Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
- maglil
- Innlegg: 105
- Registrert: 16 feb 2011, 22:24
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
- Sted: Lillestrøm
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Her ble det stille etter at jeg la ut forrige innlegg ?
Betyr det at alle nå er opptatt med å skaffe seg en Super Tenere 1200 så de også kan kose seg med skikkelig kvalitets-sykkel framover , eller er dere bare så stumme av beundring at dere er blitt lamma ?
Betyr det at alle nå er opptatt med å skaffe seg en Super Tenere 1200 så de også kan kose seg med skikkelig kvalitets-sykkel framover , eller er dere bare så stumme av beundring at dere er blitt lamma ?
Maglil
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Dagens dumme spørsmål:
Jeg ser at _veeeeldig_ mange av de nyere (typ 2011+) "adventure" syklene til diverse produsenter har disse fæle nebbene i fronten.
Er det mest for merkenavnet "adventure Eller er det bare en trend som plutselig alle slang seg på for å lettere skille syklene ved første øyekast?
Jeg syns mange av de nye adventure syklene ser kjemperåe ut, bortsett fra den ene tingen som går igjen om og om igjen.. nebbet
Jeg ser at _veeeeldig_ mange av de nyere (typ 2011+) "adventure" syklene til diverse produsenter har disse fæle nebbene i fronten.
Er det mest for merkenavnet "adventure Eller er det bare en trend som plutselig alle slang seg på for å lettere skille syklene ved første øyekast?
Jeg syns mange av de nye adventure syklene ser kjemperåe ut, bortsett fra den ene tingen som går igjen om og om igjen.. nebbet
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Jeg er langt fra sikker, men mener det var noen her som sa noe om at det hadde en hensikt. Aerodynamikk kanskje..?Snikendeugle skrev:Dagens dumme spørsmål:
Jeg ser at _veeeeldig_ mange av de nyere (typ 2011+) "adventure" syklene til diverse produsenter har disse fæle nebbene i fronten.
Er det mest for merkenavnet "adventure Eller er det bare en trend som plutselig alle slang seg på for å lettere skille syklene ved første øyekast?
Jeg syns mange av de nye adventure syklene ser kjemperåe ut, bortsett fra den ene tingen som går igjen om og om igjen.. nebbet
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Hmmm.. Aeorodynamikk ? Har et par små "vinger"men ikke noe "nebb "på zx12,ern min men..SuperMorten skrev:Jeg er langt fra sikker, men mener det var noen her som sa noe om at det hadde en hensikt. Aerodynamikk kanskje..?Snikendeugle skrev:Dagens dumme spørsmål:
Jeg ser at _veeeeldig_ mange av de nyere (typ 2011+) "adventure" syklene til diverse produsenter har disse fæle nebbene i fronten.
Er det mest for merkenavnet "adventure Eller er det bare en trend som plutselig alle slang seg på for å lettere skille syklene ved første øyekast?
Jeg syns mange av de nye adventure syklene ser kjemperåe ut, bortsett fra den ene tingen som går igjen om og om igjen.. nebbet
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Nå må cross/adventure gutta rette meg om jeg tar feil.
Cross-sykler har høy skjerm for å hindre at dritt og møkk kiler seg mellom skjerm og fremhjul. Således var nebbet på første GS rett og slett en høy skjerm, basert på erfaring med cross sykler.
Siden de fleste adventure syklene faktisk ikke kjører offroad har BMW, som begynte med denne klasse sykler, stadig redusert størrelsen på nebbet. De har også montert en skjerm nærmere hjulet, og nebbet er redusert og gitt en utforming som leder luft til oljekjøler (oljekjøleren sitter under lykta).
Nebbet funger således ikke lenger som en høy skjerm, men man tukler ikke med et design som har "satt" seg i markedet.
Etterhvert har de andre kommet til og kopiert BMW, og nebbet har vel blitt noe man assosierer med adv. sykler, og således er det blitt værende.
Men nebbet startet altså som en høy framskjerm før evolusjonen gjorde sitt.
Cross-sykler har høy skjerm for å hindre at dritt og møkk kiler seg mellom skjerm og fremhjul. Således var nebbet på første GS rett og slett en høy skjerm, basert på erfaring med cross sykler.
Siden de fleste adventure syklene faktisk ikke kjører offroad har BMW, som begynte med denne klasse sykler, stadig redusert størrelsen på nebbet. De har også montert en skjerm nærmere hjulet, og nebbet er redusert og gitt en utforming som leder luft til oljekjøler (oljekjøleren sitter under lykta).
Nebbet funger således ikke lenger som en høy skjerm, men man tukler ikke med et design som har "satt" seg i markedet.
Etterhvert har de andre kommet til og kopiert BMW, og nebbet har vel blitt noe man assosierer med adv. sykler, og således er det blitt værende.
Men nebbet startet altså som en høy framskjerm før evolusjonen gjorde sitt.
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
På R1200GS -2012 leder den luft til oljekjøler. Er ikke sikker på den nye GS'en.
De andre hermer vel etter den ubestridte klasseledern
De andre hermer vel etter den ubestridte klasseledern
- Alas
- Innlegg: 128
- Registrert: 01 apr 2013, 17:04
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
- Sted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Den "vanlige" Triumph Tiger 800 har ikke dette nebbet, mens XC'en har det, og jeg personlig synes den ser litt rar ut uten. Det er vel et designvalg. KTM har det jo ikke heller.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Vil tippe dette stemmer ganske greit : )knutk skrev:Nå må cross/adventure gutta rette meg om jeg tar feil.
Cross-sykler har høy skjerm for å hindre at dritt og møkk kiler seg mellom skjerm og fremhjul. Således var nebbet på første GS rett og slett en høy skjerm, basert på erfaring med cross sykler.
Siden de fleste adventure syklene faktisk ikke kjører offroad har BMW, som begynte med denne klasse sykler, stadig redusert størrelsen på nebbet. De har også montert en skjerm nærmere hjulet, og nebbet er redusert og gitt en utforming som leder luft til oljekjøler (oljekjøleren sitter under lykta).
Nebbet funger således ikke lenger som en høy skjerm, men man tukler ikke med et design som har "satt" seg i markedet.
Etterhvert har de andre kommet til og kopiert BMW, og nebbet har vel blitt noe man assosierer med adv. sykler, og således er det blitt værende.
Men nebbet startet altså som en høy framskjerm før evolusjonen gjorde sitt.
Alas: KTM sin nye har et litt mer diskrét nebb, som ligger litt flatere i designen sammen med lykten og sidekåpen. Ser bedre ut slik ihvertfall
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
For meg handler det om hva som interesserer meg , og slikt interesserer meg overhode ikkemaglil skrev:Her ble det stille etter at jeg la ut forrige innlegg ?
Betyr det at alle nå er opptatt med å skaffe seg en Super Tenere 1200 så de også kan kose seg med skikkelig kvalitets-sykkel framover , eller er dere bare så stumme av beundring at dere er blitt lamma ?
Og Super Tenere 1200 er fin utseendemessig og sikkert har den lite feil , men for meg må den være litt mer allsidig.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Alas
- Innlegg: 128
- Registrert: 01 apr 2013, 17:04
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
- Sted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Det er jo et veeeldig lite nebb i forhold til mange andre ja, "gamle" 990 adventure hadde vel ikke dette såvidt jeg vet.Snikendeugle skrev: Alas: KTM sin nye har et litt mer diskrét nebb, som ligger litt flatere i designen sammen med lykten og sidekåpen. Ser bedre ut slik ihvertfall
For min del så synes jeg de fleste av disse syklene ser best ut med nebbet, det er liksom noe som mangler uten, synes jeg da.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
BMW R1100GS kom vel i 1993knutk skrev:Etterhvert har de andre kommet til og kopiert BMW, og nebbet har vel blitt noe man assosierer med adv. sykler, og således er det blitt værende.
Men nebbet startet altså som en høy framskjerm før evolusjonen gjorde sitt.
Suzuki DR 750 Big kom vel i 1988
Ser da ut som et nebb....?
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
@Bandittmannen: Det du sier kan da umulig stemme
Det var da tross alt BMW som fant opp HJULET, og alt som kom etter det
La du forøvrig merke til hvordan BMW har kopiert fra Triumph Explorer på siste versjon?
Med potta på høyre side, en kardang som forhåpentligvis fungerer på venstre.
Ja til og med Ride by wire og cruisecontroll å hestekrefte og dreiemoment
nesten nok til at det blir litt gøy å kjøre Jammen godt de lærer
Dr BIG kom vel forøvrig i 1987
Det var da tross alt BMW som fant opp HJULET, og alt som kom etter det
La du forøvrig merke til hvordan BMW har kopiert fra Triumph Explorer på siste versjon?
Med potta på høyre side, en kardang som forhåpentligvis fungerer på venstre.
Ja til og med Ride by wire og cruisecontroll å hestekrefte og dreiemoment
nesten nok til at det blir litt gøy å kjøre Jammen godt de lærer
Dr BIG kom vel forøvrig i 1987
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Den kom på markedet med høy skjerm. For mere detaljer, les mitt tidligere innlegg.
Spar meg for en konkuranse om hvem som pisser lengst, jeg bare nevnte det siden spørsmålet kom opp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Når jeg tolket ditt innlegg med bilde R1100GS som et hint til BMW`s farskap til det ettertraktede, men dog så utskjelteknutk skrev:
R80 G/S kom på markedet i 1980.
Den kom på markedet med høy skjerm. For mere detaljer, les mitt tidligere innlegg.
Spar meg for en konkuranse om hvem som pisser lengst, jeg bare nevnte det siden spørsmålet kom opp.
nebbet på Reiseenduro/Adventure-klassen tror jeg nok det var flere enn Bandittmannen og undertegnede
som feiltolket. Det er ikke veldig viktig, men en hyppig missoppfatning .
Det er forøvrig helt uiteressant hvem som pisser lengst, det er den som pisser høyest som rouler
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Ok.
La oss gå videre..
La oss gå videre..