Den ultimate tursykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Carpa »

L-NA skrev:
Relax skrev:
Carpa skrev:.

"Løp og kjøp!! "

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42210166" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.klikk.no/motor/mc/article262186.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

V4'rn er en artig sak ;)

:-)
Mange - og tildels svært gode alternativer her, men som jo må tilpasses lit for den enkeltes ergonomi. Men det er VFR'n Jeg personlig ville holdt en "knapp" på. Det eneste minus i denne sammenhengen er det som står i testen du legger ved, og dette er vel kanskje årsaken til at jeg ikke kjører VFR.( jeg er litt stor og litt for tung :roll )

Sitat: "Det finnes sportstourere med mer oppreist ergonomi som føles enda mer bekvemme, men trives man med den sportslige karakteren, lever man komfortabelt med VFR."

Er vel heller ikke uten grunn at denne har av en stor MC presse, vert kåret på uoffisielt vis vil "Verdens Beste"
Jepp, det utsagnet gjør meg litt skeptisk og utifra bildet ser det også ut til at man må "ligge" litt over tanken på den... En litt svak nakke gjør at det kan bli litt ukomfortabelt for meg å kjøre slik over lengre strekninger.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av knutk »

Beroende på budsjett...
Om du tenker nytt: Se på BMWs F800GT.
Lett kjørt, god rekkevidde, motor som drar fint fra 2000 RPM, grei kjørestilling og mulighet for utstyr du verdsetter når du skal kjøre hele dagen.

Det fine med BMW er at de leverer komplette sykler. Du får kofferter som funker, (ser ikke ut som du kjører rundt med øra til Dumbo) og ligger i fremkant både for sikkerhets utstyr (ABS og antispinn) samt ESA (variabel støtdemping tilpasset underlaget). Ellers er praktiske ting som ekstra strømuttak som også muliggjør lading av batteri, samt varmehandtak, standard. Så neste gang du inviterer til kakespising slipper gjestene å være møkkete på fingrene

Om du tenker brukt, se på forgjengeren, F800ST. Mya av det samme, men litt mere sportslig satt opp.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av KydeX »

Carpa skrev:
Jepp, det utsagnet gjør meg litt skeptisk og utifra bildet ser det også ut til at man må "ligge" litt over tanken på den... En litt svak nakke gjør at det kan bli litt ukomfortabelt for meg å kjøre slik over lengre strekninger.
Da jeg gikk fra "rett opp og ned" sykkel til VFR1200 så merket jeg litt stiv nakke og håndledd til å begynne med, men det har gått seg til. Dvs. Kroppen har vennet seg til det. Du må nesten prøvekjøre og kjenne hvordan det føles. Jeg foretrekker mer framoverlent stilling, det føles morsommere ved svingkjøring synes jeg. I tillegg så finnes det muligheter for å trekke styret lenger opp og bak, hvis det blir for tøff vinkel.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Carpa »

knutk skrev:Beroende på budsjett...
Om du tenker nytt: Se på BMWs F800GT.
Lett kjørt, god rekkevidde, motor som drar fint fra 2000 RPM, grei kjørestilling og mulighet for utstyr du verdsetter når du skal kjøre hele dagen.

Det fine med BMW er at de leverer komplette sykler. Du får kofferter som funker, (ser ikke ut som du kjører rundt med øra til Dumbo) og ligger i fremkant både for sikkerhets utstyr (ABS og antispinn) samt ESA (variabel støtdemping tilpasset underlaget). Ellers er praktiske ting som ekstra strømuttak som også muliggjør lading av batteri, samt varmehandtak, standard. Så neste gang du inviterer til kakespising slipper gjestene å være møkkete på fingrene

Om du tenker brukt, se på forgjengeren, F800ST. Mya av det samme, men litt mere sportslig satt opp.
Ja, jeg ser at BMW er flinke på utstyr og jeg begynner nesten å få litt sansen for de :knegg
Skal helt klart prøvekjøre en
Men, hvilken unnskylding skal jeg da bruke for å få kakebesøk :knegg

Variabel støtdemper :-k Justerer den seg selv mens du kjører?
Kawasakien er veldig stiv syne jeg men den står visstnok på det stiveste også. Dessverre ikke så enkel å justere....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Sted: Hvittingfoss

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Jinta »

Smaken er som baken og den er som sagt delt i to ;-)

Etter min mening er det ikke mulig å gi et svar på hva som er den ultimate tursykkel. Vi har alle ulike preferanser. Det som passer for Per passer nødvendigvis ikke for Per eller Petra.

Mange synes VFR er en fin sykkel.Jeg har aldri likt den. Skulle liksom prøve og kjøpte meg en ny VFR 800-V-tec - 07 mod. Hadde den i 1 mnd. Synes den var topptung, generellt tung og klumpete, og V-tec systemet var noe slække greier. Etter et lite napp på 6500 tusen omdreininger skjedde det ingen verdens ting.

Sjøl har jeg trivdes veldig godt med en gixxer 1000 som tursykkel - atypisk som jeg er,,hehe. Nå koser jeg meg veldig på SX`n. Det er nok en type sportstouringsykkel som vil passe veldig mange.Oppreist kjørestilling, nok power, leken og morsom og kjekt med kofferter, varmehåndtak etc
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av knutk »

Carpa skrev: Variabel støtdemper :-k Justerer den seg selv mens du kjører?
Nei. Du velger selv med en knapp på venstre styreholk.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av FJZZR »

jeg mener at det går fint å dra på lantur med nesten alle sykler. Er en alene, kan en velge fra øverste hylle, men skal en ha med passasjer på langtur, så er det definitivt hensyn å ta.
Den sykkelen må ha ei bakramme som kan bære skjevlastede vesker uten å bli skakk.
Dessuten må baksetet være et sted en kan holde ut noen timer, samt at passasjer ikke sitter for høyt og langt unna fører.
Lysutstyret er en viktig sikkerhets detalj som jeg legger stor vekt på.
AbS bremser og traction control er et sårt savn.
Rekkevidde og drivstoff-forbruk er også vesentllig.
Noen vil hevde at kardan er et must, og det var det vel i gamle dager. Dagens kjeder holder nesten evig og er veldig strekkfaste så jeg ser ikke helt den.
Selv setter jeg stor pris på rommelige og låsbare vesker.
Hovedstøtte er en fordel.
At det går an å få av/på bakhjulet greit ved punktering/dekkskifte, selv om sykkelen har veske-sett.
At det går greit å ta av og på hjul med on-board verktøyet (går ikke med miN sykkel)
At fjæring har gode reserver og enkelt justerbar UTEN bruk av vertøy
Lys kan justeres enkelt (særlig viktig hvis justering av forspenning bak ikke kan kompensere for vektøkning.
Men igjen - Dra med den sykkelen du har! Jeg ville ikke kvie meg for langtur på noen sykkel >=125ccm

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av tagesk »

FJZZR skrev:jeg mener at det går fint å dra på lantur med nesten alle sykler. Er en alene, kan en velge fra øverste hylle, men skal en ha med passasjer på langtur, så er det definitivt hensyn å ta.
Den sykkelen må ha ei bakramme som kan bære skjevlastede vesker uten å bli skakk.
Dessuten må baksetet være et sted en kan holde ut noen timer, samt at passasjer ikke sitter for høyt og langt unna fører.
Lysutstyret er en viktig sikkerhets detalj som jeg legger stor vekt på.
AbS bremser og traction control er et sårt savn.
Rekkevidde og drivstoff-forbruk er også vesentllig.
Noen vil hevde at kardan er et must, og det var det vel i gamle dager. Dagens kjeder holder nesten evig og er veldig strekkfaste så jeg ser ikke helt den.
Selv setter jeg stor pris på rommelige og låsbare vesker.
Hovedstøtte er en fordel.
At det går an å få av/på bakhjulet greit ved punktering/dekkskifte, selv om sykkelen har veske-sett.
At det går greit å ta av og på hjul med on-board verktøyet (går ikke med miN sykkel)
At fjæring har gode reserver og enkelt justerbar UTEN bruk av vertøy
Lys kan justeres enkelt (særlig viktig hvis justering av forspenning bak ikke kan kompensere for vektøkning.
Men igjen - Dra med den sykkelen du har! Jeg ville ikke kvie meg for langtur på noen sykkel >=125ccm
Så vidt jeg kan se så fyller min BMW R1150GS alle kravene dine, med unntak av "traction control".

Og det er derfor jeg har akkurat den sykkelen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Bird
Innlegg: 2
Registrert: 29 jun 2013, 11:49
Motorsykkelen din: Honda NC 700 D Integra

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Bird »

Hei jeg har en Honda NC 700 D Integra kjøpt brukt fra Holland så den er mellomklasse 47 hk.
Trives godt på den, er kanskje kjedelig motor går på 3000 rpm i 100 km og maks turtall er 6000 fordi det er 80 mm slaglende.
Kjøreegenskaper er trygge og stabile, har kombibremser med abs, dette er gull etter min mening.
Automatgear har 6 trinns dobbelkløts med drive, sport og manuell.
Setehøyde er 79 cm dette er høyt til å være scooter, jeg er 180 cm har ingen problem.
Forbruk kjører 30 mil og fyller 10 liter, tanken tar 14 liter
Komfort Stort og godt sete med plass til å bevege seg på stor vindskjerm og fotbrett du sitter lunt og godt. Passasjer sitter greit men ikkeno mer.
Ulemper kjede på godt og vondt.
Er meget godt fornøyd, hvis ikke dette er fremtidens sykkel, så er det et par skritt i riktig retning.
Hilsen Bird

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Snikkeren »

Carpa skrev: Ja, jeg ser at BMW er flinke på utstyr og jeg begynner nesten å få litt sansen for de :knegg
Skal helt klart prøvekjøre en
Men, hvilken unnskylding skal jeg da bruke for å få kakebesøk :knegg
Trenger du noen unskyldning for å få kakebesøk da? Er ikke kaken unskyldning nok? ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Carpa »

Bird skrev:Hei jeg har en Honda NC 700 D Integra kjøpt brukt fra Holland så den er mellomklasse 47 hk.
Trives godt på den, er kanskje kjedelig motor går på 3000 rpm i 100 km og maks turtall er 6000 fordi det er 80 mm slaglende.
Kjøreegenskaper er trygge og stabile, har kombibremser med abs, dette er gull etter min mening.
Automatgear har 6 trinns dobbelkløts med drive, sport og manuell.
Setehøyde er 79 cm dette er høyt til å være scooter, jeg er 180 cm har ingen problem.
Forbruk kjører 30 mil og fyller 10 liter, tanken tar 14 liter
Komfort Stort og godt sete med plass til å bevege seg på stor vindskjerm og fotbrett du sitter lunt og godt. Passasjer sitter greit men ikkeno mer.
Ulemper kjede på godt og vondt.
Er meget godt fornøyd, hvis ikke dette er fremtidens sykkel, så er det et par skritt i riktig retning.
Hilsen Bird
Jeg kjørte en slik på kjøreskolen og den er god å kjøre, og har bedre kjørekomfort enn min kawasaki er6. Men den er litt høy, jeg er 167 cm, og den har en anelse treg motor. Vinden treffer meg midt i fleisen når jeg sitter normalt, bøyer jeg meg litt blir det helt stille og strekker jeg meg litt blir det helt stille. Det går det sikkert an å gjøre noe med i form av en høyere vindskjerm kanskje...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Carpa »

Snikkeren skrev:
Carpa skrev: Ja, jeg ser at BMW er flinke på utstyr og jeg begynner nesten å få litt sansen for de :knegg
Skal helt klart prøvekjøre en
Men, hvilken unnskylding skal jeg da bruke for å få kakebesøk :knegg
Trenger du noen unskyldning for å få kakebesøk da? Er ikke kaken unskyldning nok? ;e
Kan nok være at det dukker opp noen uten at jeg trenger å lokke med mekking :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

kbentsen
Innlegg: 9
Registrert: 20 feb 2012, 17:30
Motorsykkelen din: Honda VFR 800

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av kbentsen »

Carpa skrev:
Snikkeren skrev:
Carpa skrev: Ja, jeg ser at BMW er flinke på utstyr og jeg begynner nesten å få litt sansen for de :knegg
Skal helt klart prøvekjøre en
Men, hvilken unnskylding skal jeg da bruke for å få kakebesøk :knegg
Trenger du noen unskyldning for å få kakebesøk da? Er ikke kaken unskyldning nok? ;e
Kan nok være at det dukker opp noen uten at jeg trenger å lokke med mekking :knegg
Jeg har VRF 800 08 Synes den er litt ugrei på lavt turtall til å kjøre langtur. Blir også ganske gåen i baken etter flere timer i salen.
Vet ikke hva jeg har lyst til å bytte til, men som andre sier her prøv sykkelen i flere timer før du bestemmer deg.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Juleniss1 »

Carpa skrev:
KydeX skrev:Da er det som regel mer kubikk som gjelder. Dessuten var jo trådtittelen "den ultimate tursykkelen?" ;) Derfor kom det nok lite forslag om de mindre, rimeligere syklene, selv om mange av dem er veldig bra.
Jada, jeg forstår det og jeg vil gjerne høre om alle størrelser, også om det er noen i den mindre klassen som egner seg
Skal du ha noe som er bra på langtur,så må du bort ifra de dærre småmopedan som du har kjøpt deg. Kubikk må til,ihvertfall tusen.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Juleniss1 »

tagesk skrev:Så vidt jeg kan se så fyller min BMW R1150GS alle kravene dine, med unntak av "traction control".

Og det er derfor jeg har akkurat den sykkelen.

[TaSK]
Imponert over hvor lettkjørt R1150GS er,størrelsen tatt i betraktning. Og merker nesten ikke forskjell om jeg hiver nissemor bakpå. Og så går det an å trives innenfor anstendig fart på den. Der den andre har trivselfart på rundt om 150+,så går det an å trives i 80-90 på denne :redface

Svar