Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Bla, bla, bla

Legg inn av Carpa »

ZZR-Erling, det blir nok en flott tur :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Carpas Blogg - Bla, bla, bla

Legg inn av Bjønnavind »

Carpa skrev:
Bjønnavind skrev:
Carpa skrev:
Jeg har ikke lappen men har kjørt 31 fine mil med min Kawa i år :knegg
Banditen mener du vel? :-P

Tæppatå'k!
:notlistening
Hehe.. Jeg måtte bare :-D

Tæppatå'k!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Bla, bla, bla

Legg inn av Carpa »

Bjønnavind, ja regner med at du ikke glemmer det en gang til :[-X
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Carpas Blogg - Bla, bla, bla

Legg inn av Bjønnavind »

Carpa skrev:Bjønnavind, ja regner med at du ikke glemmer det en gang til :[-X
Jeg skal gjøre et ærlig forsøk :-)

Men kan jo selvfølgelig ikke love noe.. Har jo teflonhjerne jeg vettu :-P

Tæppatå'k!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Bla, bla, bla

Legg inn av Carpa »

Jeg har fått USB laderen jeg bestilte fra USA i dag og har montert fast den ekstra capsen til USB ledningen som skal gjøre det ekstra vanntett. Så får jeg se i løpet av helgen om jeg skal begi meg ut i garasjen og få mekket denne på plass :knegg

Den festes med dobbelsidig tape så det blir ingen boring i sykkelen min. Må bare se om jeg finner et fornuftig sted å legge ledningen fram til batteriet.

Men... kan ikke helt forstå det de skriver om at denne laderen kobles fra når tenningen er skrudd av :scratch Er jo kun en lang sladd som ender opp i en rød og en sort ledning som skal kobles direkte i batteriet... Også sitter det en sikring på den rød ledningen.... :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Snikkeren »

Hvis den skal slå seg av når du slår av tenningen, så må du koble den til via et rele. Da henter du styrestrøm til releet fra ledningen som går til enten baklyset eller hovedlyset, og releet slår inn når tenningen kommer på. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Snikkeren skrev:Hvis den skal slå seg av når du slår av tenningen, så må du koble den til via et rele. Da henter du styrestrøm til releet fra ledningen som går til enten baklyset eller hovedlyset, og releet slår inn når tenningen kommer på. :thumleft
Ja det der har jeg jo hørt før men... :scratch hvordan/hva henter jeg styrestrømmen med? Eller skal jeg bare koble det til batteriet og ikke tenke mer på det :-k

Jeg er helt grønn når det kommer til strøm og koblinger og slikt. Har brukt halve dagen i dag på å krangle med jordfeilbryter, skrusikringer og en kompostkvern med spenningsvern :-)å Det eneste jeg har lært av det er at det er noe som heter trege og raske sikringer.... :-)å
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:
Snikkeren skrev:Hvis den skal slå seg av når du slår av tenningen, så må du koble den til via et rele. Da henter du styrestrøm til releet fra ledningen som går til enten baklyset eller hovedlyset, og releet slår inn når tenningen kommer på. :thumleft
Ja det der har jeg jo hørt før men... :scratch hvordan/hva henter jeg styrestrømmen med? Eller skal jeg bare koble det til batteriet og ikke tenke mer på det :-k

Jeg er helt grønn når det kommer til strøm og koblinger og slikt. Har brukt halve dagen i dag på å krangle med jordfeilbryter, skrusikringer og en kompostkvern med spenningsvern :-)å Det eneste jeg har lært av det er at det er noe som heter trege og raske sikringer.... :-)å
Tenk på releet som en lysbryter. Baklyset ditt er pekefingeren som skrur på lyset, dvs hver gang baklyset lyser, får releet strøm, og skrur på bryteren, som igjen fører til at strømmen fra batteriet går via releet til laderen. Det betyr at du har 4 ledninger på relet. Det er styrestrøm (baklyset) og jording. Det er batteristrøm, og strømmen ut (til laderen din). Det er ikke vanskelig, men jeg skal innrømme at det tok litt tid før jeg skjønte det selv. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:
Snikkeren skrev:Hvis den skal slå seg av når du slår av tenningen, så må du koble den til via et rele. Da henter du styrestrøm til releet fra ledningen som går til enten baklyset eller hovedlyset, og releet slår inn når tenningen kommer på. :thumleft
Ja det der har jeg jo hørt før men... :scratch hvordan/hva henter jeg styrestrømmen med? Eller skal jeg bare koble det til batteriet og ikke tenke mer på det :-k

Jeg er helt grønn når det kommer til strøm og koblinger og slikt. Har brukt halve dagen i dag på å krangle med jordfeilbryter, skrusikringer og en kompostkvern med spenningsvern :-)å Det eneste jeg har lært av det er at det er noe som heter trege og raske sikringer.... :-)å
Tenk på releet som en lysbryter. Baklyset ditt er pekefingeren som skrur på lyset, dvs hver gang baklyset lyser, får releet strøm, og skrur på bryteren, som igjen fører til at strømmen fra batteriet går via releet til laderen. Det betyr at du har 4 ledninger på relet. Det er styrestrøm (baklyset) og jording. Det er batteristrøm, og strømmen ut (til laderen din). Det er ikke vanskelig, men jeg skal innrømme at det tok litt tid før jeg skjønte det selv. :knegg
Kobler jeg den røde og sorte ledninger til releet i stedet for til batteriet?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:
SuperMorten skrev:
Carpa skrev:
Snikkeren skrev:Hvis den skal slå seg av når du slår av tenningen, så må du koble den til via et rele. Da henter du styrestrøm til releet fra ledningen som går til enten baklyset eller hovedlyset, og releet slår inn når tenningen kommer på. :thumleft
Ja det der har jeg jo hørt før men... :scratch hvordan/hva henter jeg styrestrømmen med? Eller skal jeg bare koble det til batteriet og ikke tenke mer på det :-k

Jeg er helt grønn når det kommer til strøm og koblinger og slikt. Har brukt halve dagen i dag på å krangle med jordfeilbryter, skrusikringer og en kompostkvern med spenningsvern :-)å Det eneste jeg har lært av det er at det er noe som heter trege og raske sikringer.... :-)å
Tenk på releet som en lysbryter. Baklyset ditt er pekefingeren som skrur på lyset, dvs hver gang baklyset lyser, får releet strøm, og skrur på bryteren, som igjen fører til at strømmen fra batteriet går via releet til laderen. Det betyr at du har 4 ledninger på relet. Det er styrestrøm (baklyset) og jording. Det er batteristrøm, og strømmen ut (til laderen din). Det er ikke vanskelig, men jeg skal innrømme at det tok litt tid før jeg skjønte det selv. :knegg
Kobler jeg den røde og sorte ledninger til releet i stedet for til batteriet?
Bare den røde. Den sorte går til jord (minus på batteriet) Når jeg skriver "batteristrøm" mener jeg selvsagt pluss på batteriet :)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Og disse releene pleier å være i nærheten av batteriet eller?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:Og disse releene pleier å være i nærheten av batteriet eller?
Sett det der hvor det passer. At det er unna veien, men samtidig at du kommer til for å plassere/montere skikkelig.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Duville »

:bananas

rødt og gult og grønt og svart
er det samme har han sagt :lol

Det er to måter å gjøre dette på den rette og den gale. Det er lit viktig at du får inn strømmen på rette siden,

Den røde skal til batteriet via releet. Den svarte til jord,

Styringen av releet skal ha strøm fra en rød ledning som mister strømmen når tenningen skrus av.
Dette kan du teste med en tester fra Biltema. Testeren er en "blyant" med jernspiss og lys inni blyanten og i viskelærenden er det festet en ledning med en klype som kan festes til jord når du tester.

Den andre styringskabelen skal til jord.

Poster selv om det er det samme som kollegaen din sier....

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Og disse releene pleier å være i nærheten av batteriet eller?
Sett det der hvor det passer. At det er unna veien, men samtidig at du kommer til for å plassere/montere skikkelig.
:eh :scratch :redface Trodde det fantes et relee jeg kunne bruke jeg

ref Snikkaren sitt innspill:
Hvis den skal slå seg av når du slår av tenningen, så må du koble den til via et rele. Da henter du styrestrøm til releet fra ledningen som går til enten baklyset eller hovedlyset, og releet slår inn når tenningen kommer på.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:
SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Og disse releene pleier å være i nærheten av batteriet eller?
Sett det der hvor det passer. At det er unna veien, men samtidig at du kommer til for å plassere/montere skikkelig.
:eh :scratch :redface Trodde det fantes et relee jeg kunne bruke jeg

ref Snikkaren sitt innspill:
Hvis den skal slå seg av når du slår av tenningen, så må du koble den til via et rele. Da henter du styrestrøm til releet fra ledningen som går til enten baklyset eller hovedlyset, og releet slår inn når tenningen kommer på.
Relé kan kjøpes på Biltema.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar