Ny MC ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Ny MC ?

Legg inn av bm »

Har i dag en CB 500 som etter min mening er et greit jern, fungerer greit på turer med meg alene og max ett par timer med pauser..
Familien klager over at jeg ikke tar de med på tur, konemor som podene...
CB,n er etter min erfaring ikke noe sykkel å ha med passasjer på. Den som sitter bakpå glir for lett fremover og presser på fører, noe som ikke gir full kontroll under kjøring.
Har vurdert Honda Gold Wing, dette er etter mitt hode en ok touring med bra komfort.
Pris og kvalitet er avgjørende.
Vurderer å selge CB,n til fordel for en GW, men hva bør jeg se etter , hvilken årsmodell osv.
Ønsker å holde meg under 100 k.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Ny MC ?

Legg inn av gorbys »

Må det være så svært som en goldwing da?

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Ny MC ?

Legg inn av bm »

gorbys skrev:Må det være så svært som en goldwing da?
Er litt kin på den da.
Andre forslag ?
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Ny MC ?

Legg inn av bjornen »

hvis det er Goldwing du er lysten på er det vel ikke noe annet som duger før du har prøvd :-k

Nyest mulig og servicehefte er hva jeg ville lagt vekt på (i vertfall at den var så ny at den har 1800motor).
Kilometerstanden ville bekymret meg mindre, da de færreste bruker denne sykkelen for en kjapp tur til butikken (tror jeg) :-k ,

ooops etter en kjapp titt på finn ser jeg at de med 1800 motor ligger "noe" over Budsjettet ditt, beklager :redface

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Ny MC ?

Legg inn av jongsanim »

Hei BM.

Jeg kjørte CB500 tidligere og syntes den ikke hadde nok å gå med passsjer. Jeg gikk til CBF1000S (som jeg selger i disse dager) og har ikke hatt problemet siden. Men, det er vel samme kjørestilling på CB og CBF (mer eller mindre), men det er jo verdt å sjekke ;)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ny MC ?

Legg inn av DrGreve »

Jeg personlig har ingenting til overs for sykler i turbuss-segmentet, men jeg har kjørekamerater som har slike lokomotiv på 2 hjul og ett godt alternativ i den klassen er BMW sine R1100 RT eller R1150 RT. De jeg kjenner som har en slik er merkelig nok strålende fornøyd, men så har jeg aldri møtt en BMW-eier som vil inrømme det motsatte :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Ny MC ?

Legg inn av knutk »

DrGreve skrev:Jeg personlig har ingenting til overs for sykler i turbuss-segmentet, men jeg har kjørekamerater som har slike lokomotiv på 2 hjul og ett godt alternativ i den klassen er BMW sine R1100 RT eller R1150 RT. De jeg kjenner som har en slik er merkelig nok strålende fornøyd, men så har jeg aldri møtt en BMW-eier som vil inrømme det motsatte :lol
Hm.. Kanskje det er fordi de er.... fornøyde?

Ok, tilbake til tema.
Dersom fasinasjonen trekker mot Honda GW så har BMW et annet godt alternativ. Fra 93 til 98 solgte de K1100LT.
Dette er en super komfortabel sykkel med god kåpe ala GW, super sitte komfort for 2, god bagasjeløsning, overraskende gode kjøre-egenskaper for sin klasse, ABS bremser og en gjennomprøvet drivlinje med vibrasjonsfri vannavkjølt rekkefirer. Motor jobber på høyere turtall enn GW, men normalt sammelignet med alt annet. Man kan slippe den ned under 50 km/t på høyeste gir, og ligger godt innenfor spesifiserte budsjettramme. Denne drivlinjen er kjent for å kunne kjøre flere hundre tusen problemfri km.

Når man ønsker sykkel i GW størrelse til definerte prisnivå sier det seg selv at man ser på sykler med noen år på baken.
Men om man leter litt finnes der flust av sykler med moderat km, og et velholdt eksemplar har mange år forran seg.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ny MC ?

Legg inn av DrGreve »

knutk skrev:Hm.. Kanskje det er fordi de er.... fornøyde?
Du må skjønne at det er smertelig for meg å foreslå BMW som ett godt alternativ :lol
Forøvrig støtter jeg deg 100% i forslaget av LT-utgaven :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Ny MC ?

Legg inn av knutk »

DrGreve skrev:
knutk skrev:Hm.. Kanskje det er fordi de er.... fornøyde?
Du må skjønne at det er smertelig for meg å foreslå BMW som ett godt alternativ :lol
Du har min dypeste sympati :mk

Om du lover å ikke si det bort, så har jeg faktisk hatt en Kawasaki i min eige, og den var faktisk helt ok. :redface

Svar