Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av LordShaft »

Det har ikke noe med å være feig å gjøre! Gul vest har ingen ting på en motorsyklist å gjøre!

Som duville så pent skriver over her. De som virkelig trenger ekstra fokus på at her er noe, har mistet den kraften i å bære vest pga normaliseringen av den. Faen alt som kan krype å gå idag bruker de jo?

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av dag-zzr »

@ DUVILLE. Dette var en grei "oppsummering" :idea:

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

dag-zzr skrev:@ DUVILLE. Dette var en grei "oppsummering" :idea:

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Der var du også - har du det greit ?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Duville skrev:
SuperMorten skrev:Jeg tror hele diskusjonen om virker/virker ikke er bortkastet. Det er allerede bevist at den virker. Det er linket til en rapport et sted tidligere i denne tråden hvor det fremkommer tydelig. Likeledes er det påbudt med refleksvest i bil, alle kjøreskoler bruker vest, alle du ser jobber langs vei bruker vest osv. Ikke si at det ikke virker. La oss heller være enige om at noen av oss er litt feige. Vi driter i hvordan vi ser ut, og gjør det vi kan for å bli sett. Andre derimot er ikke fullt så feige..

Sent from my GT-I9300

For å si det sånn, ALLE de du nevner her ønsker å signalisere at her skjer det noe spesielt, vær obs. Ved å normalisere dette mister vesten sin signaleffekt. En MC er ikke noen spesiell hendelse, det skal være en normal hendelse og spesiell fokus på disse skal ikke være nødvendig. På den andre siden så har alle de tilfellene du nevner fritt utsyn / innsyn rundt dem. Det er ikke noen skjerm eller annet som er i veien for å se vesten da synes de. På de mest aktive i denne argumentasjonen som stiller med vest er de som er litt opp i åra med større MCer som skjuler hele vesten, de fleste. Vest eller ikke for disse betyr svært lite. Dessuten har vesten mistet sin fluoriserende effekt etter kort tid i vær og vind. De ødelegger derfor ikke den signaliserende effekten dette har for de som trenger å signalisere. Det er mao fullstendig likegyldig om de bruker refleksvest eller ikke og mener det er viktig. det betyr nada.

Derfor bruk vest eller la være. Kjør som om du ikke blir sett og forhold deg til alle eventualiteter. Tro at alle rundt deg er idioter (bortsett fra de du er sammen med) og glem alt annet og ikke vær overmodig de første årene så klarer du deg ganske greit....
Jeg tror vi blander litt her. signalefekt er noe annet en å øke synligheten. En ambulanse el vil altid ha nytte av signalefekten for man legger godt merke til den for det er noe spesielt. Noe som øker synlighet vil altid øke synligheten for det gjør det lettere for hjernen å registrere gjenstanden. ta to papirlapper på 2,5x2,5cm. En signalgul og en med en nøytral farge. Et friskt øye skal kunne se begge to men den med signalfargen vil virke større.

Her på jobb bruker alle arbeidstøy med reflekser og synlighets farge. Jeg han se at det jobber folk oppe i riggen på flere hundre meters avstand, selv om det ikke er optimalt lys. hadde det hatt en grå farge hadde jeg ikke hatt sjans. Ikke en eneste gang har det hendt at noen av de har blitt usynlige på grunn av at det er flere hundre av dem. Det argumentet er bare tull.

Helt klart gul vest med politi på og hvit hjem ville vært det beste men det har med signal efekten som kommer som en bonus.

@Lordshft helt klart du ikke trenger vest over den dressen. den bør jo være synlig nok alene, samme som at jeg ikke bruker vest over jakken min med gule skuldre. Men hvis man kjører med sort eller kamuflasjetøy ville jeg nok virdert det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

JohnnyTh skrev:
Duville skrev:
SuperMorten skrev:Jeg tror hele diskusjonen om virker/virker ikke er bortkastet. Det er allerede bevist at den virker. Det er linket til en rapport et sted tidligere i denne tråden hvor det fremkommer tydelig. Likeledes er det påbudt med refleksvest i bil, alle kjøreskoler bruker vest, alle du ser jobber langs vei bruker vest osv. Ikke si at det ikke virker. La oss heller være enige om at noen av oss er litt feige. Vi driter i hvordan vi ser ut, og gjør det vi kan for å bli sett. Andre derimot er ikke fullt så feige..

Sent from my GT-I9300

For å si det sånn, ALLE de du nevner her ønsker å signalisere at her skjer det noe spesielt, vær obs. Ved å normalisere dette mister vesten sin signaleffekt. En MC er ikke noen spesiell hendelse, det skal være en normal hendelse og spesiell fokus på disse skal ikke være nødvendig. På den andre siden så har alle de tilfellene du nevner fritt utsyn / innsyn rundt dem. Det er ikke noen skjerm eller annet som er i veien for å se vesten da synes de. På de mest aktive i denne argumentasjonen som stiller med vest er de som er litt opp i åra med større MCer som skjuler hele vesten, de fleste. Vest eller ikke for disse betyr svært lite. Dessuten har vesten mistet sin fluoriserende effekt etter kort tid i vær og vind. De ødelegger derfor ikke den signaliserende effekten dette har for de som trenger å signalisere. Det er mao fullstendig likegyldig om de bruker refleksvest eller ikke og mener det er viktig. det betyr nada.

Derfor bruk vest eller la være. Kjør som om du ikke blir sett og forhold deg til alle eventualiteter. Tro at alle rundt deg er idioter (bortsett fra de du er sammen med) og glem alt annet og ikke vær overmodig de første årene så klarer du deg ganske greit....
Jeg tror vi blander litt her. signalefekt er noe annet en å øke synligheten. En ambulanse el vil altid ha nytte av signalefekten for man legger godt merke til den for det er noe spesielt. Noe som øker synlighet vil altid øke synligheten for det gjør det lettere for hjernen å registrere gjenstanden. ta to papirlapper på 2,5x2,5cm. En signalgul og en med en nøytral farge. Et friskt øye skal kunne se begge to men den med signalfargen vil virke større.

Her på jobb bruker alle arbeidstøy med reflekser og synlighets farge. Jeg han se at det jobber folk oppe i riggen på flere hundre meters avstand, selv om det ikke er optimalt lys. hadde det hatt en grå farge hadde jeg ikke hatt sjans. Ikke en eneste gang har det hendt at noen av de har blitt usynlige på grunn av at det er flere hundre av dem. Det argumentet er bare tull.

Helt klart gul vest med politi på og hvit hjem ville vært det beste men det har med signal efekten som kommer som en bonus.

@Lordshft helt klart du ikke trenger vest over den dressen. den bør jo være synlig nok alene, samme som at jeg ikke bruker vest over jakken min med gule skuldre. Men hvis man kjører med sort eller kamuflasjetøy ville jeg nok virdert det.
Hva skal jeg se noen flere hundre meter unna for - i trafikken er dette kun med på å trekke fokus bort fra det som er viktig for meg og mitt kjøretøy. Har overhode ikke bruk for å se ham "flere hundre meter unna".

Vi er ikke på rigg i Nordsjøen!

Har heller ikke bruk for noen som på død og liv skal trekke fullstendig unødig fokus mot seg ved å bruke synbarhetstøy / refleksvest når det er viktigere saker nær meg som ikke har samme utstyret. Eller mener du at barn og gående skal utstyres med denne uniformen også. Sikkert og greit for de som bruker det men hva med de som dette går på bekostning av? Skal den slags tøy være obligatorisk uansett nærmere enn 5 meter fra trafikkert vei slik det er blitt på "normale" arbeidsplasser? Heldigvis ikke alle enda - jo jeg har vært på byggeplasser hele mitt arbeidsliv og er opptatt av ting som virker.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Vanskelig å forklare noe man mener for deg uten at du vrir det i alle rettninger. Tror du faktisk at hvis noen har en refleksvest 200 meter unna så ser du ikke noen som er 50 meter unna? Jeg tviler på at du er så distre så det mener du sikkert ikke.

Eksempelet mitt var for å forklare hvordan øyet virker. Det ser kontraster bedre en farger som er like, og bevegelser bedre en kontraster.

Jeg fikk en ufrivillig stans på 3 felts motorvei i tyskland en gang. Noen her kan sikkert regne ut hvor mye tid bilister har nå trafikken har hastigheter opp mot 250km/t og ser meg på 200 meter kontra 50 meter.

Hdde vært morro å stilt opp 50 mann i refleksvest på 100 meter og sett om det var noen av dem du ikke så for de var så mange.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Beste argumentet mot å bruke vest tror jeg må være at det ser helt løkrull ut. Altså vil man ikke bruke vest for man er forfengelig. Det er en ærlig sag. Å forklare noe voldsomt om at en høysynlighets farge er mindre synlig enn en feks sort er helt banalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Duville skrev:Eller mener du at barn og gående skal utstyres med denne uniformen også. Sikkert og greit for de som bruker det men hva med de som dette går på bekostning av? Skal den slags tøy være obligatorisk uansett nærmere enn 5 meter fra trafikkert vei slik det er blitt på "normale" arbeidsplasser? Heldigvis ikke alle enda - jo jeg har vært på byggeplasser hele mitt arbeidsliv og er opptatt av ting som virker.
Har bodd i ei bygd i Nord-Norge og der gikk de fleste unga med refleksvest fra september til mai. Dvs all den tiden det var mørkt på morgen og ettermiddag. Vintermånedene var svarte døgnet rundt. Men det ble ihvertfall tydeligvis en vane for unga. Flott det..

Har det bitt påbudt på byggeplasser..? Har ikke satt mine ben i en byggesag på 15 år.. :knegg

Men mener du altså at for mange neongule (skriver ikke vest, for det er jo også jakker, hjelmer osv) får folk flest til å overse utryknings-personell. Forøvrig fikk jeg et utrykningskjøretøy bak meg på E18 syd på toppen ved Billingstad, der du ser ned i dumpa, og et par km forover, forrige dagen, sånn i begynnelsen på rushet rundt kl 15. Jeg flytter meg så fort jeg ser blålyset, og lar han passere meg, men jeg var visst den eneste.. Det var knapt en eneste bil som gadd å flytte seg, selv om det var god plass.. Det skyldes ikke neongul bekledning...

Men jeg kan forstå. Du ser ikke en HD kjørende fra HA med gul hjelm. Det har noe med image å gjøre. De mange som har MC som en hobby og en livsstil har sine meninger om emnet, og jeg aksepterer det, fullstendig. Jeg for min del, som har valgt å kjøre motorsykkel ut i fra "fornuft" ,har opplevd såpass mye ubehagelig kjøring, spesielt inn og ut av Oslo, at jeg gjør hva jeg kan for å synes best mulig. Neongul, ekstra LED-lys, høytsittende bremslys osv. Jeg pendler hver dag, 20 mil om dagen. Jeg leser her på forumet om folk som er lei av regn, fordi de ikke kan kjøre når det regner.. Jeg har kjørt på mine 20 jævla mil hver eneste dag siden 2. april, og ja det har regnet, det har sluddet, det har vært tåke, det har vært vind, det har vært mørkt, alt på en gang, men hva f... Både jeg og sykkelen tåler vann..

Det jeg prøver å si, er at det er forskjell på folk, og forskjell på bruken. Og folk må få gjøre hva de vil.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av knutk »

Duville skrev:
JEG nevnte nettopp noen mill km og ser ingen forskjell på med og uten vest. Gul hjelm registreres som en gul hjelm og så har du alle andre hjelmer men at jeg ser den før eller etter en vanlig hjelp tror jeg ikke.
Jepp, du nevnte 7 mill km.

Om du da har kjørt i 50 år blir det 7M / 50 = 140K km årlig.

La oss si du har en snitt fart på 50km/t og kjører 365 dager i året:
140K/(365 x 50) = 7t 36min i kjøring, + bensinfylling og pauser, ca 9t daglig i 50 år.

Det kaller jeg erfaring!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

knutk skrev:
Duville skrev:
JEG nevnte nettopp noen mill km og ser ingen forskjell på med og uten vest. Gul hjelm registreres som en gul hjelm og så har du alle andre hjelmer men at jeg ser den før eller etter en vanlig hjelp tror jeg ikke.
Jepp, du nevnte 7 mill km.

Om du da har kjørt i 50 år blir det 7M / 50 = 140K km årlig.

La oss si du har en snitt fart på 50km/t og kjører 365 dager i året:
140K/(365 x 50) = 7t 36min i kjøring, + bensinfylling og pauser, ca 9t daglig i 50 år.

Det kaller jeg erfaring!
Imponerende.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

knutk skrev:
Duville skrev:
JEG nevnte nettopp noen mill km og ser ingen forskjell på med og uten vest. Gul hjelm registreres som en gul hjelm og så har du alle andre hjelmer men at jeg ser den før eller etter en vanlig hjelp tror jeg ikke.
Jepp, du nevnte 7 mill km.

Om du da har kjørt i 50 år blir det 7M / 50 = 140K km årlig.

La oss si du har en snitt fart på 50km/t og kjører 365 dager i året:
140K/(365 x 50) = 7t 36min i kjøring, + bensinfylling og pauser, ca 9t daglig i 50 år.

Det kaller jeg erfaring!
Ja jeg tenkte det samme, det høres jo nesten helt utrolig ut:) har du jobb i tillegg så kan ikke gøre annet en kjøre, jobbe og sove
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

se det - så lett var det å spore dere bort fra diskusjonen. Det er da vi snakker om dette med å holde fokus selv om det kommer forstyrrende elementer inn fra forskjellige kanter. Ikke alle er like gode på dette. Selvfølgelig er det 50 000 km pr år x 30 år så kan dere regne litt mer og husk at så lenge dere matematiserer så er fokus bort fra det vi diskuterer og det er dette som egentlig er poenget. Står det 100 mennesker ett sted 30 meter borte fra veien 300 meter frem så trekkes fokus mot disse 100 personene og nærsonen rundt bilen glemmes for ett par sekunder og da kan det være gjort. Akkurat det samme skjer ved en ulykke, fokus trekkes mot ulykken eller den som ligger og blir behandlet og "tilskueren" smeller borti bilen foran.

Nytteverdien for MCsjåfører er likevel svært begrenset av grunner jeg oppsummerte for en tid siden og spiller ingen rolle så bruk vesten deres så mye dere vil så lenge vi ikke får ett påbud. Uten at det hadde vært stor motstand mot dette hadde påbudet vært der nå, noe som hadde medført en tredobling i pris og bytting hvert år sammen med at vi hadde vært enda ett skritt nærmere Maos uniformerte verden.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Duville skrev:se det - så lett var det å spore dere bort fra diskusjonen. Det er da vi snakker om dette med å holde fokus selv om det kommer forstyrrende elementer inn fra forskjellige kanter. Ikke alle er like gode på dette. Selvfølgelig er det 50 000 km pr år x 30 år så kan dere regne litt mer og husk at så lenge dere matematiserer så er fokus bort fra det vi diskuterer og det er dette som egentlig er poenget. Står det 100 mennesker ett sted 30 meter borte fra veien 300 meter frem så trekkes fokus mot disse 100 personene og nærsonen rundt bilen glemmes for ett par sekunder og da kan det være gjort. Akkurat det samme skjer ved en ulykke, fokus trekkes mot ulykken eller den som ligger og blir behandlet og "tilskueren" smeller borti bilen foran.

Nytteverdien for MCsjåfører er likevel svært begrenset av grunner jeg oppsummerte for en tid siden og spiller ingen rolle så bruk vesten deres så mye dere vil så lenge vi ikke får ett påbud. Uten at det hadde vært stor motstand mot dette hadde påbudet vært der nå, noe som hadde medført en tredobling i pris og bytting hvert år sammen med at vi hadde vært enda ett skritt nærmere Maos uniformerte verden.
Hvordan vet du alt dette?

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
Duville skrev:se det - så lett var det å spore dere bort fra diskusjonen. Det er da vi snakker om dette med å holde fokus selv om det kommer forstyrrende elementer inn fra forskjellige kanter. Ikke alle er like gode på dette. Selvfølgelig er det 50 000 km pr år x 30 år så kan dere regne litt mer og husk at så lenge dere matematiserer så er fokus bort fra det vi diskuterer og det er dette som egentlig er poenget. Står det 100 mennesker ett sted 30 meter borte fra veien 300 meter frem så trekkes fokus mot disse 100 personene og nærsonen rundt bilen glemmes for ett par sekunder og da kan det være gjort. Akkurat det samme skjer ved en ulykke, fokus trekkes mot ulykken eller den som ligger og blir behandlet og "tilskueren" smeller borti bilen foran.

Nytteverdien for MCsjåfører er likevel svært begrenset av grunner jeg oppsummerte for en tid siden og spiller ingen rolle så bruk vesten deres så mye dere vil så lenge vi ikke får ett påbud. Uten at det hadde vært stor motstand mot dette hadde påbudet vært der nå, noe som hadde medført en tredobling i pris og bytting hvert år sammen med at vi hadde vært enda ett skritt nærmere Maos uniformerte verden.
Hvordan vet du alt dette?

Sent from my GT-I9300
Jeg lurte også litt på det ... men det er nok sikkert bare synsinger og meninger ... det er vel bare det de fleste av oss kan servere, men det formuleres som om det skulle vært fasiten
I følge denne teorien .."Står det 100 mennesker ett sted 30 meter borte fra veien 300 meter frem så trekkes fokus mot disse 100 personene og nærsonen rundt bilen glemmes for ett par sekunder og da kan det være gjort. " ... burde det vel være ei opphopning av ulykker i en radius på 200-300 meter rundt enhver refleksvest

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg fant en tidligere post av meg selv i denne tråden og gjentar:


Kom tilfeldigvis over en rapport som jeg syntes jeg burde ta med. Det begynte med at jeg dumpet borti et forum hvor de hadde en tråd identisk med denne, med en poll om refleksvest var noe hjelp.. Edit: glemte linken til forumet: http://www.fz6-forum.com/forum/fz6-gene ... works.html

JA: 59.22%
NEi: 4,85%
MAYBE: 35,92%

Etter som jeg leste nedover, var det en som linket til denne undersøkelsen: http://www.bmj.com/content/328/7444/857.short

Her er konklusjonen:

"Low conspicuity may increase the risk of motorcycle crash related injury. Increasing the use of reflective or fluorescent clothing, white or light coloured helmets, and daytime headlights are simple, cheap interventions that could considerably reduce motorcycle crash related injury and death."

Det er ingen bastant fasit, lav synlighet KAN ØKE sjansen for ulykke, og at refleksvest m.m. kan bidra til å redusere MC ulykker. Men de skriver KAN, så da betyr det vel ikkeno.....
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar