Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av KydeX »

LordShaft skrev:Når du kjører en normal sykkel og blir sett rett forfra.... Hvor mye ser du da av refleksvester? Eller fra siden?
Ikke mye tror jeg. Ihvertfall ikke på sykler med foroverlent kjørestilling.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av knutk »

LordShaft skrev:Når du kjører en normal sykkel og blir sett rett forfra.... Hvor mye ser du da av refleksvester? Eller fra siden?
Hvor mye som synes beror jo på mange faktorer. syklene er forskjellige, vestene er forskjellige.
Men det er jo bare å se etter neste gang man ser en sykkel hvor fører har på noe fluoriserende, så ser en jo hva som vises eller ei.
Tror man skal ha ganske diskret vest for at ikke noe som helst vises.

Om vest "virker" eller ikke er litt vanskelig å bevise. Men det skader jo ikke, og gjør ikke vondt verre.
At noen har kjørt en halv tank bensin uten å være iført en vest beviser ikke så mye in min bok.

I min bok er jeg fornøyd om det gjør en forskjell en gang i løpet av 35 år. Siden jeg ikke er katt har kroppen min bare en sjangse...
Jeg deler synet på at vest ikke er pent, men så tenker jeg: Erikke så pent med en Rukka jakke under et lastebihjul heller. Særlig ikke dersom jeg befinner meg inni jakka...
Men jeg er sterk imot påbud. Syntes det får bli opp til hver enkelt å vurdere for seg selv.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

knutk skrev: Om vest "virker" eller ikke er litt vanskelig å bevise. Men det skader jo ikke, og gjør ikke vondt verre.
At noen har kjørt en halv tank bensin uten å være iført en vest beviser ikke så mye i min bok.
På den ene enden av skalaen kan man iføre seg kamuflasje-grått. Forsøke etter beste evne å gå i ett med asfalten. På den andre siden kan man kle seg litt fargesprakende. Om det hjelper eller ikke, får jeg sannsynligvis aldri bevist (selv om jeg mener jeg vet), men jeg har ikke råd til å la være å prøve ihvertfall.

[album]4631[/album]
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Det at man har klær som øker synigheten kan selvsagt aldri bli noen sovepute, og er ingen grunn til å ikke ta de samme forhondsregler som en som kjører uten. Plassering og alt sånt er selvsagt like viktig. Jeg kan heller ikke frorestille meg en ellers oppegående motorsykklist tro at siden han har refleksvest så trenger han ikke være oppmerksom i trafikken. Det argumentet synes jeg blir for dumt. Selv om jeg kjører med jakke med gult så tror jeg ikke det bare er å glemme alt annet.

De aller fleste refleksvester og jakker har signalfarge skuldre og ikke mange sykkler der man ikke ser skuldrene på den som kjører.

refleks jakke/vest er et hjelpemiddel. Og da bruker jeg det. MEn at det skal være påbudt er jeg helt imot. bør være frivillig. Jeg er mer for at kjøreutstyr burde være påbudt. Helt sprøtt at man kan lovlig kjøre i hjelm om underbukse.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av LordShaft »

Nå er det ikke alle her inne som skriver bestselgere. Men når vi først snakker om bøker, har jeg ikke som mening å skrive noe bibel. Men jeg er helt imot dette med refleksvest.

Å argumentere mot andre sine personlige meninger er helt bortkastet. Noen kjører med, noen kjører uten. :prop:

Mailhammer
Innlegg: 5
Registrert: 18 jan 2012, 00:31
Motorsykkelen din: Yamaha elegance 135 2012
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Mailhammer »

Hva er egentlig vitsen med det? :-)å

tommen30
Innlegg: 86
Registrert: 28 mai 2012, 01:11
Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt
Sted: Oslo

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av tommen30 »

svart matt sykkel, matt sort hjelm og sort jakke...

Første jeg gjorde når jeg fikk lappen var å kaste den gule vesten.

Hvis jeg skulle bruke noe sånt noe så skulle jeg hatt noen gule striper på jakka bare.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Noen er mest opptatt av sikkerhet og andre av å se kul ut. Og sånn bør det være. Noe påbud trenger vi ikke. Synd det er påbud om å bruke lys for uten det hadde man sikkert blitt enda kulere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Busa Trond »

Ja det er trist å se at selv politiet bruker farger på bilene sine nå som sklir inn i mengden. Dem gamle svarte og hvite var letere å se :lol


Bilde

tommen30
Innlegg: 86
Registrert: 28 mai 2012, 01:11
Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt
Sted: Oslo

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av tommen30 »

JohnnyTh skrev:Noen er mest opptatt av sikkerhet og andre av å se kul ut. Og sånn bør det være. Noe påbud trenger vi ikke. Synd det er påbud om å bruke lys for uten det hadde man sikkert blitt enda kulere.
Helt enig. Bodde i Ohio 1 år som tenåring og der var det lov å kjøre uten hjelm, men du måtte ha på deg solbriller... Helt Konge!

Jeg må ærlig innrømme at jeg kjører i t-skjorte på korte turer rundt i oslo's gater når sola skinner. Tar kun på meg meg bukse og sko når jeg skal ut av Oslo. Ellers jeans og Nike's. Høres dumt ut men kjører kun i max 60 sone så hvorfor ikke.

tommen30
Innlegg: 86
Registrert: 28 mai 2012, 01:11
Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt
Sted: Oslo

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av tommen30 »

tommen30 skrev:
JohnnyTh skrev:Noen er mest opptatt av sikkerhet og andre av å se kul ut. Og sånn bør det være. Noe påbud trenger vi ikke. Synd det er påbud om å bruke lys for uten det hadde man sikkert blitt enda kulere.
Helt enig. Bodde i Ohio 1 år som tenåring og der var det lov å kjøre uten hjelm, men du måtte ha på deg solbriller... Helt Konge!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Carpa »

Det som ikke er så kult er å sitte å sikle i en rullestol på et sykehjem. Da hjelper det ikke å ha kule solbriller

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:Det som ikke er så kult er å sitte å sikle i en rullestol på et sykehjem. Da hjelper det ikke å ha kule solbriller

Sent from my Galaxy using Tapatalk

Fantastisk argumentasjon dere driver med da.....

--- enten kjører du med refleksvest og da går det fint helt til du dauer av elde oppe i 90 åra

--- eller så kjører du UTEN refleksvest og når du er så jævla dum så ligger du under torva før året er omme hvis du er heldig, hvis du ikke sitter som grønnsak med kule solbriller i rullestol og uten kontroll på noe som helst.

Forhåpentligvis får du med deg solbrillene ned under torva

Hva er det med dere, er dere så sikker på at dere har rett i alt dere driver med? Er dette virkelig så sort hvitt? Jeg kjører 50 000 km på veien hvert år og har gjort det i 20 - 25 år og kan ikke si at refleksvest har gjort noen som helst forskjell noen gang!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

Busa Trond skrev:Ja det er trist å se at selv politiet bruker farger på bilene sine nå som sklir inn i mengden. Dem gamle svarte og hvite var letere å se :lol


Bilde

Joda Busa (bruker fornavnet jeg) Hadde det stått en bil 500 meter unna med hvilken som helst farge så hadde jeg sett den uten problemer men står denne der så ser jeg forskjellen på 500 meter. Mer har jeg i grunnen ikke bruk for. Kommer denne som utrykning så flytter jeg meg, kanskje ikke like enkelt å se en normal bil selv med blålys. MEN siden denne er så synlig så bør jo alle biler ha lakk i samme farge....... så ikke noen tar feil av ett tre og en bil.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:Noen er mest opptatt av sikkerhet og andre av å se kul ut. Og sånn bør det være. Noe påbud trenger vi ikke. Synd det er påbud om å bruke lys for uten det hadde man sikkert blitt enda kulere.
Det er vel snart på tide å ringe "Homsepatruljen" :lol

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar