Regler for motorbytte

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Kimmern
Innlegg: 3
Registrert: 06 jun 2013, 15:33
Motorsykkelen din: Ducati SS 1000 2004mod

Regler for motorbytte

Legg inn av Kimmern »

Lurer på om noen her har foretatt motorbytte og registrert dette hos biltilsynet.
Har en forestående stor motorjobb på sykkelen min. Det viser seg at jeg kan få en helt ny motor billigere. Får da noen år nyere motor. 100 kubikk og 9hk mer.
Hvordan forhold jeg meg til biltilsynet. Må sykkelen vises FØR byttet?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Regler for motorbytte

Legg inn av AJ »

Har bare så vidt skummet gjennom denne fila, men siden det står noe om motorbytte kan det hende den er aktuell i ditt tilfelle:

http://www.vegvesen.no/_attachment/62009" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kimmern
Innlegg: 3
Registrert: 06 jun 2013, 15:33
Motorsykkelen din: Ducati SS 1000 2004mod

Re: Regler for motorbytte

Legg inn av Kimmern »

Ja og denne tolker jeg slik at jeg må vise sykkelen før evnt motorbytte. Spørs om de mener motoren er identisk eller ikke. Er jo samme motor, bare at den har litt større slagvolum på nyere modeller. Hmmmm.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Regler for motorbytte

Legg inn av Duville »

Det står jo ganske klart her:
Reparasjon
Vegdirektoratet mener det må aksepteres at den uendrede hovedkomponenten på et senere
tidspunkt repareres eller helt eller delvis skiftes ut i forbindelse med reparasjon. Dette under
forutsetning av at de delene som skiftes ut, skiftes ut med identiske deler. Med identisk del
menes en del som normalt kan anses som en reservedel for den opprinnelige delen
.
Hovedpoenget er at en slik senere utskiftning kommer inn under definisjonen av reparasjon i
kjøretøyforskriften § 7-2.


Du snakker om en reparasjon når du skifter ut men en tilnærmet identisk motor, det som "kan ansees som en reservedel".

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Regler for motorbytte

Legg inn av ejs »

:-k

Vil jo øke ytelsen med 10% ??
Trimming ??
Står motor nr i vognkortet ??
Hvis ikke,så hadde iallefall jeg bare byttet uten å gjøre noe mere med det.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Kimmern
Innlegg: 3
Registrert: 06 jun 2013, 15:33
Motorsykkelen din: Ducati SS 1000 2004mod

Re: Regler for motorbytte

Legg inn av Kimmern »

Jo denne setningen sier jo at det ikke burde være noe problem: Med identisk del menes en del som normalt kan anses som en reservedel for den opprinnelige delen.
Men slipper jeg da å melde det inn? Står ikke noe motornummer i vognkortet(del 2 som jeg har tilgang til nå).

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Regler for motorbytte

Legg inn av Duville »

Kimmern skrev:Jo denne setningen sier jo at det ikke burde være noe problem: Med identisk del menes en del som normalt kan anses som en reservedel for den opprinnelige delen.
Men slipper jeg da å melde det inn? Står ikke noe motornummer i vognkortet(del 2 som jeg har tilgang til nå).

Du har jo 2 valg som de sier i reklamen noen ganger - du kan melde det inn og må forholde deg til det de sier og da sier de for sikkerhets skyld at dette er en ombygging, eller du kan dekke deg bak din tolking av setningen og si at dette er en reservedel. Hva kan skje? 10 % opp i effekt er jo ikke dramatisk dersom dette ikke medfører at MCen kommer over i en annen førerkortklasse. I så fall må du omdefinere til den nye klassen --- mener nå jeg uten at du kan henge meg i ettertid :D

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Regler for motorbytte

Legg inn av Juleniss1 »

Kimmern skrev: Står ikke noe motornummer i vognkortet(del 2 som jeg har tilgang til nå).

Motornummer og rammenummer er identiske på mopper som har original motor montert,derfor trenger ikke begge å stå i vognkort. Er det ikke matching nummer,så har motor vært byttet.

Om noen vil henge seg opp i det,er en annen sak

Svar