Spørsmål om lading og spenningsregulering

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Spørsmål om lading og spenningsregulering

Legg inn av PCP »

Hei,

Spørsmålet gjelder en 96 VFR, men systemet er såvidt jeg vet noenlunde likt på de aller fleste sykler rundt denne tidsepoken. Dvs man har en stator som leverer "3-fas" vekselstrøm til likeretter og spennings-regulator (i en og samme komponent "RR"), og som så sender ca 14 Volt likespenning til batteri til forbruk og lading.

Så langt er det greit, men så blir jeg mer usikker. Det heter seg vel at overskudd sendes til jord av RR, noe som formodentlig genererer varme.

Betyr dette at spenningsregulator genererer mer varme jo mindre forbruk man har, eller er det omvendt, den blir varmere jo mer last og lading den må håndtere??

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Spørsmål om lading og spenningsregulering

Legg inn av knutk »

Med et lite forbehold, siden jeg aldri har eiet en Honda.

Trolig har du rett i din antagelser.
Oppfatter at din sykkel har en permanent magnet . Da blir generert effekt proposjonal med motors turtall. All effekt som ikke blir brukt kokes bort i varme. Om det er slik kan det bekreftes ved at regulator blir så varm at du trolig ikke kan berøre den.

Alternativet er at rotor er en elektromagnet som magnetiseres etter behov, og varmen som utvikles er høyst moderat. Generator leverer da etter behov.

Om jeg skulle sette penger på dette ville jeg satset på at du har permanent magnet i rotor, og som du ganske så riktig har konkludert, regulator blir varmere dess mindre belastning av el-systemet.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spørsmål om lading og spenningsregulering

Legg inn av mekkern »

den blir varm ja... men det går bra hvis den ikke er full av møkk-derimot dårlig kontakt/dårlig batteri holder ikke spenningen stabil og da koker RR kjapt..
hvilket honda er kjent for...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Spørsmål om lading og spenningsregulering

Legg inn av FJZZR »

Endel sykler har premanent magnet som du beskriver.

Men minst like mange har feltvikling og regulerer spenningen med denne istedet.
Hva din Honda har, vet jeg ikke, men min gamle FJ fra 1986 har feltvikling.

Fordelen med feltvikling er at mye mindre effekt omsettes i regulator/generator, samt at generator blir kraftigere i forhold til størrelse/vekt.
Bakdelen er at en generator med feltvikling gir "full guffe" nesten med en gang. D.v.s. lader bedre på lave turtall.
Sistnevnte var derfor endel brukt i motorer som går mye på veldig lavt turtall. Klassisk eksempel her er BMW(!) sine gamle små marinemotorer.

En utbredt misforståelse er at regulatorer for generator med permanent magnet bare har av/På. Dette er IKKE riktig. (Veldig ofte uttalt av div. BMW entusiaster. Uvisst av hvilke grunn)
De regulerer fint alle sammen (ihvertfall hvis sykkel er Japansk !) :thumleft
En slik regulator har vanligvis tre tyristorer som leder en del av en periode til jord avhengig av hvor høy batterispenningen er. LAvere spenning, høyere prosentandel til batteriet etc.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Spørsmål om lading og spenningsregulering

Legg inn av PCP »

Takker for gode svar!

Jeg er nokså sikker på at det er permanent magnet system, det rimer også godt med forklaringene her. For 750 å være er det bra bånndrag, så jeg lunker mye rundt på lavt turtall, men på den annen side driver jeg stadig og prøver å legge inn 7.gir (som mangler) og rødmerking starter vel på ca 12000 rpm. Med andre ord ikke stort mer enn høy tomgang ifht en moderne R-sykkel, men dog adskillig raskere enn en typisk sjark/snekke. :P :p

Jeg lurte bare på dette med varme, og hva som eventuelt er mest skånsomt fordi 4.generasjon VFR har et veldig godt rykte når det gjelder driftsikkerhet, men til gjengjeld er det noen feil man tilsynelatende nesten er dømt til å oppleve. En av dem er at regulator/likeretter tar kvelden, noe min også gjorde. (Med noen ganske mystiske symptomer.)

Er forsåvidt mye synsing og mening, men det er nå i alle fall tilsynelatende bred aksept for at hovedgrunnen til RR havari på VFR skyldes varme, og mange installerer ny RR med ulike modifikasjoner som bruk av varmelederpasta, eller de monterer en CPU-vifte på den som går hele tiden.

Dette gjorde ikke jeg, men jeg byttet til en litt oppgradert utgave som har kjøleribber (som orignal mangler), og jeg renset og strammet alle kabelsko, samt sjekket jordpunkter. (Også har jeg den gamle som fint får meg hjem dersom den nye skulle velge å dø på mer dramatisk vis)


Grunnen til at jeg begynte å tenke litt på dette er at jeg føler strømforsyningen på VFR er litt "sart" og i tillegg til at vi jo kjører med lys hele tiden monterte jeg i fjor en dobbel USB for GoPro, telefon, etc, og deretter la jeg opp permanet strøm for Tomtom Rider GPS, og nå i helgen la jeg opp strøm for Gerbing T5 varmehansker.

Er jo ikke snakk om noe voldsomt strømtrekk akkurat, men dersom jeg gjør en allerede dårlig situasjon enda dårligere er jo kanskje det litt bekymringsfult?

Det positive er at de hanskene ble så steike varme :-)å at tror jeg må få meg en regulator, og dersom jeg har den på full er det sannsynligvis så kaldt at RR bør ha plenty med kjøling!

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Spørsmål om lading og spenningsregulering

Legg inn av teeU »

Har kollegaer som skrur Honda og de har lagt merke til at det ofte står Biltema batteri i sykler hvor regulatoren tar kvelden, just saying.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spørsmål om lading og spenningsregulering

Legg inn av mekkern »

eller de har prøvd den billigste løsningen etter de har blåst RR med det forrige batteriet... just saying...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Spørsmål om lading og spenningsregulering

Legg inn av teeU »

mekkern skrev:eller de har prøvd den billigste løsningen etter de har blåst RR med det forrige batteriet... just saying...
Fullt mulig, bare bringer videre andres observasjoner. Uansett så er batteriet en viktig komponent i ladesystemet så en bør etterstrebe å bruke ett med med de samme egenskapene som ladesystemet ble konstuert for.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spørsmål om lading og spenningsregulering

Legg inn av mekkern »

teeU skrev:
mekkern skrev:eller de har prøvd den billigste løsningen etter de har blåst RR med det forrige batteriet... just saying...
Fullt mulig, bare bringer videre andres observasjoner. Uansett så er batteriet en viktig komponent i ladesystemet så en bør etterstrebe å bruke ett med med de samme egenskapene som ladesystemet ble konstuert for.
en skal ikke bytte ut med lommelyktbatterier nei.... :knegg
Hvis en merker noe uvanlig med strømmen på sykkelen må en sjekke/reparere dette -ikke kjøre til det stopper.

jeg observerer at 87 1000cbr`n har orginalregulatoren+biltemabatteri(andre nå) i mange år(10+) og over 100000km på telleren..

600R XL`n biltemabatteri (forseglet 1,2 Ah ikke 6Ah syre)etter ombyggingen. RR var drept av forrige eier,her satt det et Yusea ellernoe.

suzuki gs 450 har biltemabatteri som satt på ved importen-men RR fungerte ikke-reparerte ledningsnett-RR fungerer.


disse batteriene fungerer bra merkelig nok.. :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Spørsmål om lading og spenningsregulering

Legg inn av PCP »

teeU skrev:Har kollegaer som skrur Honda og de har lagt merke til at det ofte står Biltema batteri i sykler hvor regulatoren tar kvelden, just saying.
Hmmmm, batteriet i min kjære gamle VFR er fra Biltema. :sorry Just saying!

Og det blir enda verre, fordi hverken Biltema (eller de fleste andre leverandører jeg finner på nett) har akkurat rette typen batteri, så det er 1 cm for smalt, og muligens også 1-2 Ah mindre enn det burde/kunne vært.

Til "mitt forsvar" må jeg ta hele historien;
Jeg kjøpte sykkelen uvitende om at det var noe strøm-problem, men med et helt nytt Batteri som er Biltemas "top of the line" gel-batteri. Bortsett fra i ferietid hvor jeg kjører stort sett hver dag, velger jeg til vanlig bil som våpen når jeg skal noe sted, sykkelen brukes til ren rekreasjon som stort sett blir noe mellom 40 og 80 mil i alle helger med brukbart vær. Hadde aldri noe startproblemer. Men en dag jeg var på tur datt speedometernålen plutselig til null et par sekunder, før alt igjen ble normalt. Dette skjedde tilsynelatende helt tilfeldig og det tok lang tid før jeg forsto mønsteret, så jeg sjekket ledninger, og etterhvert demonterte jeg speedometer-sensoren (som går på fordrev-mutteren og har en tendens til å bli slitt), uten å finne noe feil.

Etterhvert ble det oftere at speedometeret falt ned, og det skjedde stort sett alltid etter minst 30 minutters kjøring, og i vedvarende kjøring over 90 kmt. Så plutselig en dag fant jeg nokså tilfeldig ut at hvis jeg skrudde ned lyset til parklys når speedometeret gikk til 0, så kom nålen umiddelbart opp igjen, og så kunne fulltlys på igjen. Men etterhvert ble det oftere og lenger bortfall av speedometeret, og den endelige åpenbaringen fikk jeg da jeg ved feltskifte på motorvei plutselig fikk speedometer til å flakse mellom 0 og 100 i takt med blinklys. Da ble det rimelig klart at det var en sammenheng mellom strømforbruk og speedometerets evne til å holde seg i gang.

Da var det blitt høst, og jeg bestemte meg egentlig for å bytte RR og Biltema-batteriet i vinter (til en helt korrekt type av mer anerkjent merke). Men så i februar tenkte jeg at jeg fikk sjekke batteriet som da hadde stått først ute i nattefrost den siste uken før jeg tok inn sykkel, og deretter uten tilsyn til februar. Ved måling både med og uten last viste det seg å være i forbausende god form, så det endte med at jeg ga det en god lading, og monterte det inn igjen samme med ny RR.

Må jo innrømme at jeg ikke blir mer sikker på det valget av å lese innspill som det fra TeeU, selv om jeg forstår at det er et omstridt tema. (Personlig ville jeg ikke kjøpt det batteriet jeg har...) På den annen side har det ikke vært noe problemer så langt med ny RR, nok startstrøm, og speedometer-problemet borte.

Dette ble kanskje langt og kjedelig for de fleste, men kan jo tenkes at noen likevel finner det interessant. Et godt råd hvis noen skal kjøpe VFR750 3/4 gen (1090-1997) er at man ikke skal betale 500 kr mer fordi den har helt nytt batteri, man skal ha Kr 1500 i avslag!! ;-)

Svar