Problemer med kjøling Honda vfr 700

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
areive
Innlegg: 4
Registrert: 29 apr 2013, 15:44
Motorsykkelen din: Honda vfr 700 F

Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av areive »

Har problemer med kjøling på min Honda VFR 700F 1985mod. Når sykkel står i ro eller jeg kjører sakte i f.eks. kø så blir motor varm og clutch begynner å slure. Desto varmere motor blir desto mer slurer clutchen, til slutt slutten den helt å fungere.
Med en gang jeg kommer opp i litt fart får motor kjøling og clutchen slutter og slure. Sykt irriterende.
Har sjekket radiatorvifte, kjølevannspumpe og termostat som er ok. I tillegg har jeg byttet olje på motor, clutch lameller, clutch fjærer og væsken i det hydrauliske clutch systemet.
Noen som har peiling på hvor feilen kan være???

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av DrGreve »

Først og fremst så tror jeg det er en VF700 Magna du har, også kalt supermagna eller finnes det en modell som har betegnelsen VFR700?
Kjører du med syntetisk olje som i tillegg ikke er egnet for motorer for våtclutch så kan du få slike bivirkninger at clutchen slurer ved pådrag. Jeg ville også ha sjekket at bolten til fjærplaten har blitt strammet til rett moment. Den skal ha 8-10 kg, mener jeg. Jeg har en gang oppdaget at en mekaniker rett og slett glemte å tighte til fjærplaten..
Når det gjelder kjøling så er innslagsbryteren på radiatoren i de fleste tilfeller problemet at den ikke slår inn når vannet når rett temperatur og følgelig starter ikke kjøleviftene. Alternativt kan det være brudd i ledningene fra innslagsbryteren til viftene. Dette kan løses med ny bryter eller legge opp en manuell bryter hvor du slår på viften når tempmåleren når rødpunktet. Men før du gjør det må du forvisse deg om at du faktisk har sirkulasjon på vannet, at vannpumpa faktisk fungerer. Hvis ikke, så kjøler du kun vannet i ratiatoren og ikke resten, men dette vil jo uansett gi utslag på tempmåleren..
Edit: Jeg ser nå at det finnes en VF700F som er produsert fra 83 til 85 :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av DrGreve »

Du kan sjekke om innslagsbryteren på nederste radiator funker etter hensikten men da må du legge den i ett oljebad på kjøkkenovnen og koke den :) Vann duger ikke.
Da kan du måle motstanden etterhvert som oljen blir varm. Ved 60 grader skal den ha 104 ohm, ved 85 grader 44 ohm, ved 110 grader 20,3 ohm og ved 120 grader skal det være 16,1 ohm.
Men det krever jo at du tømmer systemet for å få sjekket dette :)
Sjekk også påfyllingslokket..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av PCP »

DrGreve skrev: Edit: Jeg ser nå at det finnes en VF700F som er produsert fra 83 til 85 :)
Det ble også laget VFR700F fra 86.
Dette var en modell beregnet for det amerikanske markedet, fordi det ble innført en straffetoll på alt over 700cc (angivelig i et forsøk på å beskytte Harley). Så langt jeg vet er VFR700F både teknisk og utsendemessig helt lik VFR750F, det var kun snakk om litt kortere slaglengde.

Bortsett fra det har jeg desverre lite og bidra med, det høres ut som trådstarter har gjort alt jeg ville prøvd allerede...

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av DrGreve »

PCP skrev:
DrGreve skrev: Edit: Jeg ser nå at det finnes en VF700F som er produsert fra 83 til 85 :)
Det ble også laget VFR700F fra 86.
Dette var en modell beregnet for det amerikanske markedet, fordi det ble innført en straffetoll på alt over 700cc (angivelig i et forsøk på å beskytte Harley). Så langt jeg vet er VFR700F både teknisk og utsendemessig helt lik VFR750F, det var kun snakk om litt kortere slaglengde.

Bortsett fra det har jeg desverre lite og bidra med, det høres ut som trådstarter har gjort alt jeg ville prøvd allerede...
Ja, jeg ser at det var produsert en VFR700 for det amerkanske markedet i 86 men stusset over at trådstarteren oppga at det var en 85 modell og det ble produsert en VF700F fra 83 til 85 for hovedsakelig California og hadde navnet VF700F Interceptor..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

areive
Innlegg: 4
Registrert: 29 apr 2013, 15:44
Motorsykkelen din: Honda vfr 700 F

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av areive »

Takker for svar :-) Stemmer at det er en 1987mod, skrev litt feil der. Den heter ifølge vognkortet VFR 700 F Interceptor, importert en gang fra USA på 90 tallet mener jeg å huske.
Kjører med syntetisk olje på motor som jeg ble anbelfalt av merkeverksted, mulig det kan være feil olje, men problemet med sluringen kommer når sykkel står lenge i ro på en varm sommersdag. Ved vanlig kjøring er den helt fin. På det hydrauliske clutch systemet er det DOT4 bremsevæske. Inslagsbryteren på radiatoren er byttet og viften starter som den skal. Kjølevannspumpen ser hel og fin utm, men skal teste fysisk om denne denne fungerer.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av PCP »

Så da var i alle fall modellen oppklart!

Selv ville jeg nok prøvd med en annen olje. Har også sett noen mener syntetisk olje kan bli for "glatt".

Min 96 VFR750 har forøvrig det motsatte problemet, den slurer når oljen er klald og slutter helt med det etter ca 20 min. Det har den gjort de 12.000 km jeg har kjørt den.

Har nye lammeller liggende, men har tenkt å ta et oljeskift først og er litt spent på om det blir noen endring på symptomene med annen olje. I følge kvitteringer har jeg "Motorex Formula 4T" (som såvidt jeg kan se er en semisyntetisk olje).

Kanskje vi skulle byttet olje du og jeg!! :P :p

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av DrGreve »

areive skrev:Takker for svar :-) Stemmer at det er en 1987mod, skrev litt feil der. Den heter ifølge vognkortet VFR 700 F Interceptor, importert en gang fra USA på 90 tallet mener jeg å huske.
Kjører med syntetisk olje på motor som jeg ble anbelfalt av merkeverksted, mulig det kan være feil olje, men problemet med sluringen kommer når sykkel står lenge i ro på en varm sommersdag. Ved vanlig kjøring er den helt fin. På det hydrauliske clutch systemet er det DOT4 bremsevæske. Inslagsbryteren på radiatoren er byttet og viften starter som den skal. Kjølevannspumpen ser hel og fin utm, men skal teste fysisk om denne denne fungerer.
Jeg ville prøvd å bytte oljen til delsynt 10W-40W og at du bruker olje som er beregnet på våtclutch med klassifisering JASO MA1 eller JASO MA2 for å sjekke at det bli bedre. Hvis ikke, så har du ett eller annet feil med clutch-korga/lamellene..
Hvis pumpa virker og du har sjekket både termobryteren og viftene, så ville jeg sjekket termostaten ved å koke den i vann. Hvis jeg husker rett, så skal den åpne på 82 grader.
Hvis den er i orden er neste punkt å prøve ett annet påfyllingslokk siden det skal åpne seg når trykket blir stort nok. Siste sjekkpunkt er å sjekke om du har en forstoppelse i kjølesystemet :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

areive
Innlegg: 4
Registrert: 29 apr 2013, 15:44
Motorsykkelen din: Honda vfr 700 F

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av areive »

Kan hende det hjelper å gå over til delsyntetisk olje ja. Men når motor blir varm så virker det som trykket på det hydrauliske clutch systemet stiger, noe som gjør at den begynner å slure. Vanlighvis har jeg litt vandring på clutch hendelen, men når motor blir varm så forsvinner vandringen. Viss jeg så vidt trykker på hendel så clutcher den me en gang, hvis dere skjønner hva jeg mener. Virker ikke som motoroljen har noe innvirkning på at motor blir varm og trykket i clutch systemet stiger.
Videre har jeg sjekket vannpumpen, termobryter, vifte (på min er det bare en), termostat og flushet kjølesystem med vann-alt ok. I tillegg fungerer fjæren på tanklokket. Noen som har andre tips??

Brukeravatar
JanOve
Innlegg: 31
Registrert: 14 mai 2010, 21:35
Motorsykkelen din: Honda VFR700F 87

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av JanOve »

Har ikke så mye nytt å komme med, men her er noen steder jeg pleier å finne hjelp.

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... lier-vfrs/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://vfrworld.com/forums/1st-2nd-gene ... 1983-1989/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/f ... y.php?f=53" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av Jompa »

Hvis mastersylinderen på clutchen er laget på samme måte som på bremsa,
har den 2 hull i bunnen av væskebeholderen.
Det største hullet forsyner "pumpa" med væske, og det lille hullet skal slippe trykket ut
og litt av væska tilbake til beholderen når klipa er ute.
Hvis det minste hullet er tett, vil ikke væka slippe tilbake, og du får trykk i sysyemet når clutchen blir
varm.
Jeg vet ikke om clutchen fongerer slik, har wire på min sykkel, men antar at det er samme funksjon
på den som på forbremsa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av DrGreve »

Joda, Jompa, du har helt rett.
Det er et lite returhull i bunnen av mastersylinderen og den må være åpen hvis alt skal fungere. Det enkleste er som regel det beste og ta en liten synål for å sjekke at det minste hullet ikke er tett. Hvis kanalen er åpen vil du se om væsken returnerer ved pumping, men ikke gjør det raskt, da får man en sprut i øyet :)
Så til kjølevannsproblematikken, jeg lurer på om du testet termoswitchen ved at du kjørte motoren varm helt til viften startet eller kortsluttet du bare kontaktene??
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av Kwak »

Gammel bremsevæske i clutch sylinderen på motoren som inneholder vann som begynner å koke når motoren blir veldig varm? Da kan det bygges opp trykk
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

areive
Innlegg: 4
Registrert: 29 apr 2013, 15:44
Motorsykkelen din: Honda vfr 700 F

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av areive »

Takk :-) Høres ut som feilen kan ligge i master sylinderen/beholderen. Mulig det også kan ligge litt vann igjen i clutch sylinderen på motor etter jeg byttet clutch/bremse væske.
Når det gjelder termoswitchen så testet jeg denne ved å kjøre motor varm til viften startet. Men satser nå på at feilen ligger i mastet sylinderen på clutch :-) Får testet over helgen da jeg venter på nye O-ringer til vannpumpehus og termostat. Hvor varm kan egentlig motor bli før det blir kritisk? Jeg har bare manuell temp måler med rød felt, ikke noe digitale greier.
Noen som vet hvor jeg kan finne tegning på det elektriske anlegget? sliter litt med hovedlyset som virker litt nå og da :P

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Problemer med kjøling Honda vfr 700

Legg inn av Jompa »

Det er ikke kritisk før motoren koker, og det gjør den på 100 - 110 grader hvis kjøleanlegget er tett.
Om kjølevifta starter, kan du nesten regne med at motoren er innenfor rett makstemp.
Ta for sikkerhets skyld å kontroller påfyllingslokket til kjølevæska.
Det fungerer som sikkerhetsventil og har ei fjær som du skal kunne trykke inn m d fingrene.
Hvis lokket er nedgrodd av slam innvendig, kan ventilen henge fast og da ryker gjrrne en slange
HVIS motoren koker.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar