Kom over dette filteret for en god stund siden. Vurderte å kjøpe et, men slo det fra meg.
Men nå ha tanken på å skaffe et sneket seg innunder pannelappen på nytt...
Men hvor lurt det er å skaffe seg et slikt er jeg usikker på...
Så om det er noen her inne som har erfaring med slikt oljefilter, må den erfaringen gjerne deles med oss andre... :-)
Uansett så ser filter og filterhus til å være av solid kvalitet:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Snikendeugle skrev:Har du noen kildelinker / forklaring på hva som gjør de "evigvarende"?
Om det ikke er særlig nedsider med de, da er det vel bare fryden : )
"Evigvarende" i den forstand at de kan gjenbrukes etter rens X antall ganger. Antakelig hele motorens levetid, vil jeg tro...
Husker ikke alt som står på produsentens websider, men vanligvis så står alle fordelene listet opp der...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Ser jo bra ut. Det jeg lurer på er: Er det godkjent av mc produsentene slik at man beholder garantien ved å ta ut og rengjøre dette filteret fremfor å sette i et nytt?
Forsåvidt en fiffig sak, ser jo skikkelig forseggjort ut.
Men jeg sliter litt med å skjønne hensikten, må jo uansett ta det av og rense. Da er det jo like lett/billig å smette på et nytt.
Men, det er alltid et men. Neimen om jeg gidder og fikle med å vaske et filter, for så å skulle sette det tilbake i motoren på sykkelen, da føler jeg meg tryggere med et nytt filter rett fra posen.
Eller så var det jo ikke sånn veldig billig heller. Nå vet jeg ikke hva filter til min nåværende sykkel koster, men det filteret koster jo, til min sykkel, 140$ pluss frakt, moms og gebyr til Posten. Jeg ser ikke helt hvordan jeg skulle spart på penger på det heller, med mindre man bytter olje veldig ofte, som det er endel som gjør. Men igjen, da må man vaske det mellom hver gang, og tørke det og være sikker på at det ikke kommer mer dritt i det når man setter det inn, enn når man tar det ut...
Jeg kommer til å holde meg unna, men om noen prøver så må de ta bilder, for som sagt, det var tøft!
olepeder skrev:Forsåvidt en fiffig sak, ser jo skikkelig forseggjort ut.
Men jeg sliter litt med å skjønne hensikten, må jo uansett ta det av og rense. Da er det jo like lett/billig å smette på et nytt.
Men tøft er det
Hvis du leser på linken, så står det at det filtrerer også mye bedre enn et konvensjonelt filter.
Vet mange bruker disse i KTM-er, spesielt i racing-sammenheng da standard filter har en lei tendens til å kollapse under litt hard bruk.
Har hørt rykter om veldig god filtrering (tettere), men økt slitasje på f.eks. rod bearings osv. ettersom olja ikke sirkulerer like godt igjennom filteret.
Forøvrig har jeg hørt KTM verksted som absolutt ikke anbefaler disse pga. høyere slitasje osv.
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000