Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
HaakonJarl
Innlegg: 15
Registrert: 09 mai 2013, 10:52
Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F - 1983

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av HaakonJarl »

Er det plass er det lov! :prop:
Jeg blinker litt med lysa på de som ennå holder på med morgensminken i bilen og slikt. Noen ganger må kanskje motoren ruses litt for å få oppmerksomheten. "Alle" gir rom for forbikjøring. Å tute på biler har jeg til dags dato ikke gjort, men jeg gjør det gjerne om behovet skulle melde seg. Ellers føler jeg "blikkontakt" og de former for hilsing som lar seg gjøre forsvarlig på sykkel er fint. Det blir folk i bedre humør av, og jeg tror virkelig bilistene også er langt mer obs på motorsyklistene som kommer bak meg videre på turen. I god tro føler jeg meg som en grei ambassadør på to hjul.. Fingeren har holdt seg i skinnet ennå..

Men forbi skal jeg, og jeg kjører forbi alt og alle - såklart uten å presse folk av veien. :prf
Og forresten; går filskifte venstre/høyre (slalom baby) for det samme som lanesplitting? Når trafikken går i 60km/t + ligger jeg ikke på filstripa i 80km/t +, men pendler friskt og fint forbi biler allikevel. Er det to sider av samme sak? :scratch

Motorsykkel er for meg et daglig fremkomstmiddel fremfor bil i både regn og sol, uten unntak. Med unntak av kjøregleden og de gode turene, er tiden spart på køkjøring ca. 50% årsak til at jeg kjører MC. Det er mildt sagt helt genialt. For hver tur jeg tar og hver bil jeg passerer i de milelange køene tror jeg at mange gradvis blir mer og mer interessert i å kjøre MC/scooter. I Paris står tohjulinger parkert problemfritt i lang rekke på fortauene og de er overalt i trafikkbildet. Her i Oslo risikerer jeg parkeringsbot for å parkere diskré inntil fortausgjerdet langs Mosseveien når vi skal i båthavna....... :[-X

10% bilister på MC = 40% mindre kø sa noen?

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av jongsanim »

Lanesplittet daglig i Operatunnellen til og fra jobb (Holmlia - Røa), men kun ved veldig saktegående og stillestående kø. Som regel holder det å legge seg i filen helt til høyre, virker som om folk er redde for å ligge der og stamper heller i stillestående kø i midtre og vesntre felt :scratch

Vet ikke helt hvordan det blir når jeg kjøper cruiser, ser for meg at styret er bredere enn på min forrige sykkel, og jeg har vel ikke like godt overblikk, men dog gir nok potta litt mer lyd fra seg..

Og må forøvrig si meg helt enig, det finnes mange idioter på MC også ;)

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 16:04, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av jongsanim »

xj6 skrev:Hei, bestilte ny sykkel tidligere i år, og for å korte ned ventetiden ble det kikket litt på youtube av diverse vidoer av samme sykkel. Imidlertid var sykkelen av mindre interesse akkurat på denne filmen. Lane splitting på det verste.
Ikke prøv å gjenta dette, mannen er splitt pine gal både når det gjelder kjøring og prating.

http://www.youtube.com/watch?v=zKpnJ1jFcLU
Han kjører tøffere og raskere mellom stillestående trafikk enn jeg gjør på åpen vei :o

Hvis han ikke ender opp i en stygg ulykke vet jeg ikke hva. ..

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av PCP »

Jeg er absolutt helt for lane-splitting, og gjør det selv. Og jeg gjør mitt aller beste for å tilrettelegge og gi fri bane for tohjulingene når jeg kjører bil.
Men lurer litt på om jeg er alene om å ikke helt uten videre kjøpe argumentasjonen i video fra post nr 1?. Mitt syn er at man må betrakte alle rundt seg som blinde idioter, og selv om man med erfaring blir ganske god til å spå hva bilene sannsynligvis kommer til å forta seg de nærmeste sekundene, så oppfatter jeg lane-splitting som noe av det mest risikable og mentalt krevende jeg foretar meg på MC. Og hvis jeg ikke misset noe så var vel også den statistikken noe mangelfull. At de blir mindre sjansen for påkjørsel bakfra av å suse mellom bilene tror jeg så gjerne, men at man totalt sett er mindre utsatt enn om man holder seg i køen skurrer litt for meg.

Det snakkes om å ta kontroll over egen situasjon og i den grad det er mulig er jo det for all del en bra ting. Jeg øker feks avstanden til bilen foran hvis bilen bak ligger veldig nære, for å gi bilen bak litt bedre tid til å stoppe om det blir bråstopp, men ved lane-splitting er man uansett i veldig stor grad prisgitt hva alle "idiotene" finner på.

ZZR-Erling skrev:Jobber på Fornebu og kjører bil østover/vestover på E18 daglig. Filsplitting er ok det, men når bilene er kommet opp i ca 60, synes jeg at mc'ene burde roe seg helt ned med dette. :mk
Ja det kan nok være en god ide og tone det hele ned når farten går opp. Jobber også på Fornebu, men heldigvis er jeg bare på E18 fra Høvik kirke og innover og velger vanligvis bil som våpen på turen. Antallet motorsykler på strekningen er jo helt fascinerende, og jeg syns de fleste kjører bra. Men så er det en del som nok ødelegger litt for vårt "gode rykte", og som etter mitt syn viser nokså dårlig dømmekraft med sin enorme tiltro til bilistenes oppførsel rundt seg.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Carpa »

xj6 skrev:Hei, bestilte ny sykkel tidligere i år, og for å korte ned ventetiden ble det kikket litt på youtube av diverse vidoer av samme sykkel. Imidlertid var sykkelen av mindre interesse akkurat på denne filmen. Lane splitting på det verste.
Ikke prøv å gjenta dette, mannen er splitt pine gal både når det gjelder kjøring og prating.

http://www.youtube.com/watch?v=zKpnJ1jFcLU
Fy flate, snakk om å leke med livet....

Stemmen og temperamentet minnet meg sterkt om denne fyren her :knegg
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Qs7k5WWOZIM[/video]
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Alas »

Å dæven Carpa, det er blant de villere tingene jeg har sett...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av LordShaft »

Det der var faen meg sjukt. 120 mellom bilene på den måten, djizes

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av mekkern »

litt ringveien i Paris følelse...der kom scootere og Mc på alle sider og i veldig god fart... :-)å

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZiivJSXFkE0[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Carpa »

Drive in peace.... Drive with care eehhhh



Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av jongsanim »

mekkern skrev:litt ringveien i Paris følelse...der kom scootere og Mc på alle sider og i veldig god fart... :-)å

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZiivJSXFkE0[/video]
Dette gjør meg sikkert til en dårlig person, men på 17:30 smilte jeg bredt :D

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av mekkern »

jongsanim skrev:Dette gjør meg sikkert til en dårlig person, men på 17:30 smilte jeg bredt
spesielt når det ikke var noen grunn til å tryne der..utenom manglende ferdigheter...men hey- han hadde jo hatt flaks lenge da.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av PCP »

Carpa skrev:
Stemmen og temperamentet minnet meg sterkt om denne fyren her :knegg
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Qs7k5WWOZIM[/video]
Haha, godt observert, det er faktisk spot on! :prf


Ellers er jeg også enig i at det var en passende avslutning.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av PCP »

Her om dagen fikk jeg og min kollega oss en god latter da vi var på vei tilbake til jobb på Fornebu, og det fikk meg til å tenke på denne diskusjonen om lane-splitting.

For dem som er kjent i området trengs ingen forklaring, men det var altså på Ring-3 som er 70kmt tofelts vei, og retning fra Sinsenkrysset/Smestad som munner ut på E18 retning drammen og Snarøya/Fornebu. Veien deler seg i utløpet av Granfoss-tunnellen, venstre felt går da til Fornebu, og høyre til E18 vest/sør. I ettermiddags-rushen er det veldig ofte stillestående kø i høyre felt som vel kan være ca 1 km lang, mens det i venstre felt aldri er kø på den tiden (med unntak av snikende biler, som ingen så vil slippe inn i høyre felt).

Men i alle fall, her sto det en pliktoppfyllende kar på en eller annen sport-touring sykkel og sluret seg frem opp bakken inni tunnellen, i høyre felt. Jeg er ikke så knallhard på lane-splitting selv, og må ikke for en hver pris stå forrest i alle lyskryss, men MC i køen i Granfoss-tunnellen har jeg bare aldri sett før! :P :p
(Kjører der flere ganger hver dag, ofte 15-16-tiden.)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Carpa »

Det er vel ingenting å le av. :[-X Kunne fort ha vært ei dame på en sort sports-touring det der..... :redface
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar