Kjøreskolen har gjort dårlig jobb.... ARGHHHHH

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bubbel
Innlegg: 11
Registrert: 01 jul 2013, 11:41
Motorsykkelen din: Yamaha Virago 535, 1997

Re: Kjøreskolen har gjort dårlig jobb.... ARGHHHHH

Legg inn av Bubbel »

Glimrende :-) Takk for tipset :D

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Kjøreskolen har gjort dårlig jobb.... ARGHHHHH

Legg inn av Menalux »

Desverre er det blitt slik at man noen ganger må lære seg kjøregårdsøvelsene selv. Slik skal det selvfølgelig ikke være. Jeg måtte lære mye av meg selv i kjøregården selv og lærte ut fra veivesenet sin egen video på youtube. Desverre har det blitt til at enkelte lærere liker heller å sitte å føre timer, ta imot penger og leser avisen inni en Container, slik at man ikke er ute på banen og følger opp elever. Om du kjører i Oslo, bytt til Tempo Trafikkskole. De har et særdeles godt rykte på seg og de er ute med deg på banen kontinuerlig. http://www.tempotrafikkskole.no/?page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøreskolen har gjort dårlig jobb.... ARGHHHHH

Legg inn av Snikendeugle »

Inntrykket jeg har hatt med min trafikkskole, ved kjøregårdskjøring har bare vært positiv. Først går vi igjennom det jeg syns selv jeg er svak på, og når jeg begynner å bli varm og god på det, da går vi over på neste øvelse. Alle gangene med oppfølgning over ting jeg må skjerpe meg på, ting jeg gjør bra osv.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøreskolen har gjort dårlig jobb.... ARGHHHHH

Legg inn av kjellv »

Jeg har skummet litt gjennom denne tråden, og stiller meg litt undrende til en del her...

Man kan da ikke stille så uforberedt opp til førerprøve som dette, og så velte all skyld over på kjøreskolen?
Jeg tok selv lappen i fjor sommer, og la ned en betydelig egeninnsats utenom kurs og kjøreskole. Uten dette hadde jeg nok ikke klart det så greit som jeg gjorde. Takket være iherdig egenstudie tok jeg teoriprøva på en knapp halvtime med 2 feil, og oppkjøringa omtrent like greit. Dette hadde ALDRI gått an uten å bruke masse tid på egenhånd til forberedelse.

Beklager til trådstarter dersom jeg har misforstått noe, men det virker som du ikke hadde forberedt deg på egenhånd før prøven...?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøreskolen har gjort dårlig jobb.... ARGHHHHH

Legg inn av mortenolb »

kjellv skrev:Jeg har skummet litt gjennom denne tråden, og stiller meg litt undrende til en del her...

Man kan da ikke stille så uforberedt opp til førerprøve som dette, og så velte all skyld over på kjøreskolen?
Jeg tok selv lappen i fjor sommer, og la ned en betydelig egeninnsats utenom kurs og kjøreskole. Uten dette hadde jeg nok ikke klart det så greit som jeg gjorde. Takket være iherdig egenstudie tok jeg teoriprøva på en knapp halvtime med 2 feil, og oppkjøringa omtrent like greit. Dette hadde ALDRI gått an uten å bruke masse tid på egenhånd til forberedelse.

Beklager til trådstarter dersom jeg har misforstått noe, men det virker som du ikke hadde forberedt deg på egenhånd før prøven...?
Husk at det er langt fra alle som har anledning til å øve på egenhånd. Dette krever jo både at man har sykkel tilgjengelig, OG at man kjenner noen med lappen som kvalifiserer til øvekjøre med deg. Når kjøreskolen har unnlatt å lære/opplyse om en stor del av hva man får på førerprøven så mener jeg det er ene og alene skolen sin skyld. De skal jo tross alt ikke sende deg til oppkjøring før de mener du er klar for det, og da er det noen punkter de må gjennom på lista si.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kjøreskolen har gjort dårlig jobb.... ARGHHHHH

Legg inn av TheHaughom »

kjellv skrev:Jeg har skummet litt gjennom denne tråden, og stiller meg litt undrende til en del her...

Man kan da ikke stille så uforberedt opp til førerprøve som dette, og så velte all skyld over på kjøreskolen?
Jeg tok selv lappen i fjor sommer, og la ned en betydelig egeninnsats utenom kurs og kjøreskole. Uten dette hadde jeg nok ikke klart det så greit som jeg gjorde. Takket være iherdig egenstudie tok jeg teoriprøva på en knapp halvtime med 2 feil, og oppkjøringa omtrent like greit. Dette hadde ALDRI gått an uten å bruke masse tid på egenhånd til forberedelse.

Beklager til trådstarter dersom jeg har misforstått noe, men det virker som du ikke hadde forberedt deg på egenhånd før prøven...?
Tja, dette ansvaret vil jeg også legge over på kjøreskolen. Om man kommer totalt fersk på kjøreskolen, kan ikke de forvente at du har mulighet til å kjøre timesvis på egenhånd. Kjørelærer skal jo ikke melde opp en elev til oppkjøring dersom han ikke har sjekket at eleven kan de grunnleggende øvelsene.

Jeg troppet opp på kjøreskolen uten et eneste minutt i salen på MC/moped. Noe av det første de spurte om var om jeg hadde muligheter for øvelseskjøring hjemme, noe jeg ikke hadde. Jeg betaler da for at kjørelærer skal lære meg alt jeg trenger for å bestå oppkjøring - både i kjøregård og på vei.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Kjøreskolen har gjort dårlig jobb.... ARGHHHHH

Legg inn av Coach »

Dette høres litt sløvt ut av kjøreskolen.

Skolen sitt ansvar er at DU skal være klar til å bestå den praktiske prøven når DE mener at du er klar. Hvis skolen ikke har lært deg de øvelsene som skal til for at du har det riktige nivået, må skolen ta ansvar for mangelfull opplæring.

Det at du muligens trenger flere timer er en helt annen sak. Har dette vært meg har jeg forlangt at skolen skulle betalt den oppkjøringstimen du strøk på. Og kompansert dette med å betale ny oppkjøring for deg. Siden du nå må vente på neste oppkjøringstime. Du må muligens belage deg på å betale for de timene som du trenger, for å oppnå riktig nivå før ny oppkjøring bestilles.

Mulig det er en forglemmelse fra skolen at de ikke har gitt deg denne opplæringen. Men dette er noe DU ikke skal lide for. Så hvordan skolen hånterer denne saken på, er hvor seriøs de driver.

Viktig å høre på jungeltelegrafen når man velger trafikkskole. Her er det stor forskjell på skolene.
Husk en skole som vil lære deg noe, er mye bedre en en som får deg igjennom det obligatoriske.

Lykke til videre.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Bubbel
Innlegg: 11
Registrert: 01 jul 2013, 11:41
Motorsykkelen din: Yamaha Virago 535, 1997

Re: Kjøreskolen har gjort dårlig jobb.... ARGHHHHH

Legg inn av Bubbel »

Det er jo ikke sånn at jeg ikke har lest på egenhånd eller legger alt ansvar på kjøreskolen, men det bør jo være et minimumskrav at de gjennomgår det man skal lære da. Jeg tok forøvrig teorien på et kvarter uten en feil, så jeg er nok i stand til å lære ett og annet på egenhånd ;-)

Nå har jo kjøreskolen og jeg blitt enige om hvordan ting skal være, fått en perfekt gjennomgang av alt jeg skal kunne. Så jeg er bare glad for at jeg har noen som vil og kan øvelseskjøre med meg. Derfor er sykkelen pakket og klar for treff i helgen :-)
Alt løser seg til slutt...og neste gang er jeg superforberedt ;-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøreskolen har gjort dårlig jobb.... ARGHHHHH

Legg inn av kjellv »

Bubbel skrev:Det er jo ikke sånn at jeg ikke har lest på egenhånd eller legger alt ansvar på kjøreskolen, men det bør jo være et minimumskrav at de gjennomgår det man skal lære da. Jeg tok forøvrig teorien på et kvarter uten en feil, så jeg er nok i stand til å lære ett og annet på egenhånd ;-)

Nå har jo kjøreskolen og jeg blitt enige om hvordan ting skal være, fått en perfekt gjennomgang av alt jeg skal kunne. Så jeg er bare glad for at jeg har noen som vil og kan øvelseskjøre med meg. Derfor er sykkelen pakket og klar for treff i helgen :-)
Alt løser seg til slutt...og neste gang er jeg superforberedt ;-)
Supert, og lykke til videre :thumleft Kos deg på treff i helga, skal vedde på at du også får mange nyttige tips der.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Kjøreskolen har gjort dårlig jobb.... ARGHHHHH

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Her kan det være litt begge deler vil jeg tro.

Jeg har vært/er i samme situasjon (Bare med en kjøreskole som følger opp :-k )

Jeg er snart ferdig med kjøring og skal snart ha oppkjøring. Jeg valgte en veldig travel trafikk skole, men som hadde rykte på seg å være den beste. Jeg hadde et utgangspunkt på 0 timer på motorsykkel, så var helt blank. Kravet for å starte kjøring hos dem var at Teori var bestått og at jeg hadde fullt kjøre utstyr.
Før første kjøretime leste jeg meg frem 10 min på nettet og fant ut at kjøringen/opplæringen er omfattende. Men slik Trinn 1,2,3 og 4 er lagt opp skal ting gå relativt greit. Først lærer en sykkelen og får teknikken inn. Så lærer en kjøregården med krypkjøring og alt dette innebærer, når alt dette sitter går en videre på trafikkalt miljø og videre på banekjøring og alt dette.

Mest tid har vi brukt på ALLE øvelsene i kjøregården, der en lærer ALLE øvelsene, hvordan de skal være mens en hele tiden får "pirk" av læreren på hva en kan fikse på. MENGDETRENING var viktig for at ting skulle sitte. Underveis og etter hver time spør læreren hvordan det går og hva jeg er usikker på. Og om jeg føler jeg føler det er noe han skal vise eller om jeg føler ting begynner å sitte. Øvelsene i kjøregården hadde jeg selv sett film på før jeg begynte kjøretimer, så jeg visste hva jeg måtte øve på før en oppkjøring. Men siden skolen i mitt tilfelle er seriøs, trengte jeg ikke å bruke tid hva jeg skulle igjennom ettersom alt ble gjort nøye.
Men å søke på "oppkjøring klasse A" på google er jo det enkleste.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... +A/Se+film" onclick="window.open(this.href);return false;

Det koster når en ikke har muligheten å øve hjemme, men det er slik prisen for Tung MC har blitt i dag.
Det har vel med at kjøreskolene tar godt betalt samtidig som læreplanen er blitt omfattende på grunnlag av alle di forferdelige ulykkene vi nesten daglig leser om i avisene.

Mengdetrening og viten om hva som kreves for å bestå er nok viktig, men selvfølgelig så er det hovedoppgaven til kjøreskolen å lære deg ALT som er nødvendig før du tar oppkjøring.

Ble mye dette, men det er jo et forum ;-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar