Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Thimian
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Tracer

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Thimian »

[quote="RuneMC"]
AAd spm om kyllingstriper så var jeg mye mer opptatt av det til å begynne med, nå kjører jeg bare tur. Er jeg nede med fothvilerne en gang i blant så gjør det ikke så mye med "kyllingstripene" fordi mengden er såpass liten i forhold til all rett-fram kjøringa. Touring dekk er også ganske slitesterke.

Jeg er vel helt enig med deg at det et turen som har fokuset, men det gikk en liten f.. I meg på å se om jeg fikk vekk stripene da det var ganske svingete ett parti i dag i dag også. Men heller striper på dekka en striper på hele siden på sykkelen. ;)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av KydeX »

Skal du få vekk stripene på FZ-6 så må du modde fothvilerne og også ta bort midtstøtta, da den blir det neste som tar nedi. Jeg har også FZ-6, men det er ikke et stort poeng å bli kvitt stripene. Da kan du fort finne ut hvor grensa for dekkene går.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Fordekket har jeg noen striper på. Der får jeg de ikke vekk på TDM'en, men på bakdekket er det kun striper de første 10-20 milene.

På TDM'en er stripene på bakdekket vekke før fothvilerene tar nedi.

Du sitter ikke med tærne ut fra sykkelen da, eller med tærne godt nedforbi fothvilerene, sånn at de tar nedi før fothvilerene?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Relax »

Thimian skrev:Hei har vært ute å kjørt en lang tur i dag, ca 35 mil. Hokksund-nesbyen-tunhovd-veggli-kongsberg-hokksund.. Jeg så hele den overnevnte filmen i går jeg også. Øvd meg masse på "trottlekontroll" som de kaller det med å få sykkelen i perfekt balanse gjennom svingen osv. Men da jeg legger ned sykkelen til beina mine tar i bakken (på fothvilerne) har jeg fortsatt "kyllingstriper" når jeg kom hjem? Er det noen som ikke har de stripene i det hele tatt? Veit liksom ikke om jeg er på grensa eller ei?
Kjører fz6. Møtte forresten kun 5-6 motorsykler i dag på hele turen? Hvor er dere, på jobb når det er finvær? :scratch

1) Kyllingstriper og skoskrubb...betyr.,,,kanskje .... at dekkene er konstruert for mer nedlegg enn sykkelen din?
eller at du har feil fotstilling ;)

2) Kjørte selv Hardangervidda ..Hardanger -E 16 - Stalheimkleiva - Gudvangen - Lærdal-Fagernes sist helg, var ikke mange andre å se på 2 hjul ..

:)
"Do the right thing"

Thimian
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Tracer

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Thimian »

Jeg har nok føttene litt forbi hvilerne ja til vanlig men ble obs på det og kjente fothvilerne flytta på seg i de krappeste svingene. Uansett er det ikke no big deal for meg så lenge jeg ikke er den eneste som har striper på dekka :yeyeye Tenkte bare jeg skulle se om jeg fikk det bort i dag men da skjønner jeg at fz6 er det litt vanskelig med og da er jeg fornøyd med det svaret.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

fs650e skrev:
Rottenikken skrev:
fs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og der :scratch
Du skal ikke presse rattet 90 grader :P Gentle pushes =P

Eller gjør det på en stor åpen plass :D

Jeg forstår ikke hvordan du svinger om du ikke allerede gjør dette o.O :scratch :scratch
Du kan godt pesse rattet 90 grader til den ene eller andre sida, på tørr asfalt skjer som oftest ikke
noe verre enn at BILEN svinger med hyling i dekkene.

En motorsykkel har STYRE, ikke ratt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Intruder »

Ja,et gjensyn med dette tema er liv laga,det er det vel ingen tvil om.... :-)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikendeugle »

Å nei.... :lol
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis dere ikke har skjønt det ennå, kjører dere for lite og knusslete :knegg

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Busa Trond »

Det er nok lurt å holde seg unna all kontrastyring hvis man er hardt rammet av Parkinsons :[-X

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Relax »

Hvis du vil få en anelse om hvordan styre og sykkel fungerer i svingene så prøv å kjøre noen svinger i 60-70 km ( eller fortere) med EN HÅND ( høyre) og legge merke til hva du gjør med den hånden/ armen;)
Når dytter du på og når drar du i styret?

Og, spør deg selv, hvorfor det?
"Do the right thing"

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av LordShaft »

ZZR-Erling skrev:Hvis dere ikke har skjønt det ennå, kjører dere for lite og knusslete :knegg
Jeg skjønner ikke at dette går an å diskutere en gang :knegg

Sony Z2

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av PCP »

Er sesongen over allerede Intruder..? :sorry

ZZR-Erling skrev:Hvis dere ikke har skjønt det ennå, kjører dere for lite og knusslete :knegg
Eller man er kanskje så pro at man ikke kaster bort hjernetid på å reflektere over slike trivialiteter, man bare gjør det! :knegg

Men en ting jeg har lurt litt på når det gjelder disse eviglange kontrastyringvinterdiskusjonene; hadde vi de også før Internettets tid?

Jeg tok lettlappen i 85 og tung i 87, og samme år kjøpte jeg bla den da nye boken "The Soft Science of Road Racing Motorcycles" The Technical Procedures and Workbook for Roadracing Motorcycles (av Keith Code og forgjengeren til Twist of the wrist bøkene/filmene), og gikk debutantkurs/RR-lisens, mm.

Konseptet med kontrastyring var vel omtalt i boken, men det var jo noe jeg visste om lenge før den tid, helt fra jeg lærte å kjøre moped på egen hånd. Men jeg har liksom ikke noe minne av at dette hverken var omstridt, eller i det hele tatt noe diskusjonstema. På den annen side var mitt MC-miljø bare noen veldig få personer. Så derfor spør jeg nå dere andre som hadde større omgangskrets, var dette et hett tema i MC-samlinger før i tiden også??


Til slutt oppdaget jeg noe litt artig da jeg så på en film jeg tok opp i fjor. Jeg styrer generelt ganske forsiktig inn i svinger, men har det med å røske litt mer i styret når jeg skal rette opp, eller skal legge over fra den ene siden til den andre. Med kameraposisjonen jeg brukte i filmen ser man veldig lett styreutslag (bremse/clutch-beholder ifht kåpe).

Så de vantro kan spole frem til 6.46, prøv å legg merke til styret i det sykkel går fra høyresving til venstresving, så kan man se at styret først går raskt til høyre. Med tanke på at det er ren rolig cruising i ca 80, og at VFR hverken er lett eller spesielt kvikkstyrt, skal man nok også være god for å gå like fort fra side til side med å flytte kroppsvekt. Med styret er det bare ett lite kort rykk som skal til. I grunn ganske fascinerende greier, syns jeg! :D

6.46:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=fK7OUyGJgek[/video]

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av spidair »

Sier seg selv egentlig at man må kontrastyre forå gjøre en rask endring i rettning...

Kjørte Kongsberg- steinsholt Skien og deretter mot Noragutu- Notodden og hokksund i dag og flere steder ble jeg "reddet" av nettopp kontra styring...

Når hastigheten i svingene økes (Si 100-120 km/t) så dytter jeg alltid styret fra meg på høyre side når jeg skal til høyre (altså som alltid...)OG trykker ned på fothvileren med venstre ben, for liksom å presse sykkelen mellom svingen, og omvendt så klart når jeg skal til venstre. Mortarden begynner å bli litt "hard" i nedleggene i de hastighetene, det vil si at jeg må "kjempe" litt for å få det gjort og trykket på fothvileern forsterker det, da trykket må holdes hele svingen imellom.

Hadde mitt første bakkhjulsglipp i den hårnåls svingen etter Siljan i dag, da jeg var en smule fartsblind opp bakken der og tok svingen i alt for stor hastighet, men klarte det ene og alene grunnet kontra styring og et helt sinnsvakt nedlegg på motarden. Alternativet var skrens under møtende vogntog og det var ikke akkurat noe alternativ... Begynner å lure på om jeg har kjørt langs veien for lenge jeg, for den insidenten økte ikke hjerte rytmen min i det hele tatt, jeg klarte det og det var det liksom... Litt skremmende egentlig, for når jeg tenker etter er det år og dag siden jeg følte noen "Å fuck det var nesten!", med tilhørende økt puls og skjelvende hender. Ikke engang når jeg holdt på å treffe et dådyr eller hva pokker disse harene på stylter heter hadde jeg økt puls, jeg bremset bare opp, la kursen litt til venstre for dyret og bommet på det og kjørte videre... Nå skal det sies at jeg holdt fartsgrensen på stedet, som er 70 kilometer opp to felten opp til Konnerud i Drammen, så det var ikke noe rå kjøring eller noe slikt, men allikevel... Det fine er at når jeg reagerer så reagerer jeg riktig så langt, men det kommer nok en dag der jeg ikke gjør det...

Merker at jeg får en trang til å sette ut kneet når jeg ligger så langt ned i svingene og det er ikke bra... Så jeg øver meg på å knipe lårene inn mot sykkelen og klarer det stort sett, men noen ganger glir kneet bare ut den veien jeg svinger... Ubevisst... Vet ikke hva jeg håper det vil hjelpe for, det skjer bare når nedlegget blir stort..

Jeg har funnet ut at motarden "tar" svinger best om jeg slakker av på gassen bittelitt før svingen, og liksom får trykket ned i asfalten mellom forhjulet mens jeg kontrastyrer og presser sykkelen ned mens jeg holder jevn fart og beholder trykket på forhjulet mellom hele svingen til jeg begynner å gi på gass rett før det retter seg, og dermed flytter vekten bakover på sykkelen, for så å gjenta dette i neset sving. Går dette helt optimalt er det nesten ikke måte på hvor langt jeg kan pushe nedlegget og jeg har aldri vært nedi med hverken fothvilere eller annet, men motarden er jo høy og slank, så det skal litt til... Tror kanskje styret kommer nedi før fothvilerne gjør det.. :) Er ihvertfall en fantastisk sykkel å kjøre på svingete vei, helt sinnsykt hvordan dekkene limes rundt svinger...

Men å kjøre sykkel uten kontra styring er jo helt umulig, hvordan i all verden kontrolerer man sykkelen da? Ved å legge seg ned på siden og på den måten tvinge sykkelen ned? Skjønner ikke at det går an på noen annen måte jeg...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av mortenolb »

Uten at jeg har lest de tusen andre sidene her, så svarer jeg bare på siste innlegget.

Man kontrastyrer enten det er bevisst eller ikke, det er eneste måten du får gjort det på. Dog vil jeg si du har bedre kontroll når det er bevisst, og det å gjøre det bevisst har reddet meg fra en frontkollisjon med en lastebil opp svingene til siljan, da han lå midt over midtstripa i en (for han) høyresving. Prøv å legge deg over på siden på sykkelen uten å flytte på styret(så godt det går an), så ser du at sykkelen ikke svinger i nærheten av nok.

Svar