bil er sjekk av lys og bremser i tillegg til eksos og en slik "ristemaskin" for å sjekke slark i ledd, lenkearmer og foringer.
På sykkel er det lys, bremser og geometri som blir sjekket. I tillegg er de svært nøye med å sjekke rammenummeret og for evt ombygginger. Ombygging uten papirer betyr at du tar med deg sykkelen på henger hjem igjen.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av simpson »

RuneMC skrev:Hvis alt feiler får en kjøpe seg en gammel HD kanskje? Biler registrert før 1ste januar 1960 er jo fritatt, så samme regler må vel gjelde MC (?)

[video]http://www.youtube.com/watch?v=wGr3BcICFHg[/video]
Måtte gud forby.... :-)å

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Intruder »

Leste et eller annet sted,tror det var her,at det blir EU-kontroll på MC og moped fra 2015.?... :mk

Er det noen som vet om dette er vedtatt noe sted,eller er det bare noe man tror ?

Er det samme for meg for jeg har mulighet for å vise like i nærheten her,men hva med steder hvor MCene er færre og avstandene lengre ? :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av gorbys »

http://nmcu.org/eu-inne-i-sluttforhandlingene-om-pkk" onclick="window.open(this.href);return false;

Venter i spenning. Personlig innebærer pkk på sykkel at jeg må kjøre 1,5 time til nærmeste MC verksted. Ferje r det på strekningen og så det blir jo også en merutgift. Sikkert de som har det mye værre og

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av SuperMorten »

Ser for meg at det verste blir når de forventer at du møter i januar/februar og unnskyldninger ikke blir godtatt
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av gorbys »

Hehe. Pleier å gå bra med de "sommerbilene " jeg har hatt som har hatt kontrollmåned på vinter. Bare å holde de i garasjen til man har mulighet for visning. Men det blir jo et jævla trøkk de første månedene av sesongen vil jeg tru?

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Intruder »

Om det er vanskelig for mange er antakelig noe de ansvarlige instanser antakelig gir f... i.. :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av mortenolb »

Problemet blir vel "Ja, her har vi et halvår med muligheter for kontroll, og da skal alle inn".. Ringer for å få time til EU-kontroll på mc; "Ja, da kan du komme innom 23. august 2024".

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Svein2 »

EU-kontroll utsatt til 2022? Ja-ja for meg kan døm gjerne innføre det med en gang.
Regner med at på samme måte som jeg ber dem sjå over at alt er i orden på service
kan de fylle det inn på ett skjema å sende inn. Betale for det må jeg uansett og jeg vil
at alt skal være i orden.

Når man ser på enkelte diskusjoner her inne kan jeg ikke tenke meg at noen, ikke engang til seg selv,
vil innrømme at det kan være noe feil på egen sykkel. Kanskje det er greit at noen uavhengige
ser over redskapen?

Kanskje vi er så heldige å få bort disse uorginale eksosanlegga som settes på det meste med motor, de er ganske irriterende når de passerer soveromsvinduet mitt kveldstid, de skal tydligvis ikke opp kl. 0600 om morgenen. Det eneste som er bedre på MC`r er att de blir fortere borte enn mopeda.
Uorginalt eksosanlegg er det siste jeg kommer til å bruke penger på, uansett hva jeg kjøper meg,
det kan vel hende att en eller annen i framtida bygger en bedre MC enn det jeg har.

Gammal og morgengretten? Neida fin form og gleder meg til jul. :mk

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av SuperMorten »

Svein2 skrev:EU-kontroll utsatt til 2022? Ja-ja for meg kan døm gjerne innføre det med en gang.
Regner med at på samme måte som jeg ber dem sjå over at alt er i orden på service
kan de fylle det inn på ett skjema å sende inn. Betale for det må jeg uansett og jeg vil
at alt skal være i orden.

Når man ser på enkelte diskusjoner her inne kan jeg ikke tenke meg at noen, ikke engang til seg selv,
vil innrømme at det kan være noe feil på egen sykkel. Kanskje det er greit at noen uavhengige
ser over redskapen?

Kanskje vi er så heldige å få bort disse uorginale eksosanlegga som settes på det meste med motor, de er ganske irriterende når de passerer soveromsvinduet mitt kveldstid, de skal tydligvis ikke opp kl. 0600 om morgenen. Det eneste som er bedre på MC`r er att de blir fortere borte enn mopeda.
Uorginalt eksosanlegg er det siste jeg kommer til å bruke penger på, uansett hva jeg kjøper meg,
det kan vel hende att en eller annen i framtida bygger en bedre MC enn det jeg har.

Gammal og morgengretten? Neida fin form og gleder meg til jul. :mk
:thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Intruder »

Svein2 skrev:EU-kontroll utsatt til 2022? Ja-ja for meg kan døm gjerne innføre det med en gang.
Regner med at på samme måte som jeg ber dem sjå over at alt er i orden på service
kan de fylle det inn på ett skjema å sende inn. Betale for det må jeg uansett og jeg vil
at alt skal være i orden.

Når man ser på enkelte diskusjoner her inne kan jeg ikke tenke meg at noen, ikke engang til seg selv,
vil innrømme at det kan være noe feil på egen sykkel. Kanskje det er greit at noen uavhengige
ser over redskapen?

Kanskje vi er så heldige å få bort disse uorginale eksosanlegga som settes på det meste med motor, de er ganske irriterende når de passerer soveromsvinduet mitt kveldstid, de skal tydligvis ikke opp kl. 0600 om morgenen. Det eneste som er bedre på MC`r er att de blir fortere borte enn mopeda.
Uorginalt eksosanlegg er det siste jeg kommer til å bruke penger på, uansett hva jeg kjøper meg,
det kan vel hende att en eller annen i framtida bygger en bedre MC enn det jeg har.

Gammal og morgengretten? Neida fin form og gleder meg til jul. :mk
Er sikker på at den redskapen Bilia og MCHuset ikke har oppsikt med tar a Sonja seg av.... :prop:
...og EU er noe dritt,kontroll eller ei...eneste sted jeg har følt meg EU-fri i år er på Svullrya... :8-[ :mc2 :bl3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Voodoodoo »

Nå har de jo gitt medlemslandene mulighet til å reservere seg mot dette "overformynderiet". Håper bare byråkratene bruker fornuften når de leser statistikken og ser at pkk ikke gir noen gevinst mht. ulykker. England har jo hatt MOT i en årrekke uten at det har hatt noen innvirkning på andelen ulykker der tekniske feil på sykkelen er årsak.
Den eneste grunnen til å innføre direktivet er å smøre verkstedbransjen..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Svein2 »

Voodoodoo skrev:Nå har de jo gitt medlemslandene mulighet til å reservere seg mot dette "overformynderiet". Håper bare byråkratene bruker fornuften når de leser statistikken og ser at pkk ikke gir noen gevinst mht. ulykker. England har jo hatt MOT i en årrekke uten at det har hatt noen innvirkning på andelen ulykker der tekniske feil på sykkelen er årsak.
Den eneste grunnen til å innføre direktivet er å smøre verkstedbransjen..
Overformynderi er noe dritt og PKK går antagelig under det og hadde alle brukt hue og visst sitt eget beste hadde vi kanskje ikke trengt det eller ihvertfall fått begrenset det. Men så smarte er vi desverre ikke og kanskje vi må ha noen som holder oss litt i øra.

Når det gjelder å smøre verkstedbransjen er det kanskje den avdelingen som redder forretningene som driver med MC slik at vi kan fortsette å besøke butikken og klemme og klå fysisk på den sykkelen vi sikler på istedetfor å kjøpe alt på nett for å spare 20 kroner.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av DrGreve »

http://nmcu.org/eu-kompromiss-om-period ... ntroll-pkk" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar