MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av Dexter »

Kutt ut folkens! Nå har jeg pent bedt om at dere lar OffTopic i dette emnet være og likevel så bare durer dere videre. Må dette diskuteres mer så ta det et annet sted! =;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geir »

Kollisjon mellom bil & mc på Austevoll (utenfor bergen). Får håpe det går bra...
http://www.ba.no/nyheter/article6648459.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MC-ulykker

Legg inn av jonnykr »

Dexter skrev:Kutt ut folkens! Nå har jeg pent bedt om at dere lar OffTopic i dette emnet være og likevel så bare durer dere videre. Må dette diskuteres mer så ta det et annet sted! =;
Ikke for å være frekk, men hvordan kan å diskutere en analyse av mc ulykker være "off topic" i en tråd med "navnet" "MC-ulykker"?
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikkeren »

jonnykr skrev:
Dexter skrev:Kutt ut folkens! Nå har jeg pent bedt om at dere lar OffTopic i dette emnet være og likevel så bare durer dere videre. Må dette diskuteres mer så ta det et annet sted! =;
Ikke for å være frekk, men hvordan kan å diskutere en analyse av mc ulykker være "off topic" i en tråd med "navnet" "MC-ulykker"?
Dersom du ønsker å diskutere denne undersøkelsen, så går det an å diskutere den i en annen tråd. Hvis jeg ikke husker feil, så mener jeg at det allerede finnes en egen tråd for den. Hvis ikke, så er det bare å opprette en.

La denne tråden omhandle konkrete ulykker som den er tenkt til.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

@jonnykr m.fl. - litt respekt, dette er hovedsaklig en tråd for dødsulykker og alvorlige ulykker. En kort kommentar knyttet til aktuell ulykke er greit, men statistikk-diskusjon og lengre diskusjoner tas med fordel i en annen tråd... Ad Vegvesenets rapport er det en egen tråd tror jeg - søk litt så kan dere evt blåse liv i den igjen....
Sist redigert av RuneMC den 10 mai 2013, 08:36, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

Hvorfor lager ikke dere moderatorer - dere er jo så mange nå - en tråd og legger over de innleggene som går på diskusjon så blir denne tråden forbeholdt rapporer om ulykker og ikke diskusjon om årsak.

HVIS overskriften i denne tråden endres fra kun "MC-ulykker" til "Rapport om MC-ulykker" så er det ingen som kan starte en diskusjon uten at de er off-topic i forhold til headingen.

De fleste vil kunne akseptere en deling av tråden der hvor diskusjonen startet og opprettelse av en diskusjon med Ulykkesstatistikk - hva er riktig eller hva dere nå vil kalle den som heading.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av Dexter »

Duville skrev:Hvorfor lager ikke dere moderatorer - dere er jo så mange nå - en tråd og legger over de innleggene som går på diskusjon så blir denne tråden forbeholdt rapporer om ulykker og ikke diskusjon om årsak.

HVIS overskriften i denne tråden endres fra kun "MC-ulykker" til "Rapport om MC-ulykker" så er det ingen som kan starte en diskusjon uten at de er off-topic i forhold til headingen.

De fleste vil kunne akseptere en deling av tråden der hvor diskusjonen startet og opprettelse av en diskusjon med Ulykkesstatistikk - hva er riktig eller hva dere nå vil kalle den som heading.
Du har vert her lenge nok til å vite hva dette emnet egentlig handler om. Mange ting kan løses på andre måter, i dette tilfellet ønsker vi bare å slippe andre innlegg i et emne som over år har vært forbehold det verste som kan skje med oss langs veien.

Statistikker og rapporter har vært diskutert i andre emner som ikke nødvendigvis har hatt dette som navn. Endrer vi emne-navn til "Rapport om MC-ulykker" så kan du være helt sikker på at noen mener å kunne diskutere nettopp; rapporter og statistikk om MC-ulykker... Vi lar emnet være som det er tenker jeg så skiller vi ut diskusjonene om statistikk til et eget emne.

Edit: nytt emne om statistikk her http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=6027" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

[quote="Dexter"][/quote]

Hadde du gjort som foreslått kunne du ryddet denne tråden for diverse oppgulp og andre diskusjoer og vist til den andre tråden om enkelte hadde føltseg støtt.

Jeg har nok vært innom enkelte diskusjoner her også og beklager det. Mener som enkelte andre at diskusjoner egentlig ikke hører hjemme her og har holdt meg borte fra å diskutere i denne tråden i det siste...

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MC-ulykker

Legg inn av jonnykr »

Snikkeren skrev:
jonnykr skrev:
Dexter skrev:Kutt ut folkens! Nå har jeg pent bedt om at dere lar OffTopic i dette emnet være og likevel så bare durer dere videre. Må dette diskuteres mer så ta det et annet sted! =;
Ikke for å være frekk, men hvordan kan å diskutere en analyse av mc ulykker være "off topic" i en tråd med "navnet" "MC-ulykker"?
Dersom du ønsker å diskutere denne undersøkelsen, så går det an å diskutere den i en annen tråd. Hvis jeg ikke husker feil, så mener jeg at det allerede finnes en egen tråd for den. Hvis ikke, så er det bare å opprette en.

La denne tråden omhandle konkrete ulykker som den er tenkt til.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Jeg ØNSKER ikke å diskutere den og det var heller ikke jeg som bragte den på banen, men når det først ble gjort og henvist til som et argument i denne tråden om mculykker og ulykkesårsaker, så ble det sånn. Og da kan ikke jeg for mitt bare liv se at det kan være "off topic" i en tråd som handler om mc-ulykker.

Ganske enkelt fordi den vises til og kommenteres i SAMMENHENG med innlegg i denne tråden. Det er ikke en frittstående debatt som omhandler analysen alene i en ANNEN debatt, men blir tatt opp og diskutert i RELASJON til innlegg i denne tråden. Så da kan det umulig være "off topic".

Hvis det er sånn at du som moderator skal bestemme hva andre debattanter skal kunne vise til som støtte for egne argumenter spesielt da det faktisk har en direkte relasjon til trådens tema, så kan det bli interessant her. Jeg kan ikke se at det foregår noe i denne debatten som krever moderering fordi det har en direkte relasjon til tråden.

Jeg er fullstendig klar over at jeg utfordrer din autoritet nå og at du mest sannsynlig føler at du må markere din moderatormakt for ikke å tape ansikt og da blir jeg taperen uansett. Men det får gå for min del, for jeg har ikke planlagt å søke om kjønnsskifte fra mann til mus enda og jeg kan ikke se at noen har begått noen alvorlige lovbrudd her heller, som krever din inngripen som moderator.

Og da får du enten tåle at jeg er uenig, eller utøve din "makt".
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MC-ulykker

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:@jonnykr m.fl. - litt respekt, dette er hovedsaklig en tråd for dødsulykker og alvorlige ulykker. En kort kommentar knyttet til aktuell ulykke er greit, men statistikk-diskusjon og lengre diskusjoner tas med fordel i en annen tråd... Ad Vegvesenets rapport er det en egen tråd tror jeg - søk litt så kan dere evt blåse liv i den igjen....
Så det du mener er at man KUN skal legge inn linker til avisartikler om alvorlige mc ulykker? Og korte kommentarer til aktuelle ulykker basert på avisartikkelen? Uten at man vet en dritt utover det? Sitte å spekulere i alvorlige ulykker og ulykkesårsaker, o.s.v?

Kan du fortelle meg poenget med en så destruktiv tråd?

NB! Mener ikke å være frekk, er bare nyskjerrig. NB!
Tut & Kjør!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

@jonnykr - jeg forsøker å bare spekulere når det ikke er alvorlig personskade eller død. Tråden er jo mest ment som en oversikt over ulykkene i løpet av sesongen. Depressivt tema, ja, men greit å ha som oversikt og til ettertanke. Det er også interessant i noen tilfelle å bli obs på plasser der det kan være risiko i nærmiljøet, som en ikke har tenkt over.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev: .... Kan du fortelle meg poenget med en så destruktiv tråd?
Akkurat det har jeg også lurt litt på ... en samleside over alvorlige ulykker og død og fordervelse, hvor man ikke skal kunne diskutere ting omkring trafikksikkerhet, blir jo bare deprimerende.
En oppsummering av trasige hendelser

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: MC-ulykker

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:@jonnykr - jeg forsøker å bare spekulere når det ikke er alvorlig personskade eller død. Tråden er jo mest ment som en oversikt over ulykkene i løpet av sesongen. Depressivt tema, ja, men greit å ha som oversikt og til ettertanke. Det er også interessant i noen tilfelle å bli obs på plasser der det kan være risiko i nærmiljøet, som en ikke har tenkt over.
Nå var ikke det rettet spesielt til deg, men mer generelt da jeg har registrert at folk har en tendens til å spekulere i nettopp ulykkesårsaker relatert til "avisartikkelrapporter" om konkrete alvorlige mc ulykker. Uten å vite en dritt utover det som måtte stå i avisen. Og samtidig trekke egne slutninger fremdeles ute å vite en dritt utover det som står i avisartikkelen.

Men DET er tydligvis greit?

Jeg oppsummerer med å vise til noen meget kloke ord fra jhn som noen kansje burde ta til ettertanke. Han skriver:

"Akkurat det har jeg også lurt litt på ... en samleside over alvorlige ulykker og død og fordervelse, hvor man ikke skal kunne diskutere ting omkring trafikksikkerhet, blir jo bare deprimerende.
En oppsummering av trasige hendelser".
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av Dexter »

Alle kan ikke være enige i alt. Dette emnet har vi hatt i flere år. For noen kanskje både makaber og unødvendig, mens for andre en påminnelse om hvor sårbare vi er. Kanskje kjenner vi en eller flere av hendelsene som postes her.

Det som er helt sikkert er: det man ikke ønsker å lese om eller ikke liker eller ikke vil ha noe med - det kan man la passere isteden for å stille spørsmål om hvorfor noen som helst kan ha interesse av det...

Det er mange emner på MCsiden som er for meg fullstendig irrelevant, uinteressant og i det hele tatt waste of my time. Jeg lar dem være.

For meg personlig er dette emnet en påminnelse om akkurat vår sårbarhet. Hvor galt eller godt det kan gå når uhellet først er ute. Det skjerper meg. Det legger seg i bakhodet mitt. Det er trist lesing, men jeg føler på et merkelig måte at jeg vil ha den også. Jeg er ikke interessert i ulykker isolert sett, hvem er vel det, men det er noe med dette emnet som gjør noe med meg. Første innlegg om alvorlig ulykke hvert år så får jeg en ånkli uggen følelse - "åh nei! - hva har skjedd nå da? - allerede!". Det er som om jeg får en skjerping og en større bevissthet rundt risikoen. Jeg ønsker ikke å havne i dette emnet som sak. Jeg vil gjøre mitt for å unngå det - tenker jeg, og så prøver jeg å ikke glemme det helt når jeg setter potta på hue å drar i vei...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av Dexter »

Duville skrev:
Hadde du gjort som foreslått kunne du ryddet denne tråden for diverse oppgulp og andre diskusjoer og vist til den andre tråden om enkelte hadde føltseg støtt.

Jeg har nok vært innom enkelte diskusjoner her også og beklager det. Mener som enkelte andre at diskusjoner egentlig ikke hører hjemme her og har holdt meg borte fra å diskutere i denne tråden i det siste...
Det er akkurat det jeg har gjort :-# Det kan være flere innlegg som burde flyttes, men nå har jeg tatt noen og opprettet dette til et eget emne- som du foreslo

Emnet finner dere her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=6027" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar