Yamaha Dragtar 650 Normal vibrasjon?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Captain Slow
Innlegg: 18
Registrert: 02 jan 2013, 21:37
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 Yamaha Dragstar 650
Sted: Kolbotn

Yamaha Dragtar 650 Normal vibrasjon?

Legg inn av Captain Slow »

Hei, :vs

Har en 2006 DragStar 650 kjøpt i år. Den har bare gått 6200km. Jeg har ikke tidligere erfaring med custom sykler, eller kardang drift, og har hørt at disse vibrerer endel, men da jeg begynte å kjøre sykkelen på motorveien synes jeg det er ubehagelig (dels kraftig) vibrasjon/risting i sykkelen. Dette oppstår rundt 80 km/t. Da er det ubehagelig å kjøre. Har tidligere hatt en GSX 400 E fra 1986 til i fjor, uten at jeg hadde disse erfaringene. Har også en 125 Varadero som går silkemykt i samme hastigheter.

Vet at det var skiftet nytt fordekk rett før jeg kjøpte sykkkelen :-k (MC Oslo) og vet ikke om dette kan skyldes ubalanse?

Gaffelen bånner også tildels ofte ved enkelte ugjevnheter i veien. Jeg ser på avstanden på forgaffelen, og synes den er noe lavere enn tilsvarende sykkel til en kollega av meg. (avstanden mellom "foringene" "pakningene" ved støtdemperen.

Er det noen som har erfaringer med dette på tilsvarende sykkel? Som vet hva som er riktig avstand på gaffelen?

Det varierer med ca 4-5 cm lavere på min sykkel enn min kollega sin. dette er identiske sykler, DragStar 650 custom. Den andre er fra 1998, og gaffelen er ca 4-5 cm høyere. :scratch
There's cobwebs in the cobwebs, and wheels within the wheels, you can not imagine the way how I feel

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Yamaha Dragtar 650 Normal vibrasjon?

Legg inn av DrGreve »

Blir vibrasjonene mindre/borte når du øker hastigheten?
Og er demperne luftassistert, er det muligheter for å fylle luft i de, som regel på toppkrona av den ene gaffelen?
Har det vært byttet simmeringer og ikke fylt nok/korrekt mengde gaffelolje på?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Yamaha Dragtar 650 Normal vibrasjon?

Legg inn av joo »

Hatt samme sykkel noen måneder. Den var IKKE sånn, selv om den var ubehagelig myk.
Enig med doktoren, du må få sjekka opp hva som er inne i gaffelbeina...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Yamaha Dragtar 650 Normal vibrasjon?

Legg inn av MGR1 »

Blir vibrasjonene ved 80 km/t borte hvis du klemmer inn clutchen og slår av gassen? Hvis ja: Det er i så fall vibrasjoner i motoren. Hvis nei: Det er i så fall vibrasjoner i hjulene. Prøv dette først. Vær forsiktig når du slipper ut clutchen igjen, gi litt gass for å tilpasse turtallet.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Yamaha Dragtar 650 Normal vibrasjon?

Legg inn av Dortmunder »

Samme her... har vibrasjoner rund 90 km/h .. forsvinner når jeg øker farten. Men kan ikke si de er ubehaglige, merker de, men unngår de ikke bevisst.

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Captain Slow
Innlegg: 18
Registrert: 02 jan 2013, 21:37
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 Yamaha Dragstar 650
Sted: Kolbotn

Re: Yamaha Dragtar 650 Normal vibrasjon?

Legg inn av Captain Slow »

Hei og takk for svarene. Skal teste de rådene jeg har fått her.. Har nå kjørt endel mer enn sist da jeg skrev innlegget. Kjøpte sykkelen i januar fra mc Oslo og fikk vite at den kom fra service... Vet derfor ingenting om hva som er gjort, men ingen lekkasje, alt virker tett, men reagerte på lavere gaffel. Har også hørt av andre at DragStar er ganske myke i fjæringen. Mulig bare jeg er var på dette siden jeg ikke har kjørt custom sykkel før, men skal sjekke dette ut mer, og skrive hvordan det går. Takk for innspillene så lenge. :)
There's cobwebs in the cobwebs, and wheels within the wheels, you can not imagine the way how I feel

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Yamaha Dragtar 650 Normal vibrasjon?

Legg inn av Welshen »

HVa med å svinge innom MC oslo og høre med de? Jeg opplever de som en seriøs bedrift som gjerne tar en kikk. Og i hvertfall på et produkt som de nettopp har levert.... ;-)
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Yamaha Dragtar 650 Normal vibrasjon?

Legg inn av DrGreve »

Dortmunder skrev:Samme her... har vibrasjoner rund 90 km/h .. forsvinner når jeg øker farten. Men kan ikke si de er ubehaglige, merker de, men unngår de ikke bevisst.

Dortmunder
Hvis du har en litt kast i hjulet er det normalt å merke det i en spesiell fart for så å forsvinne når du passerer den farten hvor resonansen oppstår. Det kan forsvinne neste gang du bytter dekk og har du ikke styrevekter (bar ends) kan du montere dette. Det bruker å avhjelpe problemet.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Yamaha Dragtar 650 Normal vibrasjon?

Legg inn av Relax »

Ta dette opp med firmaet som gjode servicen før du gjør noe som heslt annet !
Om de har gjort feil /oversett noe, så fixer de det!

Hvorfor rote med noe annet når du har rett til å la proffe se på det gratis!? ;-)
"Do the right thing"

Svar