LordShaft skrev:jhn skrev:LordShaft skrev:Jeg ser jo at sykkelen din beveger seg veldig tagesk....
Jeg har aldri sett mine sykler vugge så mye på fergene her på vestlandet. Jeg har aldri brukt stropper, kommer heller ikke til å bruke det. Men det er ofte jeg sitter på sykkelen for å være sikker.
Nå skal det også sies at sykkelen min veier under 200 kilo våt. Så dette også spiller nok inn en del.
Folk får gjøre som de vil
Jeg føler ikke at jeg tar noe sjangser med å la sykkelen stå uten stropper.
Du bør nok være uhyre selektiv med valg av fergestrekninger du gir deg i kast med.
Javell? Kan du ikke være så elskverdig at du forteller meg om hvilke fergestrekninger jeg burde velge og ikke velge?
Jeg bor i Bergen, har familie i Ålesund og Stavanger. Er ofte på farten, tar ferge lang mere enn gjennomsnittet. Det har ALDRI sålangt vært behov for å stroppe sykkelen sin. Men det er nok helt sikkert folk her inne som vet bedre enn meg.
OM det er en trygghet i å stroppe, helt klart. Går ikke an å diskutere det
Nå er det vel ikke spørsmål om hvem som vet best eller ikke, men hvilke erfaringer hver og en har. Hvis du ikke har sett behovet med å stroppe, så sier jeg at du har vært ekstremt heldig med været de gangene du har tatt ferge med sykkelen som fremkomstmiddel.
Og det er ikke slik at jeg stropper sykkelen hver gang, men på enkelte fergestrekninger gjør jeg det konsekvent, med en stropp for å presse sykkelen godt ned på sidestøtten. Dette gjelder fergestrekninger som går over åpne havstrekninger og grunnen er at det ikke er lov å oppholde seg på bildekk under overfarten. Du får ikke lov til å sitte på sykkelen for å passe på. Så snart fergen avgår, har du ingen kontroll og da må du ta dine forholdsregler.
Disse finnes det mange av i nord, og den verste strekningen er fra Bodø til Moskenes i Lofoten. Der bruker jeg tre stropper... av erfaring :)