Parkering: noen som vet..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av Carpa »

poulet_cavalier skrev:
Löwe skrev:...men ofte veldig fullt.
Når alle har kommet seg på jobb er det ikke ofte noen plasser igjen.

Skal jeg i møter i sentrum i løpet av dagen må jeg ofte kretse litt rundt før jeg finner noe, da ofte på Karl Johan eller på bankplassen. Der er det plass til mange sykler og ikke bare et par bilplasser som er gjort om.
Vi burde kanskje også lage oss et kart over Europarks parkeringhus? Der finnes det som regel en plass, og det er gratis så lenge man ikke tar en bilplass.

Likeledes en oversikt over Q-parks lokasjoner med et rødt kryss over. Jeg unngår alle butikker som benytter q-park om jeg har et alternativ..
Oversikt over Europark i Oslo
http://www.europark.no/no/soek-etter-pa ... no_cache=1

Edit:
og med et kjapt søk på postnummer så fant jeg Europark på Vika. Men de skriver ingenting om MC parkering på sine nettsider.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av erikh »

Hva er normal praksis for parkering med mc egentlig?

Sånn mtp hvor man parkerer, betale p-avgift, parkere på uopmerkede plasser osv?
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av SuperMorten »

erikh skrev:Hva er normal praksis for parkering med mc egentlig?

Sånn mtp hvor man parkerer, betale p-avgift, parkere på uopmerkede plasser osv?
Trafikketaten har ihvertfall "normal praksis" på bøtesatsene sine. Har du ikke betalt får du samme boten som bil.
Det jeg gjorde var å betale parkeringen med SMS. "Sone+regnr" til 2410. Det løser problemet med hvor man skal feste lappen, for det er ikke noe lapp. Og så kan du med god samvittighet bruke en hel parkeringsplass.
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av TheHaughom »

Ser ut til å avhenge veldig fra by til by.
I Stavanger parkerer man der man vil, har aldri fått en parkeringsbot her!
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av evike »

I "rundkjøringen" ved Aker Brygge er det MC-parkering og det kvalifiserer vel for Vika også.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av poulet_cavalier »

Det er veldig greit i Asker også..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av Menalux »

veldig enig med Poulet_ Cavalier om å holde seg laaaangt unna Q-Park. De tar å lapper kjøretøyet 3 min etter at tiden på billetten har gått ut. Skal man vinne over dette korrupte firmaet så ta bilder av Automaten, bilen og billetten. Jeg har selv vært slave for firmaet som den gang het Carpark, og vil bare si at jeg ble faktisk lært opp på opplæringsvaktene og lappe utenlandske bilister som ferierte i Norge uten at de hadde parkert ulovlig. De skjønte jo ikke bæret, så de betalte kontrollavgiften uansett. Til slutt var jeg så dritt lei av å bli pisket rundt å lappe biler, at jeg lot mine faste bilister få stå i fred og ga de mitt id nr på en lapp, slik at de kunne legge den i ruta, slik at ikke nestemann fikk lappa bilene dems. (vi måtte håve inn 30-40 avgifter pr dag, jo fler avgifter vi fikk inn, jo høyere ble antallet biler vi skulle lappe hver mnd.) fikk sparken fordi jeg ikke leverte nok inn avgifter til slutt, og gikk med glede ut av det firmaet der!! Spesiellt når de lapper biler som aldri har parkert ulovlig.
Sist redigert av Menalux den 28 jun 2013, 19:28, redigert 2 ganger totalt.
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av GSF »

RuneMC skrev:Haha, ja, tror jeg var innom et Qpark hus hvor det var MC-parkering - hele 1 oppmerket plass og betaling. Europark er faktisk greiere der.
Ser Qpark noen steder har egen mc-parkering under trapper o.l, der det ikke er plass til biler. Betaling skal de ha allikevel :fool: . De kan bare glemme at jeg parkerer på en sånn plass til full pris. Da tar jeg heller opp en hel plass beregnet for biler :twisted . Skal jeg betale, så skal jeg jaggu ha det jeg har betalt for! :bl3

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av RuneMC »

MC parkeringen i gaten ved Klingenberg er ganske liten så godt mulig full.

MC parkeringen ved rundkjøringen ved Aker Brygge er grei. Plass til flere MC'er så bedre sjanse.

Europark i Vika har jeg ikke forsøkt, men den på Aker Brygge (nedkjøring her) er grei. Du vil se at det er noen bommer som er litt kortere - det er for at MC skal komme forbi (kjøregårdsøvelse i praksis :-) ). Når du vel kommer ned i huset så er det oppmerkede plasser som ikke er til bil, men til MC. Dvs trekantede, trapesformede, etc plasser og det er der man skal stå. De er ikke merket spesielt med MC, men det er kun MC som får plass. Vanlige bilplasser skal man ikke bruke. Fordelen med innendørs er seff at du også kan putte noe av kjøreklærne ned i en bag uten å være "på utstilling" i et travelt bymiljø ellers.

Q-Park har en annen policy som flere nevner - de skal også ha betalt av MC. Jeg parkerer ikke hos Q-Park hvis mulig - gjelder også når jeg parkerer med bil. Ser ingen grunn til å sponse en så uvennlig holdning til MC.

Noen steder som f.eks. IT-Fornebu så er det kun i P-huset til Europark at det er tilrettelagt og tillatt å stå. Jeg har forsøkt å legge inn argument for parkering på gateplan også, da jeg stadig ser besøkende MC'er få gule dekorasjoner (kr 760,-) fordi det er dårlig skiltet, og fordi nesten alle andre private bedrifter legger opp til gratis MC parkering ved resepsjonen. Men har måttet gi opp videre argumentering der da daglig leder i IT-Fornebu Eiendom, til tross for å kjøre MC selv - og etter å ha invitert meg til å komme med synspunkter faktisk gikk til ledelsen i mitt firma for å få "kneblet" meg. Det som populært kalles "back stabbing tactics" - svært overrasket over denne usportslige og etisk tvilsomme holdningen, men jeg sender da selvfølgelig ikke flere epost fra min jobb-adresse til den karen - jobben er viktigere.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av Carpa »

poulet_cavalier skrev:Det er veldig greit i Asker også..
Ja, skulle jeg kjørt bil så hadde jeg parkert i Asker. Men har kanskje litt lyst til å prøve meg på å kjøre motorsykkel i byen......
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:MC parkeringen i gaten ved Klingenberg er ganske liten så godt mulig full.

MC parkeringen ved rundkjøringen ved Aker Brygge er grei. Plass til flere MC'er så bedre sjanse.

Europark i Vika har jeg ikke forsøkt, men den på Aker Brygge (nedkjøring her) er grei. Du vil se at det er noen bommer som er litt kortere - det er for at MC skal komme forbi (kjøregårdsøvelse i praksis :-) ). Når du vel kommer ned i huset så er det oppmerkede plasser som ikke er til bil, men til MC. Dvs trekantede, trapesformede, etc plasser og det er der man skal stå. De er ikke merket spesielt med MC, men det er kun MC som får plass. Vanlige bilplasser skal man ikke bruke. Fordelen med innendørs er seff at du også kan putte noe av kjøreklærne ned i en bag uten å være "på utstilling" i et travelt bymiljø ellers.

Q-Park har en annen policy som flere nevner - de skal også ha betalt av MC. Jeg parkerer ikke hos Q-Park hvis mulig - gjelder også når jeg parkerer med bil. Ser ingen grunn til å sponse en så uvennlig holdning til MC.

Noen steder som f.eks. IT-Fornebu så er det kun i P-huset til Europark at det er tilrettelagt og tillatt å stå. Jeg har forsøkt å legge inn argument for parkering på gateplan også, da jeg stadig ser besøkende MC'er få gule dekorasjoner (kr 760,-) fordi det er dårlig skiltet, og fordi nesten alle andre private bedrifter legger opp til gratis MC parkering ved resepsjonen. Men har måttet gi opp videre argumentering der da daglig leder i IT-Fornebu Eiendom, til tross for å kjøre MC selv - og etter å ha invitert meg til å komme med synspunkter faktisk gikk til ledelsen i mitt firma for å få "kneblet" meg. Det som populært kalles "back stabbing tactics" - svært overrasket over denne usportslige og etisk tvilsomme holdningen, men jeg sender da selvfølgelig ikke flere epost fra min jobb-adresse til den karen - jobben er viktigere.
Ok, det er garantert at man ikke får bot når man står på den trekantede plassene hos Europark?
Jeg er jo vant til å kjøre ut og inn av slike parkeringshus med kort bom siden kjøreskolen hadde kjøregård og startpunkt i et slikt hus.

De kan da ikke være så sære på mc parkering på Fornebu!!! Tenkt om flere hadde kjørt mc inn dit, da hadde ikke køen vært så lang/treg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av RuneMC »

Carpa skrev:...
Ok, det er garantert at man ikke får bot når man står på den trekantede plassene hos Europark?
Jeg er jo vant til å kjøre ut og inn av slike parkeringshus med kort bom siden kjøreskolen hadde kjøregård og startpunkt i et slikt hus.

De kan da ikke være så sære på mc parkering på Fornebu!!! Tenkt om flere hadde kjørt mc inn dit, da hadde ikke køen vært så lang/treg
Ja, Europark er greie der det er lagt opp til det med korte bommer. Har hatt flere heldags parkeringer når jeg har vært på jobb på Aker Brygge. De plassene som er beregnet på MC'er litt spredt rundt, men det er bare å kjøre så ser du dem. Verste opplevelsen var på vei ut en dag det var kø oppover hele "spiralen" pga noe bomproblemer. Da ble det finsliping av bakkestart.

Ad IT FBU, så har de nok bare bestemt seg for at det skal være kun sykkelstativ og bilparkeringer med betaling på gateplan. MC'er er visst noen skitne, oljedryppende, støyende greier som ikke passer inn i den "perfekte" visjonen for IT-Fornebu. Personlig tror jeg det blir feil fordi et levende og trivelig miljø ikke skal reguleres ihjel på den måten. Det blir bare sterilt. Det er f.eks. flere sykkelstativ som står helt tomme, og mitt argument var å erstatte eller få noen små MC-parkeringer på siden av disse.
Jeg ser heller på en rekke interessante MC'er enn på kjedelige biler på min vei til kantina. Motargument ellers fra IT FBU var at nytt Profilbygg blir klart i august og at de nye ansatte da vil bruke de tomme sykkelstativene som forøvrig er lengst vekk fra det nye bygget. Ikke veldig logisk spør du meg.... Omtrent like logisk som at "Profilbygget" markedsføres som et miljøbygg, samtidig som som det faktisk "flyter" på en bensinstasjon som er byggets fundament på bakkeplan... :lol (jfr arkitektens egne ord her: http://www.sj-arkitekter.no/Rolfsbuktveien_2.html )

Er som sagt ellers MC-parkering inne i P-huset, men for min egen del ganske langt å gå og dermed tidkrevende/upraktisk. Ved å måtte gå gjennom hele P-huset (MC parkering lengst vekk fra oppgang) får en også en god dose diesel-eksos. (Aker Brygge er bedre ventilert)
For besøkende er problemet at det hverken er skiltet eller intuitivt. Så de parkerer der det ser passende ut på gateplan, til null hinder for noen, men får da gebyr...
Sist redigert av RuneMC den 28 jun 2013, 23:41, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av Carpa »

I all verden, finnes det virkelig noen som synes en motorsykkel er skjemmende :sk?
Det må være det dårligste argumentet jeg har hørt noen gang

Hmm, er det Aker brygge som hadde slik spiral? Tror kanskje jeg holder meg til de som ikke har slikt jeg..... :redface
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av RuneMC »

Carpa skrev:I all verden, finnes det virkelig noen som synes en motorsykkel er skjemmende :sk?
Det må være det dårligste argumentet jeg har hørt noen gang

Hmm, er det Aker brygge som hadde slik spiral? Tror kanskje jeg holder meg til de som ikke har slikt jeg..... :redface
De er mest redd for at det skal dryppe olje fra MC'ene og ned på den fine lyse betongen tror jeg... det var ihvertfall et argument for et par år siden (men da fikk vi i det minste en fin MC-parkering på asfalt der det nye bygget kommer).

"Spiral" = vanlig sånn rundt og rundt nedkjøring som du finner i de fleste P-hus med flere etasjer. 99% av gangene er det ikke noe kø oppover, er bare å ta det med ro, så går det bra. :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Parkering: noen som vet..

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:
Carpa skrev:I all verden, finnes det virkelig noen som synes en motorsykkel er skjemmende :sk?
Det må være det dårligste argumentet jeg har hørt noen gang

Hmm, er det Aker brygge som hadde slik spiral? Tror kanskje jeg holder meg til de som ikke har slikt jeg..... :redface
De er mest redd for at det skal dryppe olje fra MC'ene og ned på den fine lyse betongen tror jeg... det var ihvertfall et argument for et par år siden (men da fikk vi i det minste en fin MC-parkering på asfalt der det nye bygget kommer).

"Spiral" = vanlig sånn rundt og rundt nedkjøring som du finner i de fleste P-hus med flere etasjer. 99% av gangene er det ikke noe kø oppover, er bare å ta det med ro, så går det bra. :thumleft
Åja, trodde du mente en ordentlig spiral som gikk rundt og rundt jeg nå, men da går det nok greit :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar