Generaltabbe...AU!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Generaltabbe...AU!

Legg inn av kjellv »

Skulle bare.... :redface

Rett etter jobb på fredag måtte jeg et kjapt ærend til byen, og hadde en halvtime på meg.
Jeg har kun 2 km til jobb, og slenger vanligvis på meg skinnjakke, hjelm og hansker i tillegg til jeans og joggesko når jeg kjører til/fra jobb. Det blir så lettvint liksom, og det tar jo bare 5 minutt.
Jeg hadde jo rukket å kjøre hjem og hatt på meg kjøredressen og støvlene, men det var varmt og fint, og jeg valgte heller å kjøre rolig og forsiktig i jeans og joggesko.

Ærendet var utført, og jeg skulle hjem igjen. Kom til et T-kryss der det var stillestående kø foran lyskrysset 50 meter lenger nede. Jeg skulle til høyre både i T-krysset og i lyskrysset lenger fram. I mitt kjørefelt var det ikke kø, men det var litt trangt i krysset. Jeg kjørte rolig fram til krysset, sluret clutch mens jeg holdt igjen litt med fotbremsen i bare sakte fart. Plutselig stubbet jeg joggeskotåa i fortauskanten midt i svingen. Det utrolig hvor myk en joggesko er, og hvor godt den suger seg fast i kantstein. Jeg glapp heldigvis taket på fotbrems og fotkviler slik at jeg ikke fikk bråstopp og velt. Jeg fortsatte turen uten å stoppe, men kjente at dette antakelig ikke gikk så bra.

Nå sitter jeg her da og angrer! Lilletåa er hoven, mørkeblå og brukket, solid tapet og bandasjert. Ankelen har en kraftig forstuing, og det er lite sannsynlig at foten får plass i MC-støvlene med det første. TDM-en får bare stå så lenge.

Det var i alle fall en lærepenge, selv om det kunne gått mye verre. Hadde jeg hatt MC-støvlene på hadde nok saken sett mye annerledes ut. Disse har en hard og stiv såle som sannsynligvis ville sklidd på kantsteinen i stedet for å suge seg fast som joggeskoen gjorde. Stivheten i sålen på MC-støvlene ville nok også ha beskyttet tær og fot på en helt annen måte.

Her skal det i hvert fall ikke kjøres en meter uten komplett kjøreutstyr heretter... =;

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av Carpa »

Auda, det var en vond lekse å lære.

En kompis av meg viste meg et bildet av en som hadde kjørt uten skikkelige mc støvler og vært utsatt for en ulykke. Det var et grusomt syn hvor man så rett inn til beinet på foten hans, alt av hud, muskler og kjøtt var skrapet bort. Jeg skal nok alltid bruke mc støvler når jeg kjører, uansett hvor kort veien er så kan det skje et uhell.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av SuperMorten »

Uff.. Har selv brukket tær, og vet hvordan det er. :[-(

Vet ikke annet å si enn god bedring. Får håpe det ikke ødelegger for mye av sommeren
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av Æljen »

Jeg spjeret et bein i den toa ved siden av lilletoa i vinter og vet hvor vondt det er :~|
Føler med deg

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av MLeikarnes »

Hørtes ikke godt ut det der! :S
Jeg kjører med vernestøvler fra Tess, (Sievi) de fungerer mot alt av harde slag! Men vanligvis treffer jo ting bak vernetåa...

Sent from my Samsung Galaxy Tab with Tapatalk HD
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av kjellv »

MLeikarnes skrev:Hørtes ikke godt ut det der! :S
Jeg kjører med vernestøvler fra Tess, (Sievi) de fungerer mot alt av harde slag! Men vanligvis treffer jo ting bak vernetåa...

Sent from my Samsung Galaxy Tab with Tapatalk HD
Vernesko er bra til mye, men pass deg for skoreimene!
Jeg hørte om en kar som kjørte i forsvarets marssko, og som skulle stoppe i et lyskryss. Reimene på venstrefoten hadde hektet i ett eller annet, og når han etter full stopp skulle sette foten på veien mens han ventet på grønt så hang skoen fast. Sykkelen bikket hjelpeløst over til venstre og den uheldige havnet med hodet delvis under en buss som sto like stille ved siden av. Dette gikk bra denne gangen, folk kom raskt til og hjalp ham løs.
Men en annen ting er at sålen på Sieviskoene er laget i myk gummi for godt feste. MC-støvlene har en hard og glatt såle (i hvert fall ytterkantene) som ikke huker så lett. I mitt tilfelle tror jeg skoene dine ikke ville gi god nok beskyttelse slik MC-støvler ville gjort.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av RuneMC »

Takk for historien.
Det gir fornyet motivasjon til å alltid bruke fullt kjøreutstyr selv på varme og korte turer. :thumleft

Høy kantstein er forøvrig en uting - det er jo etterhvert bare denne typen "luksus" kantstein ("den ser jo så pen ut") som brukes framfor de langt billigere asfaltkantene. Vi har for mye penger i dette landet når det gjelder sånne ting. Akkurat som når det brukes brostein i gatene eller dyre skifer-heller på togstasjonene - :scratch tenker de ikke på at det faktisk er mer behagelig også for fotgjengere, syklister, rullestolbrukere etc å ha et jevnt asfaltunderlag?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av TBI81 »

Innser stadig at jeg hadde mer enn litt flaks for et par år siden på Kreta da jeg i min relativt nyleide Freewind kom kjørende inn mot en liten s-sving rett før hotellet i shorts, t-shirt og sandaler. Godt vandt med svingevillighet og nedlegg gikk det nesten slik det måtte. Framhjulet glapp på asfalten ved første nedlegg, foten gikk automatisk ned (dette var ikke bevisst), klasket sandalen i bakken og tok meg for og fikk sykkelen akkurat nok opp til at den fikk tak, registrerte at 'dette blir vondt senere' (litt sånn som når man får en smell i 'kardangen'. Man har noen få sekunder å handle på før en er uskadeliggjort og ligger der) og kjørte hurtig å parkerte ved hotellet før jeg sjekket foten. Da jeg tok meg for med foten hadde sandalen og forten 'vrengt seg' ned slik at tærne ble bøyd bak. Sandalen var delvis knekt foran og tærne lett forslådd og blå men ikke værre enn det. Var litt halt de neste dagene, men så det bare som en fin påminner. Dette kunne vært ha hatt et betraktelig kjedeligere utfall. Fort gjort - særlig når man legger til rette for det selv :thumleft

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av Barbarozza »

Ser til stadighet at folk kjører bare med en lett skinnjakke og joggesko, uten handsker, ja i shorts og bar overkropp. Skal jeg en kjapp tur i butikken tar jeg bilen, ikke biken. Med biken alltid støvler, alltid handsker, er det varmt har jeg kevlarjeans og jeansjakke med kevlar fra Lindstrands. Har egen vest under og knebeskyttere i tillegg.

Em kompis la sykkelen i alpene en gang, bortsett fra en skrape på buksekneet og en øm tommel så gikk det bra.Samme kjøreutstyr som meg fra Lindstrands i jeans. Sykkelen var rimelig skrapa men heldigvis hel. Og jeg som kom bak i sjokk. Da ser man hvor viktig kjøreutstyr er. Det er en ting jeg av en eller annen grunn aldri slurver med. Frister liksom ikke


Når jeg var guttunge kjørte de tøffe gutta på Suki 550 GT og Kawa H1 i Judodress og tresko...
Gikk stort sett bra, men noen av dem strøyk jo med, andre sliter med skader og er ikke helt seg sjøl 40 år etterpå.

O
Memento mori

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av knutk »

Mange kloke ord til ettertanke her.

På den ene siden har jeg forståelse for ønske og og lysten til å kjøre lettkledd når det står på som varmest.
En fabelaktig befriende følelse å kjøre i shorts og t-skjorte, uten hansker og med lette sko på bena. Man gjør jo det samme på trøsykkel, kanskje iført en kaffe-kopp på hodet, og en trøsykkel vil også komme opp i 40-50 km/t. Den er mindre stabil og har dårligere bremser.

På den andre side ser man eksempler på hvor fort denne deilige følelsen kan skifte til mareritt.

Jeg har ikke svaret på hva folk skal gjøre. Selv har jeg vært å handlet sommerurstyr. Jakken er så luftig at du kan se gjennom den, med Kevlar nett, og man opplever på mange måter samme nesten følelse som å kjøre i - skjorte. Samme med bukse støvler og hansker.
Utstyret finnes, men siden det ikke er mange dager i året det kan benyttes ligger det kanskje ikke i tankene til de fleste blandt oss, men kan anbefales..

Selv synes jeg det er verdt pengene. Trivelig å kunne kjøre om en har fri den dagen sommerene er her...

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av KydeX »

knutk skrev:Selv har jeg vært å handlet sommerurstyr.
Tør jeg spørre om spesifikt hva du kjøpte, merke, modell osv.? Jeg er på utkikk etter det samme for en liten tur i n til byen om sommeren. Slippe full Rukkadress hadde vært greit.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av GSF »

Ser mange med vernestøvler, men har disse noe som helst beskyttelse mot vridning og ankelbeskyttelse, slik skikkelige mc-støvler har?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av TheHaughom »

Ekkelt å lese slikt, spesielt når jeg selv slurver mye - spesielt med MC sko.
Til/fra jobb (maks 50km/t) kjører jeg dongeribukse og vanlige sko så lenge det er fint vær. Har dog alltid MC-jakke (med innebygget skumgummiremse, også kalt "ryggskinne"), helhjelm og MC-hansker.

Man tenker vel ofte at slikt ikke skjer med en selv, i alle fall gjør jeg det, og lar derfor være med å bruke det.
Om det ender opp med en brukket ankel får det vel heller være min lærepenge.

Nå skal det nevnes at jeg nesten ble påkjørt, av en blind bilist som bestemte seg for å skifte felt j***ig sent inn mot en rundkjøring, på vei til jobb i dag.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av ega16 »

Kjørte en kort til macern med shorts og tskjorte (for første gang) igår når det var på det varmeste. Det var utrolig deilig ja, men hadde nok ikke vært like deilig om jeg hadde gått i bakken, hadde i det minste hansker og korte støvler.

Kommer aldri til å kjøre uten sikkelig utstyr på motorveien, men når det bare er en kort svipp innom butikken er det greit for min del så lenge jeg bruker hansker og sko/støvler som beskytter.

TheHaughom: Hadde jeg vært deg hadde jeg i det minste skaffet meg noen "korte" støvler/sko. Har disse http://www.revzilla.com/motorcycle/dainese-scarpa-dyno" onclick="window.open(this.href);return false; som er enkle å tå på seg.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Generaltabbe...AU!

Legg inn av TheHaughom »

ega16 skrev:Kjørte en kort til macern med shorts og tskjorte (for første gang) igår når det var på det varmeste. Det var utrolig deilig ja, men hadde nok ikke vært like deilig om jeg hadde gått i bakken, hadde i det minste hansker og korte støvler.

Kommer aldri til å kjøre uten sikkelig utstyr på motorveien, men når det bare er en kort svipp innom butikken er det greit for min del så lenge jeg bruker hansker og sko/støvler som beskytter.

TheHaughom: Hadde jeg vært deg hadde jeg i det minste skaffet meg noen "korte" støvler/sko. Har disse http://www.revzilla.com/motorcycle/dainese-scarpa-dyno" onclick="window.open(this.href);return false; som er enkle å tå på seg.
Jeg må i så fall ha ekstra sko på jobb (dress code), så da kunne jeg like gjerne kjørt med støvlene jeg allerede har.
Men ja, burde jo helt klart kjørt ATGATT, men jeg kommer nok til å slurve helt til jeg (eventuelt) får den første smellen.

Kjører ATGATT om jeg skal lenger eller kjøre raskere enn jeg gjør til jobb (10 min, maks 50km/t).
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar