Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av fikse »

Gode gamle Halvarsson skinndressen er etter 10 år og rundt 80.000KM overmoden for utbytting. Av 7 glidelåser virker 2, og innerforet ser ut som et rottereir (lukten er vel ikke så langt unna heller...). :-)å
Hadde sånn halvveis bestemt meg for en ny tilsvarende fra Halvarsson, den har jo definitivt gjort en grei jobb i forhold til prisen. Men siden jeg kjører hele året (dvs ved -10°C da gir jeg meg) i alskens vær (mye vått og kaldt) hadde det vært praktisk med en kjøredress som er såpass tett at jeg slipper å ha regndress utpå.
Hof MC har Klim Latitude på billigsalg. Visstnok et parti de kjøpt i forbindelse med at det kommer nye modeller. Greit nok for meg, trenger ikke siste skrik, bare det gjør jobben.
Ringte til Hof, og fyren var overbevisende på at Latitude-en ville gjøre jobben. Han var og såpass ærlig å si at jakken har fått litt kritikk for noe høy og stiv hals, og buksen ikke passet alle, men at det ellers var mye dress for pengene. Får mulighet til å returnere varene og få pengene igjen (minus frakt) om det ikke passer. Normalt er jo prisene på Klim noe hinsides høyt, på nivå med Rukka og vel så det (Klim Rally jakke = 15 høvdinger).
Såvidt jeg kan se er en av hovedpoengene med Klim (og Rukka) at de har "ekte" GoreTex helt ute ved ytterste stofflaget, derved skal ikke klærne trekke til seg noe videre med vann, i motsetning til mange andre dresser...

Noen tanker, anbefalinger, advarsler, før jeg klikker på kjøpeknappen i aften? :-k :P :p

Er blitt anbefalt str M i jakke og 34 i bukse. Er 1.73 cm og 82KG, lange armer og rygg, ikke så lange ben.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av fikse »

Kjøpte settet jeg. Kommer i posten om noen dager :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av Carpa »

Det var ikke mye respons å få ser jeg, men jeg tror ikke det er så mange her som bruker Klim. Vet at BusaTrond har et sett og han skrøt veldig av det merket da vi var på MC messa, så jeg tror ikke du har gjort noe dårlig kjøp :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av fikse »

Nei, jeg har forstått det slik at Klim er lite profilert som MC-bekledning, mens til snøscooter er de ganske store her i Gnore. Mange ADV-kjørere rundtom i verden som har Klim. Generelt får det mye skryt (og litt pepper for at de er litt spesielle i snittet, passer ikke alle kropper), spesielt på dette med temperaturregulering og fukt-kontroll. Og det er vel de to viktigste tingene å tenke på for en som kjører i alskens vær. Sånn bortsett fra sikkerhet da :-)
Rapport kommer :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av joo »

Rangerer Klim oppe sammen med Rukka... Men har ikke investert i dyre langturklær fra dem så langt selv om noen kompiser bare skamroser det. Foreløpig er det Rukka og Jofama/Halvarsson. Men har noe rimeligere Klim til enduro/skogsturer og varme sommerdager, og liker sakene bra :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ducati750
Innlegg: 82
Registrert: 16 mai 2010, 20:21
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 620
Sted: Notodden

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av ducati750 »

Gratulerer med nye klær. Kjøpte klim travers sett i våres og etter 4000km er jeg kjempe fornøyd. Har kjørt timesvis i regn og fremdeles like tørr, bukse og jakke begynner nå å mykes opp litt og blir bedre for hver dag. Har også rukka jakke syns ikke den er noe bedre.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av ole m. »

Det er vel spesielt en del adv-folk som sverger til dette merket ja, som sikkert har bra produkter. Men priser som 15.000,- for en jakke er helt uaktuelt for meg, det er jo et helt tullete prisnivå. Men med rimeligere modeller, som den du har linket til her, kan det jo kanskje bli aktuelt. Foreløpig bruker jeg rimelige KTM-klær til gruskjøring, med løse beskyttere på kroppen.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

ducati750
Innlegg: 82
Registrert: 16 mai 2010, 20:21
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 620
Sted: Notodden

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av ducati750 »

Ja prisene er hinsides all fornuft. Fikk min fra USA for kr.3000 m. Alle avgifter me uten beskyttelse.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av fikse »

ole m. skrev:Det er vel spesielt en del adv-folk som sverger til dette merket ja, som sikkert har bra produkter. Men priser som 15.000,- for en jakke er helt uaktuelt for meg, det er jo et helt tullete prisnivå. Men med rimeligere modeller, som den du har linket til her, kan det jo kanskje bli aktuelt. Foreløpig bruker jeg rimelige KTM-klær til gruskjøring, med løse beskyttere på kroppen.
Er enig med du. Grisepriser både på Rukka og Klim. Prøvde en flott Rukka-dress for en tid siden. Likte den godt helt til jeg hørte prisen, som selgeren hostet ut mellom henda: 22.000,-! Jeg tok den fort av meg, for å si det slik :knegg
Men under 8.000,- for en Klim-dress, det var da jeg seriøst vurderte det. 10.000,- var en grense jeg hadde i bakhodet, så da ble det råd til en ny ryggskinne og :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av ole m. »

Du får gi en kort beskrivelse av den senere da, når du har prøvd den ut litt. :-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av RuneMC »

Fant info om de forskjellige Gore-Tex variantene her:
http://www.webbikeworld.com/gore-tex/

Performance Shell varianten på Klim Latitude ser ut til å være den hvor Gore-tex-laget er laminert sammen med Cordura'en, så bør være et godt kompromiss ift pris.

Isåfall er det Armacore-laget (med kevlar etc) ytterst på Pro Shell vs Cordura 840D ytterst i Performance Shell, som er hovedforskjellen. Og Pro Shell har et tredje tekstil lag innerst (men det er ikke så viktig).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av fikse »

ole m. skrev:Du får gi en kort beskrivelse av den senere da, når du har prøvd den ut litt. :-)
Det kommer jeg til å gjøre :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av fikse »

RuneMC skrev:Fant info om de forskjellige Gore-Tex variantene her:
http://www.webbikeworld.com/gore-tex/

Performance Shell varianten på Klim Latitude ser ut til å være den hvor Gore-tex-laget er laminert sammen med Cordura'en, så bør være et godt kompromiss ift pris.

Isåfall er det Armacore-laget (med kevlar etc) ytterst på Pro Shell vs Cordura 840D ytterst i Performance Shell, som er hovedforskjellen. Og Pro Shell har et tredje tekstil lag innerst (men det er ikke så viktig).
Og webbikeworld fortsetter å imponere :thumleft Ja, Latituden har goretex-en i ytterlaget, SVJV gjør Rukka det og. Madammen har en Rukka-dress. Det jeg har lagt merke til med den er at den ikke blir så tung når den blir våt, i forhold til en Jofama-dress som jeg hadde. Jofama-en ble tung, og temmelig våt.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av fikse »

Da var dressen ankommet:

P1070943.JPG
P1070942.JPG
P1070941.JPG

Har ikke fått kjørt med den, men i det minste tatt den på og tuslet rundt i 24-25 °C i huset i en god halvtime (til fruens interessante kommentarer...), og testet litt ut med og uten bukse, ullundertøy, kjørestøvler, hansker, hals og hjelm. Og ja, nå har jeg nappet av all reklamen :-)å

Kort fortalt: Ja, dette er god knall :thumleft

Litt lengre fortalt (...):
Jeg burde ha blitt svett og klam i løpet av den halvtimen med av og på med diverse utstyr. Men neida. Varm, men ikke svett.
Passformen er det nærmeste jeg har vært skreddersydd, uten at det er nettopp det (ja, jeg har noen skreddersydde vanlige dresser, så jeg har en viss formening om forskjellen på ordinære og skreddersydde plagg). Buksen, som selgeren sa at ikke alle likte formen på, passer utmerket. Dvs, det er ikke særlig plass til vanlig bukse under. Men 2 lag med ullundertøy går fint. Nå er jeg det legen min kaller "lett overvektig", så buksen er nok best beregnet for de som er normalvektig. For de som er noe overvektig vil buksen neppe passe.
Jakken har noe mer å gå på der, men det er neppe plass til noen stor mage i den heller. Passer min kropp utmerket. Lange nok ermer, noe som for meg har vært en utfordring å finne tidligere. Passende stor åpning i ermene til at også vinterhanskene, inklusive armbåndsuret, får plass. Rikelig plass til grove støvler (jeg har Oxtar Infinity støvler, relativt grove støvler), men litt pinglete låsning/justering av leggen, med bare 1 knapp som skal holde stoffet som blir brettet "mot vinden". Alle glidelåser virker ekstremt solide. Borrelås-bitene som holder vindklaffen foran glidelåsen i front på jakken, virker solide men litt små. Glidelåsen som skal forbinde jakke og bukse er bare en kort stump bakerst på ryggen. Klønete å få av/på. Her burde de sett på Halvarsson, som har glidelås hele veien, som gjør det latterlig lett å koble delene sammen.
Rikelig med lommer som er forseggjort.

Sammenlignet med Rukka-dressene jeg har brukt/prøvd, så virker dette til å ha tilsvarende kvalitet, med noen detaljer som er bedre, og noen som ikke er like bra. Passformen er overraskende bra.

Så får tiden vise om den gjør jobben i hverdagen, når høststormene står i kø og kulden setter inn :knegg Langtidsbruken blir kommentert på "bloggen" min, se siggen :vs
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Klim Latitude bukse/jakke, god knall?

Legg inn av ole m. »

Supert! Mange takk for bilder og utfyllende beskrivelse. :-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Svar